Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

För ett tag sen gjorde jag en inspelning. Det klassiska upplägget; trummor, bas, gitarr och sång.

Trummorna var mickade med OH-mick och en mick på varje del. Gitarrstärk mickade jag med 2 SM57, en rakt mot konen och en 45 graders vinkel.

Det andra mickade jag bara med en mick. Alla instrument spelades in separat.

Jag tyckte allting lät fint med grundljudet, så vi spelade in. Sedan lämnade vi vidare mixen till Part 1. Vi blev nöjda med mixen, och Part 1 lämnade vidare mixen för mastring till Part 2. Part 2 hörde då av sig och sa att vi hade ett stort fasproblem i mixen. Vi frågade Part 1 vad detta berodde på, och han sa att det fanns fasfel i trummor och gitarrer som inte gick att rätta till.

Jag ska snart göra en ny inspelning och vill undvika detta så långt det går, min undran är då hur jag ska undvika fasfel vid inspelning om jag inte hör det? Finns det någon bra plugg som kan hjälpa till?

Annons
Postat
För ett tag sen gjorde jag en inspelning. Det klassiska upplägget; trummor, bas, gitarr och sång.

Trummorna var mickade med OH-mick och en mick på varje del. Gitarrstärk mickade jag med 2 SM57, en rakt mot konen och en 45 graders vinkel.

Det andra mickade jag bara med en mick. Alla instrument spelades in separat.

Jag tyckte allting lät fint med grundljudet, så vi spelade in. Sedan lämnade vi vidare mixen till Part 1. Vi blev nöjda med mixen, och Part 1 lämnade vidare mixen för mastring till Part 2. Part 2 hörde då av sig och sa att vi hade ett stort fasproblem i mixen. Vi frågade Part 1 vad detta berodde på, och han sa att det fanns fasfel i trummor och gitarrer som inte gick att rätta till.

Jag ska snart göra en ny inspelning och vill undvika detta så långt det går, min undran är då hur jag ska undvika fasfel vid inspelning om jag inte hör det? Finns det någon bra plugg som kan hjälpa till?

Om du sitter med pro tools kan du använda pluggen phasescope som följer med. Till de andra programmen får någon annan ge tips 😐

MVH

Anders

Postat

Om man kör Protools LE så gäller det att se upp om man använder pluggar som inte automatiskt kompenseras gällande plugin delay (PDC) och resultatet kan bli just skumma fasfel.

Postat

Sen är det ju som gjort för fasfel att micka gitarrförtärkaren med 2 mickar samtidigt mot högtalarkonen ☺️

burkish (oregistrerad)
Postat

Håller med, två mikrofoner på en gitarrstärkare är verkligen överflödigt. Vill du kunna blanda det ena gitarrljudet med ett annat så rekommenderar jag att du linar den och mickar förstärkaren med EN SM57. Gällande trummorna så kan fasfel förebyggas med att jobba med 3 to 1 rule. Då får du ett bra resultat.

Postat
Sen är det ju som gjort för fasfel att micka gitarrförtärkaren med 2 mickar samtidigt mot högtalarkonen 😆

Två micar är inte alls ovanligt på stärkare och borde inte vara problemet här. Två mickar på samma stärkare summeras (oftast) ihop till en signal och fasfel påverkar då främst vilket sound man får. Fasproblem som stör en hel mix eller som påverkar monokompabilitet kan det bli om en av mickarna på förstärkaren tex panoreras till vänster och den andra micken till höger i mixen. Stora fasproblem ligger säkert i dåligt mickplacering vid AB-stereo, riktigt dålig akustik vid inspelning eller fasvänd kabel. Kanske främst på trummorna...

Det kan också vara en överdrivet användande av någon stereobreddare eller "dubb-pluggar" som ställt till det.

Sen ska man akta sig för alldeles för billiga micar. De kan om man har otur faktiskt vara olika fas på från fabrik... har råkat ut för det på en polares TSM kopior av sm57 och då är det bara att ta fram lödgrejerna 😉 Även samson vet jag har haft detta problem på vissa modeller.

Postat

Tack för all input.

Kommer inte att köra med två mickar på gitarrstärk igen. Kör isf DI-box och en mick.

Trummorna kvarstår ju dock. Det är lite blandad kvalité på mickarna. Akustiken i rummet är väl "ingen alls", replokalsakustik alltså tämligen dämpat.

Återigen, om det finns någon käck VST-plugg för att kolla fasfel vid inspelning är jag mycket tacksam för tips.

Postat

E inte alls ovanligt med många mickar på stärkare/instrument. Brukar själv spela in gitarrstärkare med 2-3 mickar två nära och en nån meter ifrån, ibland kan man dock få använda fasvändningsknappen på mixerbordet om man har otur, och som sagt tidigare i tråden är det då fasförhållandet mellan mickarna samt de olika mickarnas karaktär m.m. tillsammans med rummet som avgör soundet. Fasfelen har nog främst uppkommit genom någon typ av fasvändning i mixningsprocessen, om det lät bra från början. Kan mycket väl vara en fasvänd kabel till någon effekt under mastringen, har själv råkat ut för att man insertat en effekt och sen upptäckt att det är världens fasfel, man börjar felsöka och upptäcker att det är kabeln som är boven.

Postat

Det jag skulle föreslå istället för en plugg för att kolla fasfel e att göra lyssningen till mono, (alltså summera vänster å höger kanal). På de flesta mixerbord/stärkare brukar de finnas en monoknapp, alternativt kan du ju sätta upp en extra mono bus i din DAW, dit du kan skicka det du skall kolla för eventuella fasfel

Om nåt stereomaterial i mono låter tunnare eller på annat sätt markant ändrar karaktär, eller låter som en "stillastående" phaser finns med all sannolikhet ett fasfel.

I ditt specifika fall tror jag som redan föreslagits, att det rör sig om nånting som är felkopplat i riggen, eller var felkopplat vid inspelning, typ fel lödd mik kabel. Ett fasfel som uppstår p.g.a. en felplacerad mik brukar inte ställa till sååå makalösa problem så att mastering teknikern säger att mixen inte går att mastra. Eftersom det ser ut som om du bara använt en overhead till trummorna ter det sig en smula märkligt att fasfelet mellan denna och närmikarna skulle ställa till ett så allvarligt fasproblem. Det enda som återstår e Gitarr uppmikningen om du har pannat ut dom i vänster å höger kanal.

Med tiden kommer du att kunna höra fasfel genom att bara lyssna utan att behöva några speciella hjälpmedel. Om något låter "för brett" e de med stor sannolikhet fasfel, låter det som att nånting kommer bakifrån, eller från en obestämbar plats, e de med stor sannolikhet fasfel.

Förslaget om att skippa 2 mikar för att mika upp gitarr å köra line+1 mik, betyder inte att du slipper fasfel. I detta fallet kan det innebära att du måste fasvända den ena eller andra signalen. Vilken av de två signalerna som skall fasvändas går inte heller att förutse, de e bara att lyssna å vända på den ena eller andra. En del toppar med linjeutgång har dock inbyggd faskompensation, så det är ingen regel här heller. Regeln e att lyssna, lyssna, lyssna.

Den enda mikplaceringen som otvivelaktigt resulterar i fasfel e om man sätter 2 mikar riktad mot varandra för samma ljudkälla, exempelvis en mik över och under virveltrumman. Men även detta skulle inte resultera i en omastringsbar mix, om du inte av någon anledning har pannat ut över och undermiken i varsin kanal. Bara världshistoriens värsta virvelljud...

Jag tycker inte man ska vara rädd för att använda 2 mikar för att mika upp gitarrstärk heller, ett tips för att få lite alternativ vid mix kan vara att mika ungefär som du gjorde, fast se till att mikarnas kroppar bildar en 90 graders vinkel istället för 45. Man ska kunna sätta en vinkelhake längs mikkropparna. Detta kallas X/Y uppmikning. Punkten där mikarnas membran möter varann kan t.ex. riktas i kanten av konkoppen, så den ena miken e riktad mot koppen och den andra ut mot konen. spelar man in dessa båda på två separata kanaler (dom måste dock vara panorerade åt exakt samma håll), kan du använda dessa två mikar istället för EQ till att styra ljudet. Är ljudet för vasst kan man sänka volymen på miken riktad mot konkoppen, e ljudet för murrigt kan man sänka miken som e riktad mot konens kant. Antingen funkar mikarna som två olika ljudval i mixen, eller så kan man blanda dom för önskat ljud....men nu drar jag iväg från ämnet...

Jag skulle dock vilja påstå att man inte ska låta jakten på fasfel gå till överdrift heller. Om fler än en mik e inblandade i en uppmikning kommer det ofelbart att uppstå fasfel vid någon frekvens. Det gäller bara att lära sig minimera effekten av det, eller att låta fasfelet jobba till ens fördel. Till exempel kan ett fasfel mellan två mikar mot samma förstärkare vara precis det doktorn ordinerade för ett bra sound (förutsatt att dom e skickade till samma kanal). Är inte det berömda "äggljudet" från stratan ett resultat av ett fasfel...?

Lycka till i fasdjungeln... 😄

/Ulf

Postat

Jag spelar väldigt ofta in gitarrstärkare med flera mickar. Man får redan vid uppmickningen vara noga med att se till att fasen ligger bra. Spela in några takter och analysera om du är ensam. Om ni är flera så är det bästa alternativet att gitarristen spelar medan en sitter och lyssnar i kontrollrummet och en flyttar mickarna tills ni får till ett ljud som ni är nöjda med. Var inte rädd för att använda flera mickar för det är ofta ganska användbart i mix.

Sen behöver man ju inte använda alla kanaler man spelar in. Det kanske visar sig att det är sm57 som var riktad rakt mot konen som låter bäst i mix, eller mikrofonen från toys R us som ni bara la bredvid stärkaren. Om ni dubbar gitarren så kanske den ena tagningen får spelas upp med den rakt riktade micken och dubben får spelas upp av den vinklade.

Postat
Håller med, två mikrofoner på en gitarrstärkare är verkligen överflödigt. Vill du kunna blanda det ena gitarrljudet med ett annat så rekommenderar jag att du linar den och mickar förstärkaren med EN SM57.

Sätter du två mickar på samma avstånd från ett högtalarelement kommer membranen att rör sig i fas. Fasfel kan komma till senare i kedjan. En mick och en DI resulterar i de allra flesta fall i en fasförskjutning. Iofs inga problem om man kontrollerar för det

Sen ska man akta sig för alldeles för billiga micar. De kan om man har otur faktiskt vara olika fas på från fabrik... har råkat ut för det på en polares TSM kopior av sm57 och då är det bara att ta fram lödgrejerna 😄 Även samson vet jag har haft detta problem på vissa modeller.

Det är ett vanligt fel även hos dyrare mikrofoner. Det senaste året ha jag upptäckt det hos två lite dyrare fabriksnya mikrofoner.

Återigen, om det finns någon käck VST-plugg för att kolla fasfel vid inspelning är jag mycket tacksam för tips.

Jag använder UK-Musics goniometer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.