Jump to content
Annons

Kan du höra om jag står i samma rum som jag spelar?

Anders F

Recommended Posts

Det var lättare att höra skillnad på de distade gitarrerna runt 04:00 och framåt, men här är mina gissningar, ...ja de flesta känns mest som gissningar :

1. AB

2. BA

3. BA

4. AB

5. BA

6. BA

7. AB

8. AA

9. AB

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 195
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)
Jag kunde inte öppna den heller... Jag ger upp. Nu har jag dessutom fått min Aphex 230 channelstrip så nu vill jag leka med den! 😄

Ja det är så skönt att det finns ursäkter för allt. 😮 Erkänn att du lyssnade och inte kunde avgöra.

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tror att skillnaden blir mindre med en sämre gitarr än tex en bra telecaster.

Nu handlade det inte om att tro utan att veta. Vad var det du sade till mig? A just det ja, jag var pinsam och du undrade om jag nånsin spelat gura. Undrar vem som är pinsam nu när du börjar bortförklara dig för att du inte kunde avgöra.

Dela på andra sajter

Nu handlade det inte om att tro utan att veta. Vad var det du sade till mig? A just det ja, jag var pinsam och du undrade om jag nånsin spelat gura. Undrar vem som är pinsam nu när du börjar bortförklara dig för att du inte kunde avgöra.

Pinsam? Nä, jag skrev väl att du var söt i tomteluva? Att jag inte kan öppna filen är sant, jag har försökt bra nog, jag fattar inte sånt där bara, har ingen att fråga heller, de jag spelar med har inga datorer ens, de vet inte vad hotmail är ens. Om jag skulle kunna öppna och inte hörde vad som var vad så inte skulle det vara nån prestigeförlust för mig heller. Om jag själv gör samma test hör jag skillnad. Står jag bredvid stärkaren låter tonerna i det oändliga, går jag till rummet bredvid dör de ut, lika som när man slår an en tangent på ett piano.

Jag tycker du är en bra pojk ändå, fast du är lite störig på mig. Tar tillbaka att du är pinsam

Kan ingen lägga ut nån fil även jag jag kan öppna? Jag brukar ju kunna öppna andra filer här, när ni lägger ut låtar tex? Gissar jag sen fel kan ni få lite roligt åt mig... 😮

Dela på andra sajter

Mycket möjligt. Det stårn om codex som inte stöds.

När jag klickade på din senaste fil fick jag detta meddelande:

Filen du söker har redan raderats.

Då snodde någon annan den (som kanske heller inte hanterar Zip...). Återkommer!

Redigerat av Gilbert
Dela på andra sajter

Mycket möjligt. Det stårn om codex som inte stöds.

När jag klickade på din senaste fil fick jag detta meddelande:

Filen du söker har redan raderats.

Här:

http://www.bigupload.com/files/OVTTR6R55N/...no.wav.zip.html EDIT: OBS: Fortfarande i zip...

EDIT: Och här är den ozippade... :

http://www.zshare.net/audio/692736799de5bc2b/

Redigerat av Gilbert
Dela på andra sajter

har inte lyssnat - men en riktigt bra frågeställning

min utgångspunkt är att hänget och gensvaret på nåt sätt borde bli mer (bättre är en smaksak)

hur högt hade du på stärkaren? på gränsen till att det rundade vid 50cm?

det måste nästan till om det ska ge den där extra skjutsen

eller också är det sockerpiller i öronen 😑

ska se om jag hinner lyssna senare

I detta fall så skulle enl. "myten" det inte spela någon roll on man spelar svagt eller starkt:

"Om man mickar upp tex en combo som står i ett rum och man spelar gitarr i ett annat och har lyssningen genom högdämpande lurar, och sen flyttar i combon in i samma rum hör man tydlig skillnad. Om man spelar blues eller disco eller pop spelar ingen roll, prova får ni höra. Det lite märkliga är att det ger en positiv effekt på ljudet även om man spelar väldigt lågt."

"Men har inte gitarrkroppen, strängarna och mickarna kontakt med det ljud som uppstår när man spelar på gitarren blir ljudet rejält dött."

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=987427

Redigerat av Gilbert
Dela på andra sajter

hur högt hade du på stärkaren?

Nä, inte på gränsen till att det rundade. Dock ställde jag ju upp volymen och drog ner gainen. Om jag har max gain så rundar det ju betydligt tidigare än den volym jag hade nu. Ställde volymen efter pre ampen faktiskt den här gången. Hade lägsta möjliga gain på preampen och en 57:a precis vid gallret. Va lättaste placeringen ifall jag skulle råka komma åt micken under testets gång.

Sedan om man ska vara lite ärlig så är det många faktorer nu som inte är med. Man skulle ha även gjort vissa inspelningar i ett stort rum och haft micken lite längre ifrån och stoppat in öronskydd för gitarristen och dragit på gärnet. Man skulle ha testat flera olika gitarrer, olika stärkare osv. Så testet är ju långt ifrån komplett, men kan ju ge ett hum iaf.

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Om volymen på stärkaren är ställd så att man måste dra ned gainen på mickstärkaren till noll så tycker jag volym-kriteriet uppfylls.

Kanske gör viss skillnad om man står med en jazzburk två decimeter från stärkaren (med mer än mindre gain...) men annars vete katten.

Om jag får gissa så kommer debatten efter facit att handla om: hur nära, med vilken gitarr och vid vilken volym, hör man någon skillnad.

Redigerat av Gilbert
Dela på andra sajter

Har aldrig förståt vitsen med denna tråd. Om jag har förståt rätt handlar det om var man står i förhållandet till det man spelar in.

I min värld handlar inte detta om ljud utan snarare om tryghet. D.v.s hur man är van att höra sitt eget ljud.

Det man är trygg med ger som regel en bra inspelning. Att försöka höra skilnaden i ljud förstår i alla fall jag ingen poäng i.

Redigerat av DivineCo
Dela på andra sajter

Har aldrig förståt vitsen med denna tråd. Om jag har förståt rätt handlar det om var man står i förhållandet till det man spelar in.

I min värld handlar inte detta om ljud utan snarare om tryghet. D.v.s hur man är van att höra sitt eget ljud.

Det man är trygg med ger som ger som regel en bra inspelning. Att försöka höra skilnaden i ljud förstår i alla fall jag ingen poäng i.

Vissa påstår att det påverkar det inspelade ljudet så pass mycket att det är "lätt" att höra skillnaden, andra påstår att detta är en "myt", några tror att det kanske gör skillnad om förutsättningarna är de rätta och jag vill veta...

Dela på andra sajter

Det man är trygg med ger som regel en bra inspelning. Att försöka höra skilnaden i ljud förstår i alla fall jag ingen poäng i.

Har du läst tråden som va urspunget till denna?

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Här är mina giss. Svårt var det när det inte låter Fender. Kul ändå att försöka:

AB

BA

BA

BB ?

BA

BA den distade

BA Oktavriff basigt

BB eller AA osäker.. Chansar på BB

AB Svår...

Att köra bäggge riffen antingen i samma rum som stärkaren eller utanför var lite fult tycker jag.

Dela på andra sajter

Här är mina giss. Svårt var det när det inte låter Fender. Kul ändå att försöka:
Jag har för inte så länge sen sett en intervju med BB. King där han förklarade hur viktigt förhållandet mellan gitarr och förstärkare var, tom viktigare än vilken sorts gitarr man har. Man formar ju på det här viset en stor del av akustiken. Om man mickar upp tex en combo som står i ett rum och man spelar gitarr i ett annat och har lyssningen genom högdämpande lurar, och sen flyttar i combon in i samma rum hör man tydlig skillnad. Om man spelar blues eller disco eller pop spelar ingen roll, prova får ni höra. Det lite märkliga är att det ger en positiv effekt på ljudet även om man spelar väldigt lågt.

Man kan få samma effekt, fast sämre om man kör med POD och lyssnar genom monitorerna. Men har inte gitarrkroppen, strängarna och mickarna kontakt med det ljud som uppstår när man spelar på gitarren blir ljudet rejält dött. Spelar man med tryck på en stratocaster är en del av det läckra ljudet resonansen som uppstår under i de små urfräsningarna under plektrumskyddet, fjädrarna till svajet svänger också med och låter även de ut genom högtalaren. Spelar man i ett tyst rum går man miste om alla de fina ljuden.

De flesta verkar ju förstå hur viktigt träts kvalitet i solida elgitarrer är för ljudet, det är ju självklart att ljudet får gitarren att svänga mer. tar man bort ljudet dör mycket av svängningarna.

Die Hard, du påstår att du spelat gitarr länge, man kan ju fundera om du överhuvudtaget har spelat elgitarr nån gång? Pinsamt.

Jasså? Är det svårt nu...

Dela på andra sajter

Varför?

Då blir det ju svårare! Från början sa jag bara att gitarren blir mer död om man går ut i ett annat rum. Att höra på bara en enda tagning om den är nära stärken eller i rummet bredvid blir svårare särskilt om man inte känner till stärkaren och gitarren... Kul ändå även om jag blir utskämd.

Dela på andra sajter

Hoppas fler ger sig på en gissning innan facit kommer.

Med tanke på hur välbesökt tråden har varigt så tycker jag fler kan ge sig på att gissa. Problemet är väl att de flesta som laddat hem filen inte orkar då de inte hör någon skillnad…

Dela på andra sajter

Då blir det ju svårare! Från början sa jag bara att gitarren blir mer död om man går ut i ett annat rum. Att höra på bara en enda tagning om den är nära stärken eller i rummet bredvid blir svårare särskilt om man inte känner till stärkaren och gitarren... Kul ändå även om jag blir utskämd.

Det finns ju 8 andra klipp att jämföra med (samma gura och stärk). Vad spelar det då för roll i slutändan?

Dela på andra sajter

Hoppas fler ger sig på en gissning innan facit kommer.

Vi säger att på måndag kommer facit. Sammanställningen av svaren kanske dröjer en aning längre 🙂 Ju fler som deltar desto bättre bli testet!

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.