Ken Kängström Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Frågan är om högre bitdjup är en nödvändig lyssning? Kan vi uppfatta mer dynamik, iom rumsklangsdiffusion? Jag skulle ärligt vilja ha svar på denna frågan. Om någon vet? Skål!
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Hahahah 😮 Lonian vill bara veta hur man ställer in FL studio att expa i 24 / 44.1, era trögarslen. Ni kan nörda er med 88.2k i nån annan tråd.
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Frågan är om högre bitdjup är en nödvändig lyssning? Kan vi uppfatta mer dynamik, iom rumsklangsdiffusion? Vad betyder det? Bitdjup, nödvändig lyssning? Har du gått en kurs och råkat blanda ihop meningarna på en sida i boken?
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Vad betyder det?Bitdjup, nödvändig lyssning? Har du gått en kurs och råkat blanda ihop meningarna på en sida i boken? Bitdjup står för dynamikupplösning. Eller ska vi säga amplitudsteg? Skildnad mellan starkt och svagt. Vad finns det att blanda ihop?
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Vad finns det att blanda ihop? Tja, till exempel att upplösningen din daw arbetar med inte alls påverkas av det rum du sitter i?
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Tja, till exempel att upplösningen din daw arbetar med inte alls påverkas av det rum du sitter i? Haha, allt ljud påverkas av det rum jag sitter i. Låt säga 2 bitar, 12db, skulle diffusera i amplitud gentemot min hörseluppfattning, på grund av reflektioner och rumsdynamik. Knäppen mellan bitstegen skulle maskeras på grund av detta. Därför min tidigare fråga.
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Haha, allt ljud påverkas av det rum jag sitter i. Låt säga 2 bitar, 12db, skulle diffusera i amplitud gentemot min hörseluppfattning, på grund av reflektioner och rumsdynamik. Knäppen mellan bitstegen skulle maskeras på grund av detta. Därför min tidigare fråga. Är du full eller har du gått SAE?
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Är du full eller har du gått SAE? Nästan full faktiskt. Menge ett motargument gärna.
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Vi tar det när du nyktrat till och läst igenom tråden en gång till. Kjam.
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Vi tar det när du nyktrat till och läst igenom tråden en gång till. Kjam. Puss i skäran! Trevligt att du kan argumentera utan motargument. Spännande!
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Utveckla? Han menar att amplitudstegen mellan 3 kvadratmeter och 3,5 med luftspalt ger aborterad lyssning. Men är det nödvändigt med högre samplingsfrekvens? Jag har också gått SAE.
Anders F Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 (redigerat) Den här tråden börjar spåra ur mina vänner. Jag ber er hålla er till ämnet. MVH Anders Redigerat 27 november 2009 av Gizmozis
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Han menar att amplitudstegen mellan 3 kvadratmeter och 3,5 med luftspalt ger aborterad lyssning. Men är det nödvändigt med högre samplingsfrekvens?Jag har också gått SAE. Jag har definitivt inte gått SAE. Visst fan ger rumsklang alltid en varierad dynamik. Har du läst på om reverb och reflektioner/rumsklang så borde du fatta detta ganska enkelt.
DivineCo Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Alla säger att man ska downsampla. Det änkla svaret på denna fråga är att man måste behålla så mycket som möjligt av det man har gjort. Det du skickar till master måste spegla det du har gjort och inte en massa trams. Din mix ska sparas idet du har gjort och 32bitar.
Gilbert Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Visst fan ger rumsklang alltid en varierad dynamik. ?
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 ? Okej, nu tänker jag från följande perspektiv. Det mänskilga örats uppfattning av dynamik begränsas inte av bitar som vi mäter i dBfs. Låt säga som exempel säga att 24 bitar återger en dynamik som rent matematiskt utgör vissa förhållanden i amplitudintervaller. Dessa intervaller maskeras av den dynamik som studsar gentemot (jag måste påpeka att direktljudet inte har mycket med saken att göra) alla reflekterande ytor omkring oss, vilket verkligen maskerar vår uppfattning av amplitudintervaller/dynamik. Skål på er!
Gilbert Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Okej, nu tänker jag från följande perspektiv.Det mänskilga örats uppfattning av dynamik begränsas inte av bitar som vi mäter i dBfs. Låt säga som exempel säga att 24 bitar återger en dynamik som rent matematiskt utgör vissa förhållanden i amplitudintervaller. Dessa intervaller maskeras av den dynamik som studsar gentemot (jag måste påpeka att direktljudet inte har mycket med saken att göra) alla reflekterande ytor omkring oss, vilket verkligen maskerar vår uppfattning av amplitudintervaller/dynamik. Skål på er! Vet inte om jag följer resonemanget men en sak är vi nog överens om; akustiken är oftast den svagaste länken.
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Vet inte om jag följer resonemanget men en sak är vi nog överens om; akustiken är oftast den svagaste länken. Va? Studsande dynamik är väl ett självförklarande begrepp!!??
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 (redigerat) Va? Studsande dynamik är väl ett självförklarande begrepp!!?? Dynamik är en uppfattning. Reflektioner påverkar våran uppfattade (hörande amplitudförändring) dynamik. Vad finns det att inte fatta? Man måste skilja på DAWen och det verkliga uppfattade ljudet. Trumhinnor fungerar inte som mattematiskt uträknade bitar. Förklarar jag så djävla illa? Redigerat 27 november 2009 av addic59
DivineCo Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Vi har kommit långt från frågan. Då det nu en gång är så har jag upptäkt att Elvis är högst medioker. Jag köper att alla i Laxå tycker att detta är bra. För mig är detta patetiskt.
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Fan, nu måste jag lägga ner skrivandet snart. ölen börja sparka mig i röven!
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 ... Snälla Gilbert! Du är en förebild för mig. Om du anser mig ha fel, argumentera så att jag får lära mig istället! Min uppfattning grundar jag på min utbildning helt enkelt.
Gilbert Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Snälla Gilbert! Du är en förebild för mig. Om du anser mig ha fel, argumentera så att jag får lära mig istället!Min uppfattning grundar jag på min utbildning helt enkelt. Det var bara en "kommentar" på ditt föregående inlägg. 😄
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Det var bara en "kommentar" på ditt föregående inlägg. 😄 Höjer glaset!
Gilbert Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Det kan ligga något i det du säger (om jag förstår dig rätt). Dynamikomfånget i ett rum begränsas av rummets ”brusgolv” (fläktar, oljud utifrån o s v) och den maximala ljudstyrkan som högtalarna kan spela innan gränsvärdet för THD uppnås. Ofta så är detta värde (”dynamikomfånget” för rummet) ca 70dB (40dB brusgolv och 110dB högt. max SPL). Att med denna insikt i medvetande stirra sig blind på om ens DA har 100 eller 110dB dynamikomfång är då kanske inte helt korrekt om man jagar svagaste länken.
Ken Kängström Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 (redigerat) Det kan ligga något i det du säger (om jag förstår dig rätt). Dynamikomfånget i ett rum begränsas av rummets ”brusgolv” (fläktar, oljud utifrån o s v) och den maximala ljudstyrkan som högtalarna kan spela innan gränsvärdet för THD uppnås. Ofta så är detta värde (”dynamikomfånget” för rummet) ca 70dB (40dB brusgolv och 110dB högt. max SPL). Att med denna insikt i medvetande stirra sig blind på om ens DA har 100 eller 110dB dynamikomfång är då kanske inte helt korrekt om man jagar svagaste länken. Vi är inne på samma spår, men jag vet inte om du uppfattar mig helt korrekt, eller om jag uppfattar dig helt korrekt. Låt mig förklara vad jag menar. Det bästa sättet är att illusterar reflektionerna i ett reverb, eller ett vanligt rumsklang. Ett vanligt rumsklang behåller sig inte efter bitar. Alltså, om man grovt sett bortser från dynamikskildnader emellena 8 bitar och 24 bitar, så kan man i ett rum illustera (mätningsvis) dynamiken på följande vis. Ska man enbart utgå från bitarna, och den mattematiska dynamiken så ser dynamiken ut på följande vis. Alltså, vid reflektioner, så utjämnas dessa dynamiska (hack) iom att akustiken idrar till ett utjämnat (uppfattningsvis) bitintervall. Helvete vad svårt att förklara! Edit: Sade 23, ist för 24 bitar. Redigerat 27 november 2009 av addic59
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.