Jump to content
Annons

Akustik för trumhörna


dynamiteharry

Recommended Posts

Hej alla studio intresserade

Jag håller på att bygga en studio för första gången på riktigt. Har precis införskaffat ett Toft ATB24 och en sprillans ny MacPro. Ska bli superkul att satsa lite seriösare.

I studion kör jag alla instrument direkt in på interface och sången har jag ett speciellt rum för... Däremot så har jag en enkel trumhörna där mitt TAMA set står. Har införskaffat ett "clearsonic" men behöver fortfarande dämpa bakom trummorna, taket samt även delar av "clearsonic" skärmen (ca 100cm från botten och uppåt) Trummorna står i ett hörn så det bästa borde vara att hitta någon stor j*vla platta utan skarpt hörn! Eller?

Vill gärna ha tips, ideér, berätta om era egna erfarenheter av liknande fenomen!

Vägg=Fjällpanel

Golv=heltäckningsmatta + laminat

Tak= Fjällpanel

Info om clearsonic finns garanterat på webben någonstans!

Tack på förhand!

//Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej alla studio intresserade

Jag håller på att bygga en studio för första gången på riktigt. Har precis införskaffat ett Toft ATB24 och en sprillans ny MacPro. Ska bli superkul att satsa lite seriösare.

I studion kör jag alla instrument direkt in på interface och sången har jag ett speciellt rum för... Däremot så har jag en enkel trumhörna där mitt TAMA set står. Har införskaffat ett "clearsonic" men behöver fortfarande dämpa bakom trummorna, taket samt även delar av "clearsonic" skärmen (ca 100cm från botten och uppåt) Trummorna står i ett hörn så det bästa borde vara att hitta någon stor j*vla platta utan skarpt hörn! Eller?

Vill gärna ha tips, ideér, berätta om era egna erfarenheter av liknande fenomen!

Vägg=Fjällpanel

Golv=heltäckningsmatta + laminat

Tak= Fjällpanel

Info om clearsonic finns garanterat på webben någonstans!

Tack på förhand!

//Kim

Här finsn en tråd kanske kan vara av intresse...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=67266

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finsn en tråd kanske kan vara av intresse...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=67266

Tack tack för tipset!

Är ju dock inte ett rum jag bygger utan jag vill dämpa ett "utrymme" på ca 200X200 cm utan att paja ljudet som trummorna så fint skriker ur sig.!

Mer ute efter en mer "basic" lösning, dock seriösare än äggkartonger.

Men som sagt, alla tips uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Varken fjällpanel eller clearsonic hjälper till att dämpa trummorna, men till viss del agera som diffusorer och därav sprida ljudet.

En populär billig lösning för dämpning är att använda sig av gullfiber, eftersom det äter bas mycket bra. Problemet är dock att det inte är något vidare att andas in, och som jag förstått är det inte smart att plasta in gullfibern, för att det inte ger lika bra dämpning. Vad jag sett folk göra är att beklä gullfibern med tyg och sedan bygga in den i rör eller träramar med hål i och dylikt. Folk som bygger kontrollrum härikring bygger något som kallas Helmholtz-resonatorer, men hur dem funkar är jag inte särskilt hajj på, mer än att man kan få dem att dämpa önskat frekvensomfång.

Om du vill dämpa är det alltså tjocka tyger, madrasser, välfyllda bokhyllor med mera som är billiga absorbenter, men det enda billiga alternativet jag vet som dämpar bas ordentligt är gullfiber. Om man som jag inte vill använda sig av gullfiber av hälsoskäl, är det bästa som testat madrasser, filtar, och en jävla massa flyttkartonger proppade med böcker, men det är rätt bra otympligt.

Blir intressant att se hur du löser det, eftersom det finns alldeles för få akustikbehandlingstrådar om inspelningsrum på studio 😆

Redigerat av dRyden
Link to comment
Dela på andra sajter

Varken fjällpanel eller clearsonic hjälper till att dämpa trummorna, men till viss del agera som diffusorer och därav sprida ljudet.

En populär billig lösning för dämpning är att använda sig av gullfiber, eftersom det äter bas mycket bra. Problemet är dock att det inte är något vidare att andas in, och som jag förstått är det inte smart att plasta in gullfibern, bla bla bla....

lösningen är glasull typ bygg isolering innerst och en 45:a akustikisolering tex ecophon modus ytterst sedan tyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det enda billiga alternativet jag vet som dämpar bas ordentligt är gullfiber. Om man som jag inte vill använda sig av gullfiber av hälsoskäl, är det bästa som testat madrasser, filtar, och en jävla massa flyttkartonger proppade med böcker, men det är rätt bra otympligt.

Glasull dämpar inte bas (effektivt) om det inte är extremt tjockt / väldigt djup luftspalt (minst en halvmeter).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Vart finner man ecophon modus att köpa? hittar inget affär/prisuppgift när man googlar..

Gilbert: Hmm, men de flesta trådar (här och andra ställen) jag sett så har man dämpat med glasull? ca 3-4 dm tjockt. Vid kontrollrumsbyggena har jag främst sett att man bygger dessa helmholtz-varianter, är det endast då glasfiber skulle dämpa effektivt eller?

Redigerat av dRyden
Link to comment
Dela på andra sajter

Vart finner man ecophon modus att köpa? hittar inget affär/prisuppgift när man googlar..

Gilbert: Hmm, men de flesta trådar (här och andra ställen) jag sett så har man dämpat med glasull? ca 3-4 dm tjockt. Vid kontrollrumsbyggena har jag främst sett att man bygger dessa helmholtz-varianter, är det endast då glasfiber skulle dämpa effektivt eller?

Tyvärr så är det en vanlig föreställning att porösa material i hörnen skulle dämpa bas effektivt med detta är alltså inte fallet (och med bas menar jag < ca 150 Hz).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla hjälpsamma människor därute...

Det var någon som skrev att det skulle bli intressant att se hur jag löste det. Tjaa, jag löste det på ett tråkigt sätt. Digitala trummor.

Men nu är det löst iallafall, har införskaffat allt, ska bli kul att höra hur alltihop låter.

Tack för alla tips, blev tyvärr för dyrt att dämpa.

//DynamiteHarry

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...