grimmer Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Hej! Har ett konstigt problem.... Jag har en Pioneer A-335 från 1987 Bild: http://images.tradera.com/665/90467665_1.jpg Den väger ca 7 kg, har 2x40 WRMS 8 ohm Nyligen köpte jag en Pioneer VSA-E06 från 1996 Bild: http://www.avforum.hu/uploads/post-8-1239988697.jpg Den väger ca 16 kg och har 2x85 WRMS 8 ohm. Koppla in den nya stärkaren till mina JAMO classic 8 Bild: http://www.jemtlandspantbank.se/products/4066-2.jpg som det är riktigt bra drag i, gällande bas osv. När jag körde mina favorit låtar så märkte jag att ljudet är betydligt klenare. Inte lika mycket bas och lixom bara allmänt tunnare. När jag gjorde rak jämförelse genom att ha gamla Pioneern kopplad till höger och den nya till vänster märker man klart och tydligt att den 7 kg lättare äldre stärkaren ger ett kraftigare ljud med mer bas och högre ljud. Hur TUSAN kan det komma sig, jag har pillat runt så gott det går på nya stärkaren, testat CD in, TAPE1 in. Osv. Men endå låter det tamt, det ska väl inte gå. Jag har basen på max, likaså Loudness. Nån som har nån idé?! Den här nya stärkaren borde ju spela brallorna av den gamla. 🤪 Jättetacksam för svar. Mvh Alex Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Hur TUSAN kan det komma sig, jag har pillat runt så gott det går på nya stärkaren, testat CD in, TAPE1 in. Osv.Men endå låter det tamt, det ska väl inte gå. Jag har basen på max, likaså Loudness. Nån som har nån idé?! Den här nya stärkaren borde ju spela brallorna av den gamla. 😆 Jättetacksam för svar. Mvh Alex Äldre förstärkare är ibland bättre än nyare men jag tror problemet beror på någon felkoppling/inställning eller att den nyare helt enkelt är trasig... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
grimmer Postat 27 november 2009 Trådstartare Dela Postat 27 november 2009 Äldre förstärkare är ibland bättre än nyare men jag tror problemet beror på någon felkoppling/inställning eller att den nyare helt enkelt är trasig... Hmm hörni... Jag ser att på den nya (som var från 1997 såg jag nu) på baksidan står det att den ska ha en speaker impedance på 6 till 16 ohm, på min gamla står det att den ska ha 4 till 16 ohm. Mina högtalare har just 4 ohm..... Vad tror ni om detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Den gamla kanske var gjord för att spela "snyggt", medan den nyare kanske har gjorts för att spela mer naturligt...? 😆 Om du har väldigt mycket mindre bas, så kan det också bero på att du har råkat fasvända ena högtalaren i brådskan, så att basen delvis släcks ut, så ta en extra koll på kablarna, så att plus verkligen går till plus till både höger och vänster högtalare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
grimmer Postat 27 november 2009 Trådstartare Dela Postat 27 november 2009 Den gamla kanske var gjord för att spela "snyggt", medan den nyare kanske har gjorts för att spela mer naturligt...? 😆 Om du har väldigt mycket mindre bas, så kan det också bero på att du har råkat fasvända ena högtalaren i brådskan, så att basen delvis släcks ut, så ta en extra koll på kablarna, så att plus verkligen går till plus till både höger och vänster högtalare. Hmm Jag ser att på den nya (som var från 1997 såg jag nu) på baksidan står det att den ska ha en speaker impedance på 6 till 16 ohm, på min gamla står det att den ska ha 4 till 16 ohm. Mina högtalare har just 4 ohm..... Vad tror ni om detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 (redigerat) HmmJag ser att på den nya (som var från 1997 såg jag nu) på baksidan står det att den ska ha en speaker impedance på 6 till 16 ohm, på min gamla står det att den ska ha 4 till 16 ohm. Mina högtalare har just 4 ohm..... Vad tror ni om detta? Om du kör med ett par högtalare på 4 ohm på en utgång som är gjord för minst 6 ohm, så belastar du slutsteget mer än det är konstruerat för och det kommer att gå sönder på grund av det (lägre impedans innebär högre ström). Det kommer att hända snabbare om du kör på hög volym. Det kan också vara det som gör att det låter sämre, eftersom det blir högre belastning på utgången, än vad den är gjord för. Ingen bra kombination, med andra ord... 😆 Redigerat 27 november 2009 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Om du kör med ett par högtalare på 4 ohm på en utgång som är gjord för minst 6 ohm, så belastar du slutsteget mer än det är konstruerat för och det kommer att gå sönder på grund av det Struntprat finns ingen högtalare som har en konstant impedans, inte fasiken går en förstärkare sönder av detta, speciellt inte en med ganska kraftig nätdel som denna verkar ha, den lär dessutom ha skyddskretsar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
grimmer Postat 27 november 2009 Trådstartare Dela Postat 27 november 2009 Om du kör med ett par högtalare på 4 ohm på en utgång som är gjord för minst 6 ohm, så belastar du slutsteget mer än det är konstruerat för och det kommer att gå sönder på grund av det (lägre impedans innebär högre ström). Det kommer att hända snabbare om du kör på hög volym.Det kan också vara det som gör att det låter sämre, eftersom det blir högre belastning på utgången, än vad den är gjord för. Ingen bra kombination, med andra ord... 🙁 Attan..... finns det inget sätt att lura stärkaren? Typ att koppla in ett par 4 ohm högtalare till på andra kanalen, blir det inte 8 ohm då? Har inte så jättekoll på hur det där funkar.. Borde ju kunna lira mina JAMO utan att bränna kalaset tycker man. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 (redigerat) Attan..... finns det inget sätt att lura stärkaren? Typ att koppla in ett par 4 ohm högtalare till på andra kanalen, blir det inte 8 ohm då? Har inte så jättekoll på hur det där funkar..Borde ju kunna lira mina JAMO utan att bränna kalaset tycker man. I så fall ska du seriekoppla dom på samma utgång, parallelkoppling gör inte saken bättre Redigerat 27 november 2009 av Glaskatten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Den nya är väl en surroundförstärkare? Vissa av dessa har inställningar så att man får ut mer effekt till main/stereo kanalen om man ställer in rätt. Är du också säker på att du har kopplat högtalarfasen rätt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
grimmer Postat 27 november 2009 Trådstartare Dela Postat 27 november 2009 Den nya är väl en surroundförstärkare? Vissa av dessa har inställningar så att man får ut mer effekt till main/stereo kanalen om man ställer in rätt. Är du också säker på att du har kopplat högtalarfasen rätt? Japp helt säker, + och - sitter där dom ska. Har i stereoläge, kör jag med Prologic eller så blir det bara ennu lägre och låter supertrist. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Jag har en Pioneer VSA-303 och den är ganska så dålig. Visst kommer det ljud ur den men det låter inte alls lika detaljrikt som när jag hade lånat en NAD och kopplat in istället... mkt möjligt att den nya inte alls är lika bra. Sen är det ju det där med impendans matchning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Japp helt säker, + och - sitter där dom ska.Har i stereoläge, kör jag med Prologic eller så blir det bara ennu lägre och låter supertrist. Och du har inte råkat muta -20dB? Vilken ljudkälla använder du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Jag har en Pioneer VSA-303 och den är ganska så dålig. Visst kommer det ljud ur den men det låter inte alls lika detaljrikt som när jag hade lånat en NAD och kopplat in Mycket placebo när det gäller förstärkare.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laxlaxlax Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Prislappen berättar bara vad säljaren vill att du ska betala och har inget alls med bra ljud att göra. Faktiskt. Du kan själv prova - skriv "KOSTAR 100 000 KRONOR" på en papperslapp och sätt den på din stärkare och lyssna om det gör skillnad. Nä, det blir ingen skillnad. Såklart det inte blir. Det funkar bara om man gör det i en affär. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Prislappen berättar bara vad säljaren vill att du ska betala och har inget alls med bra ljud att göra. Faktiskt. Klart att det har, de som tar för mycket betalt för dåliga produkter blir inte långvariga på marknaden.... När det kommer till förstärkare så köper man oftast inte bättre ljud för merkostnaden utan man köper kraftigare eller välbyggdare... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Klart att det har, de som tar för mycket betalt för dåliga produkter blir inte långvariga på marknaden.... Inte alltid det stämmer. Jämför Behringer Truth med Krk Rokit RP8 G2. Det finns myglarjävlar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Inte alltid det stämmer. Jämför Behringer Truth med Krk Rokit RP8 G2.Det finns myglarjävlar! Vilka anser du myglar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Kan ta mig själv som exempel när jag en gång i tiden skulle införskaffa mitt första livebord. Hittade behringer Eurodesk-serien, och häpnades över priset och skulle slå till direkt. Nu i efterhand vet man vilken kvalisort deras preamps, EQ's etcetera befinner sig i. För en novis är det en kanondeal. Kolla nettos akustiska guror! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Vilka anser du myglar? Behringer har en lågbudgetnivå, vad gäller nästan hela deras sortiment. Och som exemplet ovan, så anser jag att man kan lura sig rejält på deras produkter som okunnig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Mycket placebo när det gäller förstärkare.. Placebo är också en viktig faktor nåja- visst kan man spekulera i huruvida olika förstärkare låter olika bra och vad som är inbillning. Min övertygelse är att förstärkaren betyder mycket för "snärtigheten" i en ljudbild. Alltså att t.ex. en sågtandsformad ljudvågskurva återges så och inte med avrundade hörn. Mina termer är kanske inte de mest fackliga men hoppas ni förstår vad jag menar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Struntprat finns ingen högtalare som har en konstant impedans, inte fasiken går en förstärkare sönder av detta, speciellt inte en med ganska kraftig nätdel som denna verkar ha, den lär dessutom ha skyddskretsar. Struntprat. Man konstruerar slutsteg för en planerad nominell impedans och om det står 6 ohm, så ska man inte koppla in högtalare med lägre impedans. Med lägre impedans, så dras nämligen högre ström genom slutsteget och ökar risken för att det ska koka ihop. Nätdelen har inte med det att göra, utan det är sluttransistorerna som går åt skogen när det dras för hög ström genom dem. På lägre volym är det inga problem, men om man skruvar upp för högt, så får man ett gäng brända sluttransistorer på köpet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Behringer har en lågbudgetnivå, vad gäller nästan hela deras sortiment. JA och! De har väl aldrig utgett sig för att vara något än en tillverkare av bra valuta för pengarna produkter, dessutom har ju de tvingat andra tillverlkare att pressa deras priser. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 JA och! De har väl aldrig utgett sig för att vara något än en tillverkare av bra valuta för pengarna produkter, dessutom har ju de tvingat andra tillverlkare att pressa deras priser. Absolut inte. Men det enda jag säger är, att en okunnig konsument inom området kan banne mig göra bort sig tack vare deras produkten, och jag har en känsla av att fler känner som jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Struntprat. Man konstruerar slutsteg för en planerad nominell impedans och om det står 6 ohm, så ska man inte koppla in högtalare med lägre impedans. Med lägre impedans, så dras nämligen högre ström genom slutsteget och ökar risken för att det ska koka ihop. Nätdelen har inte med det att göra, utan det är sluttransistorerna som går åt skogen när det dras för hög ström genom dem. På lägre volym är det inga problem, men om man skruvar upp för högt, så får man ett gäng brända sluttransistorer på köpet... Men snälla sluta var pinsam, klart nätdelen har med det hela att göra och som sagt de flesta moderna förstärkare har skyddskretsar och marginal inbyggt i sin konstruktion, denna vi diskuterar är dessutom en flerkanalsförstärkare av rätt kvalificred konstruktion inget junk alltså. Jamohögtalarna som han har är dessutom säkert en rätt lätt last. Det hade varit värre om han hade haft två par 8 ohms högtalalare parallelkopplade... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Absolut inte. Men det enda jag säger är, att en okunnig konsument inom området kan banne mig göra bort sig tack vare deras produkten, och jag har en känsla av att fler känner som jag. Jag håller inte jag känner många som tycker Behringer Truth är riktigt bra monitorer för småpengar och att deras slutsteg låter hur bra som helst, face it de kopierar ju bra konstruktioner. Själv tycker jag Behringer är lite tråkiga men för pengarna så kan man ju inte kritisera dom. Dessutom har de nu tydligen väldigt bra garantier. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Jag håller inte jag känner många som tycker Behringer Truth är riktigt bra monitorer för småpengar och att deras slutsteg låter hur bra som helst, face it de kopierar ju bra konstruktioner. Själv tycker jag Behringer är lite tråkiga men för pengarna så kan man ju inte kritisera dom. Dessutom har de nu tydligen väldigt bra garantier. Okej, om jag säger såhär. Behringer står ofta för kvantitet istället för kvalitet. Inget man kan klandra dem för, men då återkommer jag till mitt tidigare agrument; Som novis fattar man inte att det är skit. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Okej, om jag säger såhär. Behringer står ofta för kvantitet istället för kvalitet. Inget man kan klandra dem för, men då återkommer jag till mitt tidigare agrument; Som novis fattar man inte att det är skit. Men Behringer är inte skit, skit är helt oanvändbart ....För många är Behringer första steget in i musikvärlden och många av deras användare verkar riktigt nöjda, sen kan man ju tänka sig att de hellre vill ha Mackie eller JBL, men det har ju dessa användare inte råd med så i valet Behringer begagnat i dåligt skick eller ingenting så står ju valet klart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Men Behringer är inte skit, skit är helt oanvändbart ....För många är Behringer första steget in i musikvärlden och många av deras användare verkar riktigt nöjda, sen kan man ju tänka sig att de hellre vill ha Mackie eller JBL, men det har ju dessa användare inte råd med så i valet Behringer begagnat i dåligt skick eller ingenting så står ju valet klart. Och då går jag tillbaka till ett ännu tidigare påstående, där Krk har monitorer som konkurrerar prismässigt med Behringer. Men jag kan med gott hjärta intyga att det finns fler Krk fantaster än Behringer. Skit var väl att ta i såklart. Vissa av deras produkter har jag själv använt och är nöjd med. Men det jag vill säga är att man kan missuppfattas av den stora mixern, istället av den lilla kanonbra mixern. Monitorerna med 8" element, eller monitorerna med 4" element, som låter fantastiskt mycket bättre. Nu har jag tagit ett par rejäla groggar, så jag kan fortsätta mine argument med samvete imorgon. Men jag lär väl lägga mig i hela kvällen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Dela Postat 27 november 2009 Och då går jag tillbaka till ett ännu tidigare påstående, där Krk har monitorer som konkurrerar prismässigt med Behringer. Men jag kan med gott hjärta intyga att det finns fler Krk fantaster än Behringer. Svårt att tro det i om att Behringer har sålt 10-tals miljoner fler produkter än KRK men procentuellt sett så stämmer det säkert att fler är nöjda med KRK än med Behringer. Många som till slut har köpt Behringer har dock säkert även provat KRK så dina argument är inte glasklara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.