Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hur spelar man in och mixar så gittarerna blir så feta som möjligt, har hört massa olika alternativ, tex spela in 4 likadana spår samma gura å samma stärkare, senn panna ut 2 st max och dom andra två 65.

senn har jag hört att man ska aldrig spela in mer än ett spår med samma stärkare och gura, sen byter man utrustning till dubben,

senn har jag hört att man inte ska dubba alls utan lägga två olika gittarslingor i varsin högtalare

Hur gör man bäst??? jag vill ha lite fetare gittarer men inte dränka sönder mixen heller

Annons
Postat

Det är olika, men att ha en lite dovare ljud åt ena hållet och lite ljusare åt andra är ett knep. Kan räcka med att flytta micken bara några millimeter. Använd heller inte för mycket dist då det blir mer dist för varje dubb i ljudbilden. Vid mix så är väll det vanligaste felet att man gör gitarrerna för feta så de inte blir feta alls i mixen.

Prova dig fram och lek med allt du kan komma på 😄

MVH

Anders

Postat
ok men om det är vanligt att man gör dom för feta i en mix, vilka effecter använder man då

Det handlar inte om vilka, utan hur man använder dem. Men för det mesta brukar det räcka gott och väl med eq och compressor.

Postat
Det är olika, men att ha en lite dovare ljud åt ena hållet och lite ljusare åt andra är ett knep.

Det håller inte jag med om riktigt.

Det tycker jag ger en obalanserad ljudbild. Olika förstärkera/gitarrsound i var högtalare funkar bra, så länge de är frekvensmässigt balanserade. Jag brukar dubba 2 grr per gitarr, vilket jag panorerar ut ca 45 i var högtalare, samt behålla en tagning i mitten av mixen för att binda ihop gitarrerna. Tänk på att om du kör 2 mickar on axis + off axis, så bör du hålla dem vid samma panorering för att förebygga fasfel.

Lyssna på mitt senaste alster här på forumet för att höra hur sdet lät för oss, och bedöm efter det.

Postat
Det handlar inte om vilka, utan hur man använder dem. Men för det mesta brukar det räcka gott och väl med eq och compressor.

Jag kan med gott samvete påstå att enbart EQ används vid ett lyckat "fett" gitarrsound.

Kompressor är bra för att framhäva trasienter, eller pressa ned dem. Men vid metalgitarrer vill man gärna framhäva dem, vilket en transistor eller rörförstärkare klarar väldigt bra själv.

Postat

Jag tycker att gitarrerna blir fetast om samma gura o stärkare används vid dubben. Sen brukar jag stämma ner en av gitarrerna...

Kolin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.