Anders F Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 (redigerat) Hejsan Om allt går vägen så kommer jag i morgon beställa ny gitarrförstärkare. Detta kommer jag göra med återbatalning av moms till stor del. Grejen är att det blir lite panik då det är en kampanj nu jag vill haka på så jag måste dubbelkolla ekonomin innan jag slår slag i saken. Så därför är det inte beställt ännu. Hur som helst. Detta är vad jag tänker beställa. Mesa Boogie Dual Rectifier Mesa boogie kabinett 2*12 med V30 element i. Några sista åsikter om detta innan (förhoppningsvis) beställningen går iväg? MVH Anders Redigerat 27 november 2009 av Gizmozis
Guitarslayer Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 Hejsan Om allt går vägen så kommer jag i morgon beställa ny gitarrförstärkare. Detta kommer jag göra med återbatalning av moms till stor del. Grejen är att det blir lite panik då det är en kampanj nu jag vill haka på så jag måste dubbelkolla ekonomin innan jag slår slag i saken. Så därför är det inte beställt ännu. Hur som helst. Detta är vad jag tänker beställa. Mesa Boogie Dual Rectifier Mesa boogie kabinett 2*12 med V30 element i. Några sista åsikter om detta innan (förhoppningsvis) beställningen går iväg? MVH Anders Egentligen inte, näe. Jag skulle däremot velat haft en 4x12 😛 Men det låter som en nice uppsättning! Vad kommer den att användas till? Själv kör jag på en Marshall Mode Four 350W topp och 4x12 400W cab. Fungerar faktiskt jättebra och har nice dist direkt ur toppen. Grymt!
Larsson Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 hallojsan.. jag har inga direkta åsikter, vill bara säga att jag är avundsjuk skulle vara en dröm att jobba med sådana fina grejjor i hemstudion fast kanske inte för plånboken eller grannarna! 😛 lyllo dig, om det nu blie ett köp dårå! 😛
DieHard (oregistrerad) Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 Ja det vore inte fel ha det. Har du råd så slå till genast. Följ Pelefants visdomsord: bäst göra av med pengarna innan de tar slut. 😛
sixties Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 såg en stärkare som verkar väldigt intressant, nu skriver du ju inget om vad du ska ha den till osv. men kolla upp: http://www.egnateramps.com/start.html läste på ett annat forum om en som köpt en egnater rebel 20 watt (ställbar från 1-20 watt) den har både fender och marshall rör (du förstår förhoppningsvis vad jag menar, 6v6 och el84 tror jag de heter). han var otroligt nöjd. den toppen kostar ca 6900:- på thomann sen finns det ju andra modeller också. http://www.egnateramps.com/Video2.html
sixties Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 (redigerat) här är tråden jag pratade om: http://www.gitarrforum.com/forum/index.php...&hl=egnater en recention från inlägget ovan: Efter ett antal timmars lirande så börjar jag så smått förstå hur mycket den har att ge , den är grymt potent !! Den här stärkaren kan man inte skoja bort , den levererar med råge.....i alla lägen Jag kan sitta o lira helt cleant med skön värme o tyngd för att i nästa steg lira riktigt tung bluesrock med ryggrad......i hemmamiljö !! utan att ha ihjäl varken familj eller grannar och det är en ren o skär tillfredställelse. Känns som om pedaler är helt överflödiga , man kan få den krispig eller köttig....eller va du vill. Eftersom man har tillgång till dels två helt olika rörpar med helt olika sound och då dessutom att man kan "blenda" ihop dom ger en helt annan dimension samt att man kan steglöst jobba mellan 1watt till 20watt gör att det blir hållbart i hemmamiljö. Det finns även ett par switschar "bright" och "tight" som hjälper till att hålla ljudbilden intakt. .......och drar man upp volymratten till "11".....så levererar den så ända in i h-e!! utan att tappa andan , oj!oj!oj!....sicket driv !! .....den sjunger Den svarar oerhört snyggt på allt , plockar fram varje gitarrs karaktär utan att lägga till eller dra ifrån och den har bett , värme , känns aldrig vass eller kantig utan man verkligen trivs när man lirar......exakt vad jag har varit ute efter !!! Och så är den bara så förbannat snygg , den är så härligt "vintage" så det inte är klokt.....här är det svårt att slå jänkarna , bilder gör inte grejorna rättvisa....inte ens i närheten !! Och till sist , den trivs allra bäst med att stå på golvet.....ljudbilden blev klart bättre sista inlägget i tråden ovan: För nåt år sedan så besökte jag musikbörsen och fick då tillfället att prova en Mesa 5/50 tillsammans med en Fender Stratta , det ljudet var något av det bästa jag någonsin spelat med och det har bitit sig fast sedan dess.Där fanns en gnistrande klarhet , härlig dynamik och en stor portion värme som tilltalade mig oerhört mycket och allt på låg volym. Egentligen bara priset som kändes kallt , för mycket pengar är det !!......Fender + Mesa = tom plånbok Grejen är att jag just nu sitter och nästintill har detta ljudet till förfogande , Egnatern övertygar mer o mer hela tiden och man vill inte sluta lira . Den levererar klarhet , mjukhet , dynamik.....den sjunger Redigerat 26 november 2009 av sixties
Anders F Postat 26 november 2009 Trådstartare Postat 26 november 2009 (redigerat) Detta låter ju kanon! Tack alla för svar! Då blir det förhoppningsvis en bestälning. Användning kommer vara enbart i studion i princip. Egna låtar och reampa andras gitarrer då jag tycker dessa är ett av de större problemen man kan stöta på som mixare då jag inte tycker att de pluggar som finns är 100%. Det blir ett annat djup, liv och rolighetsfaktor med att micka upp en bra förstärkare 😛 MVH Anders EDIT: Sixties, bra förslag tycker jag. Men för min del så är det just det där nästintill som inte får förekomma. Det är i princip en grundregel jag har för mig själv nu för tiden vid köp av prylar. Blir färre prylar, men man blir desto mer nöjd 🙂 Redigerat 26 november 2009 av Gizmozis
sixties Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 (redigerat) funderade bara på om inte 100 watt blir i mesta laget, borde inte 50 w räcka? om jag minns rätt så sa Michael Illbert som har hansa studion i berlin att han bara använder 50 W stärkare för att rören ska få jobba ordentligt. men du blir säkert nöjd med ditt val och när du har råd så passa på och njut av kvalitets grejer. man ska inte vara dumsnål det ångrar man bara. Edit:lade till lite mer om vad han tyckte om egnater stärkaren i inlägget ovan för de som inte orkar kolla igenom tråden. Redigerat 26 november 2009 av sixties
Anders F Postat 26 november 2009 Trådstartare Postat 26 november 2009 (redigerat) funderade bara på om inte 100 watt blir i mesta laget, borde inte 50 w räcka? om jag minns rätt så sa Michael Illbert som har hansa studion i berlin att han bara använder 50 W stärkare för att rören ska få jobba ordentligt. men du blir säkert nöjd med ditt val och när du har råd så passa på och njut av kvalitets grejer. man ska inte vara dumsnål det ångrar man bara. Edit:lade till lite mer om vad han tyckte om egnater stärkaren i inlägget ovan för de som inte orkar kolla igenom tråden. Jo, 100w är lite mycket egentligen för att bara användas som den är tänkt nu. Men kampanjen gällde just den så då är det lika bra att slå till på den känner jag. När man sedan bygger sin riktiga studio så kan man ju ställa kabinetten i ett eget rum och kräma på lite mer 🥰 Alternativt nu är ju i så fall att köpa en sån där rolig box som gör att man kan kräma på men få ner volymen lite, komemr inte ihåg vad den hette, men undrar om den inte va med i senaste tidningen? MVH Anders Redigerat 26 november 2009 av Gizmozis
Anders F Postat 27 november 2009 Trådstartare Postat 27 november 2009 Nu kollade och lyssnade jag genom ett par datorhögtalare. Men jag va inte sådär överfötjust i ljudet. Men visst verkar det vara en bra stärkare, men inte riktigt min smak av sound. Sedan vet jag ju inte hur den är i verkligheten, men ljudexemepel är oftast det man har att tillgå 😐 En demostration av dual rectifier - MVH Anders
Guitar Nilsson Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Lätt off topic då Giz väl ska köpa en två-tolva, men faktum är att de raka fyr-tolvlådorna ALLTID låter bättre än de vinklade! Så ska man ha endast en låda, köp en rak. Skulle jag spela på en stack med två fyrtolvlådor skulle jag köra på två raka då med. Jag och polarn testade detta med både Marshall och två, tre andra märken. Den vinklade lådan har väsentligt sämre tryck.
Anders F Postat 27 november 2009 Trådstartare Postat 27 november 2009 Nu är den beställd!!! Weeeeeeeee
Anders F Postat 28 november 2009 Trådstartare Postat 28 november 2009 Hittade även denna sida, verkar vara lite kul 😄 Snacka om att jag längtar nu efter att få hem den! http://www.grailtone.com/tone-settings/mes...-settings.html# Finns även för andra stärkare. Har ju inte testat den än, men det kanske kan vara en sida som är kul att testa iaf 😄 MVH Anders
DieHard (oregistrerad) Postat 28 november 2009 Postat 28 november 2009 Nu är den beställd!!! Weeeeeeeee Något helt annat än Amplitube Metals Mesa. Ungefär som att jämföra stålmannen med Musse Pigg. 😄 Antar det blir en hel del ljudtest på forumet framöver snart. 😄
Anders F Postat 28 november 2009 Trådstartare Postat 28 november 2009 Något helt annat än Amplitube Metals Mesa. Ungefär som att jämföra stålmannen med Musse Pigg. 😄 Antar det blir en hel del ljudtest på forumet framöver snart. 😄 😆 Ja, det blir annat än pluggarna. Självklart kommer det komma upp en hel del ljudtester för att man ska hitta rätt. MVH Anders
Guitar Nilsson Postat 28 november 2009 Postat 28 november 2009 Något helt annat än Amplitube Metals Mesa. Ungefär som att jämföra stålmannen med Musse Pigg. 😄 Antar det blir en hel del ljudtest på forumet framöver snart. 😛 Det märkliga med dig Die Hard är att du ibland har väldigt vettiga kommentarer! Död åt Poddar och pluggar säger jag!
maart (oregistrerad) Postat 28 november 2009 Postat 28 november 2009 Nu är den beställd!!! Weeeeeeeee körde liveljud i somras åt ett band där gitarristen hade 2 såna med varsin rak 4*12 (+ varsin "blind" vinklad 4*12). Det lät... Grattis till ett bra köp! får man fråga vad du fick ge för skönheterna?
Anders F Postat 28 november 2009 Trådstartare Postat 28 november 2009 (redigerat) körde liveljud i somras åt ett band där gitarristen hade 2 såna med varsin rak 4*12 (+ varsin "blind" vinklad 4*12). Det lät... Grattis till ett bra köp! får man fråga vad du fick ge för skönheterna? Tack tack 😳 Jag fick ge 33 000-34 000 någonstans. MVH Anders EDIT: för både top och låda och ink moms kanske jag ska tillägga Redigerat 28 november 2009 av Gizmozis
Anders F Postat 9 december 2009 Trådstartare Postat 9 december 2009 Den är slut i sverige!!! Får vänta ända till 7 februari minst. Snacka om att man är le. Men eftersom leverantören sa att de hade hemma, fast de nu inte hade det så får jag den ändå för kampanjpriset. Men sicken j-vla väntan det blir! SUCK! jaja, men ska väll vara glad för det man har 😄 Sticker iaf på en trevlig resa med min flickvän i helgen och ser cats i stockholm, men hotellnatt osv. Liten present till henne från mig 🙂 MVH Anders
alex30free (oregistrerad) Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Här finns den kvar för €2207...om du inte orkar att vänta 😄 http://www.dv247.de/invt/62471/
Anders F Postat 9 december 2009 Trådstartare Postat 9 december 2009 (redigerat) Nä, jag köper alltid genom samma musikaffär, tycker de är j-vligt trevliga och vill sponsra dem så mycket jag kan. Sedan va den du länkade till dyrare än det pris jag fått av dom ju. MVH Anders EDIT: Va visst inte sån skillnad i pris, men den va inte billigare iaf. Redigerat 9 december 2009 av Gizmozis
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.