Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag tänkte berätta lite om det senaste huvudbry jag har haft. Jag har köpt en Macbook pro, inte nödvändigtvis för att göra musik på, men jag tänkte testa. Eftersom jag är van vid windows och att man kan utnytja den möjligheten med en mac så tänkte jag testa det. Jag köpte cubase5 och ett M-Audio ProFire 610. Cubase 5 funkade bra, men problemen upstod när jag skulle installera firewire-ljudkortet. Windows hängde sig så fort ljudkortet skulle förmedla en ljudström.

Ok, tänkte jag, det finns säkert någon lösning på detta. Då läste jag mig till någonstans att windows XP's firewire drivrutiner inte var nåt bra i SP1 eller SP2 (på en mac), och att jag skulle försöka med SP3, alternativt en jäkligt krånglig lösning med att använda vistas drivrutiner till firewire, som tydligen skulle funka finfint i XP.

Okej, jag drog ner en SP3 uppdatering, men den satte sig på tvären mitt i installationen. Då testade jag en "lånad" windows med SP3 redan med i installationen.

Glad i hågen installerade jag ljudkortet och ve o fasa - windows hänger sig.

Tänkte att det här kan vara en liten varning till de som tänker köra firewire-ljudkort på windows i Bootcamp/Mac.

Nu ska jag köpa en super-PC.

Redigerat av TTA
Annons
Postat

Hej, tyvärr är detta ett ganska känt problem som har diskuterats på många forum. Firewire-stödet i Windows under Boot Camp på Mac är inte det bästa. Det gäller inte bara ljudkort från M-Audio. Jag har sett rapporter om problem även med mini dv-kameror.

Har personligen inte sett någon förklaring, eller något uttalande från Apple om detta.

I övrigt fungerar Boot Camp bra, till det jag har använt det.

Postat
Hej, tyvärr är detta ett ganska känt problem som har diskuterats på många forum. Firewire-stödet i Windows under Boot Camp på Mac är inte det bästa. Det gäller inte bara ljudkort från M-Audio. Jag har sett rapporter om problem även med mini dv-kameror.

Har personligen inte sett någon förklaring, eller något uttalande från Apple om detta.

I övrigt fungerar Boot Camp bra, till det jag har använt det.

Det förvånar mig inte att detta är omtalat, men okej jag sökte inte här om det. Jag håller med dig annars att windows i bootcamp är bra till övriga saker, och jag kommer fortsätta använda det.

I vilket fall, varningen är utfärdad, och jag önskar jag hade läst mig till detta tidigare 🙂

Postat

Fy fan vad drygt!

Jag har precis köpt en Mybook Studio firewire hårdisk som jag skulle ha alla mina ljudbibliotek på när jag kör FL Studio i Bootcamp på min Macbook Pro.

Nu visar det köpet sig vara ganska onödigt. 1200 i sjön är det väl inte precis, jag har ju tänkt ha hårddisken även till annat.

Tack för informationen iaf. Nu får jag lägga allt i Macbookens långsammare interna hårddisk istället... lagom kul.

Postat
Fy fan vad drygt!

Jag har precis köpt en Mybook Studio firewire hårdisk som jag skulle ha alla mina ljudbibliotek på när jag kör FL Studio i Bootcamp på min Macbook Pro.

Nu visar det köpet sig vara ganska onödigt. 1200 i sjön är det väl inte precis, jag har ju tänkt ha hårddisken även till annat.

Tack för informationen iaf. Nu får jag lägga allt i Macbookens långsammare interna hårddisk istället... lagom kul.

Det kanske funkar ändå, för jag har en sån hårddisk, 50/50 partitionerad mac/ntfs. Det funkade bra. Det var däremot ljudkortet som inte funkade som det skulle.

Postat
Det kanske funkar ändå, för jag har en sån hårddisk, 50/50 partitionerad mac/ntfs. Det funkade bra. Det var däremot ljudkortet som inte funkade som det skulle.

Jaha. Det var skönt att höra. Om det inte skulle funka, funkar det då att koppla in den externa hårddisken med USB, eller är det kasst?

Postat
Jaha. Det var skönt att höra. Om det inte skulle funka, funkar det då att koppla in den externa hårddisken med USB, eller är det kasst?

Extern hårddisk över firewire under Boot Camp fungerar utmärkt, i alla fall på tre bärbara som jag har provat med. Så det ska du inte behöva vara orolig för.

Postat

TTA: Bara en tanke, går det inte att installera CuBase i OS X miljön istället? Kanske har du ytterligare program/plug-ins som kräver windows och där din anledning...

Postat

Jodå, jag skulle kunna köra i macos, men jag har alltid använt windows och där är jag bekvämast. Macen var inte till musik egentligen när jag köpte den, men eftersom jag ska pensionera min gamla pc tänkte jag testa med macen innan jag köper en ny pc.

Postat

Jag har ett Focusrite Saffire Pro 40 som jag kör med Windows XP SP2 under Boot Camp på min Macbook.

Efter att ha installerat en Firewire Hotfix från Microsoft samt inaktiverat det trådlösa nätverket så fungerar det fint. Kanske kan fungera för ditt M-Audio kort också.

Jag vill minnas att det var denna fixen jag installerade:

http://support.microsoft.com/kb/885222

Du kan också kolla här:

http://www.focusrite.com/answerbase/en/article.php?id=1068

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.