Jump to content
Annons

Starta företag


JJMusik

Recommended Posts

En liten avdelning på forumet om företagande kanske inte hade varit helt dumt?

Vet att det finns dedikerade forum för detta men studioforum känns ändå rätt jordnära när man ska starta en liten musikverksamhet. Jag är säker på att här finns några som säkert jobbar inom eller driver mindre firmor.

Jag har börjat få lite småjobb i form av mixarbeten, liveljud på en revy och dyl.

Så till den grad att jag måste dra igång en enskild firma. Jag har satt mig in i det mesta men har kört fast på punkten bokföring.

Jag förstår fullt ut vad bokföring är men jag har inte riktigt greppat i vilken form och utsträckning den ska göras. Jag vill naturligtvis att allting ska gå rätt och riktigt till.

Om jag kör en liten enskild firma och fakturerar några småjobb lite då och då - måste jag ändå bokföra via ett riktigt bokföringsprogram? Är det liksom regeln oavsett omfattning på bolaget?

Eller är det ok att jag bara bokför med penna och papper eller i ett excel-dokument eller liknande? Ni hajjar hur jag menar antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
En liten avdelning på forumet om företagande kanske inte hade varit helt dumt?

Vet att det finns dedikerade forum för detta men studioforum känns ändå rätt jordnära när man ska starta en liten musikverksamhet. Jag är säker på att här finns några som säkert jobbar inom eller driver mindre firmor.

Jag har börjat få lite småjobb i form av mixarbeten, liveljud på en revy och dyl.

Så till den grad att jag måste dra igång en enskild firma. Jag har satt mig in i det mesta men har kört fast på punkten bokföring.

Jag förstår fullt ut vad bokföring är men jag har inte riktigt greppat i vilken form och utsträckning den ska göras. Jag vill naturligtvis att allting ska gå rätt och riktigt till.

Om jag kör en liten enskild firma och fakturerar några småjobb lite då och då - måste jag ändå bokföra via ett riktigt bokföringsprogram? Är det liksom regeln oavsett omfattning på bolaget?

Eller är det ok att jag bara bokför med penna och papper eller i ett excel-dokument eller liknande? Ni hajjar hur jag menar antar jag.

Hej!

Du klarar dig bra med GRUNDBOK från Esselte förlag. Den innehåller både Dagbok och Huvudbok. Och är/var grå-grön. Hittas i bokhandeln. 100 spänn cirka.

Penna för bokföring bör skaffas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Vänd dig till din bank. Det finns en uppsjö av företagskonton som dom kan

erbjuda.

Numera har man blivit petig med vad som är "dina" pengar och "företagets"

pengar. Varje uttag från firman måste bokföras som ett enskilt uttag om det

ska användas för privat bruk.

Skaffa någon som är godkänd revisor som kan utföra företagsdeklarationen.

Det kan lätt bli många papper att hålla reda på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Vänd dig till din bank. Det finns en uppsjö av företagskonton som dom kan

erbjuda.

Numera har man blivit petig med vad som är "dina" pengar och "företagets"

pengar. Varje uttag från firman måste bokföras som ett enskilt uttag om det

ska användas för privat bruk.

Skaffa någon som är godkänd revisor som kan utföra företagsdeklarationen.

Det kan lätt bli många papper att hålla reda på.

Tror du det blir så mycket att man inte mäktar med det själv även på en liten enskild firma, vi snackar alltså om några få faktureringar per år...

Men att bara skaffa ett företagskonto är väl inte okej som bokföring - det måste ju skrivas ner någonstans och kunna visas upp - då måste ju "debatts" förslag vara det riktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du det blir så mycket att man inte mäktar med det själv även på en liten enskild firma, vi snackar alltså om några få faktureringar per år...

Men att bara skaffa ett företagskonto är väl inte okej som bokföring - det måste ju skrivas ner någonstans och kunna visas upp - då måste ju "debatts" förslag vara det riktigaste.

Har du ett företagskonto (kostar visserligen en slant per år) så är det det som gäller ifall

du måste uppvisa inkomster/utgifter för myndigheter. Bättre än papper och penna och

egen bokföring. Ett konto är mer svart på vitt om man säger så. Man måste skilja på

vad som är privat och vad som är företaget, även om man bara utför några få faktureringar

per år.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej å hå

att bara skaffa ett konto ersätter inte kravet på bokföring - däremot erbjuder flera banker en bokföringstjänst kopplad till ditt konto

fakturerar du några få per år ska en deklaration inte vara några problem för dig i enskild firma

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Spännande att du startar företag! Jag har också funderat på det, men någonstans hörde jag att bolagsverket har en gräns på hur mycket inkomst man ska ha per år för en viss verksamhet innan man får starta företag (antagligen för att inte alla ska kunna starta företag för minsta lilla grej de pysslar med). Stämmer detta eller har jag hört helt fel?

Jag skulle väl då också röra mig i området "några faktureringar/år".

Mvh John

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Spännande att du startar företag! Jag har också funderat på det, men någonstans hörde jag att bolagsverket har en gräns på hur mycket inkomst man ska ha per år för en viss verksamhet innan man får starta företag (antagligen för att inte alla ska kunna starta företag för minsta lilla grej de pysslar med). Stämmer detta eller har jag hört helt fel?

Jag skulle väl då också röra mig i området "några faktureringar/år".

Mvh John

Det finns ingen gräns. Det viktigaste är att du har F-skattsedel eller FA-skattsedel

annars kan man inte fakturera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Komplettera den grågröna boken jag nämnde, med ett besök på biblioteket och låna "Bokföring" av Lundén & Smitterberg från förlaget Björn Lundén Information. Den är från 2008. Det förlaget har en hel del nyttiga och lättfattliga böcker. Eller så går de att beställa såklart eller köpa i samma bokhandel du köper bokföringsboken i.

Använd penna med arkivbeständigt bläck och inte blyertspenna helst. Vid korrigeringar pga felskrivningar så gör du i bokföringen en diagonal snedställd linje och signerar.

revisorn

Link to comment
Dela på andra sajter

fakturerar du några få per år ska en deklaration inte vara några problem för dig i enskild firma

Ja, den biten är ju inte det svåra med deklaration. Snarare värdet på inventarier, avskrivningar, omvänd momsskyldighet (-plikt eller vad det heter), skatter och avgifter för ev anställda och periodiseringsfonder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar själv på att starta ett litet bolag med inriktning mot att mixa andra band, skivbolagstjänst för mina egna alster och sen ta betalt för spelningar med bandet via firman. Såg att det var någon mer här som också skulle starta. Skall vi kanske byta msn och aggera bollplank och hjälpa varandra via msn? Har sett liknande beteenden bland flickor som får barn i för ung ålder där papporna är ute ur bilden innan de kommit på att de skall ha barn och som sedan stöttar varandra på msn och i bloggar och lägger ut bilder på deras svullna magar och döper ungen till något "konstigt" så att alla ungar heter tindra, viggo eller naima. Men det är vackert med livets mirakel.

Link to comment
Dela på andra sajter

För två tre fakturor per år skulle jag rekommendera en sån där "hyr en arbetsgivare"-tjänst typ Bolagsbolaget, Frilansfinans eller Bolagskraft.

Dom låter dig göra avdrag för inköp, plockar bort sociala avgifter och betalar ut lön till dig, skattad och klar. Tror dom flesta bara tar typ 10% för besväret.

Link to comment
Dela på andra sajter

För två tre fakturor per år skulle jag rekommendera en sån där "hyr en arbetsgivare"-tjänst typ Bolagsbolaget, Frilansfinans eller Bolagskraft.

Dom låter dig göra avdrag för inköp, plockar bort sociala avgifter och betalar ut lön till dig, skattad och klar. Tror dom flesta bara tar typ 10% för besväret.

Och man blir anställd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara säga, BRA tråd!

Kommer lägga till denna på bevakningslistan. 😄 Om man inte kan lägga till en forumdel här för musikföretagande så kanske vi kan starta ett eget forum? Är ju inte så himla meckigt. Bara att nån ska ha tid att hålla igång det.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara säga, BRA tråd!

Kommer lägga till denna på bevakningslistan. 😄 Om man inte kan lägga till en forumdel här för musikföretagande så kanske vi kan starta ett eget forum? Är ju inte så himla meckigt. Bara att nån ska ha tid att hålla igång det.... 😄

Lite som jag tyckte, fast ett helt forum istället för msn-nätverk. Om någon skapar ett forum är jag jävligt på att delta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, den biten är ju inte det svåra med deklaration. Snarare värdet på inventarier, avskrivningar, omvänd momsskyldighet (-plikt eller vad det heter), skatter och avgifter för ev anställda och periodiseringsfonder.

nä fan

det ska inte va enkelt att dra in sina egna pengar i det här landet

inte billigt heller

mycket bekvämare att vara anställd

periodiseringsfonder låter mer ab eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara säga, BRA tråd!

Kommer lägga till denna på bevakningslistan. 😆 Om man inte kan lägga till en forumdel här för musikföretagande så kanske vi kan starta ett eget forum? Är ju inte så himla meckigt. Bara att nån ska ha tid att hålla igång det.... 🙂

Ja jag kände att det faktiskt saknades här...

Ett forum eller en forumdel om musikföretagande med ett språk som man förstår hade inte varit helt fel. Inte för att vi musiker är mindre begåvade än någon annan men det känns som att vi har nog med termer i vårt yrke/hobby och när jag bläddrar genom ekonomiböcker och skatteverkets blanketter blir jag liksom bara helt matt... Jag vill liksom inte fatta, orkar inte.

Så jävla mycket raketforskning kan det väl inte vara att dra runt en liten enksild firma och göra saker vitt. Det som gör en rädd är branschfolket och gamla inbitna företagare som slänger sig med termer och uttryck som är helt överflödiga.

Så kan vi upprätta en del där vi kommunicerar med varandra på ett lättbegripligt språk kring deklarationer, bokföring, moms, nettoomsättning osv hade det varit kalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag kände att det faktiskt saknades här...

Ett forum eller en forumdel om musikföretagande med ett språk som man förstår hade inte varit helt fel. Inte för att vi musiker är mindre begåvade än någon annan men det känns som att vi har nog med termer i vårt yrke/hobby och när jag bläddrar genom ekonomiböcker och skatteverkets blanketter blir jag liksom bara helt matt... Jag vill liksom inte fatta, orkar inte.

Så jävla mycket raketforskning kan det väl inte vara att dra runt en liten enksild firma och göra saker vitt. Det som gör en rädd är branschfolket och gamla inbitna företagare som slänger sig med termer och uttryck som är helt överflödiga.

Så kan vi upprätta en del där vi kommunicerar med varandra på ett lättbegripligt språk kring deklarationer, bokföring, moms, nettoomsättning osv hade det varit kalas.

Absolut. Hade varit hur bra som helst. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska vara helt krass så är det många musikföretag, tillverkare, butiker, studios, skivbolag etc

som går dåligt = man genererar ingen vinst även om omsättningen i många fall är hög. Rapporterna

för 2009 lär nog inte vara någon kul läsning.

Jag brukar gå in på http://allabolag.se/ för att söka på valfritt bolag. När det gäller AB så ser man

svart på vitt. Enskilda firmor anger bara i vilket spann omsättningen är.

När det gäller butiker & återförsäljare så tror jag att Thomann har satt en ribba och prispress.

Sedan har allt fler tillverkare (av framförallt mjukvara) skapat sina egna webbshops där du kan

handla produkter billigare än den lokala musikaffären.

Musikbranschen genomlider en kraftig vinstförsvagning. Dels genom att det är så många fler som

kan skapa/generera musik. Efterfrågan har mindre kapital än tillgången. Det är en förlustaffär kort

och gott.

Om du tar ett reklamprojekt (litet som stort) så är budgetramen för ett musikinslag mycket litet

iförhållande till den totala projektbudgeten. Svaret är att det finns en mycket större tillgång av folk

som är villiga att bidra med jiinglar mm än vad som är efterfrågan.

Även som artist får man smaka på dom sämre tiderna. Skivförsäljningen är i botten, Spotify kräver

hur mycket lyssnande som helst så att du ens ska kunna köpa en falukorv. Även giggandet blir lidande då det

kostar mycket mer med ett helt band än om du kommer unplugged till Tranås. Gaget är tilllika vad

man levererar. Kör man utan helt band så blir det därefter-

Det är lite lustigt iom att intresset för hemstudio/band etc har ökat markant dom senaste åren.

Har det blivit för enkelt att skapa och sprida sin musik som på tex internet ?

När jag började med musik fanns det inte ens portastudios. Då så var det en exslusiv skara som

lirade i band och fick alla brudarna. Men jag är inte bitter för det... 😎 Tror det mer handlar om att

det är fler och fler som drömmer hemma framför datorn snarare än att aktivt lira i ett band med

allt vad det innebär. Det ger klart mer. Socialt umgänge tex.

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Ja, den biten är ju inte det svåra med deklaration. Snarare värdet på inventarier, avskrivningar, omvänd momsskyldighet (-plikt eller vad det heter), skatter och avgifter för ev anställda och periodiseringsfonder.

Hur gör man då med avskrivningar av inventarier om man bokför med penna och papper i Esseltes grundbok?

Jag har nyligen startat en enskild firma och planerar att fakturera bara några gånger per år.

Hur kan man värdera instrument och utrustning som man använder i företaget men som man köpt privat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör man då med avskrivningar av inventarier om man bokför med penna och papper i Esseltes grundbok?

Jag har nyligen startat en enskild firma och planerar att fakturera bara några gånger per år.

Jag tror inte du behöver inte redovisa avskrivningar i bokföringen, däremot i bokslutet/deklarationen.

Hur kan man värdera instrument och utrustning som man använder i företaget men som man köpt privat?

Det enklaste sättet är att låta företaget ta över ägandet av dina prylar. Endera sätter du in prylarna som investering eller så köper företaget dom för andrahandsvärdet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.