Jump to content
Annons

Lära sig om elektronik


Stemas

Recommended Posts

Hej.

Jag skulle vilja lära mig grunderna inom elektronik. Det är ett rätt brett ämne kanske, men jag vill kunna reparera enkla fel på elektronikprylar när dom går sönder, felsöka osv.

Vart kan man börja? Finns det någon bra litteratur eller hemsidor där man kan lära sig om lödning, kompontenter, kretskort etc. Jag har för mig att man kan köpa små "kit" som man själv löder ihop. Det verkar vara ett bra sett att lära sig, vart kan man hitta sånt?

Kommer ihåg när jag va liten så fanns det ett spel som hette typ den lilla elektrikern eller nåt sånt 🙂 men det känns som det inte är så givande om det är för barn, plus att jag har för mig att den va rätt dyr.

Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
den lilla elektrikern

Den där lådan är faktiskt inte så dum. Om du är "totalnovis" så är det precis i den änden du ska börja. Å andra sidan, har du helkoll på magnetfält, hur en likströmsmotor och en summer funkar så blir nivån för låg. Och jag har snarare för mig att den är billig. Om du hittar den i handeln fortfarande?

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...