Jump to content
Annons

Min dyra stärkare låter klenare än den billiga.

grimmer

Recommended Posts

Svårt att tro det i om att Behringer har sålt 10-tals miljoner fler produkter än KRK men procentuellt sett så stämmer det säkert att fler är nöjda med KRK än med Behringer. Många som till slut har köpt Behringer har dock säkert även provat KRK så dina argument är inte glasklara.

Kan också bero på att Behringer har otroligt mycket fler produkter att erbjuda, och har skapat ett stort namn i budgetvärlden.

Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Nu har jag tagit ett par rejäla groggar, så jag kan fortsätta mine argument med samvete imorgon. Men jag lär väl lägga mig i hela kvällen!

Ja det ju mer man har stärkt sig desto bättre blir argumenten. 😛

Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Värt att poängtera är att globala tillverkare som Yamaha, Samick, Behringer och många fler har ju med tanke på sitt utbud redan marknadsför sig själva mer än andra "smalspåriga" tillverkare... Vilket ger dem ett enormt försprång bland kunder.

KRK ägs väl av Stanton Magnetics som också äger Cerwin Vega så dom är ju hyfsat väl marknadsförda minst sagt och nästan alla återförsäljare har dom.

Dela på andra sajter

Mycket placebo när det gäller förstärkare..

Du får jättegärna komma hem till mig så kan du få lyssna, kan nog utan problem låna förstärkaren igen. Vi kan lösa kontaktuppgifter via pm?

Dela på andra sajter

Du får jättegärna komma hem till mig så kan du få lyssna, kan nog utan problem låna förstärkaren igen. Vi kan lösa kontaktuppgifter via pm?

Det behövs inte jag har haft NAD förstärkare och Pioneer förstärkare, och visst NAD gör bra förstärkare men inte överdrivet bättre än Pioneers i samma prisklass.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har basen på max, likaså Loudness.

Hur låter förstärkarna om du inte slår på bas/diskant och loudness.

Om du lyssnar rakt på båda?

Blir det samma resultat?

Dela på andra sajter

Jag har basen på max, likaså Loudness.

Ajajaj, om du vill ha en bra uppfattning av hur det låter, så ska du akta dig för dessa frestande knappar.

Jag började vänja mig vid ett system med "max bass" funktion, som jag sedan lärde mig mixa i. När jag väl hörde ett par trevliga monitorer så tappade jag helt min kunskap.

Min personliga tips, åtminstone.

Dela på andra sajter

Kan det vara volymmatchningen som är boven? Din nya stärkare har kanske annat svepområde som gör att du måste dra upp mer för att få samma effekt? Finns det -dB-skala på volymkontrollerna kan du försöka matcha dom och jämföra.

För låg impedans på högtalarna kan ge självsvängningar (som i värsta fall kan "steka" förstärkaren), men antagligen finns det skyddskretsar som slår ifrån om stärkaren pressas för hårt, kolla manualen. Är den specad för 6 ohm kanske den klarar som lägst ~ 3 ohm, medan en förstärkare specad för 4 ohm har marginal neråt 2 ohm (som är vanligt lägstavärde på en 4 ohm-specad högtalare).

En annan (kanske långsökt) förklaring är att din gamla stärkare distar medan den nya spelar rent vid samma effekt. Disten gör att du upplever ljudet som kraftfullare (kompression).

/Andreas

Dela på andra sajter

Kan det vara volymmatchningen som är boven? Din nya stärkare har kanske annat svepområde som gör att du måste dra upp mer för att få samma effekt? Finns det -dB-skala på volymkontrollerna kan du försöka matcha dom och jämföra.

För låg impedans på högtalarna kan ge självsvängningar (som i värsta fall kan "steka" förstärkaren), men antagligen finns det skyddskretsar som slår ifrån om stärkaren pressas för hårt, kolla manualen. Är den specad för 6 ohm kanske den klarar som lägst ~ 3 ohm, medan en förstärkare specad för 4 ohm har marginal neråt 2 ohm (som är vanligt lägstavärde på en 4 ohm-specad högtalare).

En annan (kanske långsökt) förklaring är att din gamla stärkare distar medan den nya spelar rent vid samma effekt. Disten gör att du upplever ljudet som kraftfullare (kompression).

/Andreas

Hej!

Ja högtalrna är på 4 ohm, såg att stärkaren helst vill ha högtalare mellan 6 och 16 ohm. MEN, jag lyckades "lösa" problemet. Bytte från FronL och R till bara L och R och nu rockar det i ljudet.

Verkar va lägre uteffekt på de förstnämnda...

Dela på andra sajter

Hur låter förstärkarna om du inte slår på bas/diskant och loudness.

Om du lyssnar rakt på båda?

Blir det samma resultat?

Den gamla lät betydligt mer kraftigt.

Detta löste sig när jag bytte från FR och FL till bara R och L utgångarna. Verkar va klenare uteffekt i de förstnämnda...

Men nu öser det. Dock är högtalarna 4 ohm och stärkaren vill ha 6 till 16 ohm...

Nån som vet nåt bra tips att "lura" stärkaren eller göra om högtalarna till t.x. 6 eller 8 ohm?

Dela på andra sajter

Hej!

Ja högtalrna är på 4 ohm, såg att stärkaren helst vill ha högtalare mellan 6 och 16 ohm. MEN, jag lyckades "lösa" problemet. Bytte från FronL och R till bara L och R och nu rockar det i ljudet.

Verkar va lägre uteffekt på de förstnämnda...

Jag vill ju inte säga jag sa ju så, men det sa jag ju i andra inlägget "jag tror problemet beror på någon felkoppling/inställning"

Men bra att du fick till slut förstärkaren att fungera som du ville!

Dela på andra sajter

Den gamla lät betydligt mer kraftigt.

Detta löste sig när jag bytte från FR och FL till bara R och L utgångarna. Verkar va klenare uteffekt i de förstnämnda...

Men nu öser det. Dock är högtalarna 4 ohm och stärkaren vill ha 6 till 16 ohm...

Nån som vet nåt bra tips att "lura" stärkaren eller göra om högtalarna till t.x. 6 eller 8 ohm?

Som jag tidigare skrev det spelar inte så stor roll om man inte kopplar på alltför många högtalare, med 2 st. som du har nu så lär inget hända, i princip alla moderna förstärkare har inbyggda skydd mot överbelastning..

Redigerat av Glaskatten
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.