Valle Postat 19 januari 2011 Postat 19 januari 2011 Nu handlade det ju i och för sig diskussionen från början om att man själv som upphovsman till en låt inte kan välja att göra den tillgänglig på sidor som inte betalar STIM. Det tycker jag verkar ganska galet, man borde ju ändå som upphovsman kunna välja hur en låt ska förvaltas, inte bli påtvingad en (eller två?) modeller som STIM bestämmer. Igen: Inget hindrar dig från att, som STIM-ansluten, lägga upp din musik på Myspace etc. Det du måste ha i beaktande är att STIM:s bevaknings- och ersättningsskyldigheter enligt anslutningsavtalet inte inbegriper just sådana musik. Det "värsta" som kan hända är alltså att du inte får ersättning för musik som "spelas" på Myspace-sidor.
JJRockford Postat 19 januari 2011 Postat 19 januari 2011 fast om man spelar live så är det bra att stimanmäla sig direkt tycker jag det är inte mycket pengar men man spelar ju ofta utan gage och var ibörjan alltid förvånad att man kunde få pengar överhuvudtaget det är lite pill med spellistorna men pengarna är väldigt uppmuntrande Det är en annan regel som jag inte riktigt förstår nyttan med. Finns det någon bra förklaring till varför man inte själv som upphovsman kan få välja om hurvida stim-pengar ska betalas eller inte?
JJRockford Postat 19 januari 2011 Postat 19 januari 2011 Igen: Inget hindrar dig från att, som STIM-ansluten, lägga upp din musik på Myspace etc. Det du måste ha i beaktande är att STIM:s bevaknings- och ersättningsskyldigheter enligt anslutningsavtalet inte inbegriper just sådana musik. Det "värsta" som kan hända är alltså att du inte får ersättning för musik som "spelas" på Myspace-sidor. Då missförstod jag nog diskussionen lite... Ber om ursäkt. Som jag förstod det så är det egentligen aldrig på något sätt tillåtet att göra sin musik tillgänglig offentligt, i marknadsföring eller i kommersiella sammanhang, utan att licens-pengar ska betalas till STIM. Man får då t ex inte sälja sina egna låtar på en hemsida, eller strömma dom ifall man någonstans på hemsidan har en länk som kan uppfattas som kommersiell (t ex en länk till en spellista med samma låtar på Spotify)? Är jag helt fel ute? 🙂
Valle Postat 19 januari 2011 Postat 19 januari 2011 samma vet jag restauranger som har fått en stimräkning och blir tvungna att hitta ostimmad musik eller inte spela musik för att de inte klarar avgifterna Äh, lägg av nu! En restaurang med 100 sittplatser (vilket får anses som en rätt så storomsättande restaurang) får betala ungefär 6500 SEK/år; för en restaurang med 20 sittplatser blir årsavgiften ca 1500 SEK. Dessutom är jag ganska säker på att en restaurang inte kommer undan någon avgift genom att påstå sig spela "ostimmad musik"... Nä, jag tror att du har missuppfattat dina restaurangkontakter.
Valle Postat 19 januari 2011 Postat 19 januari 2011 Som jag förstod det så är det egentligen aldrig på något sätt tillåtet att göra sin musik tillgänglig offentligt, i marknadsföring eller i kommersiella sammanhang, utan att licens-pengar ska betalas till STIM. För att köra med ett typiskt mall-svar som STIM gärna tar till i sådana lägen. Låter ungefär såhär: Som princip gäller att du alltid måste ha tillstånd för att kopiera, synkronisera, offentliggöra och sälja skyddad musik, oavsett tekniker. Nyckelordet är "princip", vilket på sätt och vis tvingar dig att alltid checka med STIM innan du kan göra något med till och med din egen musik. Men som sagt; Myspace och Youtube är ganska så avklarade i dagsläget. Det är bara att köra på (med beaktande av vad jag nämnt ovan). SPOTIFY är något du dessvärre inte får/kan blanda in i den här diskussionen. Den licensen du har genom Spotify gäller typ "privat bruk" och du får alltså inte spela Spotify-material "offentligt". (Om jag inte är helt fel på det, men det tror jag inte.)
debatt Postat 19 januari 2011 Trådstartare Postat 19 januari 2011 Eller som STIM själva skriver, under rubriken Musik på Internet [källa:www.stim.se, 2011-01-19]: "Med rubriken Musik på internet menar vi även musik som spelas i din mobil, till exempel streamad sådan från Spotify, eller ringsignaler. Särskilt tillstånd för Spotify? Om du är med i Stim behöver du inte ge tillstånd till Spotify för att den musik du representerar ska få spelas där. Spotify betalar pengar till Stim, och har tillstånd att spela musik från Stims hela repertoar. YouTube och MySpace? I dagsläget får du som musikskapare inte några pengar för musik som spelas på YouTube eller MySpace."
debatt Postat 19 januari 2011 Trådstartare Postat 19 januari 2011 om de däremot hittar en sida där de säljs stimmad musik tror jag att de direkt skickar räkning eller vidtar andra lagliga åtgärder så debatts lista ovan är ju långt ifrån fullständig eller att tex emusic och amazon betalar till andra organisationer än stim även om det olagliga på internet har många möjligheter Amazon skulle varit med på listan (som är STIMs egen och inte "min") för att STIM har avtal med dem också, eller vet du inte? 😕
debatt Postat 19 januari 2011 Trådstartare Postat 19 januari 2011 Det är en annan regel som jag inte riktigt förstår nyttan med. Finns det någon bra förklaring till varför man inte själv som upphovsman kan få välja om hurvida stim-pengar ska betalas eller inte? Det är ju den frågan jag ställt från början. När det gäller etablerade YouTube o MySpace, så konstaterar STIM ju bara på den dagsaktuella webbsidan att man som kompositör inte får några pluringar därifrån för närvarande. Det är intressant att veta vad som gäller för alla andra siter. Som jag förstod det så är det egentligen aldrig på något sätt tillåtet att göra sin musik tillgänglig offentligt, i marknadsföring eller i kommersiella sammanhang, utan att licens-pengar ska betalas till STIM. Man får då t ex inte sälja sina egna låtar på en hemsida, eller strömma dom ifall man någonstans på hemsidan har en länk som kan uppfattas som kommersiell (t ex en länk till en spellista med samma låtar på Spotify)? Hobby
spass Postat 19 januari 2011 Postat 19 januari 2011 (redigerat) Amazon skulle varit med på listan (som är STIMs egen och inte "min") för att STIM har avtal med dem också, eller vet du inte? 😕 stim lista är ett urval så du kan inte dra några slutsatser där vilka som inte betalar eller betalar sen kan ju eventuellt amazon och emusic betala till andra organisationer än stim Redigerat 19 januari 2011 av spass
debatt Postat 19 januari 2011 Trådstartare Postat 19 januari 2011 stim lista är ett urval så du kan inte dra några slutsatser där vilka som inte betalar eller betalar sen kan ju eventuellt amazon och emusic betala till andra organisationer än stim Nej, just det, blir att kontakta STIM i det enskilda fallet i så fall. Och om nu de betalar direkt till en annan organisation än STIM är det alltså "kört" då...?
spass Postat 19 januari 2011 Postat 19 januari 2011 Nej, just det, blir att kontakta STIM i det enskilda fallet i så fall. Och om nu de betalar direkt till en annan organisation än STIM är det alltså "kört" då...? Internationellt nätverkStim ger uppdrag till motsvarande organisationer i andra länder att bevaka de Stimanslutnas ekonomiska rättigheter i respektive land. Information och ersättning skickas till Stim för vidare utbetalning till de Stimanslutna medlemmarna. På uppdrag av organisationer i andra länder och andra innehavare av rättigheter representerar Stim på samma sätt utländsk musik som framförs i Sverige.
Valle Postat 19 januari 2011 Postat 19 januari 2011 Nej, just det, blir att kontakta STIM i det enskilda fallet i så fall.
trombonisten Postat 19 januari 2011 Postat 19 januari 2011 Nu handlade det ju i och för sig diskussionen från början om att man själv som upphovsman till en låt inte kan välja att göra den tillgänglig på sidor som inte betalar STIM. Det tycker jag verkar ganska galet, Du kan göra precis vad du vill med dina egna verk. Men inte om du är medlem i STIM och vill följa regelverket som gör att STIM kan samla in dina intäkter. Det är helt frivilligt att gå med i STIM. Välj själv. // Gunnar
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.