Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla,

Mitt namn är Ulf och torde väl komma att tillhöra åldringarna. Har hållit på med musik i dryga 30 år, mer eller mindre professionellt. Började i mitt första band när jag var 16 år 1977.

Spelade in några skivor i början av 80-talet som mindre bevänd "studiomusiker" i stora staden. Men som den landsortsgrabb jag e, tröttnade jag å flyttade hem efter 4 år och började spela me dansband. På 2 år hann jag tröttna rejält på det och startade upp en projektstudio vilken jag drev i 12 år. Till slut tröttnade jag på att stämma gitarrer och byta skinn på trummor och betala nästan all inkomst i skatt och började "riktigt" kneg.

Sålde av en del av mina gamla analog grejor, och köpte lite datorbaserad utrustning för att pyssla lite själv. Gick med i TAXI, och fick efter ett par år kontakt med ett amerikanskt indiebolag, där jag för tillfället jobbar som "work for hire" producent för ett antal meditations kompileringar. Låter tråkigt men e ganska kul och framförallt krävande. Och även om jag inte skrattar, så små rycker det iallafall i ena mungipan hela vägen till banken...eller halva vägen då... 😆

Gillar de flesta musikstilar som e bra utförda, men skötebarnet e uberpretentiös symfonirock a la 70-tal. Spelar själv sedan 1993 med i ett band med sådan inriktning.

Har använt Cubase sen 1995, men anser mig ändå vara begränsat bevandrad i denna modernare version. Jag lyckades till exempel bara tack vare detta forum till slut uppgradera från Cubase 4 till 5. Det hade inte gått om jag inte hade ramlat in här.

Tack för alla tips!

Annons
Postat

välkommen, musikaliskt ligger vi åt mot satta håll (garage rock, 60-tal, punk) men du kommer säkert att trivas här, sjäv var jag 10 år -77.

Postat

Välkommen!.

...borde kanske själv skriva nån slags medlemspresentation nån dag, har aldrig blivit av...

Postat

Tack för välkomnadet! Det värmer i vintermörkret

Lite utbyte av erfarenheter e aldrig fel, kanske jag kan bidra me några knep jag har snappat upp på vägen...

/Ulf

Postat
Hej alla,

Mitt namn är Ulf och torde väl komma att tillhöra åldringarna. Har hållit på med musik i dryga 30 år, mer eller mindre professionellt. Började i mitt första band när jag var 16 år 1977.

Spelade in några skivor i början av 80-talet som mindre bevänd "studiomusiker" i stora staden. Men som den landsortsgrabb jag e, tröttnade jag å flyttade hem efter 4 år och började spela me dansband. På 2 år hann jag tröttna rejält på det och startade upp en projektstudio vilken jag drev i 12 år. Till slut tröttnade jag på att stämma gitarrer och byta skinn på trummor och betala nästan all inkomst i skatt och började "riktigt" kneg.

Sålde av en del av mina gamla analog grejor, och köpte lite datorbaserad utrustning för att pyssla lite själv. Gick med i TAXI, och fick efter ett par år kontakt med ett amerikanskt indiebolag, där jag för tillfället jobbar som "work for hire" producent för ett antal meditations kompileringar. Låter tråkigt men e ganska kul och framförallt krävande. Och även om jag inte skrattar, så små rycker det iallafall i ena mungipan hela vägen till banken...eller halva vägen då... 😉

Gillar de flesta musikstilar som e bra utförda, men skötebarnet e uberpretentiös symfonirock a la 70-tal. Spelar själv sedan 1993 med i ett band med sådan inriktning.

Har använt Cubase sen 1995, men anser mig ändå vara begränsat bevandrad i denna modernare version. Jag lyckades till exempel bara tack vare detta forum till slut uppgradera från Cubase 4 till 5. Det hade inte gått om jag inte hade ramlat in här.

Tack för alla tips!

Hej Ulf!

Välkommen till Forumet. Du beskriver en intressant musikbakgrund. Ska bli spännande att följa dig.

Mvh Stickane

GIGAN (oregistrerad)
Postat

Välkommen!

Här är en annan symfonirocksälskare!

Trodde att jag var totalt ensam i den "påsen" 😉

Postat

Gigan, härligt!!! 😄

Problemet e nog att vi ser oss som katter bland hermeliner, och att de e nåt "fult" att vara symfrockare... 😄

Fast oss emellan tror jag att de e många andra som oxå skulle vilja komma ut ur symfrocks garderoben 🙂

Stickane, jag tycker din fotnot säger allt! Håll inte tillbaka din kreativitet. Känns de som att du vill göra en låt om da'n så gör absolut det! Det e bara på detta sättet man kan utvecklas å bli bra på det man gör.

/Ulf

Postat
Gigan, härligt!!! 😄

Problemet e nog att vi ser oss som katter bland hermeliner, och att de e nåt "fult" att vara symfrockare... 😄

Fast oss emellan tror jag att de e många andra som oxå skulle vilja komma ut ur symfrocks garderoben 🙂

Stickane, jag tycker din fotnot säger allt! Håll inte tillbaka din kreativitet. Känns de som att du vill göra en låt om da'n så gör absolut det! Det e bara på detta sättet man kan utvecklas å bli bra på det man gör.

/Ulf

Hej igen!

Jag har ju möjligheten att trappa ner lite på mitt ordinarie jobb (bonde) så jag kan komponera mera musik. Du har helt rätt,, ju mera man jobbar ju bättre blir man, men det finns många kluriga o bra tips som andra har så,,, lära av så många som möjligt o sen utvärdera det som man själv vill ha. Så jobbar jag just nu.

Symfonirock är underbart att lyssna till. Vi får se om jag är mogen att komponera nått sånt snart. Du får lägga ut nått alster åt oss på forumet så vi får lyssna. Ska bli spännande.

Mvh Stickane

serenity (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Jag är också en gammal prog älskare, med band som Yes, Genesis(med Peter Gabriel) Kansas o.s.v. Nya band som Transatlantic och svenska Flower Kings är ju suveräna också. Kul att det finns likasinnade kvar därute, år så trött på skvalet ifrån radio och media. Jag har ett eget projekt som vi kallar Forgiven, lyssna gärna på oss och tyck till!

Här en länk http://www.forgiven.se/ 😉

Tack för all hjälp jag har fått här, det här forumet är ju kanon!

//Rappe

Postat

Hej Rappe,

En fin-fin lista över gamla hjältar som jag delar till 100%.

Dessvärre verkar inte playern funka för mig här på jobbet. All streaming e bannlyst av företagets brandvägg, men ska försöka ta mig tid hemmavid å lyssna vid tillfälle.

Utöver de nya band du nämner som jag håller med e utmärkta, skulle jag oxå vilja slå ett slag också för gruppen Karmakanic.

/Ulf

Postat

Tjena Ulf, och välkommen hit! Själv är jag inte heller så gammal i gården här, men däremot så är vi nog årsbarn om du var 16 -77! 🙂

Symfonirock trodde jag knappt fanns längre! Även om jag aldrig försökt lira sånt själv så lyssnar och lyssnade jag mer än gärna till det mesta från den episka progrockvågen från slutet av 70-talet. UK, Saga, Holdsworth, Asia, ELP, Genesis etc... Ja, till och med Supertramp och Barclay James Harvest kan väl räknas in om man stretchar begreppet lite. Annars lutar jag nog kanske mer åt slick samt countryhållet i det jag själv producerar. Men jag har i alla fall en låt på senaste plattan som är över sju minuter lång... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.