Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lät en vän till mig analyzer en av mina låtar i Waves som visade på average RMS Power: -7.79dB. Han analyserade sedan en av mina favoritlåtar som är jämförbar stilmässigt och den visade average RMS Power -9.85dB.

Vilken har uppnått högst volym?

Annons
Postat

Av vad jag lyckats hitta på google så är min låt högre volymässigt än den proffessionellt inspelade kända rocklåten. Hur är detta i sådana fall möjligt?? Jag har inte ens mastrat och har haft headroom på -5dB i Cubase. Nada klippning eller något sånt. Låtarna är väldigt jämförbara utan tysta partier, etc. Båda har tunga elgitarrer, etc.

Postat
Bägge var i mp3 format. Kommer det bli skillnad om jag jämför i wav format?

När man kodar något i mp3, så komprimeras dynamiken en hel del.

Om du ska göra en ärlig koll, om du själv andser det nödvändgt, så kör en rip från plattan till 16Bit 44.1 Khz Wav Stereo på båda låtarna, och jämför igen.

Postat

Min låt skiljer sig bara -0.20dB från mp3 till wav. Har inte jämfört den proffesionella inspelning än, men undrar om det blir så jättestor skillnad?? Min ligger trots allt 2dB högre än den professionella inspelningen utan att ens vara mastrad. :/

Postat
Min låt skiljer sig bara -0.20dB från mp3 till wav. Har inte jämfört den proffesionella inspelning än, men undrar om det blir så jättestor skillnad?? Min ligger trots allt 2dB högre än den professionella inspelningen utan att ens vara mastrad. :/

Prova att ta bort DC Offset på din låt, och jämför igen.

Postat
Uhh, ganska mycket text där. Har inte riktigt energin att läsa det nu. 🙂

Det finns en funktion som heter "Remove DC Offset" i de flesta redigeringsprogram, som t.ex. Wavelab.

Leta bland flikarna.

Postat
Okej, det hette "Eleminate DC offset". Polaren gjorde det och fick samma resultat.

Om du inte har några extrema peakar, och har kontrollerat det föregående, så vet jag ärligt talat inte. Du kanske har vunnit "the loudness wars"?

Postat

Inga extrema peakar. Wavformen ser fin ut, precis som den professionella inspelningen. Tycker det verkar ganska märkligt. Betyder detta att jag inte är i behov av att mastra?

Postat

Jag upplever den ungefär jämnbördig volymmässigt med den professionella låten. Kanske en aning högre, men kan inte svära på det.

Postat (redigerat)
Inga extrema peakar. Wavformen ser fin ut, precis som den professionella inspelningen. Tycker det verkar ganska märkligt. Betyder detta att jag inte är i behov av att mastra?

Att mastera innebär delvis att stärka amplituden, men också att putsa till slutprodukten.

Att optimera den slutgiltiga exporten helt enkelt. Det som ofta förekomer är kompressor, EQ och ibland Stereoexpander (använd varsamt). Men har du den perfekta mixen så ska en mastering inte vara nödvändig, men det är ofta ett önsketänkande.

Redigerat av addic59
Postat

Jag kan ju givetvis inte slå mig för bröstet och säga att här inte behövs mastring, men jag är nöjd med mixen och känner inget reellt behov av att mastra, särskilt inte som att jag har dom kraven på mig från något håll.

Jag jämför igen med den professionella inspelningen som visserligen låter tyngre och mer kompakt, men inte riktigt lika högt volymmässigt som min låt. Om jag inte behöver mastra så slipper jag gärna. Känns som att jag bara kommer att sabba inspelningen då jag inte vet vad jag gör.

Postat
Om jag inte behöver mastra så slipper jag gärna. Känns som att jag bara kommer att sabba inspelningen då jag inte vet vad jag gör.

Sunt tänkande, om man vill vara rädd om sin mix (men givetvis ska man ju prova, prova, prova och lära sig).

Att mixa och mastera är för mig två helt olika världar. Vissa är kanongrymma på båda, men oftast så kan man det ena eller det andra (beroende på intressefördjupning).

Postat

Vet inte om det är relaterat till ämnet i tråden, men det känns så.

Min kompis lyssnade på mina låtar på hemsidan via en stereo som han har kopplad till sin dator. Då lät det som att musiken gick i volymässiga vågor - dvs lågt, sen blev det högre, sen lågt, sen högre, ja ni fattar.

Han kopplade in datorhögtalarna istället och då lät det som vanligt. Han säger att det aldrig hänt med annan musik tidigare. Jag hörde detta fenomen när jag lyssnade via min mobil igår. Dock endast en gång och sedan hördes det aldrig mer. Ingen annan har heller nämnt att de hört detta. Fattar ingenting.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Well mastring handlar inte bara om att trycka upp RMS.

Själv tycker jag det är skönt att lämna över finputsen till någon annan.

Beroende på ambitionsnivå med ens projekt så mastrar jag själv eller om jag gör nåt lite mer seriöst så åker jag och mastrar.

Det är dessutom kul att höra ens mix i mastringstudion (har mastrat i Bohus och lyssningen är kanon där).

Brukar bli en aha upplevelse, ibland bra, ibland dålig...

Redigerat av drloop
Postat

Det är inte så att hans förstärkare har någon sorts limiter? Min NAD har en "soft clip" funktion som skyddar vid för stark signal, om din låt nu har extremt hög RMS så skulle ju det kunna vara en sådan funktion som ställer till problem.

Postat
Det är inte så att hans förstärkare har någon sorts limiter? Min NAD har en "soft clip" funktion som skyddar vid för stark signal, om din låt nu har extremt hög RMS så skulle ju det kunna vara en sådan funktion som ställer till problem.

Det var just min tanke, att han förmodligen har en normalizer, heter det så? Samma sak som limiter? Kan inte påstå att min låt har extremt hög RMS, men som nämnts i tråden ca 2dB högre än en normal professionellt inspelad rocklåt. Om det nu säger nåt. Undrar om det är ett problem som ligger hos honom eller om det är min mix som knasar.

Postat
Det var just min tanke, att han förmodligen har en normalizer, heter det så? Samma sak som limiter? Kan inte påstå att min låt har extremt hög RMS, men som nämnts i tråden ca 2dB högre än en normal professionellt inspelad rocklåt. Om det nu säger nåt. Undrar om det är ett problem som ligger hos honom eller om det är min mix som knasar.

Nja, normalize är inte samma sak som en limiter (läs mer här)

Det behöver ju inte vara sjukt högt på nåt sätt, det beror helt på vid vilken nivå limitern kickar in. Men i.o.m. att det bara uppstår i hans förstärkare och inte i datorhögtalarna så tyder det på att "felet" ligger i förstärkaren.

Postat
Jag kan ju givetvis inte slå mig för bröstet och säga att här inte behövs mastring, men jag är nöjd med mixen och känner inget reellt behov av att mastra, särskilt inte som att jag har dom kraven på mig från något håll.

Det verkar som att du fått till en mix där varje element har sin egna plats, och då får man plats med mycket mer vilket leder till höjd RMS-nivå.

En mastring har ju inte bara med volymhöjning att göra, så en mastring behövs även om volymen är tillräcklig.

Postat (redigerat)

Jag har varit ganska noga med frekvenser denna gång, så det låter ju troligt. Anledningen till varför jag inte känner behov av mastring är dels för att jag är otroligt nöjd med mixen och inte vill sabba det med något som jag inte kan. Dessutom har jag inte de ambitionerna. Jag har ingen lust att lämna iväg skivan till mastring för flera tusen när jag tycker det låter bra och de uppfyller mina krav och folk omkring mig och på internet tycker det låter bra. Kan förstå att man ställer höga krav här, men vanligt folk verkar inte reagera nämnvärt negativt på mixen, tvärtom, och med tanke på att jag är en enkel snubbe som sitter hemma med enkla medel och bara vill ha kul så tror jag det räcker så. Jag får lära mig mastring framöver. 😉

Redigerat av Soxic
Postat
Jag har varit ganska noga med frekvenser denna gång, så det låter ju troligt. Anledningen till varför jag inte känner behov av mastring är dels för att jag är otroligt nöjd med mixen och inte vill sabba det med något som jag inte kan. Dessutom har jag inte de ambitionerna. Jag har ingen lust att lämna iväg skivan till mastring för flera tusen när jag tycker det låter bra och de uppfyller mina krav och folk omkring mig och på internet tycker det låter bra. Kan förstå att man ställer höga krav här, men vanligt folk verkar inte reagera nämnvärt negativt på mixen, tvärtom, och med tanke på att jag är en enkel snubbe som sitter hemma med enkla medel och bara vill ha kul så tror jag det räcker så. Jag får lära mig mastring framöver. 😆

Nej du ska ju inte mastra om du tänkt göra det själv, men redan är riktigt nöjd med mixen. Eventuellt bara en liten snabbkolla med rörplugg eller annat karaktärsgivande på mastern samt EQ ifall det känns bra.

Men att lämna iväg materialet till en professionell mastrare är aldrig fel!

Postat

Jag har försökt mig på att mastra lite, men det var ingen höjdare. EQ sket jag i för jag är nöjd med EQ:n i mixen så inget kunde direkt övertyga mig att EQ:a i mastringen, även om det säkert finns skäl till hi- och lowpass. Sedan gav jag mig på multibandskomprimering och visst, det lät väl okej, men det gjorde jag mest bara för att man "ska". Jag tog bort den till slut eftersom jag är nöjd med dynamiken i mixen. Sedan körde jag en limiter och den tog jag bort direkt eftersom den förvrängden och färgade ljudet på ett förjävligt sätt (waves L2/L3 och oxfords limiters).

Jag är helt enkelt nöjd som det är MEN, jag har pushat ljudet till max i mixen, vilket jag även beskriver i denna tråd att jag är nöjd med volymen, men nu när jag lyssnat mer i hörlurar så hör jag lite digitalt "smuts" om ni förstår vad jag menar (risp/rasp/brus) som jag endast får bort med limiter eller att sänka volymen. Limiter vill jag inte använda på masterkanalen eftersom det färgar ljudet på ett sätt jag inte tycker om och sänka ljudet vill man ju helst inte göra även om det verkar som att jag inte har något val.

Några tips på vad som kan göras? Inser att detta är ett typiskt dilemma.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.