MrLoJo (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Tja! Sitter och grubblar på om Deejay är en subkultur? 😐 vad tycker ni?
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Svår fråga! Är Göran en subkultur? Ingen vet!
MrLoJo (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Berätta vad en subkultur är. En subkultur är små grupper av människor bland befolkningen som känner samhörighet inom gruppen och åtskillnad mot andra människor genom att de har samma kultursmak som ex mode eller musik och som signalerar tillhörighet till sin subkulturgrupp genom att klä sig eller bete sig på ett visst sätt. T.e.x. syntare och hippis och hackers och rockers mm. mer info finns på http://sv.wikipedia.org/wiki/Subkultur
Mige89 Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Historiskt är DJ ett element innom subkultruen HipHop som uppkom i USA kring 70talet med pioniären Affrica Bambata (Zulu nation) i spetsen. Idag behöver ju inte DJ ha med HipHop att göra, så jag vet inte. kolla wikipedia? 😐
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Historiskt är DJ ett element innom subkultruen HipHop som uppkom i USA kring 70talet med pioniären Affrica Bambata (Zulu nation) i spetsen. Idag behöver ju inte DJ ha med HipHop att göra, så jag vet inte. kolla wikipedia? 😐 Ähum. Discjockeys dök upp på 50-talet, vevade grammofoner när dansbanden tog en paus.
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Om jag nu ska sluta larva mig och svara på frågan: Nej. Discjockey är en yrkestitel, jfr brandman.
ryssen (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 (redigerat) kolla wikipedia? 😆 Ja gör det! Då kan du revidera din något grunda historiesyn. Edit: För att återknyta till trådskaparens fråga: Anser du att följande exempel har mer gemensamt än det faktum att de väljer samt spelar skivor kanske man generellt kan se diskjockandet som en subkultur: 1. Claes af Geijerstam 2. Svettig Ibiza-pajas i bar överkropp, massa tingel-tangel runt halsen o ethnoinfluerade byxor. 3. Sammanbiten soulnörd i gubbkeps ståendes i en källare i Stockholms söderkvarter med en kasse sjutummare i handen. Jag skulle säga att det snarare är den genre du verkar inom som bestämmer den subkultur man väljer att ryggdunka o uniformera sig inom. Redigerat 27 november 2009 av ryssen
laxlaxlax Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Om jag nu ska sluta larva mig och svara på frågan Tänk att den dagen kom till slut.
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Tänk att den dagen kom till slut. Nej nu blir jag ledsen. Här vill man hjälpa till och så kommer du med dina härskartekniker - off topic dessutom.
base10 Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Blank & Jones gjorde ju en låt som hette "DJ Culture"...
laxlaxlax Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Nej nu blir jag ledsen. Här vill man hjälpa till och så kommer du med dina härskartekniker - off topic dessutom. Fail! Du förlorade rätten att vara ledsen efter de tre första åren av personliga påhopp. 😛 Det vet du. Tillbaks till on-topic. Skulle bara uppfostra lite nattvaktare.
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Blank & Jones gjorde ju en låt som hette "DJ Culture"... Kanske en cover av den här som kom några år innan du föddes, gissar jag.
base10 Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Kanske en cover av den här som kom några år innan du föddes, gissar jag. Njaa
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Du förlorade rätten att vara ledsen efter de tre första åren av personliga påhopp. Typiskt patriarkal förtryckarstrategi att tro att man har rätt att frånta någon, man eller kvinna, dennes rätt att bli behandlad med respekt. Det är tack vare sådana nietzscheianska föreställningar om den starkes rätt Hitler kom till makten.
laxlaxlax Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 (redigerat) Yay! Jag blev Hitler på tre inlägg. Highscore! Redigerat 27 november 2009 av laxlaxlax
ryssen (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Blank & Jones gjorde ju en låt som hette "DJ Culture"... Men vad säger det? Att det finns en generell DJ-kultur som förenar diskjockeys worldwide? Skall man då oså tala om en "Music culture" på samma lösa premisser? Arne Qvick, Darkthrone-Fenriz, Roots Manuva o Hajime Mizoguchi verkar alla inom den sk. musiken, men vad har de gemensamt förutom just det? Delar de i övrigt estestiska ideal eller attityd? Anser den ene att den andre överhuvudtaget sysslar med musik? Skulle man finna två av dem i samma lokal om det inte är typ ICA? Njae. Man kan väl säga att alla är delar av en övergripande populärkultur, men att säga att de skulle ha så mycket gemensamt är nog att ta i. Folk är flockvarelser o sjabblar ihop sig i genrer. Gubbrockaren stapplar på med sitt, dubstepbruden hänger på nått hippt ställe, retrofolkaren köper rullbandare o flyttar till en kåk i Värmland. Inte tusan kan man säga att de tillhör samma subkultur för att alla sysslar med musik. På samma sätt kan man inte anta att en tunnhårig man som sitter i en radiostudio i Austin, TX o vänder countryplattor för fullt har något som helst gemensamt med den plufsfete tyske man i goggles, extentiondreads o latexbody som står o spelar nån äcklig cyberelectro på ett dansgolv i Düsseldorff annat än att de just spelar skivor. De kan iofs båda vara seriösa vinkännare eller modelljärnvägsentusiaster, men isåfall är det just det specialintresset som förenar dem. Vad den andre gör bakom skivpelarna (eller i tüskens fall, sin nitprydda o klistermärksnedkladdade Dell-laptop full med mp3:or) har de antagligen inget speciellt stort intresse för.
Uozon Postat 2 december 2009 Postat 2 december 2009 Ähum. Discjockeys dök upp på 50-talet, vevade grammofoner när dansbanden tog en paus. Enligt wikipedia och en del andra källor är ju radio disc jockeys från 1910.
Lemanic (oregistrerad) Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 (redigerat) Ja gör det! Då kan du revidera din något grunda historiesyn. Edit: För att återknyta till trådskaparens fråga: Anser du att följande exempel har mer gemensamt än det faktum att de väljer samt spelar skivor kanske man generellt kan se diskjockandet som en subkultur: 1. Claes af Geijerstam 2. Svettig Ibiza-pajas i bar överkropp, massa tingel-tangel runt halsen o ethnoinfluerade byxor. 3. Sammanbiten soulnörd i gubbkeps ståendes i en källare i Stockholms söderkvarter med en kasse sjutummare i handen. Jag skulle säga att det snarare är den genre du verkar inom som bestämmer den subkultur man väljer att ryggdunka o uniformera sig inom. Låt mig fortsätta: 4. smått pretentiös gothpopare som vänder Ed Bangers till Marylin Manson på ett psykedeliskt vis i en sunkig lokal i Majorna eller på Sticky. Redigerat 18 december 2009 av Lemanic
Pazo Postat 20 december 2009 Postat 20 december 2009 Håller med ryssen här! Dj's befinner sig i olika subkulturer och utgör inte en egen
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.