Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag tänkte löda på en XLR-kontakt på min gamla Grundig 121:a som har 3-polig mini-tuchel.

Då tänkte jag att man kunde följa anvisningarna till Sennheiser MD21, men vilken modell?

Jag tror att det ska vara samma som till MD21-N men är inte säker.

Någon som vet?

Annons
Postat (redigerat)

Bosko,

Pin-out på Sennheiser Tuchel kontakter (stora och små) är:

Stift 1 är +/hi och skall till pin 2 på XLR

Stift 2 är jord/skärm och skall till pin 1 på XLR

Stift 3 är -/lo och skall till pin 3 på XLR.

Undantaget är om en Sennheiser MD-421 eller MD-21 heter HN eller HL efter betekningen, då blir det genast svårare eftersom det finn två valbara impedanser i kontakten.

(återkom om detta är fallet, så skall jag förklara)

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Postat

Uppskattar verkligen dina bidrag till forumet, Bo!

Vill också tillägga att jag har en Grundig MD409 som jag hittade för en spottstyver. Funktionsmässigt är det samma mick som Sennheiser 409. Bra köp!

Postat

Tusen tack, Bo!

Det verkar finnas 3 skärm/jord i originalkabeln (som sitter fast). De satt fastlödda lite här och var på kontakten.

Kabeln är inte av plast utan något slags textil som var krånglig att skala av. Jag struntade i de "extra" två skärm/jord inne i kabeln och lödde endast fast plus, minus och jord på pinnarna. Det funkar men det brummar till ibland när man rör kontakten.

Är det för att jag struntade i de andra jordarna eller kan det vara att dragavlösaren inte kniper åt hårt nog eller att det blev någon kallödning?

Postat

Bosko,

Jag ser att du finns här i Göteborg.

Kika in till mig så så fixar jag det åt dig.

Ring mig på 070-666 59 66, så bestämmer vi en tid.

--Bosse

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.