Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja, har precis skaffat mig Cubase 5 för att kunna jobba med bättre kvalité. Problemet är att jag inte vet hur man mixar rösterna i cubase 5. Kan man göra det överhuvudtaget? Gjorde beats i reason och spelade in rösten samt, mixade i adobe audition och det gick bra. Men nu när jag har flyttat till Cubase vill jag göra allt där. Kan ni skicka ngn guide eller skriva hur man gör en mixning av rösterna i cubase 5?

Tacksam för svar!

Annons
Postat

Jag tycker du ska kolla lite på instruktionsfilmer om cubase för att få en lite bättre överblick vad man kan göra. Här finns några

http://www.macprovideo.com/tutorials/

Det finns säkert många klipp på youtube som du kan kolla också. Jag får känslan av att du är väldigt ny i programmet och då är det oftast värt att ta lite tid att kolla på sådana filmer.

Postat
Det är nästan omöjligt men jag vet att det går om man har hjärtat med sig!

Nej. Det är helt omöjligt.

Postat

De jag menar är att eftersom jag jobbade med mina Vocals i adobe audition ville jag slippa importera beaten från Cubase vidare till Adobe Audition och sen spela in på den istället. Så jag vill nu jobba allt i Cubase 5 om man kan det förstås? Har kollat runt på olika hemsidor & videon men hittar inget sånt. Cubase 5 är det bara för beats eller kan man jobba med den som DAW också dvs. Spela in Vocals, mixa dom osv? Håller på med Rap.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nä man använder Cubase enbart som monofoniskt instrument. Och rapa funkar väl som bäst vid middagsbordet.

Redigerat av DieHard
Postat
De jag menar är att eftersom jag jobbade med mina Vocals i adobe audition ville jag slippa importera beaten från Cubase vidare till Adobe Audition och sen spela in på den istället. Så jag vill nu jobba allt i Cubase 5 om man kan det förstås? Har kollat runt på olika hemsidor & videon men hittar inget sånt. Cubase 5 är det bara för beats eller kan man jobba med den som DAW också dvs. Spela in Vocals, mixa dom osv? Håller på med Rap.

Självklart så kan du använda Cubase5 till sådant eftersom det är ett DAW-program.

När du nu har köpt ett så omfattande program, så skulle jag nog rekommendera att du börjar med att läsa Getting Started-manualen, eftersom du hittar allt det mest grundläggande där. Om engelskan är för jobbig, så finns det en bra bok på svenska från JAX förlag. 🤪

Postat
Så jag vill nu jobba allt i Cubase 5 om man kan det förstås? Har kollat runt på olika hemsidor & videon men hittar inget sånt. Cubase 5 är det bara för beats eller kan man jobba med den som DAW också dvs. Spela in Vocals, mixa dom osv? Håller på med Rap.

Cubase är väl till för att göra Kuber ?

Har inte hört att man kan spela in rap på det.

Helt ärligt dock , Har du betalat 1500-5000 för ett program och inte besvärat dig att läsa manualen eller ta reda på om du överhuvudtaget behöver programmet ?

Det går att göra precis det man vill i cubase , TILL OCH MED spela in i så pass bra kvalitet att låten kan spelas på radio och bli en hit.

Postat (redigerat)

Ja, lite lurigt att köpa ett program för de pengarna innan man vet vad det är kapabelt till... men som Piccazzo skrev så beror det inte på C5 om du misslyckas med mixningen.

Det finns inga regelrätta vocal mixing tutorials vad jag vet men generella mix DVD's finns ju för Cubase, däribland ASK multimedia ( har en hel del olika), Steinberg's Internal Mixing o.s.v

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Jag är nog inte så dum att inte läsa manualen? Ja har läst den flera gånger men det står ingenting om Vocal MIXNING. skulle inte skriva och skapa ett onödigt topic ifall jag hade hittat ngt svar. Alla kommenterar om att läsa manualen. Säg en sida där de står om själva mixningen. Jag jobbar med adobe audition och de funkar jätte bra. Känns bara lite mer komplicerad med Cubase 5, och jag undrar bara om de finns ngn stans man kan lära sig mixa rösten på cubase.

Jag gör mina beats via cubase och det funkar jätte bra. Vill bara göra allt inne i cubase så jag kan lära mig mixa rösten o sånt och undrar om man kan träna på det genom att kolla på videon, läsa lr ngt. Isåfall vart? Vill inte importera beaten från cubase till adobe audition och mixa rösten där. Hoppas de blir tydligare skrivt den här gången. Så jag slipper få samma svar: Läs Manualen.

Redigerat av Mr163
DieHard (oregistrerad)
Postat

Finns ingen DAW där det står i manual hur man mixar något instrument såsom sång. Det får man leta någon annanstans om man vill lära sig det. Och i alla DAWs går det mixa alla möjliga instrument. Då får du kolla på videos såsom internal mixing te x på förslag hur man kan gå tillväga.

Postat
Jag är nog inte så dum att inte läsa manualen? Ja har läst den flera gånger men det står ingenting om Vocal MIXNING. skulle inte skriva och skapa ett onödigt topic ifall jag hade hittat ngt svar.

Det är väl uppenbart att det INTE står i manualen hur man mixar sång eller hela låtar för den delen , lika lite som det står i manualen till en volvo hur man på snabbaste sättet tar sig runt Nürburgring.

Båda har men erfarenhet att göra. Det du söker är information om mixning och gör du en sökning här hittar du länkar till en massa text samt till filmer om mixning i Cubase.

Postat

vad är det du gör när du mixar rösten i adobe audition?

berätta lite, så kan jag kanske hjälpa till att visa dig hur du hittar samma verktyg i cubase 😛

Postat
vad är det du gör när du mixar rösten i adobe audition?

berätta lite, så kan jag kanske hjälpa till att visa dig hur du hittar samma verktyg i cubase 😄

Tack så mkt för alla svar, o har försökt att hjälpa. Men ett plus för Larsson 😛

Det är så att jag brukar spela in vocals sedan använda t.ex: Ta bort onödiga ljud med hjälp av: Noise Reduraction. Använda Processings osv. Så de låter ganska clear och bra. Sen ibland lite reverb. Du vet säkert hur jag menar. Så man får det att låta lite professionellt/clean.

Tack till alla . Hoppas att jag får något här nu 😄

OBS: innan ja glömmer de flesta ja använder är:

Dynamic Processing

Normalize

De-esser

olika filters osv.

Postat (redigerat)

Om du har lagt sången på ett audiospår och markerar spåret så kommer det till vänster dyka upp en liten meny med Inserts och Sends och prylar. Här finns även EQ. Under Inserts kan du lägga på massa effekter enkelt. Klicka i en av de tomma rutorna så dyker det upp en lista med alla tillgängliga plugins. Där kan du hitta kompressor, de-esser och allt möjligt som du behöver.

För att lägga på reverb brukar man ofta använda en Send. Med det menas att du skickar ljudsignalen från ditt sångspår till en effekt och sen skickas tillbaka igen, men det förändrar inte originalsignalen, som Inserts gör. Det är alltså skillnad. Ett sätt att göra en sendeffekt är att högerklicka där du gör nya spår och välja New FX track. Då dyker det upp en ruta där du kan välja effekt. Gå till ett reverb och tryck ok. Går du nu tillbaka till sångspåret och går in på Sends till vänster så kan du välja att skicka signalen till just det reverbet. Sen kan du välja hur mycket signal du vill skicka. Ju starkare signal desto mer reverb. En fördel med Send är att du kan använda en effekt på flera spår. Om du vill använda samma reverb på flera spår så behöver du alltså inte göra mer än ett reverb! Detta kan såklart användas med alla andra effekter också men just reverb och delay är väl bland det vanligaste.

Men sen, hur man mixar bra är ju en annan sak. Men har du mixat i ett annat program så kanske du kan få in ett flyt snabbt i Cubase.

Redigerat av Rabieshund
Postat (redigerat)
Om du har lagt sången på ett audiospår och markerar spåret så kommer det till vänster dyka upp en liten meny med Inserts och Sends och prylar. Här finns även EQ. Under Inserts kan du lägga på massa effekter enkelt. Klicka i en av de tomma rutorna så dyker det upp en lista med alla tillgängliga plugins. Där kan du hitta kompressor, de-esser och allt möjligt som du behöver.

För att lägga på reverb brukar man ofta använda en Send. Med det menas att du skickar ljudsignalen från ditt sångspår till en effekt och sen skickas tillbaka igen, men det förändrar inte originalsignalen, som Inserts gör. Det är alltså skillnad. Ett sätt att göra en sendeffekt är att högerklicka där du gör nya spår och välja New FX track. Då dyker det upp en ruta där du kan välja effekt. Gå till ett reverb och tryck ok. Går du nu tillbaka till sångspåret och går in på Sends till vänster så kan du välja att skicka signalen till just det reverbet. Sen kan du välja hur mycket signal du vill skicka. Ju starkare signal desto mer reverb. En fördel med Send är att du kan använda en effekt på flera spår. Om du vill använda samma reverb på flera spår så behöver du alltså inte göra mer än ett reverb! Detta kan såklart användas med alla andra effekter också men just reverb och delay är väl bland det vanligaste.

Men sen, hur man mixar bra är ju en annan sak. Men har du mixat i ett annat program så kanske du kan få in ett flyt snabbt i Cubase.

Tack det uppskattas verkligen!

Någon som kan förklara mer, lite fördjupning?

Vad brukar ni göra när ni mixar Vocals/sång?

Redigerat av Mr163
Postat
Tack det uppskattas verkligen!

Någon som kan förklara mer, lite fördjupning?

Vad brukar ni göra när ni mixar Vocals/sång?

Kolla på Youtube, jag sökte på "cubase 5 vocal". Det finns massor av videos på nätet om alla program synthar och tips tekniker etc. etc.

Det som är ditt dilemma antar jag är att du har ett arbetsflöde i adobe audition och när du nu bytt till ett annat program så vet du inte hur man gör samma saker.

Jag garanterar att du kan göra alla saker + mer därtill med cubase som är världens mest använda program för dessa ändamål, om jag inte missminner mig. Måste tillägga - inte på pro nivå.

Hur som helst, först brukar jag korrigera pitchen på sången, finns med en plugg i Cubase. För att ta bort slaskljud brujar jag lägga på en gate, sen brukar jag lägga en kompressor, efter det en EQ och ta bort låga frekvenser sen om det behövs DeEsser och sist delay/reverb.

Sen brukar jag automatisera volymen på sångspåret om det behövs.

Som sagts tidigare i tråden, så finns det ENORMA möjligheter med programmet du köpt, och det bästa vore om du kände någon som kan programmet som kan visa dig hur du skall göra eftersom att läsa sig till allting man vill kan ta lång tid, manualen till Cubase 3 var på över 800 sidor tror jag, och den lär inte ha krympt.

Annars sök på nätet, Google är din bästa vän eller leta på forum, forum.studio.se, gearslutz.com, http://audio.tutsplus.com/ finns massor av sidor där det finns gratis bra tips och videos.

Hade gött!

Postat
Kolla på Youtube, jag sökte på "cubase 5 vocal". Det finns massor av videos på nätet om alla program synthar och tips tekniker etc. etc.

Det som är ditt dilemma antar jag är att du har ett arbetsflöde i adobe audition och när du nu bytt till ett annat program så vet du inte hur man gör samma saker.

Jag garanterar att du kan göra alla saker + mer därtill med cubase som är världens mest använda program för dessa ändamål, om jag inte missminner mig. Måste tillägga - inte på pro nivå.

Hur som helst, först brukar jag korrigera pitchen på sången, finns med en plugg i Cubase. För att ta bort slaskljud brujar jag lägga på en gate, sen brukar jag lägga en kompressor, efter det en EQ och ta bort låga frekvenser sen om det behövs DeEsser och sist delay/reverb.

Sen brukar jag automatisera volymen på sångspåret om det behövs.

Som sagts tidigare i tråden, så finns det ENORMA möjligheter med programmet du köpt, och det bästa vore om du kände någon som kan programmet som kan visa dig hur du skall göra eftersom att läsa sig till allting man vill kan ta lång tid, manualen till Cubase 3 var på över 800 sidor tror jag, och den lär inte ha krympt.

Annars sök på nätet, Google är din bästa vän eller leta på forum, forum.studio.se, gearslutz.com, http://audio.tutsplus.com/ finns massor av sidor där det finns gratis bra tips och videos.

Hade gött!

Tackar! Det här har hjälp mycket! Hoppas att de går bra nu för mig med cubase 😛

Postat

Perfekt jag tror att allt kommer att gå bra!

Dock hoppas jag innerligt att slippa höra ordet Vocal mer. Jag vet att det används inom hiphop och viss dance. Men i min värld låter det bara töntigt.

Använd persiska eller finska eller vilket språk som helst men låt mig aldrig mera höra uttrycket vocal i dessa sammanhang.

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.