Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.. gör musik i ableton tänkte spela "live" på en lokal bar och har lite frågor hur man ska göra/bäst

jag har fattat att man gör om sina midi grejor till audio

beatsen? ska jag skippa tex snare/clap och göra egen looop till dom? vill ju få live känsla och inte dj grej att man har rena färdiga loopar jag byter.

hur lägger ni upp erat "live session" för att ha koll på allt och få snygga övergångar med mera

som sagt all feedback suger jag åt mig! har testat lite i studion och köra >"live" med midi kontroller och tror fan jag älskar det då va det bara på en låt då signa jag claps osv kick med mera.. hoppas ni förstår vad jag e ute efter... inte spela live 1 låt utan ca: 1timme +

musiken jag spelar e techno/minimal/house

har ni bilder på erat upplägg skicka gärna osv.. helt färsk på detta men vill verkligen!

har arbetat med ableton nått år men bara gjort "låtar"

nu vart det rörigt!

ska spela live med min egna musik jag gjort hur gör jag på bästa/enklaste/procesorsnålast

HUR GÖR DU?

tack !

/mvh kim

Annons
Postat

Jag har bara kört med Ableton Live i några månader men jag tycker ändå jag lärt mig en del. Triggar allt med en Akai apc 40, min baby 😉

Jag lägger upp beatsen (trummorna) på 3 - 4 spår (elektrokick, cymbaler, trumeffekter, akustiska trummor etc)

Jag har inte kommit igång med att börja spela upp låtarna live på allvar än, just nu lägger jag en kanal per instrument så det blir ju i mono.. Har funderat lite på hur man kan spela live i stereo och tänkt att man kanske kan börja med att lägga alla monospår i en följd som gör dem lätta att trigga. Sen kan man ju lägga in lika många audio-spår till och skicka originalspåren till dem. Jag kanske är otydlig, men jag menar att man kan ha till exempel "track 1 A" och "track 1 B". Ljudet från "track 1" skickas till "track 1B" och vips så har man 2 kanaler varav den ena styrs automatiskt av den andra. Sen kan man ju börja panorera osv för att få bättre ljudbild. Jag har inte testat detta än men ska göra det så fort jag hinner.

Jag brukar binda några rattar till högpassfilter på masterkanalen så att man när som helst kan använda det som effekt. Effekt rack är också bra och smidigt sätt att styra effekter på i och med att man kan binda rattarna hur man vill.

Men hur gör ni andra? Hur gör jag när ni vill byta låt utan att behöva stoppa live, få in en snygg övergång istället. Lägger ni in alla klipp från alla låtar i ett och samma projekt? Tips på detta skulle uppskattas då det inte låter särskilt bra att behöva stänga av allt ljud i ca 30 sekunder innan nästa låt har laddat klart och är redo för att bli spelad.

hoppas du fick ut nåt av detta inlägg och hoppas att nån kan svara på min fråga 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.