Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Satt och svalde en bit Pasta med skinksås och började grubbla på en sak jag inte har koll på:

När man spelar ett DXi-instrument, sampler/Synth whatever, via midi, så har man ju tillgång till två reglar (alltså 2 kanaler), en på midikanalens utgång och en på DXi-instrumentets utgång.

Vad kontrolleras egentligen med midiregeln? Är det "velocity" rakt av? I så fall, om jag spelar mot en DXi-sampler som levererar olika samplingar för olika velocities, så måste jag alltså alltid ha regeln på max (127) för att kunna skicka velocity=127 till samplern??? I så fall, klipper den allt över sitt inställda värde, eller räknar den om velocity så man fortfarande har en viss dynamik? hmmm.

Eller (i denna svårbegripliga mididjungel), finns det nån annan sorts "volym" som är nåt annat än velocity?

tjoflöjt

/Bengan

Annons
Postat

Nej, du förändrar inte Velocity med midiregeln. Den blir överflödig i sammanhanget.

Postat

Men vad gör den då? Om den är överflödig menar jag? För nånting ändras ju, jag kan ju liksom hissa volymen i lurarna med den regeln?

...lovar att i detta nu oxå konsultera manualen 🙂

Postat
Men vad gör den då? Om den är överflödig menar jag? För nånting ändras ju, jag kan ju liksom hissa volymen i lurarna med den regeln?

...lovar att i detta nu oxå konsultera manualen 😛

Öhh, du fick mig ställd där..........Måste testa!!!!!!!!!!! 🙂

Postat
Öhh, du fick mig ställd där.....

...då är vi två...

Har läst manualen, men blev inte jätteklok på den... Förutom att det påstås att det är skillnad på volym och velocity...men igen; vilken midiparameter styrs då av midikanalens regel;) ?

Ska labba lite i morrn bitti när jag har tillgång till ljudkortet igen...

tjoflöjt...

Postat

fattar inte vad du menar, men volymen brukar ju vara ett mått på hur starkt alla tonerna i instrumentet ligger och velocity styrkan på varje enskild ton.

Postat

jo hur fan menar jag 😄

Till att börja med svarade DEDE på min ursprungsfråga, dvs huruvida midiregeln förändrar velocityvärdet "ut till instrument". Det gör den alltså INTE, vilket förstås är bra då man spelar en sampler, där ju i multisamplade fall velocityn "inte bara är volym" utan direkt styr vilken sample som ska spelas...

Då tolkar jag det så, att det måste finnas en ytterligare "volym"-parameter nånstans i midi-härket, förutom "velocity". Det är ju kanske inte märkligare än att det finns en volymratt på gitarren och en (eller tre) på förstärkaren.

Det är möjligt att detta är "midi-trivialia", jag har ett bra tag kvar innan jag kan kalla mig kunnig på midi, så jag kanske bara konstlar till en egentligen enkel fråga? För midi är ju "bara" en samling definierade styrkoder som talar om för nån maskin/synt/sampler vad den ska göra.

jaja... blev kanske inte tydligare av den här utläggningen 😄 Finns det en "midi for dummies"-bok? Ska leta....

• 1 månad senare...
Postat

Fick vi nåt svar på denna relevanta fråga? Jag är lika förbryllad som Vallhagen; att man kan höja volymen på en Vsti antingen via midiregeln eller Vsti;ns regel? 😉

Postat

japp, det finns en midicontroller som heter just volume som sköter hela midikanalens volym. Varje VST har också en massa kontrollkoder (CC) som styr olika saker beroende på vilken VST det är. Du kan göra envelopes för de CC du tycker är intressanta.

Postat

Mitt minne sviker mig men volymmeddelandet är väl CC #7 eller nåt sånt. Vissa VSTi'er / DXi'er stöder detta kontrollmeddelande men de flesta gör det inte. Detsamma gäller panoreringsmeddelandet på MIDI spåret.

Om man vill ha ett logiskt sätt att tänka på så kan man jämföra med hur man jobbar i en studio med ett riktigt mixerbord och externa syntar. Om du ville sänka nivån på en synt och panorera den lite åt höger, skulle du då sätta dig och ratta på synten eller göra det direkt i mixerbordet? Förmodligen det senare.

Jag använder personligen aldrig reglagen på MIDI spåret utan ändrar direkt i syntens gränssnitt eller använder VSTi/DXi kanalen. Det underlättar då inte alla pluggar använder volym meddelandet.

/Majken

Postat
Jag använder personligen aldrig reglagen på MIDI spåret utan ändrar direkt i syntens gränssnitt eller använder VSTi/DXi kanalen. Det underlättar då inte alla pluggar använder volym meddelandet.

/Majken

Kul att tråden lever igen.

Jag tar det som ett gott praktiskt tips att bara använda DXi-kanalens reglage. MIDI-volymen står default på 100 (eller 101?) och där får den väl va...

Får se om jag fattat det här nu:

VELOCITY-begreppet tycker jag är utrett tidigare.

Sen finns alltså ett "VST/DXi-språk", skilt från MIDI, som har sitt eget volym-kommando (bl.a.)? Alltså, det finns en MIDI-volym och en CC-volym? Jag kan finna det logiskt, och i så fall kan jag betrakta det som två volympotar i serie på instrumentets utgång, varav MIDIn är fjärrstyrd? Och vissa VST/DXi-instrument skiter i MIDI-kommandot?

Sen är ju reglagen på DXi-spåret att betrakta som "vanliga" audioreglage.

Ungefär så?

Tjing

/Bengan

Postat
Sen finns alltså ett "VST/DXi-språk", skilt från MIDI, som har sitt eget volym-kommando (bl.a.)? Alltså, det finns en MIDI-volym och en CC-volym?

Nejdå, det DXi och VSTi pluggarna använder är helt vanlig MIDI. Men detta betyder dock inte att de stöder samtliga MIDI meddelanden som finns.

MIDI volym och CC volym är samma sak. MIDI är protokollet och CC är typen av meddelande som skickas. I MIDI standarden finns 128 stycken CC meddelanden. Bland dessa hittar du Volym, Panorering, Sustain o.s.v.

/Majken

Postat
MIDI volym och CC volym är samma sak. MIDI är protokollet och CC är typen av meddelande som skickas. I MIDI standarden finns 128 stycken CC meddelanden. Bland dessa hittar du Volym, Panorering, Sustain o.s.v.

/Majken

Fan va bra, då blir det än mer begripligt!

Tack!

Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.