laxlaxlax Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 På senaste tiden har en känsla letat sig in.. jag börjar bli för gammal för musik. Har sett så många 60- och 70talister som klamrat sig fast i ungdomen, för små byxor och tyvärr gjort rätt kass musik. Hur tänker ni gubbar här på forumet? Ska ni inte vara hemma och måla om staket och läsa tidningen? Är själv 26 nu och börjar känna mig nöjd och färdig. Händer det inte något när vuxna gör musik som är lite fel? Som yrkesgrupp alltså, författare är okej gamla, målare och klassiska kompositörer likaså. Men rock-och popartister som sjunger om sex när de är mellan 30 och 40, klär sig som ungdomar och har barn?
godhead Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Kan inte säga annat än: HÅLL KÄFTEN OCH FORTSÄTT GÖRA MUSIK TILLS DU DÖR!! Så. då var det avklarat 😉 Ingen har nämligen rätt att få bestämma om huruvida man är för "ung" eller för "gammal" för att syssla med musik. Såvida inte man själv bestämmer det, men varför skulle man bestämma det? Det är ju till ens egen nackdel, för musik är ju det roligaste som finns att hålla på med. Eller?
laxlaxlax Postat 29 november 2009 Trådstartare Postat 29 november 2009 Det är ju till ens egen nackdel, för musik är ju det roligaste som finns att hålla på med. Eller? Vet inte, börjar bli mer och mer sugen på tidningen och staketet faktiskt. Inte nån mer än jag som tycker att det känns.. biologiskt ..fel? på nåt vis?
godhead Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 well... om du börjar bli mer sugen på tidningen och staketet så är det nog det du skall hålla på med, helt enkelt. 😉 synd att du känner sådär. du är ju trots allt bara 26. det är jävligt ungt.
Neosus Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 det finns många äldre gubbar som sysslar med musik
debatt Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Precis som en sångare inom opera utvecklas under många år efter 26 och inte nått sin peak där alls, så finns det en potential även för gitarrister och andra inom populärmusiken att utvecklas nästan hur länge som helst. Fast textmässigt blir det kanske lite löjligt att vara äldre och sjunga om att man precis fått sin första visdomstand. Men då kan man ju alltid skylla på nån symbolik eller nåt...
sixties Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 (redigerat) själv är jag 42 och lyssnar glatt vidare på punk och garage rock, kan inte leva utan musik. för ett tag sedan var jag och såg UK Subs med 3/4 av original sättningen från 78-81 Charlie harper (sång) var 68 år och sjung lika bra som alltid. uk subs: live 2009 Redigerat 29 november 2009 av sixties
Wernborg Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Inte nån mer än jag som tycker att det känns.. biologiskt ..fel? på nåt vis? Nej. Jag tror inte det faktiskt.
DieHard (oregistrerad) Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Man blir aldrig för gammal för göra musik. Ingen säger ju det om klassiska musiker, jazzmusiker. Varför skulle det vara annorlunda med alla som gör något modernare? Tidning och staket lockar inte det minsta. Visst jag lade av med musik under flera år. Men vad hände? Det vaknade till liv igen. Det ger så mycket att göra något kreativt. Att bara lägga av utan att ersätta det med något annat väldigt kreativt och som ger så mycket är att bara självdö. Vem har inte sett dem som hållit på med musik eller vad det nu är och bestämmer sig för att skaffa sig ett svenssonliv. Fru och familj på det hela ofta också. Inget fel eller konstigt med det men de gör inget längre. De låter bara livet flyta förbi. De blir tråkiga som personer också. Sånt slöseri. Det är som sagt var inget att sträva efter. Men visst om du känner för att lägga av och ägna dig åt andra viktiga meningsfulla saker och det känns helt rätt, tja då är det rätt för dig. Kanske i såna fall musikintresset vaknar igen senare? Vem vet?
laxlaxlax Postat 29 november 2009 Trådstartare Postat 29 november 2009 Nån av er som skrivit som är 25 eller under?
DieHard (oregistrerad) Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Precis som en sångare inom opera utvecklas under många år efter 26 och inte nått sin peak där alls, så finns det en potential även för gitarrister och andra inom populärmusiken att utvecklas nästan hur länge som helst. Fast textmässigt blir det kanske lite löjligt att vara äldre och sjunga om att man precis fått sin första visdomstand. Men då kan man ju alltid skylla på nån symbolik eller nåt... Ja självklart blir det fånigt när äldre gubbar börja sjunga typ shes only 17teen eller nåt sånt. Riktigt patetiskt med KISS som är mer nära kissblöjor än tonåren igen står och sjunger DRLove. 😉
Anders F Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Exempelvis så är Chad Kroeger född 1974 😉 MVH Anders
Guitar Nilsson Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Är du verkligen bara 26? Låter lite som bluff... Men nog har du lite rätt. Att göra poplåtar som 54 åring funkar väl inte helt perfekt? Utom för Madonna kanske. Och Jackson, till helt nyligen. Men att göra musik där det mesta är live med få instrument, eller att spela bluesrock på krogen, det blir man bara bättre på med åren. Ingen 25-åring kan mäta sig med undertecknad på en bluesscen. Ingen i nån annan ålder heller för den delen. Jag tror jag ändrar mig ang popen med, det är bara att köra på. Tomas Ledin har ju enormt med fans tex.
JohnRick Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Sedan är ju inte, om vi nu diskuterar pop/rock, speciellt gammalt om man placerar det på tidslinjen. 60 år har gått sedan Elvis, Bill Haley etc, då det var nyfunnen ungdomskultur med revolt mot föräldrarna yadayada. Det är först nu som representanterna för den typen av musik har hunnit bli åldersstigna (Stones, Paul McC, Neil Young, Bruce etcetc). Det är bara sociokulturellt betingat, inget annat. Sedan slog ju många bluesartister inte igenom förrän de hunnit bli rätt gamla. BB King är väl det mest kända exemplet antar jag. Jazzen är nog i så fall den mest tidlösa musikformen inom populärkulturen - eller? Chick Corea still going strong. Precis som Wayne Shorter, HERBIE Hancock för h-e. Och så vidare...
DieHard (oregistrerad) Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Nån av er som skrivit som är 25 eller under? Jag. Alltid 25. blir aldrig äldre. 😉 Är lika 25 som för snart 17 år sen.
Neosus Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Håller med Guitar N där angående bluesen etc.. Men musik är egentligen tidlös.. Eller är den? 😉
laxlaxlax Postat 29 november 2009 Trådstartare Postat 29 november 2009 (redigerat) Ingen 25-åring kan mäta sig med undertecknad på en bluesscen. Träffas vi nån gång ska jag lira röven av dig. 😉 Redigerat 29 november 2009 av laxlaxlax
Emulator Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Jag hade nån dipp typ mellan 24 och 32 😉 Jobb och karriär tar ju massa tid, och skaffa hus o familj o så. Nu är man tebax i träsket igen, med delvis behagligare inställning, förvisso aningen mindre galna drömmar, men lika stor experimentlusta o kreativitet. Håller med dig 3lax om att det kan bli lite halvpatetiskt med gubbar som håller på som de va 20, men i övrigt finns nog ingen övre gräns egentligen. "man är så gammal man känner sig" har nog aldrig stämt bättre än i musiksammanhang. En liten parallell: på ett annat forum diskuterades om känsla etc är medfött. Många hävdar att det inte kan övas in, utan det kommer med fostervattnet eller något. Lustigt nog så hävdar samma människor att man blir bra mycket bättre på tex blues "och att lira med feeling" när man blir äldre. Lite samma som att "ingen 25-åring kan..." Nu skall jag göra mangelbeats och basar 🙂 tjo!
Guitar Nilsson Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Träffas vi nån gång ska jag lira röven av dig. 😉 Får hoppas det blir av nån gång! Att spela blues är det jag är bäst på, mycket annat i livet är jag tyvärr än så länge ganska kass på. Men hur var det med sanningen i att du bara är 25? Tycker du bjuder på mer visdom än vad man brukar ha hunnit samla på sig vid 25.... Jag själv börjar så smått förbereda mig för nedgrävningen och har ännu inte lärt mig ett skit om nånting. Bluesen bara finns där utan att jag lärt mig den... Tänkte lite till på det med att man lessnar vid 25... Jag tror många, så var jag, är helt fanatiska, endast musiken gäller dygnet runt när man är ung. Sen när man är 25 eller kanske 30 upptäcker man att det finns annat kul också. Jag upptäckte båtlivet, skärgårn och öppna havet när jag var 35, det var underbart. Att syssla med annat ger ju ny energi till musiken, det är nog lite ett måste.
tugboat Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Jag är 25 och har lite samma inställning. Eller tänker lite i samma banor. Det kan kännar patetiskt med exempelvis Krunegård som är, vadå, trettiofem men ser ut som en finnig 16-åring. Men samtidigt känns det lika falskt när en 18-årig göteborgstjej skriker halsen av sig i sitt indieband och försöker sätta ord på stora känslor. Vad vet en 18-åring om nånting liksom? Det finns dock coola band som är äldre, typ the Knife och Taken By Trees, som har barn och är nästan 40. Sen är ju Animal Collective 30+ allihopa.
Per_a_55 Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Nja, du verkar mest ha kommit in i nån ålderskris tycker jag. Musik finns det väl plats för hela livet. Det som kanske skiljer mellan när man var ung och nu när man är 54 är att det inte BARA är musik. Det finns så många andra intressen i livet, men musiken finns nog åtminstone för mig med på ett hörn så länge jag kan uppfatta den. Nu finns även fru och barn, barnbarn, hus och trädgård, mopeder, motorcyklar och bilar, men visst hinner man köpa 10 LP i veckan ändå och lyssna på Spotify och bränna över LP-skivor så man kan lyssna i bilen.... Kan dock hålla med om under ett antal år när barnen var mindre så var det inte så mycket musikskapande, men desto mer lyssnande. Pratar vi sen om typ av musik, så inte pysslar jag med barnpop inte, den musiksmak jag skaffade mig som ung, den lever kvar fortfarande. Kanske är smaken lite bredare nu när man blivit äldre, men grunden är densamma. Men som sagt, det blir inte många nyskapade låtar på en månad, men ibland får man till det 😉
SadamJR Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Tyckte lax*3 var en sjysst snubbe. Hans senaste inlägg är bara besynnerliga. Undrar vad som pågår?
therocker Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Det spelar ingen roll hur gammal man än blir, man blir bara en mer och mer livserfaren 20 åring med tiden. Gränsen för vad som känns gammalt flyttas bara fram hela tiden, är 36 och 40 som var apgammalt vid 20 känns ganska fräscht nu. Det är underbart att ha hus och familj men fan, man måste få rocka av sig lite då och då, för mig ger det väl en frihetskänsla som jag inte vet hur jag skulle klara mig utan. Om det sen upplevs som patetiskt av vissa bryr jag mig inte särskillt om, hellre det än att bli bitter. 🙂
Guitar Nilsson Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Det spelar ingen roll hur gammal man än blir, man blir bara en mer och mer livserfaren 20 åring med tiden. Gränsen för vad som känns gammalt flyttas bara fram hela tiden, är 36 och 40 som var apgammalt vid 20 känns ganska fräscht nu. Det är underbart att ha hus och familj men fan, man måste få rocka av sig lite då och då, för mig ger det väl en frihetskänsla som jag inte vet hur jag skulle klara mig utan. Om det sen upplevs som patetiskt av vissa bryr jag mig inte särskillt om, hellre det än att bli bitter. 🙂 Bra sagt. Bland det viktigaste i livet är väl att skita i vad andra tycker. Jag avskydde 50-talsmusik när jag var typ 15 år 1970. Nu tycker jag den är bäst.
laxlaxlax Postat 29 november 2009 Trådstartare Postat 29 november 2009 Tyckte lax*3 var en sjysst snubbe. Hans senaste inlägg är bara besynnerliga. Undrar vad som pågår? Ja för det första behöver du inte prata om mig i tredje person. Är det så konstigt att undra vad och varför man håller på med något? Ibland behöver man ompröva sig själv och livet. Kalla det vilse, jag känner att jag för första gången på flera år börjar hitta en bra väg. Att du pekar ut mig som konstig för tredje gången hjälper däremot inte mycket.
DieHard (oregistrerad) Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Men hur var det med sanningen i att du bara är 25? Tycker du bjuder på mer visdom än vad man brukar ha hunnit samla på sig vid 25.... Fanns väl nån bild på laxen här från den senaste träffen och nog tyckte jag han såg betydligt äldre ut. 🙂 Eller bara en gammal man i en ung mans kropp?
Guitar Nilsson Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Skit i det. Du är en bra lax, oavsett vad andra tycker.
MattiasA Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Det är ju knappast så att staketet och tidningen lockar. Utan det är ju så att man måste ta tag i det. Tycker laxen vände på det. Om jag fick bestämma så hade jag lagt all min lediga tid på musiken. Men som tur är så är man ju inte ensam i världen. Då man får helt enkelt dela med sig av sin lediga tid. men däremot så får man lite distans till musiken när man blir äldre. Jag är 31. Musiken är inte liv o död längre. Finnns viktigare saker. Men det skiter man i när man är 20.
laxlaxlax Postat 29 november 2009 Trådstartare Postat 29 november 2009 (redigerat) Men hur var det med sanningen i att du bara är 25? 26 sa jag. Fråga nån från senaste IRLen. Har för mig jag fick visa körkort för Valle, han trodde inte heller på det. EDIT: Kan fortsättningen av tråden handla om ålder kontra musik och inte mig, tack? Redigerat 29 november 2009 av laxlaxlax
stickane Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 På senaste tiden har en känsla letat sig in.. jag börjar bli för gammal för musik. Har sett så många 60- och 70talister som klamrat sig fast i ungdomen, för små byxor och tyvärr gjort rätt kass musik. Hur tänker ni gubbar här på forumet? Ska ni inte vara hemma och måla om staket och läsa tidningen? Är själv 26 nu och börjar känna mig nöjd och färdig. Händer det inte något när vuxna gör musik som är lite fel? Som yrkesgrupp alltså, författare är okej gamla, målare och klassiska kompositörer likaså. Men rock-och popartister som sjunger om sex när de är mellan 30 och 40, klär sig som ungdomar och har barn? Hej du ungdom! Själv är jag 50 år så ,,,hehe. Jag tror du skriver en sån här grej för att få igång en debatt. Jag tror ju inte du är dum. När man bli äldre så kan man va som 20 år i sinnet. Musik är inget som man gör,,,, musik lever man med. Vad som är rätt eller fel, ja,, du måste ju få tycka vad du vill i den här frågan,,,helt klart. Du har ju fått många bra inlägg här så ,,,du kanske lär dig något av dem. Mvh Stickane Obs! Per Gessle är väl inte så ung va ,,,hehe
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.