Guitar Nilsson Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 (redigerat) En här på forumet bad mig skriva lite om olika trä i elgitarrer, det är inte så mycket jag vet men skriver det här och nu... Gibsongitarrer (de flesta, inte alla) byggs helt i mahogny. Det gör att en Gibson låter Gibson för det mesta. Fender däremot, görs i minst tre olika träslag, och det påverkar ljudet mycket mer än man kan tro, gitarrerna är ju bara plankor utan klanglåda, så det borde väl nästan vara det samma kan man tro. Men det påverkar ljudet tom mer än vad mickarna gör. Därför låter Fender på så många helt olika vis. De lite billigare Fendrarna görs med kroppen i poppel. Inte så värst bra tycker jag, det blir sämre klang och sustain. Spelar man kompgitarr och kör ganska snällt spel, spelar det knappast nån roll vilket trä man har i Fendern, De dyraste Fendrarna har ibland ask i kroppen. De brukar vara riktigt dyra, och de är även ganska tunga. Jag personligen tycker att även ask ger för kort sustain, sen blir det för även för diskant för min smak. Andra gillar det. Al, eller alder på engelska är det trä som många gitarrister gillar bäst i Fender. American standard har al i kroppen. Det finns ju specialmodeller som heter Hendrix och Yngvie Malmstrröm också, i de stratorna är det också al. Vill man ha lång sustain och tryck i en tele eller strata så är det al som gäller. Sen är ju även halsarna olika. Det finns de som är gjorda i lönn med en greppbräda av rosewood. De är väl vanligast och ger ett något mjukare ljud än de halsar som är gjorda i enbart lönn. De ger mer attack och mer krisp än de med rosewood greppbräda. Gamla lönnhalsar är gjorda i ett stycke med dragstången ifräst i ett spår på baksidan, nyare Fender är en lönnhals med en pålimmad greppbräda också i lönn. Billigare att tillverka så, lite sämre sustain. Min gamla strata (bilden) har alkropp och lite speciell hals i ett stycke sk ögonlönn. Så det är en hel del att fundera på när det gäller trä i sk elplankor. Man kan ju gå in på Fender.com och kolla, där står allt. Poplar, alder eller ash, det är frågan, Redigerat 27 november 2009 av Guitar Nilsson
sixties Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 tack, då har jag fått lite mer info. såg en billig tele byggsats som kroppen var gjord i gran och halsen i lönn. har aldrig sett nån gitarr i gran förut vad jag vet.
DieHard (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Billiga akkeguror har jag sett i gran men aldrig elguror. Antar det var en riktig billig byggura.
stratsvante Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 även dyrare acker har gran i locket. Sen så är det värt att tillägga att telen var gjord med furu i början, något som en svensk kan tycka är sjukt fult, säljs vissa gitarrer även idag med furu kroppar.
jossman Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Martin gitarrer har väl gran i locket, men ingen svensk gran?
Guitar Nilsson Postat 27 november 2009 Trådstartare Postat 27 november 2009 Alla exklusiva ak gitarrer har gran i locket. Det är väl samma med fioler typ Stradivarius? Gran anses ju ofta som skräpvirke, ger dåligt med värme om man eldar den, för klent att bygga trappor med. Men till Martin och Stradivarius är det bara gran som duger till locket. I sargarna har man ju annat. Kpnstigt att man inte har det i elgitarrer. Fast elgitarren ska väl vara stum medans akustiska lock ska svänga lätt.... Lite funderingar bara.. Tele gjord i gran? Var det Fenders första telecastrar från 1952 eller vilka var det?
stratsvante Postat 28 november 2009 Postat 28 november 2009 tele gjord i furu! gran måste väl vara just pga att det fanns inget annat just då när dom gjorde den gitarren, alldeles för kvistigt för att det ska vara snyggt annars! Furu teles med bara klarlackad kropp ser ju iof ut som en skidstuga uppe i sälen eller nåt sånt, gräsligt om jag får säga det själv!
sixties Postat 28 november 2009 Postat 28 november 2009 Tele gjord i gran? Var det Fenders första telecastrar från 1952 eller vilka var det? nä, det var en byggsats av märket Bakers, en komplett telebygsats för 69.90 euro http://www.topsoundseller.com/bausaetze-c-42_68.html Korpus KORINA Hals Ahorn - Ahorn Griffbrett- Dot Inlays Einstellbarer Halsstab Chromhardware Mechaniken geschlossen - dauergeschmiert Korea - Hardware
Guitar Nilsson Postat 28 november 2009 Trådstartare Postat 28 november 2009 nä, det var en byggsats av märket Bakers, en komplett telebygsats för 69.90 euro http://www.topsoundseller.com/bausaetze-c-42_68.htmlKorpus KORINA Hals Ahorn - Ahorn Griffbrett- Dot Inlays Einstellbarer Halsstab Chromhardware Mechaniken geschlossen - dauergeschmiert Korea - Hardware Jag tänkte på stratsvantes inlägg om at tele i början var gjorda i furu. Blev lite förvirrande med både gran och furu.... "även dyrare acker har gran i locket. Sen så är det värt att tillägga att telen var gjord med furu i början, något som en svensk kan tycka är sjukt fult, säljs vissa gitarrer även idag med furu kroppar.
jockmic Postat 28 november 2009 Postat 28 november 2009 Man har laborerat lite ibland. Fender Japan experimenterade friskt ett tag och jag har en Japan tele i mahogny (fast inte låter den Gibson!) ☺️ När man kollar in vad Fender Japan har gjort (tex HM/HMT) kan man ana ett släktskap till Jackson och Charvel (som ägs av Fender). Mahogny har ju även funnits som Thinline. /Jocke
sixties Postat 28 november 2009 Postat 28 november 2009 jag pm:ade en forum medlem som byggt gitarren jag länkat till ovan och han var nöjd med den fast den lät inte eller kändes som en fender.
stratsvante Postat 28 november 2009 Postat 28 november 2009 ja vad jag läst på tdpri.com (tele forum) så gjordes de första 52orna i furu!
ONSatan Postat 28 november 2009 Postat 28 november 2009 ja vad jag läst på tdpri.com (tele forum) så gjordes de första 52orna i furu! Precis. Fender gjorde sina första Broadcasters (som Telen hette från början) i furu.
Guitar Nilsson Postat 28 november 2009 Trådstartare Postat 28 november 2009 (redigerat) ja vad jag läst på tdpri.com (tele forum) så gjordes de första 52orna i furu! Nu har jag nyss sålt min gamla livskamrat startan från tidigt 70 till en kille i ca 18-årsåldern från Ljusdal. Kopplade upp den med Fulldrivedist, wahwah och fuzzbox innan och spelade Star spangled banner ala Hendrix woodstok för mig själv innan de hunnit hit. Fick värsta ångesten och tänkte ringa å säga att den var såld, de hade tolv mil att åka. Men sen kändes det bra, snubben och farsan var trevliga folk, killen hade själv jobbat ihop pengarna och hade en hel del blues i fingrarna. Nu kommer en ung intresserad musiker att spela ofta på den, det är ju bra som fan det. Och jag kan köpa ännu mer leksaker! Tex en telebyggsats i furu att spela slide på. Redigerat 28 november 2009 av Guitar Nilsson
ONSatan Postat 28 november 2009 Postat 28 november 2009 (redigerat) Här är rätt mycket info. och här Är rätt intressant att läsa att träslag och design har haft mycket lite med ljud att göra, det har mest handlat om tillverkningsteknik och vilket trä som funnits tillgängligt. Cheers! Redigerat 28 november 2009 av ONSatan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.