Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag köpte nyss en Höfner violbas och jag vill slipa bort lacken på den.

😑

Lugn, det är inte en riktig för dryga 22000 kr, utan en sån här.

Den låter bra och är skön att spela på, men tyvärr är den inte lika skön att se på. Sunbursten är alldeles för färgstark och det finns små repor i träet UNDER lacken (ganska kass kvalite på just den punkten).

Nu är det så att jag älskar naturligt träfärgade instrument, så jag tänkte höra med er här på forumet om det möjligtvis skulle kunna gå att slipa bort lacken så att man bara har själva träet kvar, och sen behandla det med nån bets eller liknande för att få en mörk naturlig träfärg? Eller har färgen gått in för långt i träet så att det inte går att slipa bort ordentligt? (Tänk på att den är ihålig, så man kan inte slipa in i oändligheten. Vill ju inte ha ett hål i den.)

EDIT: Märkte just att det fanns en liknande tråd längre ner... Vad är oddsen för det? Jaja, ni kan väl svara här med om ni orkar 😛

EDIT igen: Läste i nån tråd nånstans att sånt här klet ska funka bra. Vågar man kanske testa det? Det skulle ju vara det ultimata för mig i.o.m. att halsen är limmad och inte kan tas av.

Redigerat av Zamul
  • 1 år senare...
Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.