JJMusik Postat 22 november 2009 Postat 22 november 2009 (redigerat) Köpte en fin axelrem i nylon av mäkret Dimarzio men det var ju rena skitet. Ni vet ju alla hur små hålen i axelremmar är, helt sjukt - fattar inte hur de tänker. Nåja, den bakre läderänden hade inte bara en läderände utan det var DUBBLA ihopsydda läderändar. Jag försökte med penna och sax att göra hålet större men icke. Jag våldförde mig inte jättemycket men visst tog jag ändå i lite för att försöka trä hålet över peggen. Hur mycket tål peggarna? det är väl bara en liten skruv som sitter in i kroppen på gitarren? Kommer de lossna lättare nu? Känns ju inte som sådana där sitter megatight. Vet att det är lätt fixat med en tandpetare och så men det är en helt ny gitarr och jag vill inte meka. Min nya Jackson... 😄 Redigerat 22 november 2009 av hullan
Fertan Postat 23 november 2009 Postat 23 november 2009 Penna och sax är inget vidare, det man gör då är bara att töja lite grand, men framför allt skapa sprickor som gör att det efter ett tag kan gå av - och du tappar din gitarr i golvet. Har varit med om samma problem, men det är bara att ta en sån där hålslagare för läder(vad de nu heter, som man brukar använda för att göra extra hål i skärp osv), ställa in den på största storleken och sen smacka på försiktigt så att man fortfarande försöker hålla hålet cirkelformat. Att våldföra sig på gitarren och tvinga på det låter väl inte jättebra, men de ska ju trots allt tåla scenbruk så man kan springa och hoppa runt, så de borde väl tåla en hel del ändå.
RoBERT Postat 23 november 2009 Postat 23 november 2009 (redigerat) Jag skulle skaffat en "strap lock". Inget våld här inte, och sitter som sten när det ska. Annars busenkelt att koppla bort. Inte särskilt dyrt heller. 😄 Kostar från 100 spänn och uppåt, beroende på tillverkare. /Robban Redigerat 23 november 2009 av RoBERT
JJMusik Postat 23 november 2009 Trådstartare Postat 23 november 2009 tack för svaren, efter att jag gav upp satte jag istället dit en gammal ernie ball jag hade liggandes. Strap locks är inget alternativ, tycker bara det skapar mer problem i längden - att skruva in och ut ur trä är detsamma som att förstöra gängorna Frågan är nu alltså hur mycket pegarna på en gitarr tål. Någon som våldfört sig på sådana tidigare utan problem eller de lossnar lätt om man suttit och försökt trä på en strap en stund?
laxlaxlax Postat 23 november 2009 Postat 23 november 2009 Frågan är nu alltså hur mycket pegarna på en gitarr tål. Någon som våldfört sig på sådana tidigare utan problem eller de lossnar lätt om man suttit och försökt trä på en strap en stund? "De tål mycket. " Nöjd med svaret? Vilken hypokondrisk inställning till gitarren din.. går den sönder så laga. Svårare än så är det väl inte?
JJMusik Postat 23 november 2009 Trådstartare Postat 23 november 2009 "De tål mycket. " Nöjd med svaret? Vilken hypokondrisk inställning till gitarren din.. går den sönder så laga. Svårare än så är det väl inte? Haha, tack! Nänä, inte så jag menar - klart det går att fixa om de skulle släppa - men visst är det tråkigt att behöva meka med en helt ny gitarr. Jag har inget emot att sitta och pilla med gamla guror, men detta är en helt ny gitarr som jag inte ägt en vecka ens. Slipper gärna problem med den ett litet tag iaf.
kpinnen Postat 23 november 2009 Postat 23 november 2009 Straplocksen sätter du ju bara dit på gitarren en gång och sen är det en annan grej som sätts på axelbandet som gör att du kan ta bort axelbandet från gitarren. Funkar hur bra sim helst.
RoBERT Postat 23 november 2009 Postat 23 november 2009 Straplocksen sätter du ju bara dit på gitarren en gång och sen är det en annan grej som sätts på axelbandet som gör att du kan ta bort axelbandet från gitarren. Funkar hur bra sim helst. Tänkte precis säga det med. 😐 Man förstör ju inte gängorna eftersom den bara sätts dit en gång. 🤪 "Alla" som lirar mycket sätter dit straplocks. Då slipper man fundera mer liksom. Bara att flänga på det på axelbandet. Då kan man ta i hur mycket man vill eftersom det då inte finns nån skruv där som kan bli skev eller utsliten av allt joxande. Har för övrigt aldrig behövt skruva åt mina originalpeggar som sitter på min elbas som jag haft i 10 år. 😮 Och där har jag krängt på både ett å annat axelband som har varit motstridigt, hehe. Annars är det ju bara å ta en bultsax eller nåt sånt å klippa upp ett större hål på axelbandet. Funkar det med =) Lycka till! /Robban
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.