Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en Toshiba-laptop som jag kör Cubase 3 på. Spelar mest in hemma och gör enklare mixar. Har alltid funkat utan problem.

Nu har dock ett problem uppstått. Säg att jag jobbar med ett projekt, där jag använder ett gäng pluggar, så att processorn får jobba på 30-40%. Efter en stund så skjuter processormätaren i höjden, projektet hackar och går inte att lyssna på. Det går att exportera ut det, men det går låååångsamt. När jag kollar i Aktivitetshanteraren vilka processer som tar kraft, ligger Cubase på 100%. Om jag bara stänger ner Cubase, väntar lite och startar om, så funkar det igen, tills samma sak inträffar efter en stund.

Jag försökte forska lite om det här, fann någon på ett forum som hade ett liknande problem. Tydligen kan inställningar för "Power saving" ändras, och då går datorn ner till ex. 50% i maxfart om den inte känner av att det behövs mer. Cubase verkar inte slå igenom detta. Det låter ju som det är nåt sånt problem jag har. Jag har dock inte speciellt mycket koll på den här typen av datorpillande, så jag vore mycket tacksam för hjälp!

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jag har en Toshiba-laptop som jag kör Cubase 3 på. Spelar mest in hemma och gör enklare mixar. Har alltid funkat utan problem.

Nu har dock ett problem uppstått. Säg att jag jobbar med ett projekt, där jag använder ett gäng pluggar, så att processorn får jobba på 30-40%. Efter en stund så skjuter processormätaren i höjden, projektet hackar och går inte att lyssna på. Det går att exportera ut det, men det går låååångsamt. När jag kollar i Aktivitetshanteraren vilka processer som tar kraft, ligger Cubase på 100%. Om jag bara stänger ner Cubase, väntar lite och startar om, så funkar det igen, tills samma sak inträffar efter en stund.

!

Kan bero på något bakomliggande program som tar processorkraft eller/och att du har för lite minne och/eller för långsam eller full hårddisk.

Postat (redigerat)

Att stänga av alla strömspar-prylar är absolut något du måste göra först av allt.

Ofta beror annars laptop-problem på nätvekskortet, så prova att disabla det. Finns det både trådlöst och kabel, så testa att stänga av det trådlösa först - för det är vanligast att det är det som krånglar.

Virusdödare är också en stor bov (speciell om du kör Norton), så stäng av det också om det finns.

Redigerat av Claes
drloop (oregistrerad)
Postat

En plugg som ballar ur kan det också vara.

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Eller så har du en funktion i din laptop som känner av hur mycket datorn arbetar och drar ner CPU kapasiteten (om datorn inte jobbar väldigt mycket) för att spara ström. Mitt stationära ASUS moderkort har en sån. Har för mig att det kallas för speedstep...

Postat

Du löser förmodligen ditt promblem genom att gå till kontrollpanelen, energisparalternativ (eller vad det nu heter) och ställ om datorn från bärbar till alltid på. Då klockar processorn inte ner sig själv längre. /Jon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.