Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nån som testat? Bilden är inte i HD-kvalitet men ljudet är väl kanon, och i hela 16 timmar kan man spela in.

Är det inte så now these days att det finns ingen som är intresserad alls av musikinspelningar som är enbart ljud? Om det inte är redan mkt kända artister alltså? Jag tänker lite som så att Youtube är nästan allt man behöver för att marknadsföra sig. Bilden blir säkert tillräckligt bra med rätt ljus, sen är det bara att köra på och mima till det man gjort hemma i studion om man inte kan spela in nåt direkt live.

Jag tror tamefan jag ska köpa en sån där kamerajävel för en del av stratapengarna.

Hur ser ni på att marknadsföra sig med enbart ljudinspelningar utan bild? Jag tror det är meninglöst hur bra produktionen och låten än är. Idag måste det vara film också.

Annons
Postat

Inga svar på en god stund... Det betyder nog vad jag från början trodde, nämligen att de flesta liksom inte jag har vett att satsa på både ljud och bild. Med en zoomkamera kan ju få ut hur mycket reklam som helst.

Såg nåt program på tv där HD-tv med mera tv dryftades. Man kom fram till att de flesta inte brydde sig så värst mycket om bilden var av super HD-kvalitet, men att ljudet var bra, det var viktigt för nästan alla. Jag måste helt enkelt ha en Zoom Q3. Att spela dåre och pajas är ju skitkul, det har jag gjort förr:

k9 (oregistrerad)
Postat

Jag ska nog köpa en. För jag tycker att det verkar vara en mycket prisvärd produkt. Många väntar nog på att någon ska testa den innan man köper en. Vet att mång vill ha den egentligen, men ingen köper just nu. Man väntar till någon annat testat den.

Har bara småtestat den på Stefansmusik här i Ludvika och vart impad av den. Ska låna en och testa den lite mera..

Postat
Jag ska nog köpa en. För jag tycker att det verkar vara en mycket prisvärd produkt. Många väntar nog på att någon ska testa den innan man köper en. Vet att mång vill ha den egentligen, men ingen köper just nu. Man väntar till någon annat testat den.

Har bara småtestat den på Stefansmusik här i Ludvika och vart impad av den. Ska låna en och testa den lite mera..

Om man är sugen på en vanlig Zoom H2 eller H4 är det väl lika bra att köpa en som ger även video tänker jag...

Postat (redigerat)

Har haft en Q3 ett par veckor och lekt med den lite grann. Har bl a spelat in Sivert Bramstedts intro till ett bluesföredrag och ett ruffigt snabbreportage på ett vernissage på basisten Berra Petterssons första fotoutställning. En enkel, snabb inspelningsmanick med suveränt ljud och som grädde på moset en videokamera av enklaste slag. Video funkar bäst på typ YouTube eller Facebook, men du kan även köra upp på en flat-TV med bifogad sladd. Bildkvalitén är självklart inte HD - men Södertälje LokalTV körde ut mitt ruffa reportage från vernissaget som "Veckans Nyhet" under en veckas tid! Säger mer om deras kvalitetsmedvetande än Zoomen egentligen!

Har även en H4 sedan ett antal år, men den ligger mest hemma (utom dom där första roliga månaderna med en ny pryl). Den är lite för stor och otymplig, med alldeles för liten display, krångliga roddiga menyer och små knappar och liten styrkula att fumla omkring med. Framförallt i mörka konsertsalar!

Q3-an däremot: ställ in ljudkvalitet (jag kör standard CD-kvalitet, 16 bit 44,1 kHz), datum mm sedan är det bara ett knapptryck kvar till inspelning, ett knapptryck till att avbryta - ett knapptryck för att kolla på filmen på displayen - samt ett knapptryck för att radera om man vill. Enklast möjliga, ljudkvaliteten är helt i klass med H4-an. Du kan även stänga av videofunktionen helt och bara ta upp ljud (stereo) med två x/y placerade kondensatormikar (samma som i H4n).

Jag har köpt till ett 8 Gb SD-minneskort vilket ger 3 tim 16 min video/ljud (med min inställning), samt 12 tim 35 min enbart ljudinspelning!

Via en inbyggd usb-sladd (lite väl kort bara) kan du koppla den direkt till datorn. Jag har ännu inte använt det medföljande redigeringsprogrammet utan har kopierat över filmerna till Mac-en och redigerat i iMovie.

Tre fasta inställningar för ingångsljud: low, high och auto. Auto bör undvikas enligt min erfarenhet då ett högt ljud gör apparaten "lomhörd" för allting annat ett bra tag. Använd dom andra två lägena och variera om möjligt avståndet till ljudkällan i stället. Ang "lomhördheten" - kolla en del av YouTube-filmerna som ligger ute förstår ni vad jag menar.

Absolut värd pengarna anser jag! Är skitkul att höra kommentarerna om vad det är man sticker framför näsan på folk (kaffebryggare) (insektsdödare) eller "liten soldat i hjälm" - med puffskyddet på.

Redigerat av KayCee
Postat

Har också spanat på den och den verkar trevlig. Den kommer dock ganska långt ner på köp-listan.

Ang. att marknadsföra sig utan bild så är det klart att det går. Myspace räcker långt, men självklart är det en fördel att ha video också.

Postat

Synd att den inte förutom de två mickarna har line in. Eller har den det? Kan man köra på line istället för mick kan man ju micka upp ett band i en replokal/studio, sen gå omkring och filma och ändå ha samma ljud hela tiden. Med enbart mickar blir det ju mest trummorna som låter om man filmar nära trummisen, osv. Det kanske kommer en modell med även två xlr ingångar?

Postat
Synd att den inte förutom de två mickarna har line in. Eller har den det? Kan man köra på line istället för mick kan man ju micka upp ett band i en replokal/studio, sen gå omkring och filma och ändå ha samma ljud hela tiden. Med enbart mickar blir det ju mest trummorna som låter om man filmar nära trummisen, osv. Det kanske kommer en modell med även två xlr ingångar?

Ingen line in, eller mic in. Men det är väl även ett val man får göra mellan liten smidig maskin och en större storlek, som H4-an. Den har ju två xlr-ingångar i bakänden och det gör ju hela apparaten tjock och i mitt tycke klumpig.

Du har rätt i det där med närheten till trummisen, det är just det som så tydligt märkt i en del YouTube-filmer där bandet spelar in sig själva från scenen. Det funkar inte. Dessutom är apparaten känslig för hur du vrider och vänder den när du bandar. Stereobilden förändras snabbt om du fladdrar omkring med Q3-an. Det har väl med mikplaceringen/uppställningen att göra. Inriktningen är viktig för att få bra stereobild!

Men rätt utnyttjad och om man är medveten om begränsningarna är den spännande att jobba med. 🤪 Själv kan jag tycka att de begränsningarna som finns - självklart i en apparat som är gjord för alla utan större inspelningstekniskt intresse och med två tummar mitt i handen - kan utnyttjas minimalistiskt kreativt. Less is beautiful!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.