Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Känner många hifihandlare och för 10 finns det inte så många bra större hifihögtalare. Så de säljer mest stativare...

Sen finns det ju såklart Proson och Genexxa men dom klassar du väl in som SIBA högtalare...

Har aldrig sagt att det nödvändigtvis skulle röra sig om bra högtalare. Stora däremot.

Annons
  • Svar 219
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jo, det har du gjort. Precis såhär såg det ut:

Jag:

Men du menar alltså att ett par monitorer för 10.000 är mer tåliga

och gjorda för att spelas högre än ett par hifihögtalare för samma pris?

Du:

JA i åtminstone 95 fall av 100...

Du missförstår med flit eftersom jag självklart menade att de var gjorda för att spelas högre med under en längre period och eftersom studiomonitorer ofta har en högre känslighet än hifihögtalare och bättre skyddade/ventilerade element med kraftigare talspolar så stämmer det....

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Har aldrig sagt att det nödvändigtvis skulle röra sig om bra högtalare. Stora däremot.

Nja du skrev ju tidigare

"Sen beror det ju givetvis på om du

jämför högtalarna tillhörandes något av de tusentals system som säljs på SIBA/OnOff/Giganten etc varje år med

studiomonitorer, men det tror jag inte riktigt var din poäng"

Så visst implicerar du kvalitetsskillnader...

Postat
Du missförstår med flit eftersom jag självklart menade att de var gjorda för att spelas högre med under en längre period och eftersom studiomonitorer ofta har en högre känslighet än hifihögtalare och bättre skyddade/ventilerade element med kraftigare talspolar så stämmer det....

Nämn en modell på högtalarelement som uteslutande används i studiomonitorer förutom de som sitter i Events (Rödes…) nya ”Opal”.

Det enda som talar för din sak är att det (ofta) sitter skyddslimiters i aktiva högtalare men de hjälper bara om man gasar på alldeles för starkt, samt att det ibland finns ett högpassfilter som avlägsnar de lägsta frekvenserna som högtalaren ändå inte kan återge (framförallt i högtalare som använder sig av Linkwitz transform). Utöver detta så är det ingen skillnad på element i de allra flesta fall.

Och en sak till; Studiomonitorer är oftast aktiva... ("studiomonitorer ofta har en högre känslighet än hifihögtalare").

Postat
Du missförstår med flit eftersom jag självklart menade att de var gjorda för att spelas högre med under en längre period och eftersom studiomonitorer ofta har en högre känslighet än hifihögtalare och bättre skyddade/ventilerade element med kraftigare talspolar så stämmer det....

Hur kan jag ens med flit missförstå ett JA skrivet med STORA bokstäver?

🤪

Postat
Nja du skrev ju tidigare

"Sen beror det ju givetvis på om du

jämför högtalarna tillhörandes något av de tusentals system som säljs på SIBA/OnOff/Giganten etc varje år med

studiomonitorer, men det tror jag inte riktigt var din poäng"

Så visst implicerar du kvalitetsskillnader...

Nej. Här kommer mitt inlägg igen, och den enda egenskap som tillskrivs hifihögtalarna är deras storlek.

"Hur vet du det? Har du tillgång till färsk statistik i ämnet? Tror att de flesta högtalare som säljs

för 10.000 är betydligt större än de monitorer som säljs i samma prisklass."

Men just det tycker jag verkligen vi kan släppa, för allas skull.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Nämn en modell på högtalarelement som uteslutande används i studiomonitorer förutom de som sitter i Events (Rödes…) nya ”Opal”.

Det enda som talar för din sak är att det (ofta) sitter skyddslimiters i aktiva högtalare men de hjälper bara om man gasar på alldeles för starkt, samt att det ibland finns ett högpassfilter som avlägsnar de lägsta frekvenserna som högtalaren ändå inte kan återge (framförallt i högtalare som använder sig av Linkwitz transform). Utöver detta så är det ingen skillnad på element i de allra flesta fall.

Snälla lilla Gilbert din okunskap visar återigen fram sitt t***e, Sitter hur många specialelement som helst både i monitorer och hifihögtalare tror du i din enfald att ett högtalarelement som ser likadant ut alltid är likadant? Man kan specificera eller välja olika värden och material på talspole,magnet,korg m.m. hur konen ska vara behandlad och vilken vikt den ska ha m.m., väldigt få tillverkare köper standardelement de flesta specificerar sin egen variant för att passa in just till deras konstruktion.. Filterna i högtalarna kan vara olika branta och med olika kompensationer för att passa olika lådkonstruktioner och effekttålighetskrav o.s.v.

Events element finns att köpa löst även det från originaltillverkaren(inte Event) specat precis som du vill ha det...

Redigerat av Glaskatten
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Hur kan jag ens med flit missförstå ett JA skrivet med STORA bokstäver?

Tydligen slutade du läsa där eftersom jag skrev i 95 fall av 100.....

Postat
Snälla lilla Gilbert din okunskap visar återigen fram sitt t***e, tror du i din enfald att ett högtalarelement som ser likadant ut alltid är likadant? Du kan specificera värden och material på talspole,magnet,korg, hur konen ska vara behandlad och vilken vikt den ska ha, väldigt få tillverkare köper standardelement de flesta specificerar sin egen variant för att passa in just till deras konstruktion. Filterna i högtalarna kan vara olika branta och med olika kompensationer o.s.v.

Alltid lika trevlig du…

Om du nu är så säker på din sak så kan du väll bevisa det genom att uppfylla min önskan:

Nämn en modell på högtalarelement som uteslutande används i studiomonitorer förutom de som sitter i Events (Rödes…) nya ”Opal”.
Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Alltid lika trevlig du…

Om du nu är så säker på din sak så kan du väll bevisa det genom att uppfylla min önskan:

Det gjorde jag just, i princip alla tillverkare specialbeställer varianter på standardelement efter deras spec, vad gäller Events element så har du egentligen både fel och rätt det är inte i grunden exklusivt för Event däremot är det specat/moddat av Event..

Redigerat av Glaskatten
Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

dghj

Redigerat av Glaskatten
Postat
Snälla lilla Gilbert din okunskap visar återigen fram sitt t***e,
...studiomonitorer ofta har en högre känslighet än hifihögtalare...
Events element finns att köpa löst även det från originaltillverkaren(inte Event) specat precis som du vill ha det...

Tror inte EX8 (baselementet till Opal som jag refererade till) finns att köpa separat...

Du har inte lyckats mämna en modell (element) förutom de som används i Opal.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Tror inte EX8 (baselementet till Opal som jag refererade till) finns att köpa separat...

Du har inte lyckats mämna en modell (element) förutom de som används i Opal.

Klart du kan köpa det från Event! Finns också att köpa från en stor OEM tillverkare alltså de som tillverkar det åt Event men då får du ju inte samma värden som Event har specat vilket är hemligt precis som att du kan köpa Genelec element från deras tillverkare vilket var lite av min poäng, olika monitortillverkare gillar olika lösningar precis som hifitillverkare gör men de flesta av dessa gör inte elementen själv utan köper egenspecifierade från Foster och andra asiatiska eller danska jättetillverkare..

Postat

Tänk efter nu katten;

Dynaudio, Adam, ATC, PMC o s v använder samma element i sina modeller för hifi som monitorer. Genelec använder Peerless element. Visst kan det finnas enstaka modeller med exklusiva element förutom Opal men det är mer undantag än regel.

Postat

Tror fortfarande inte du kan köpa EX8 löst förutom som reservdel via återförsäljare.

”After a long period of research and development EVENT developed XBL, a patented magnetic motor design that dramatically increases the effectiveness of the magnetic circuit. This has resulted in the EX8 possessing an unprecedented 36mm of linear excursion. The EX8 features a bespoke cone comprised of a paper pulp and long strand carbon fiber composite that provides extreme stiffness and low mass. While materials such as polypropylene are popular amongst other manufacturers, EVENT concluded that this material gave the finest clarity and 'realness' of sound.”

* http://www.bayviewproaudio.com/customer/pr...productid=23274

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jo, det har du gjort. Precis såhär såg det ut:

Jag:

Men du menar alltså att ett par monitorer för 10.000 är mer tåliga

och gjorda för att spelas högre än ett par hifihögtalare för samma pris?

Du:

JA i åtminstone 95 fall av 100...

Som sagt, jag tror du kan vara lite ute och cykla i dena generaliseringar.

Inte alls. Jag tror det är du som är trög att fatta, om jag skrev svaret "JA i åtminstone 95 fall av hundra" så förstår nog de flesta eller låt oss säga 99 av 100 vad jag menade, men du var tydligen nummer 100...

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tror fortfarande inte du kan köpa EX8 löst förutom som reservdel via återförsäljare.

Du påstod att det inte gick att köpa löst men det går ju alltså...

Och som sagt det är inte bara Event själva som har moddat elementet utan de har gjort det med en amerikansk firma som är specialiserad på att ta fram avancerade elementlösningar denna firma har flera högtalarpatent och kontakter med flera stora OEM-elementtillverkare som sedan tillverkar elementen.

Redigerat av Glaskatten
Postat
Du påstod att det inte gick att köpa löst men det går ju alltså...

Tycker du reservdelsförsäljning är samma sak som kommersiellt tillgänglig?

Kan du möta mina tidigare argument?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tycker du reservdelsförsäljning är samma sak som kommersiellt tillgänglig?

http://www.p-audio.co.uk/products/db_1_10.htm

Om man vill köpa exakt den som Event använder så är säkert inte Event eller P-Audio omöjliga även om det inte blir billigt...

Redigerat av Glaskatten
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Kan du möta mina tidigare argument?

Jag har redan krossat dom...

Men om du menar monitortillverkare som har egenutvecklade/moddade element så kan vi ju börja med Genelec, JBL, Tannoy,Yamaha, ADAM, ATC, PMC, Munro, Westlake, Far, RCF, Fostex, KRK, Alesis, Dynaudio,Mackie,Focal ska jag fortsätta...

Postat (redigerat)
http://www.p-audio.co.uk/products/db_1_10.htm

Om man vill köpa exakt den som Event använder så är säkert inte Event eller P-Audio omöjliga även om det inte blir billigt...

Vet inte vad du vill säga med den länken (för den leder inte till EX8 iallafall...).

Undertiden kan jag roa mig med att skuta ditt påstående om:

Du missförstår med flit eftersom jag självklart menade att de var gjorda för att spelas högre med under en längre period och eftersom studiomonitorer ofta har en högre känslighet än hifihögtalare...

i sank:

Det kryllar ju inte av passiva monitorer direkt (och det är det enda vi kan jämföra då aktiva är just aktiva…) men dessa har jag lyckats skaka fram:

http://www.transaudiogroup.com/atc/scm11-p...earfields.shtml

http://www.pmc-speakers.com/docs/1491d8dcd...al_brochure.pdf

http://www.dynaudioacoustics.com/Default.a...&AjrNwsPg=1

http://www.adam-audio.com/downloads/tech_data_P.pdf

och som du märker ligger de exakt i linje med normala värden för vanliga hifihögtalare (normalt 89-91dB 1w 1m).

Redigerat av Gilbert
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Vet inte vad du vill säga med den länken (för den leder inte till EX8 iallafall...).

Är du blind? Länken går till de som sannolikt tillverkar EX8. Vilket är ganska uppenbart för de flesta...

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Vet inte vad du vill säga med den länken (för den leder inte till EX8 iallafall...).

Undertiden kan jag roa mig med att skuta ditt påstående om:

i sank:

och som du märker ligger de exakt i linje med normala värden för vanliga hifihögtalare (normalt 89-91dB 1w 1m).

Skuta i sank, du är rolig du, men nej de flesta större hifihögtalare har ofta lägre känslighet än dessa du drog upp sen finns det ju JBL och lite andra mer lättdrivna monitorer som du nog också känner till...

Skälet till att stora och ofta dyra Hifihögtalare ofta är mer trögdrivna beror på att de oftare har behandlade koner och mer komplicerade delningsfilter som gör att man tappar effekt....

Postat
Inte alls. Jag tror det är du som är trög att fatta, om jag skrev svaret "JA i åtminstone 95 fall av hundra" så förstår nog de flesta eller låt oss säga 99 av 100 vad jag menade, men du var tydligen nummer 100...

Jag vill börja med att tacka för förolämpningen, fin nivå på dina inlägg.

Du menar alltså att svaret:

"JA i åtminstone 95 fall av 100..."

på frågan:

"Men du menar alltså att ett par monitorer för 10.000 är mer tåliga

och gjorda för att spelas högre än ett par hifihögtalare för samma pris?"

ska tolkas som: "Nej, det menar jag inte alls."?

Nu får du väl ändå ge dig?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jag vill börja med att tacka för förolämpningen, fin nivå på dina inlägg.

Du menar alltså att svaret:

"JA i åtminstone 95 fall av 100..."

på frågan:

"Men du menar alltså att ett par monitorer för 10.000 är mer tåliga

och gjorda för att spelas högre än ett par hifihögtalare för samma pris?"

ska tolkas som: "Nej, det menar jag inte alls."?

Nu får du väl ändå ge dig?

Nej eftersom du var den en på hundra som inte fattade så för jag förenkla.

DET JAG PÅSTOD GÄLLLER ALLTSÅ I 95 FALL AV 100!

Förstod du nu?

Postat (redigerat)
Jag har redan krossat dom...

Men om du menar monitortillverkare som har egenutvecklade/moddade element så kan vi ju börja med Genelec, JBL, Tannoy,Yamaha, ADAM, ATC, PMC, Munro, Westlake, Far, RCF, Fostex, KRK, Alesis, Dynaudio,Mackie,Focal ska jag fortsätta...

Adam, ATC, PMC, Dynaudio, Focal, Munro (Dynaudio element), Yamaha och JBL använder samma element i sina monitorer som hifimodeller. FAR (numera ATD2) säger ingenting om att de utvecklar sina element så jag antar därmed att de inte gör det.

Mackie använder Vifa och Seas. Alesis tror jag inte utvecklar element alls. KRK tror jag heller inte utvecklar sina element då de inte säger någonting om detta på deras sida.

Rättelse: Vet inte om Munro gör hifi men det är iallafall Dynaudioelement så...

Redigerat av Gilbert
Postat
Skuta i sank, du är rolig du, men nej de flesta större hifihögtalare har ofta lägre känslighet än dessa du drog upp sen finns det ju JBL och lite andra mer lättdrivna monitorer som du nog också känner till...

Skälet till att stora och ofta dyra Hifihögtalare ofta är mer trögdrivna beror på att de oftare har behandlade koner och mer komplicerade delningsfilter som gör att man tappar effekt....

Ge mig konkreta exempel (och fler än bara ett), annars kan du påstå vad som helst.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.