Jump to content
Annons

Mitt Tascam FW-1082 låter otroligt irriterande

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Det ger ifrån sig ett hejdlöst irriterande pip ifrån sig vilket jag har spårat till ljudkortet själv eftersom ljudet kvarstår trots att alla andra kablar är utdragna. Ljudet ändras uppåt i oktavskalan om jag byter från 44.1 till 88 och samma från 48 till 96 dock inte samma ton vilket väl är ganska logiskt med tanke på att det är annan samplerategrupp. Dvs ljudet blir både högre och kraftigare ju högre samplerate jag har. Ett annat problem jag har är att bruset i ljudkortet också blir högre beroende på hur många och vilka dioder som är tända på kontrollytan. Tystast är det såklart när så få dioder som möjligt är tända. Jag återkommer med ljudexempel!!

Enligt några trådar leder detta mig till att tro att det kan vara ett problem med att strömmen på något sätt läcker igenom till AD/DA omvandlingen eller att det är ett jordproblem:

http://ask.metafilter.com/102045/What-shou...n-Tascam-FW1082

http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php...c24f3eb12f8b9e8

Så enligt förslaget på www.cubase.net länken här ovan, skulle ni säga att det ligger någon risk i att koppla en lampsladd eller dylikt mellan jorden från ett ledigt uttag på min förgreningsdosa till en chassiskruv på mitt ljudkort? Och i så fall, hur gör jag detta på bästa sätt?

Jag kan tillägga att all min utrustning i studion är kopplad till jordade uttag men det finns ju dock vissa prylar som inte är utrustade med jord.

Kan ytterligare tillägga att jag även testat att köra kortet via ett annat eluttag där inget annat är inkopplat och det hjälpte som sagt inte ett skvatt. Hade väl vart festligt om jag skrev den här tråden i alla fall 🙂

Tacksam för hjälp eftersom jag håller på att bli galen på det där J**LA pipet och bruset 😉

Annons
Postat

Har försökt att spela in exakt hur det låter men detta var inte lika lätt minsann. Verkar som att ljudet och bruset inte fastnar på inspelningar. Jag körde med monitorerna också och där måste jag dra upp volymen på max innan jag hör problemet. Men det är fortfarande där, bara inte lika påtagligt. Jag gissar att det har att göra med att det är icke förstärkta signaler medans hörlursutgången är förstärkt och dessutom ligger direkt ovanpå strömkontakten.

Kan det vara så att det är något fel på strömförsörjningen i kortet?

Postat

bump. Någon?

Postat
Kan ytterligare tillägga att jag även testat att köra kortet via ett annat eluttag där inget annat är inkopplat och det hjälpte som sagt inte ett skvatt.

Skicka in på undersökning. Om du isolerat problemet till endast ljudkortet med inget annat inkopplat så är det nog ljudkortet det är fel på...

Postat
Skicka in på undersökning. Om du isolerat problemet till endast ljudkortet med inget annat inkopplat så är det nog ljudkortet det är fel på...

Jo det har ju slagit mig... men enligt länkarna jag postade i första inlägget verkar det vara många som har detta problemet i annan utrustning också. Jag har dessutom haft ljudkortet inne för garanti rep där jag även nämnde att det brusade olika beroende på vilka dioder som var tända. När jag fick tillbaka det så hade dom åtgärdat det andra felet men detta kvarstod.

Därför tänkte jag testa den relativt enkla lösningen att göra en egen jord och se om problemet försvinner, och då är vi framme till varför jag postade frågan från första böjan. Jag vill helt enkelt veta om detta är 2riskfritt att göra eller om jag riskerar att skada kortet på något sätt?

Postat (redigerat)
Så enligt förslaget på www.cubase.net länken här ovan, skulle ni säga att det ligger någon risk i att koppla en lampsladd eller dylikt mellan jorden från ett ledigt uttag på min förgreningsdosa till en chassiskruv på mitt ljudkort? Och i så fall, hur gör jag detta på bästa sätt?

Låter helt livsfarligt.

Eller skojar du ? 😑

Hoppas han klarade sig 😮

Redigerat av JakobP
Postat

livsfarligt är det verlkligen inte, vi behöver ju inte överdriva här!

det du gör är att du köper en vanligstickkontakt, säkert 19 kr på närmaste klasohlson, alltså en sån som du skruvar ihop med sladd själv. Sen tar du helst en gul/grön sladd (det är alla jordkablars färg, mest för att du vet du att det bara är jord, inte nödvändigt egentligen men rätt ska va rätt!), skala den och fäst den till stiftet som går till jorden, absolut ingen annan stans! sen är du klar, skruva ut en chassiskruv ur ljudkortet några mm, skala andra ändan av kabeln och vira runt gängorna som blottats, och sen skruva in skruven igen så kabeln fastnar, koppla in i ett vanligt jordat utag och vips så haru jordat din apparat.

btw tror jag kanske inte att detta kommer lösa problemet men värt ett försök!

Postat

Ok... Såhär ser projektet ut för tillfället. Lyckades hitta en stickkontakt här hemma som visade sig vara kanon. Jag kunde nämligen skruva bort själva sticken från den så nu är det endast en plastplatta med jord. Nu ska jag kolla om jag har någon kabelsko som jag kan använda i andra änden. Känns lite smidigare än att bara skruva fast själva koppartråden.

Cable1.jpg

Cable2.jpg

Cable3.jpg

Postat

Utan att verka gnällig eller lägga vikt vid ovanstående användares förslag på lösning, så vill jag bara passa på att varna å de grövsta från att hålla på att fippla med strarkström om amn inte har tillräcklig kunskap om det. Et enda misstag och man kan, inte bara förstöra prylarna, utan även förvandla sin dator till en ytterst strömförande liten best...

Både lagen och försäkringar kommer visa sig väldigt ovilliga om någon skadas.

Så, kontentan, kan man inte utföra en elreparation på fackmannamässigt vis, bör man ta kontakt med kunnigt folk.

Mvh Herr gnäll 😕

Postat

Det ska kunna fungera utmärkt, tycker jag.

Skyddsjorden i sig kan aldrig vara farlig och det är bra att du har kunnat ta bort kontakterna för fas och nolla - men som Umemagnus säger, så är det mer tveksamt hur försäkringsbolaget ställer sig om det händer något - även om orsaken inte skulle visa sig vara din koppling, så det är ingen koppling som du bör göra permanent, utan ta bort direkt när du inte använder prylarna.

Frågan är också om det bara är jordningen som orsakar problemet eller om det kanske också kan vara ett problem med nätdelen...?

Om det sitter för små glättningskondensatorer eller om de är defekta, så får man rippel på utspänningen - som i sin tur kan orsaka diverse fenomen i ljudet. Är det en standardnätdel, så kan du ju kanske testa med en annan med samma data och se om det blir någon skillnad.

Postat (redigerat)
Det ska kunna fungera utmärkt, tycker jag.

Skyddsjorden i sig kan aldrig vara farlig och det är bra att du har kunnat ta bort kontakterna för fas och nolla - men som Umemagnus säger, så är det mer tveksamt hur försäkringsbolaget ställer sig om det händer något - även om orsaken inte skulle visa sig vara din koppling, så det är ingen koppling som du bör göra permanent, utan ta bort direkt när du inte använder prylarna.

Frågan är också om det bara är jordningen som orsakar problemet eller om det kanske också kan vara ett problem med nätdelen...?

Om det sitter för små glättningskondensatorer eller om de är defekta, så får man rippel på utspänningen - som i sin tur kan orsaka diverse fenomen i ljudet. Är det en standardnätdel, så kan du ju kanske testa med en annan med samma data och se om det blir någon skillnad.

Med nätdelen menar du då att testa byta själva adaptern? Jag har ju en standard 230V ojordad kabel som går till en 12V adapter, och därifrån sen till ljudkortet. Hmm... jag skulle ju kunna testa byta den och se om det händer något jo.

223384.jpg

Redigerat av thrinithan
Postat
Med nätdelen menar du då att testa byta själva adaptern? Jag har ju en standard 230V ojordad kabel som går till en 12V adapter, och därifrån sen till ljudkortet. Hmm... jag skulle ju kunna testa byta den och se om det händer något jo.

Se i så fall till att det är 12V och MINST 2.5A (enligt vad det står på bilden). Om strömstyrkan är för liten så kan du få andra problem, men om den kan lämna mer än 2.5A så är det ingen nackdel.

Postat
Se i så fall till att det är 12V och MINST 2.5A (enligt vad det står på bilden). Om strömstyrkan är för liten så kan du få andra problem, men om den kan lämna mer än 2.5A så är det ingen nackdel.

Ska kolla om jag hittar någon sån här i huset. Hade ju vart perfekt och bara kunna testa lite snabbt för att eliminera den möjligheten.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om jag vore dig, innan jag bytte nätdelar och börja fippla med jordkablar, skulle jag mer ordentligt gå igenom hela studions el och signalkopplingar/dragningar och kanske prova med att koppla in en annan hörlursförstärkare efter ljudkortets, jag tror inte det beror bara på ljudkortet eftersom du säger att ljudet inte kommer med på inspelningarna.

Redigerat av Glaskatten
Postat
Om jag vore dig, innan jag bytte nätdelar och börja fippla med jordkablar, skulle jag mer ordentligt gå igenom hela studions el och signalkopplingar/dragningar och kanske prova med att koppla in en annan hörlursförstärkare efter ljudkortets, jag tror inte det beror bara på ljudkortet eftersom du säger att ljudet inte kommer med på inspelningarna.

Jag har testat ljudkortet i ett uttag som inte ens är på samma propp som resten av studion. Och då testade jag också att dra ut allting så att strömkabeln och hörlurarna var det enda som var inkopplat i ljudkortet. Det borde ju eliminera resten av studion.

Postat
Jag har testat ljudkortet i ett uttag som inte ens är på samma propp som resten av studion. Och då testade jag också att dra ut allting så att strömkabeln och hörlurarna var det enda som var inkopplat i ljudkortet. Det borde ju eliminera resten av studion.

Var alla ljudkortets ingångar neddragna eller terminerade? Har du provat med att koppla en annan hörlursförstärkare till ljudkortet? Kan ju vara ljudkortets hörlursförstärkare som plockar upp ljudet du störs av.

Postat
Var alla ljudkortets ingångar neddragna eller terminerade? Har du provat med att koppla en annan hörlursförstärkare till ljudkortet? Kan ju vara ljudkortets hörlursförstärkare som plockar upp ljudet du störs av.

Japp... allting var neddraget och jag behöver inte ens ha volym på hörlursförstärkaren för att höra problemet. Jag hör det i monitorerna också... men mycket mycket svagare, så till den grad att jag måste använda volymratten innan jag kan urskilja det från det vanliga interna bruset. Jag gissar att det är mycket lägre i monitorerna eftersom dom är kopplat med balanserade kablar? Låter det rimligt om bruset skulle uppstå före utgångarna?

Hittade detta inlägg på Tascams eget forum:

Just to let u know:

I hear noises all around the 1082 and 1884 devices and checked with an electronics expert.

There are problems in the power management wich show dependend on the sampling frequencies selected. I tried every device in the store and they all had it. Some louder than others.

First i thought it was our electricity - but it wasn´t.

It also shows with battery and you can hear it even louder at the power connector (of coarse).

But:

If it is connected balanced its fine and only noticable on headphone out.

Probably they have fixed it now - my device is 2 years old now - but ist was from the beginning. The Service couldn´t find anything and i doubt that they heard it.

If someone knows what I´m talking about please report - I am still interested to get rid of it

Postat
Japp... allting var neddraget och jag behöver inte ens ha volym på hörlursförstärkaren för att höra problemet. Jag hör det i monitorerna också... men mycket mycket svagare, så till den grad att jag måste använda volymratten innan jag kan urskilja det från det vanliga interna bruset.

Allltså alla ljudprodukter analoga och digitala har en del missljud, missljudd som ibland hörs i hörlusförstärkaren eftersom det i princip är omöjligt att helt skärma av sådana interna ljud, som sagt om du provar med att koppla en extern hörlursförstärkare till ditt ljudkort och matchar den korrekt hörs då missljudet fortfarande?

Postat (redigerat)
Allltså alla ljudprodukter analoga och digitala har en del missljud, missljudd som ibland hörs i hörlusförstärkaren eftersom det i princip är omöjligt att helt skärma av sådana interna ljud, som sagt om du provar med att koppla en extern hörlursförstärkare till ditt ljudkort och matchar den korrekt hörs då missljudet fortfarande?

Har tyvärr ingen möjlighet att göra det 😳

Jag uplever det ju som att missljudet har blivit högre, och blir det värre än det är nu så kommer jag snart inte att kunna använda ljudkortet nå mer med risk för psykiska men. Kanske får köpa en hörlursförstärkare och köra digitalt ut från ljudkortet för att slippa den här skiten 😄

Redigerat av thrinithan
Postat

Tyvärr så fungerade inte mitt projekt. Ingen skillnad alls i brusnivå, varken de konstiga artefakterna eller det vanliga interna bruset som all elektronik har.

Tack hur som helst alla som hjälpt med kunskap och råd. Får testa ringa till Thomann och säga att problemet ej åtgärdades när jag hade inne kortet för en månad sedan. Förhoppningsvis låter dom mig skicka in det igen utan kostnad fast garantin gick ut för några veckor sedan. Ska även försöka hitta en 12V adapter och byta ut originalet få se om det hjälper.

Har ni annars några andra ideér? Kan det vara så att det är strömförsörjningen inne i ljudkortet som är defekt? Är den enkel att byta?

Postat (redigerat)
Har ni annars några andra ideér? Kan det vara så att det är strömförsörjningen inne i ljudkortet som är defekt? Är den enkel att byta?

Jag tror inte att det är fel på nätdelen möjligtvis någon skärmning som är dålig.Har du läst igenom bruksanvisningen ordentligt? Där står det bl.a att vissa missljud kan bero på hur man ställt in följande "Do you have the correct clock source selected?"

Redigerat av Glaskatten
Postat (redigerat)
Jag tror inte att det är fel på nätdelen möjligtvis någon skärmning som är dålig.Har du läst igenom bruksanvisningen ordentligt? Där står det bl.a att vissa missljud kan bero på hur man ställt in följande "Do you have the correct clock source selected?"

Jo det hade ju vart nånting om det inte vore för att missljuden även uppträder i stand-alone mode utan att jag har något annat inkopplat. Och när jag har firewirekontakten i så uppstår ju ljuden oavsett om jag kör på 44.1, 48, 88.2 och 96 (om än med olika ton) så jag tror tyvärr inte att det har med några inställningar att göra.

Redigerat av thrinithan
Postat
Jo det hade ju vart nånting om det inte vore för att missljuden även uppträder i stand-alone mode utan att jag har något annat inkopplat. Och när jag har firewirekontakten i så uppstår ju ljuden oavsett om jag kör på 44.1, 48, 88.2 och 96 (om än med olika ton) så jag tror tyvärr inte att det har med några inställningar att göra.

Men har du provat att byta klockkälla? Tascam själva skriver ju att det kan vara en anledning till missljud...

Postat (redigerat)

Såg att många haft problem med denna i kombination med 64Bitars Vista men det lär väl inte du köra? Tydligen kunde man då inte använda mer än 2GB i datorn utan att få konstiga missljud.

Redigerat av Glaskatten
Postat
Såg att många haft problem med denna i kombination med 64Bitars Vista men det lär väl inte du köra? Tydligen kunde man då inte använda mer än 2GB i datorn utan att få konstiga missljud.

Nej jag kör i XP 32bit just nu. I och för sig med 4gb minne men jag har även den senaste uppdateringen där Vista problemet skall vara löst. Eventuellt kan det ha vart så att jag upptäckte problemet efter att jag uppdaterade drivrutinerna från 1.6 till 1.7 som är senaste. Kanske skulle testa att gå tillbaka till 1.6 och se om det hjälper. Kan ju inte skada!

Tack för allt bollande, det hjälper alltid att byta ideér med andra. Ibland missar man synvinklar som är väldigt logiska 😛

Postat

Så den här för 299:- borde med andra ord fungera alldeles utmärkt?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59043503

Ljudkortets specifikationer enligt manualen:

Power requirements

External power adapter AC input

100V AC, 50/60Hz

120V AC, 60Hz

230V AC, 50Hz

240V AC, 50Hz

Adapter output voltage 12V, 2.5A

Power consumption 22W

Applicable electromagnetic

environment

E4

Peak inrush current 2.6 A

Postat

Ja, den borde räcka - men lägga gärna på hundringen extra för den andra modellen på samma sida och få en med dubbelt så hög strömkapacitet, så är det ingen risk alls att det blir för klent. 😄

Se till att + och - hamnar på rätt håll om det går att polvända kontakten !

Postat
Ja, den borde räcka - men lägga gärna på hundringen extra för den andra modellen på samma sida och få en med dubbelt så hög strömkapacitet, så är det ingen risk alls att det blir för klent. 😆

Se till att + och - hamnar på rätt håll om det går att polvända kontakten !

Perfekt! Då ska jag fara och kolla in hur förpackningen ser ut. Vill gärna kunna lämna tillbaka den om mitt problem inte avhjälps. 🙂

Postat

Nu har jag testat en annan nätdel med specifikationerna:

12V

Max 5A (vid 12V)

70W

Funkade inte. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.