Jump to content
Annons

Kan du höra om jag står i samma rum som jag spelar?

Anders F

Recommended Posts

Bump

I morgon kommer facit och chansen att vinna en invite till voddler tar slut kl 17.00 😉

MVH

Anders

Det ska bli riktigt roligt att veta facit. Man kanske borde lyssna igenom det en gång till lite mer noga? 😄

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 195
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag erkänner mig besegrad och kan inte gissa. Ser detta test intressant och som ett svar på alla som tycker sig veta.

(JAG ÄR ÄNDÅ YTTERST INTRESSERAD AV VODDLERINVITEN 🙂 )

Det är det som är problemet med dessa tester. De som inte hör någon skillnad uteblir. Kan du inte bara gissa för gissandets skull så vi får lite data?

Dela på andra sajter

about (oregistrerad)

1. A B

2. A B

3. B A

4. A B

5. A A

6. B A

7. B A

8. B B

9. B A

Bra spelat och jag hoppas verkligen jag har något rätt 🙂 haha lycka till till de andra som också vill försöka! 😮

Dela på andra sajter

Det är det som är problemet med dessa tester. De som inte hör någon skillnad uteblir. Kan du inte bara gissa för gissandets skull så vi får lite data?

Mäh. Vinet är uppgraderat eftersom jag har jobbat hela helgen och fick ledigt först nu 🙂 Det är för många tester därutöver. Jag hör en skillnad men ytterst svårt att höra vad som är vad. Har inga problem att spela in med tex POD å andra simuleringar. Tror att det är största haken för tex mr GN.

A

B

B

A

(voddler vill ha)

Dela på andra sajter

Mäh. Vinet är uppgraderat eftersom jag har jobbat hela helgen och fick ledigt först nu 😲 Det är för många tester därutöver. Jag hör en skillnad men ytterst svårt att höra vad som är vad. Har inga problem att spela in med tex POD å andra simuleringar. Tror att det är största haken för tex mr GN.

A

B

B

A

(voddler vill ha)

Menar du

1. AB

2. BA

?

Kom igen du klarart, ge inte upp nu!

Redigerat av Gilbert
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nä det går inte höra skillnad vad som är vad. Visst hör man på ettans två lite skillnad och tvåans tvåa är det högre volym på. Men vad som är i rummet eller inte går inte att avgöra. Men okej eftersom du gjort dig besväret och att jag sade att jag skulle lyssna igenom så får jag väl stå för det och min chansning är följande:

AB

BA

AA

AA

BA

AB

AA

BA

AA

Redigerat av DieHard
Dela på andra sajter

Riktiga män vågar säga när de inte hör någon skillnad!

☺️ Ok - då kan jag räkna mig som en riktig man nu... 😛

Detta blir ärligt talat en ren gissningslek för min del, men kanske finns det någon enstaka där jag har lyckats pricka rätt ändå - eller så har jag rentav lyckats missa alla...? 😛

1: AB

2: AB

3: BA

4: BA

5: AB

6: BA

7: BA

8: BA

9: AB

Jag får skylla på att jag inte spelar gitarr och inte har spelat in annat än acke på flera år, men det är väldigt liten skillnad - och det mesta av den skillnad som det är, kan man förmodligen härleda till att man sällan kan spela identiskt, utan det blir alltid en del skillnad mellan tagningarna när det gäller anslag, utklingning etc...

Underligt, men alla dessa svar får mig att tänka på ABBA... 🤪

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
😛 Ok - då kan jag räkna mig som en riktig man nu... 😛

Jag med eftersom jag bara chansar hej vilt.

Detta blir ärligt talat en ren gissningslek för min del, men kanske finns det någon enstaka där jag har lyckats pricka rätt ändå - eller så har jag rentav lyckats missa alla...? 😛

Ja den tanken slog mig med när jag skrev ned mina gissningar. Tänk om du får mer rätt än mig som spelar gura nästan dagligen. 🙂 Hemska tanke 🥰

Underligt, men alla dessa svar får mig att tänka på ABBA... 🤪

Och AB, en inte allt för seriös blaska.

Dela på andra sajter

Närmare slumpmässigt resultat kommer man knappast... 🤪

Bara inte argumentet att "det var ren tur" kommer sen om någon gissar helt rätt. Men det var ett jävla jämnt snitt. Nästan som taget ur skolboken!

Dela på andra sajter

262 114 svarsalternativ finns det, enligt 4^9.

Jag skulle vilka säga att chansen att gissa rätt är väldigt smal.

jo men inte 262114 svarsalternativ på varje fråga.

Om din uträkning stämmer, är det 38 promilles chans att gissa alla rätt? Eller räknar jag fel nu.....hmmmm.

Dela på andra sajter

jo men inte 262114 svarsalternativ på varje fråga.

Om din uträkning stämmer, är det 38 promilles chans att gissa alla rätt? Eller räknar jag fel nu.....hmmmm.

Fyra alternativ per fråga. Eftersom det är nio frågor räknar man enligt sannolikhetsprincipen 4*4*4*4*4*4*4*4*4 för att få antalet möjliga utfall.

38 promille blir lite tokigt. I runda slängar har man 0,0038151338730476052404678880181906 promilles chans att gissa alla rätt (1000/242114. Den procentuella chansen är en decimal mindre, 0,038151338730476052404678880181906%. Eller 1 på 242114. 😳

Redigerat av desvaenger
Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat, men om det inte är nån skillnad när man spelar i samma rum eller ej så beror det nog på att man inte krämat på tillräckligt på stärkarn. Det är klart att det blir feedback mellan ett högtalarelement och en elgitarr. Något annat vore ju enfaldigt att påstå.

Dela på andra sajter

Fyra alternativ per fråga. Eftersom det är nio frågor räknar man enligt sannolikhetsprincipen 4*4*4*4*4*4*4*4*4 för att få antalet möjliga utfall.

38 promille blir lite tokigt. I runda slängar har man 0,0038151338730476052404678880181906 promilles chans att gissa alla rätt (1000/242114. Den procentuella chansen är en decimal mindre, 0,038151338730476052404678880181906%. Eller 1 på 242114. 😉

Nej nu är du ute och cyklar. 100/262114=0.00038% och 1000/262144=0.0038 promille

Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat, men om det inte är nån skillnad när man spelar i samma rum eller ej så beror det nog på att man inte krämat på tillräckligt på stärkarn. Det är klart att det blir feedback mellan ett högtalarelement och en elgitarr. Något annat vore ju enfaldigt att påstå.

Jag kan rekommendera dig att lyssna och försöka gissa.

Anledningen till att testet kom upp, var ju att det påstods att det skulle göra stor skillnad om man befann sig i samma rum som stärkaren jämfört med om man var i ett annat rum. Det skulle inte handla om feedback, utan vara generellt giltigt - men om man ska skapa feedback mellan gitarren och stärkaren, så är det förstås som du säger. Det är ju lite besvärligt att skapa om man inte är nära stärkaren och har hög volym...

Dela på andra sajter

Det skulle inte handla om feedback, utan vara generellt giltigt

vem sa det?

har det nån koppling till nån annan tråd?

feedback behöver ju inte innebära rundgång som tjuter å gnisslar

men om det ska ge nåt resultat så måste det ju vara så pass högt så det finns en återkoppling mellan instrument å förstärkare - det är ju det man vill åt isf

det blir ju väldigt lustigt för den som kommer in å läser detta å kan konstatera efteråt att det inte spelar nån som helst roll på resultatet var å hur man befinner sig kontra sin förstärkare

Dela på andra sajter

vem sa det?

har det nån koppling till nån annan tråd?

feedback behöver ju inte innebära rundgång som tjuter å gnisslar

men om det ska ge nåt resultat så måste det ju vara så pass högt så det finns en återkoppling mellan instrument å förstärkare - det är ju det man vill åt isf

det blir ju väldigt lustigt för den som kommer in å läser detta å kan konstatera efteråt att det inte spelar nån som helst roll på resultatet var å hur man befinner sig kontra sin förstärkare

Det är hänvisat till den andra tråden i första inlägget i denna tråden... 😛

Dela på andra sajter

Det är hänvisat till den andra tråden i första inlägget i denna tråden... 😛

ja såg det nu 😛

läste igenom den också å tycker nog man kan se att det GN menar är just feedback från stärkaren till instrumentet

att då testa detta med ett experiment där volymen är för låg blir ju helt missvisande

man kunde ju lika gärna gjort ett test med skyhög volym å en sjuhelvetes rundgång hela tiden å frågat om det märktes skillnad eller inte

ett relevant test hade haft en volym som får det att småbörja tjuta när tonerna börjar klinga ut enl min mening

vad är det för poäng att testa om en glödlampa ger olika ljus påslagen eller avstängd - om glödtråden är av?

"det skulle inte handla om glödtråden"?

Dela på andra sajter

EDIT: Kan ju tillägga att när jag stod i samma rum så överdrev jag det rejält och stod max 50cm från förstärkaren.
Om volymen på stärkaren är ställd så att man måste dra ned gainen på mickstärkaren till noll så tycker jag volym-kriteriet uppfylls.
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.