desvaenger Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 (redigerat) Min gissning är: 1. AB 2. BB 3. BA 4. AB 5. BA 6. BA 7. AB 8. AA 9. AA Lyssnar i mina K240 och tycker mig höra stor skillnad. Redigerat 1 december 2009 av desvaenger
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Då frågan väcktes i den här tråden (https://www.studio.se/index.php?showtopic=71169) så gjorde jag ett litet A/B test angående om man hör ifall gitarristen står i samma rum som man spelar. Gör detta ljudskillnader på ljudet? Inte spelkänsla nu alltså, utan enbart ljudet. Se om du kan pricka in i vilka filer jag står i samma rum. Fråga: Är signalkedjan exakt densamma (d v s guran kopplad till stärkaren på exakt samma vis) i de olika klippen?
Anders F Postat 1 december 2009 Trådstartare Postat 1 december 2009 Fråga: Är signalkedjan exakt densamma (d v s guran kopplad till stärkaren på exakt samma vis) i de olika klippen? japp, ingen förändring där inte. Micken flyttades inte heller. Det enda som jag gjorde va att byta mickposition på gitarren. MVH Anders
Anders F Postat 1 december 2009 Trådstartare Postat 1 december 2009 Min gissning är: 1. AB 2. BB 3. BA 4. AB 5. BA 6. BA 7. AB 8. AA 9. AA Lyssnar i mina K240 och tycker mig höra stor skillnad. Härligt att det börjar ramla inte lite svar 😏 MVH Anders
desvaenger Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 japp, ingen förändring där inte. Micken flyttades inte heller. Det enda som jag gjorde va att byta mickposition på gitarren. MVH Anders Men hur gjorde du när du spelade? Stod inne i rummet framför förstärkaren och sedan gick ut ur rummet med lång sladd och spelade samma sak igen eller?
Anders F Postat 1 december 2009 Trådstartare Postat 1 december 2009 Men hur gjorde du när du spelade? Stod inne i rummet framför förstärkaren och sedan gick ut ur rummet med lång sladd och spelade samma sak igen eller? Japp, precis så gjorde jag 😏 MVH Anders
Guitar Nilsson Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Avslöja inte facit innan jag lyckats lyssna. Ska försöka lyssna med Google Chrom mediaplayer. Jag tror att skillnaden blir mindre med en sämre gitarr än tex en bra telecaster.
Guitar Nilsson Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 (redigerat) Skit. Jag öppnade (laddade ned) med Google Chroome, men det är bara den värdelösa Windows Mediaplayer jag sen får upp med en skylt om at det inte går att öppna filen, dvs samma sak som alltid händer för mig. Jag är helt enkelt för korkad för att öppna filen. Jag blir bara förbannad på mig själv för att jag är idiot. Jag får avstå gissandet. 😠 Försökte ladda ner en vlc player, men det är inte ett giltigt win32program så det går inte heller. Ingenting funkar, förbjuden åtgärd, det går inte, stick åt helvete idiot är det jag får ut av datorer... Redigerat 1 december 2009 av Guitar Nilsson
jormarjormar Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Guitar Nilsson, är du med i guitar 66?? Eller "var" kanske? Tror jag har en skiva med er hemma nånstans som farsan tog med hem från jobbet för flera år sedan. "Like a pinball" äääger, önskar att jag hade kommit på den själv 😠 On topic: hmm.. får inte filen att funka på den här dator. Ska testa sen på min Macbook.
Linus Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 (redigerat) Ang. 24-bitars ljud och WMP... Jag saxar mitt inlägg från tråden CODEC som handlar om WMP och 24 bitar. Nåja, ladda hem och installera ffdshow. Men i installationen, välj bort all registrering av format i avkodningen för att undvika att ffdshow tar överhand över dina befintliga codecs. Vi ska istället manuellt aktivera avkodning i efterhand. När installationen är klar går du i Start-menyn och under ffdshow kör du igång Audio decoder configuration. Här aktiverar vi att ffdshow ska sköta alla okomprimerade ljudfiler. Du kan också välja 24-bit integer i listan, för att ffdshow enbart ska ta hand om 24-bitars filer, men ignorera t.ex. vanliga 16-bitars wav-filer. Nackdelen är att om du kör igång en 32-bitars wav-fil, får du det här "problemet" igen. Så låt den stå på All supported så går allt okomprimerat ljud genom ffdshow. EDIT: Jag plockade bort länken till ffdshow ur citatet. Gå till följande adress för att välja den version som passar din dator bäst. Så gott som alla datorer har SSE2 idag. http://sourceforge.net/projects/ffdshow/files/ Redigerat 1 december 2009 av Linus
tbruce Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Tog en stund att fatta vad det handlar om - frågan är alltså om du står i samma rum som förstärkaren? Jag menar, det verkar svårt att inte stå i samma rum som man spelar, kanske om man står på ena sidan en dörröppning och håller/spelar gitarren på andra sidan... hm. Jag har svårt att tro att det skulle gå att höra med någon vidare tillförlitlighet... vad exakt är det man ska lyssna efter isåfall, liksom? "Känslan"? Rundgång? Kanske att akustiken i rummet förändras yttepyttelite beroende på om du är där eller inte...
Guitar Nilsson Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Guitar Nilsson, är du med i guitar 66?? Eller "var" kanske? Tror jag har en skiva med er hemma nånstans som farsan tog med hem från jobbet för flera år sedan. "Like a pinball" äääger, önskar att jag hade kommit på den själv 😠 On topic: hmm.. får inte filen att funka på den här dator. Ska testa sen på min Macbook. Jo, Guitar 66 är mitt band sen 1978 typ. Spelar än med orginal basist o trummis. Det är meningen att vi ska göra en ny cd nu med mina inspelningsgrejer. Är det vinyl-LP? Finns både vinyl och cd...
desvaenger Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Jag har svårt att tro att det skulle gå att höra med någon vidare tillförlitlighet... vad exakt är det man ska lyssna efter isåfall, liksom? "Känslan"? Rundgång? Kanske att akustiken i rummet förändras yttepyttelite beroende på om du är där eller inte... Jag tyckte mig höra skillnad på alla exemplen. Återstår att se om jag har rätt. 😄 Jag tyckte det var fläskigare ljud när han stod i rummet, och lite tunnare, renare, mer kontrollerat ljud utanför. Det var även hörbar volymskillnad. Men som sagt.. jag kan ha helt fel med 😆
Carle Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Det är meningen att vi ska göra en ny cd nu med mina inspelningsgrejer. 😆 Det är skönt att musiken äntligen kommit ikapp målerikonsten. Jag menar van Gogh hyrde liksom inte in sig en månad i en proffsateljé för att sätta sina Ideér på duk. Bara flikar in det där.
jormarjormar Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 (redigerat) Jo, Guitar 66 är mitt band sen 1978 typ. Spelar än med orginal basist o trummis. Det är meningen att vi ska göra en ny cd nu med mina inspelningsgrejer.Är det vinyl-LP? Finns både vinyl och cd... Det är en cd-skiva. Jag antar att han fick den på en spelning ni gjorde på Hassela Sport och Konferens någon gång på 90-talet. och jag ber om ursäkt till dom som stör sig på att vi halkade ur ämnet en aning 😆 Redigerat 1 december 2009 av jormarjormar
Anders F Postat 1 december 2009 Trådstartare Postat 1 december 2009 vad exakt är det man ska lyssna efter isåfall, liksom? "Känslan"? Rundgång? Kanske att akustiken i rummet förändras yttepyttelite beroende på om du är där eller inte... Lite mer vad du ska lyssna efter kanske du får klarhet i i den här tråden. https://www.studio.se/index.php?showtopic=71169 Inte lyssna efter känsla då det är enabrt ljudmässiga skillnader. Som jag fattade är den stora frågan om ljudet blir bättre av att stå i samma rum som din stärkare eller om det inte har någon betydelse. Ang att det skulle ge större utslag på en bättre gitarr så kan jag senare, med min nya stärkare ta och spela in några strata, tele och les paul om det känns som att gitarren inte gör testet rättvisa 😆 MVH Anders
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Ok, kunde inte låta bli: 1: B A 2: A B 3: A B 4: A A ( EDIT: Eller B B... ) Nej; B A... helt klart... B A får det bli! 5: A B 6: Hm... B B kanske... 7: B A 8: A B 9: ... ja, eftersom det saknas en A A i listan så får väl denna bli det...
Anders F Postat 1 december 2009 Trådstartare Postat 1 december 2009 Härligt att det börjar droppa in lite svar! MVH Anders
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 För er som har problem att öppna en 24 bit AIFF-fil så finner ni nedan en 16 bit WAV-fil (mono): http://www.speedyshare.com/files/19566175/...16_bit_mono.zip Jag tog mig även friheten att normalisera alla klippen individuellt (till -1 dBFS). Observera att detta inte nödvändigtvis innebär att de kommer att uppfattas som lika starka då det inte är en RMS-normalisering).
Demonproducenten Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 EDIT: Kan ju tillägga att när jag stod i samma rum så överdrev jag det rejält och stod max 50cm från förstärkaren. har inte lyssnat - men en riktigt bra frågeställning min utgångspunkt är att hänget och gensvaret på nåt sätt borde bli mer (bättre är en smaksak) hur högt hade du på stärkaren? på gränsen till att det rundade vid 50cm? det måste nästan till om det ska ge den där extra skjutsen eller också är det sockerpiller i öronen 😠 ska se om jag hinner lyssna senare
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 har inte lyssnat - men en riktigt bra frågeställningmin utgångspunkt är att hänget och gensvaret på nåt sätt borde bli mer (bättre är en smaksak) hur högt hade du på stärkaren? på gränsen till att det rundade vid 50cm? det måste nästan till om det ska ge den där extra skjutsen eller också är det sockerpiller i öronen 😠 ska se om jag hinner lyssna senare Om man står med en halvakustisk och drar på tills det rundar så tror jag nog inte det är svårt att höra skillnaden men i "normala" situationer så tror jag det är mer en gissningslek.
Demonproducenten Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Om man står med en halvakustisk och drar på tills det rundar så tror jag nog inte det är svårt att höra skillnaden men i "normala" situationer så tror jag det är mer en gissningslek. du menar att återkoppling mellan gitarr å förstärkare inte påverkar ljudet alls? vad är en "normal" situation? jag sa inte att det skulle runda - jag sa "på gränsen" sen förutom rent "ljudligt" så kan också skillnaden uppstå i hur gitarristen upplever att spela med/utan direktljudet - hur han spelar men det är som sagt en lite annan frågeställning som kan variera mycket från person till person
Guitar Nilsson Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 För er som har problem att öppna en 24 bit AIFF-fil så finner ni nedan en 16 bit WAV-fil (mono): http://www.speedyshare.com/files/19566175/...16_bit_mono.zip Jag tog mig även friheten att normalisera alla klippen individuellt (till -1 dBFS). Observera att detta inte nödvändigtvis innebär att de kommer att uppfattas som lika starka då det inte är en RMS-normalisering). Jag kunde inte öppna den heller... Jag ger upp. Nu har jag dessutom fått min Aphex 230 channelstrip så nu vill jag leka med den! 😠
Demonproducenten Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 nu ska vi se 🙂 det här blir spännande med reservation för datahögtalare 😛 (fegt va?) 😠 B var väl utanför å A inne hos stärkaren hoppas jag? BB BA BA AA? BB? AB AB BA/BB ??/AB det jag försökte lyssna efter var framförallt hur länge ljuden hängde - å det var ju svårt speciellt i början på dom lugna odistade inte mycket skrän överhuvudtaget här 🙂 det var mycket dämpade riff - inga klangmattor direkt om skägget sitter i brevlådan nu så får jag stå ut med det
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 (redigerat) Jag kunde inte öppna den heller... Jag ger upp. Nu har jag dessutom fått min Aphex 230 channelstrip så nu vill jag leka med den! 😛 Nu tycker jag det börjar lukta ursäkter... en helt vanlig 16 bit wav-fil… 😠 Redigerat 1 december 2009 av Gilbert
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 du menar att återkoppling mellan gitarr å förstärkare inte påverkar ljudet alls?vad är en "normal" situation? jag sa inte att det skulle runda - jag sa "på gränsen" sen förutom rent "ljudligt" så kan också skillnaden uppstå i hur gitarristen upplever att spela med/utan direktljudet - hur han spelar men det är som sagt en lite annan frågeställning som kan variera mycket från person till person "påverkar" är en sak, hörbar skillnad är en annan. Ska onekligen bli intressant att få facit.
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Lite kul att gissningarna är nästan totalt olika... en trend kanske?
Steven Persson Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 1. AB 2. AA 3. AB 4. BA 5. BB 6. AB 7. AB 8. AA 9. AB
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 (redigerat) Var drar vi gränsen för ”statistiskt säkerställt” resultat? Hur många personer (%) måste ha hur många rätt? Spontant så tycker jag att minst 10 personer måste gissa och minst 60% av dessa måste gissat rätt 61% (11 av 19 rätt). Eller ska man ignorera personer och enbart titta på antal rätt/fel gissning per klipp? Vad säger ni? (och GN måste fixa 90%...) Redigerat 1 december 2009 av Gilbert
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.