Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja!

Är lite sent ute och har ett par frågor jag behöver snabbt hjälp med.

Ska hjälpa en polare att spela in hans platta. Och vi kör på Cubase 5 plus senaste uppdateringen. Hårdvara:PC, Fireface 800 plus 2 st octamic II plus litew externa burkar med preamps osv. 18 kanaler trummor plus stöd av bas gitarr och sång! Totalt 21 Kanaler!

Eftersom vi båda är blåbär i cubase så har jag ett par frågor som jag vill ha hjälp med. 😛

Vissa frågor kan låta konstigt eftersom jag kör med vad saker och ting kallas i Logic där jag är van att jobba i.

1. När vi har gjort alla inställninganra med nivåer osv. Så vill vi ju spara det som en "template"

Ni vet när man startar C5 så kommer det upp en popup där det frågar vad man vill göra. Går det DÄR då att hitta sin template? Och hur skapar man en?

2. När man skapar ett projekt, och skapar den på audiodisken, skapas det då en mapp där ALLT hamnar? Då man kan ta den mappen, föra över på ett usb-minne och ta med sig hem och ALLT är med?

3. Varje kanal har vi ju döpt efter vad det är för instrument. Typ: BD (bastrumma) SN-T, SN-B, HH, TOM-1, OH-L osv...

Går det att ställa in att audiospåren döps efter detta? Så att när man öppnar mappen med alla audiospår så är dom döpta efter vilken kanal dom låg på, går det?

4. Hur ändrar man taktart och tempo mitt i låten?

5. Finns det nåt inbyggt trumljud i Cubase? Tänkte göra bättre klick till trummisen. Nu är det ju bara plipp plopp plipp ploop från klicket!

6. Kan man bounca ner ett spår, ex en massa klipp och tagningar och bounca ner det som en helt nytt wavspår med startpunkt från just start?

Och går det i så fall (som det går i logic) att "export all files to new audiofiles" och göra det i EN manöver?

Allt det här ska sen mixas i Logic och då vore det nice om alla spåren har sina namn och att alla har samma startpunkt.

Tacksam för hjälp! 😛

Redigerat av KillwithSkill
Annons
Postat
1. När vi har gjort alla inställninganra med nivåer osv. Så vill vi ju spara det som en "template"

Ni vet när man startar C5 så kommer det upp en popup där det frågar vad man vill göra. Går det DÄR då att hitta sin template? Och hur skapar man en?

Jäpp - det går. Du väljer bara "Save as" och väljer template där (har för mig att det kallas template i Cubase också - det är inte så ofta man gör nya, så minnet sviker lite... 😛 ), så kommer den upp sedan när du ska skapa ett nytt projekt.

2. När man skapar ett projekt, och skapar den på audiodisken, skapas det då en mapp där ALLT hamnar? Då man kan ta den mappen, föra över på ett usb-minne och ta med sig hem och ALLT är med?

Allt hamnar i samma mapp, med en undermapp för audio. Templates sparas däremot i programmets mapp, så den måste kopieras över om det skulle behövas.

3. Varje kanal har vi ju döpt efter vad det är för instrument. Typ: BD (bastrumma) SN-T, SN-B, HH, TOM-1, OH-L osv...

Går det att ställa in att audiospåren döps efter detta? Så att när man öppnar mappen med alla audiospår så är dom döpta efter vilken kanal dom låg på, går det?

Audiofilerna får automagiskt namn efter vad varje audiospår heter - och om det görs fler tagningar, så räknas de upp med siffror efter namnet.

Tempotrack.

5. Finns det nåt inbyggt trumljud i Cubase? Tänkte göra bättre klick till trummisen. Nu är det ju bara plipp plopp plipp ploop från klicket!

Jag kommer inte ihåg om man kan byta ut det inbyggda klicket, men det går annars t ex att köra med midiklick, så kan man låta ett trum-VSTi spela upp något annat ljud.

6. Kan man bounca ner ett spår, ex en massa klipp och tagningar och bounca ner det som en helt nytt wavspår med startpunkt från just start?

Aktivera solo på spåret och välj export audio.

Och går det i så fall (som det går i logic) att "export all files to new audiofiles" och göra det i EN manöver?

Cubase5 är första versionen där man kan exportera alla spår som separata filer. Inte en dag för tidigt, men numera går det i alla fall. 😛

Postat (redigerat)

Kolla i menyn under "File". Där finns "Save as Template". Sen hittar du templaten i listan du pratar om.

Precis. När du skapar projektet frågar den ju vilken mapp du vill spara i. Mappen du markerar där blir projektmappen. T. ex. "Trumprojektet". Audiofilerna hamnar sedan under Trumprojeket\Audio. Det ska gå bra att ta med projektmappen till andra datorer förutsatt att datorn du öppnar projektet med har samma pluggar och samma version av Cubase. Projekt från äldre versioner går dock ofta bra att öppna i 5:an

Det blir så av sig själv, förutsatt att du döpte spåren innan du spelade in audiofilerna. Filerna döps alltså efter spårnamnet.

Om du kollar på in Transport-panel (den med play, stop, tidvisning osv), så ser du att där finns en ruta man kan ställa in tempo i. Jämte finns en knapp det står "Tempo" på. Klicka på den så att den lyser och sedan ska du öppna ditt Tempotrack, där du kan rita in vilket tempo du vill ha i olika partier i låten. Tempotracket finner du i menyn under Project > Tempo track

Det finns en trummaskin som heter Groove Agent. Den får du fram genom att gå till menyn Devices > VST Instruments. Ladda sedan upp Groove Agent i en av slotarna. Den frågar om du vill skapa ett tillhörande MIDI-spår. Det vill du. Sen är det bara att välja ett kit från presetlistan som man tycker om och börja klicka i noter i midispåret. Om du markerar ditt midispår och kollar i vänstra kolumnen där du väljer input/output osv, finns där en drop-down list där det står "No drum map". Klicka där och välj GM Map. Det förenklar ganska mycket när man klickar i trumnoter.

Allt det här ska sen mixas i Logic och då vore det nice om alla spåren har sina namn och att alla har samma startpunkt.

Du menar att bounca ut enskila audio-spår till hela block? Det gör du genom att markera det du vill ha med i blocket och sedan klicka på Bounce Selection i menyn Audio. För att få en gemensam startpunkt för alla spår är det bäst att spela in en liten "tom" snutt i början på projektet på alla spåren och att ha med den snutten i markeringen när du bouncar. Sedan hittar du dina hela block i in Audiopool (Media > Open Pool) under Audio medans de separata ursprungliga småbitarna ligger i Trash (om du klickade på Replace under bouncen då).

Ett annat sätt som är smidigare om du ska bounca ut alla spåren till enskila filer är att kolla i menyn File > Export > Audio Mixdown. Där klickar du i "Channel Batch Export" och sedan bockar du i alla spåren du vill bounca.

Redigerat av desvaenger
Postat (redigerat)

Tog lite bilder från inspelningen! 🤪

Kick - Beta 52 + AKG 414

Snare - Top Beta57 + Bott SM57

Snare - 2 Top Beta57 + Bott SM57

Hihat - SM81

Ride - CM3

Toms x 5- CM3

OH x2 - Shure KSM44

Ambience x2- Shure KSM44

Neve preamp till överhäng och Universal Audio 6176 till ambience. Resten i Octamic II preamparna!

Slaksgura och bas plus nån bubbelmik på line in på Fireface 800!

Är riktigt imponerad på CM3orna. Har bara använt dom live förut. Men i studio funkar dom även där kanon. Provade med Beta 57or, Sennheiser E604 och ingen hade samma klarhet och botten som CM3orna! Otroligt att en så billig mik (995:- ut till kund) kan låta så bra!

post-6091-1259335213_thumb.jpg

post-6091-1259335235_thumb.jpg

post-6091-1259335227_thumb.jpg

post-6091-1259335241_thumb.jpg

• 2 månader senare...
Postat

Skett ett par tabbar i inspelningen.

Fråga #1.

Sitter och ska bounca/exportera. Men det exporterar alla filerna i stereo. "Mono Export" finns där i "Channel Batch Export" men det går inte att klicka i den. Ett alternativ är att Splita channel. Men då blir det två monospår och vill man ju inte ha! Nån som vet hur man gör för att exportera alla filerna i mono?

Fråga #2.

Går det att flytta "record audio path" ? Fanns nåt som hette "Set Pool record Folder" Men där händer det ingenting!

Dom råkade att spela in ett par låtar där audiofilerna hamnade i samma audiomapp!

Därför vill jag nu först exportera alla filer till nya mappar. Det blir på tok för rörigt att leta filer.

Men sen ska det ju läggas mer instrument på detta. gitarrer bas sång osv. Och då vill jag naturligtvis inte att dom hamnar i samma gamla FEL mapp!

Går det att tala om för cubase att "F r o m NU så ska alla inspelningar i denna låt hamna i den HÄR mappen" Går det?

Eller är det bara att starta ett nytt projekt och importera alla filerna från bounce/exporteringen?

Vill ju ha ordning och reda i mapparna!

MYCKET tacksam för svar!

Mvh// Kill 😛

Postat
Skett ett par tabbar i inspelningen.

Fråga #1.

Sitter och ska bounca/exportera. Men det exporterar alla filerna i stereo. "Mono Export" finns där i "Channel Batch Export" men det går inte att klicka i den. Ett alternativ är att Splita channel. Men då blir det två monospår och vill man ju inte ha! Nån som vet hur man gör för att exportera alla filerna i mono?

Fråga #2.

Går det att flytta "record audio path" ? Fanns nåt som hette "Set Pool record Folder" Men där händer det ingenting!

Dom råkade att spela in ett par låtar där audiofilerna hamnade i samma audiomapp!

Därför vill jag nu först exportera alla filer till nya mappar. Det blir på tok för rörigt att leta filer.

Men sen ska det ju läggas mer instrument på detta. gitarrer bas sång osv. Och då vill jag naturligtvis inte att dom hamnar i samma gamla FEL mapp!

Går det att tala om för cubase att "F r o m NU så ska alla inspelningar i denna låt hamna i den HÄR mappen" Går det?

Eller är det bara att starta ett nytt projekt och importera alla filerna från bounce/exporteringen?

Vill ju ha ordning och reda i mapparna!

MYCKET tacksam för svar!

Mvh// Kill 🙂

Nummer ett löste jag efter en del googlande!

Grymt osmidigt sätt att bounca ner i mono! 😄

Men det verkar ha följt med cubase sen dag ett med mono & stereofiler.

Dock så löser jag inte hur man flyttar record path!

Nån som har nån einsteinlösning är välkommen att skriva en rad! 😮

Postat (redigerat)

"Går det att tala om för cubase att "F r o m NU så ska alla inspelningar i denna låt hamna i den HÄR mappen" Går det?"

Under File så finns "Save project to new folder"....iallafall i Cubase SX 😄

Update!!

Slagen av slejnard med en sketen minut..haha

Redigerat av Olympia
Postat

"save project to new folder" heter numera i Cubase 5 "backup project". det kommandot kommer att bara ta dom filer som används i låten och flytta dom till en ny mapp. dock är det så att OM du skulle ha några andra filer i din ursprungliga projektmapp (t.ex. en sysex-fil för ngn synth eller så) följer dessa inte med utan måste kopieras manuellt

Postat (redigerat)

AHA?! Man får tacka! 😮

I Logic (som man är van vid) så räcker det med att högerklicka över recordknappen så får man upp allt där!

Och exportera audiofiles? Det var riktigt rörigt! Tog bra mkt tid!

I Logic så heter det (tror jag) "Export Audiofiles". Och det är allt.

Filerna behåller sin ursprungliga mono/stereo och alla synthpluggar/audiointrument hänger på i bouncen!

Hur som helst har jag slitit med detta och är tacksam för all hjälp! 😄

Postat

Håller med om att det är grymt irriterande att alla filer blir till stereo när man använder Batch Export. Inte för att jag tror det låter annorlunda men det stör mig likafullt.

Postat (redigerat)

Ingen einsteinlösning direkt, men väl ett högerklick 😕 SET RECORD FOLDER är vad du söker.

Markera först den/de spår du vill ska landa nån annanstans och högerklicka i tracklisten för att få upp valet. Sen är det bara att skapa undermappar i projektets audiomapp eller på valfritt ställe på dina diskar.

Edit: Om jag inte missminner mig, så finns valet bara i 5án och inte i de mindre versonerna.

Redigerat av Gain

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.