Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Jag är en dumbom när det gäller akustik. Med det sagt så vänder jag mig nu till er som har koll.

För tillfället så är det inte möjligt för mig att bygga mig min fysiska studio då jag inte vet än vart man hamnar i livet då flickvännen studerar. Så idag får man vara i lite olika lokaler för att göra sina inspelningar. Problemet är ju oftast akustiken i dessa lokaler, speciellt vid truminspelning och sånginspelning som är mest kritiskt tycker jag. Min tanke är då att man kanske kan bygga några egna akustikpaneler av plywood eller liknande. Vad tror ni om det, bygga några smalare paneler som är lätta att flytta och sedan sätta på akustikmaterial på dessa. Kan det hjälpa mig? Problemet blir ju taket, men på golvet kanske det räcker med en matta för att ta bort den värsta diskantreflektionen. Vill bara veta vad ni tycker innan jag ger mig på något bygge. Och vad bör man satsa på, diffusorer eller absorbenter, eller några av båda?

Såklart förstår jag att bäst är att ha en fast miljö med ordentlig akustikbehandling utförd av fackman, men tills så är fallet så är jag ute efter en mobil lösning.

Tanken är att försöka hålla höjden på kanske 90cm, men att man ska kunna fästa två paneler ovanpå varandra så det blir 180cm totalt på höjden om man behöver. Detta för att underlätta fraktningen i min lilla bil.

MVH

Anders

EDIT: Hittade något här som ser ut som det jag tänkt bygga http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...amp;info=15116#

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat (redigerat)

Om man ska titta på färdiga produkter så finns ju SE Electronics Reflection Filter för sång inspelning och dylikt. http://www.seelectronics.com/rf.html Den hjälper en hel del faktiskt. Och för trummor och annat finns IRF http://www.seelectronics.com/IRF.html.

IRForna kan man både ha på överhänget på trummorna och på enskilda trummor som tex virvel och pukor, dom är relativt små, men ibland kan det vara rätt så svårt få plats med dem beroende hur kitet ser ut.

Redigerat av Apep
Postat

Bra idé att bygga portabla skärmar. De kan du ju använda i 30 år eller mer, även om du får tag på en fast studio där du blir kvar. Även om alla väggar blir ak-behandlade kan flyttbara skärmar behövas.

Det finns ju väldigt tunn flerlagers plywood som ändå är väldigt stark, soffornas lock i min gamla husvagna är nybyggda i sånt, man blir förvånad hur starkt det är fast det är typ tre mm bara. Sånt borde kunna vara användbart när man bygger ramar.

Sen kan man väl köpa billiga madrasser på jysk också, men dämpeffekten av såna har jag ingen vidare koll på. Men att köpa färdiga dyra paneler skulle inte jag göra i alla fall.

Postat
Om man ska titta på färdiga produkter så finns ju SE Electronics Reflection Filter för sång inspelning och dylikt. http://www.seelectronics.com/rf.html Den hjälper en hel del faktiskt. Och för trummor och annat finns IRF http://www.seelectronics.com/IRF.html.

IRForna kan man både ha på överhänget på trummorna och på enskilda trummor som tex virvel och pukor, dom är relativt små, men ibland kan det vara rätt så svårt få plats med dem beroende hur kitet ser ut.

Hm...jag har alltid varit skeptiskt till de där lösningarna. IRF tänker jag blir svårt för placeringen, samt så måste man ju i så fall köpa två set för att det ska räcka till ett trumset, samtidigt som det inte hjälper något för ambiencemickningen.

Min tanke är väll att det kanske blir bättre att "bygga" ett rum än att använda små reflektionsfilter för enskilda mickar. Eller tänker jag fel? Som sagt så är jag inte alls bra på detta, så lite dumma funderingar och frågot får ni stå ut med 😛

MVH

Anders

Postat

En tanke jag har är att som hörndämpning helt enkelt köpa balar med rockwool och bara ställa i hörnet i plasten de är inslagna i. Kan ju säljas sen till nån som rustar och tilläggsisolerar. Minimala arbetsinsater, bra för den late onkel Håkan.

Postat (redigerat)
Bra idé att bygga portabla skärmar. De kan du ju använda i 30 år eller mer, även om du får tag på en fast studio där du blir kvar. Även om alla väggar blir ak-behandlade kan flyttbara skärmar behövas.

Det finns ju väldigt tunn flerlagers plywood som ändå är väldigt stark, soffornas lock i min gamla husvagna är nybyggda i sånt, man blir förvånad hur starkt det är fast det är typ tre mm bara. Sånt borde kunna vara användbart när man bygger ramar.

Sen kan man väl köpa billiga madrasser på jysk också, men dämpeffekten av såna har jag ingen vidare koll på. Men att köpa färdiga dyra paneler skulle inte jag göra i alla fall.

Då är vi inne på samma tanke 😛

Om man tänker sig dessa http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...amp;info=15645#

Då betyder det att jag kan göra 10st paneler av dessa, som är 60 cm breda och 90cm höga. Det kanske räcker till en början med att ha runt trummorna för lite bättre kontroll iaf. Vi sånginspelning räcker det nog att ha i princip helt tunt om sångaren/sångerskan.

Samt då plywood att fästa det på.

MVH

Anders

EDIT: Summa för dessa paneler skulle då bli med byggplywood och akustikmaterialet ca 6300kr ink moms. Det blir en aning billigare än att köpa färdiga iaf 🙂

Redigerat av Gizmozis
Postat
Då är vi inne på samma tanke 😛

Om man tänker sig dessa http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...amp;info=15645#

Då betyder det att jag kan göra 10st paneler av dessa, som är 60 cm breda och 90cm höga. Det kanske räcker till en början med att ha runt trummorna för lite bättre kontroll iaf. Vi sånginspelning räcker det nog att ha i princip helt tunt om sångaren/sångerskan.

Samt då plywood att fästa det på.

MVH

Anders

EDIT: Summa för dessa paneler skulle då bli med byggplywood och akustikmaterialet ca 6300kr ink moms. Det blir en aning billigare än att köpa färdiga iaf 🙂

adrumrum här på forumet har vettiga kunskaper tror jag om att behandla rum för just trummor.

Jag skulle ärligt vara lite vaksam över att använda såna här lösningar på ett trumset.

Får för mig, baserat på novisa kunskaper att detta kommer förvränga ditt trumsound ganska rejält.

Svårt att tänka mig att det blir till det bättre.

Ett trumset levererar ju i hela frekvensspektrat...., dessa "nyper" ju bara i höga register...

Har dock haft god erfarenhet av att placera ett "moln" över trumsettet för att rensa ur stökiga cymbaler som inte velat sätta sig i mix.

Kontenta blir dessvärre som vanligt...suck och ber om ursäkt för detta.

Om inte rummet låter bra från början så kommer inte denna typ av absorbering hjälpa dig.

Jag brukar hellre acceptera rummet så som det låter och skapa ljudet kring det i stället.

Man har ju vad man har..., på nåt sätt då!

Täjk käääääär!!!

/Cruncharn'

Postat
adrumrum här på forumet har vettiga kunskaper tror jag om att behandla rum för just trummor.

Jag skulle ärligt vara lite vaksam över att använda såna här lösningar på ett trumset.

Får för mig, baserat på novisa kunskaper att detta kommer förvränga ditt trumsound ganska rejält.

Svårt att tänka mig att det blir till det bättre.

Ett trumset levererar ju i hela frekvensspektrat...., dessa "nyper" ju bara i höga register...

Har dock haft god erfarenhet av att placera ett "moln" över trumsettet för att rensa ur stökiga cymbaler som inte velat sätta sig i mix.

Kontenta blir dessvärre som vanligt...suck och ber om ursäkt för detta.

Om inte rummet låter bra från början så kommer inte denna typ av absorbering hjälpa dig.

Jag brukar hellre acceptera rummet så som det låter och skapa ljudet kring det i stället.

Man har ju vad man har..., på nåt sätt då!

Täjk käääääär!!!

/Cruncharn'

Undrar om det kan bli sämre 😛 Jodå, det kan det om jag ska vara ärlig, men det är inte tillräckligt bra för något man skulle vilja ha på platta. Grejen är att jag inte spelar in riktiga trummor på allvarliga produktioner på grund av detta. Utan använder mig av SD på grund av detta. Vilket är tråkigt tycker jag då jag finner mycket mer glädje i att micka upp så mycket jag kan.

Men du tror inte att man kan få lite bukt med akustiken med dessa paneler då?

Vad menar du med ett "moln"? Antar det är någon akustik över trumsettet på grund av namnet, men mer än så vet jag inte 🙂

MVH

Anders

Postat

Att bygga mobila akustikskärmar till trummor är varken speciellt svårt eller dyrt. Problemet du har är väl snarare att de inte kommer få plats i en bil. Åt andra sidan så kan du köpa en beggat släp för mellanskillnaden du tjänar på att bygga sådana själv. Ett släp har man ju alltid användning av ändå. Att sätta upp några enstaka små skärmar i ett stort rum tror jag inte så mycket på.

Om du vill ha en lösning som går in i bilen så skulle jag nog snarare satsa på moltontyg. Då kan du dämpa en betydligt större yta. En kombination av både tyg och akusitkskärmar är nog det bästa och mest effektiva. Hänger man tyget en bit från väggen så dämpar du mer effektivt.

Ljudbalans säljer molton 105:- metern + moms (bredd 3 meter) men även Thomann hade för liknande pris.

Postat
Undrar om det kan bli sämre 😳 Jodå, det kan det om jag ska vara ärlig, men det är inte tillräckligt bra för något man skulle vilja ha på platta. Grejen är att jag inte spelar in riktiga trummor på allvarliga produktioner på grund av detta. Utan använder mig av SD på grund av detta. Vilket är tråkigt tycker jag då jag finner mycket mer glädje i att micka upp så mycket jag kan.

Men du tror inte att man kan få lite bukt med akustiken med dessa paneler då?

Vad menar du med ett "moln"? Antar det är någon akustik över trumsettet på grund av namnet, men mer än så vet jag inte 😑

MVH

Anders

Ja visst är det sunk att behöva göra så!?

Dessvärre så är det en allt mer framskridande trend övergåendes till de facto produktionsförfarande.

Fattar man ju!

Det är förjäkla dyrt att spela in trummor helt enkelt och plattorna ger inte den pengen tillbaka för att det ska bli lönsamt.

Tillbaka till dina absorbenter...

Du kan göra en massa åt din akustik i ditt rum på egen hand.

Vill inte promota min egna tråd genom en länk dit så du får leta men, där i finns en massa matnyttigt som du kan applicera i ett liverum likaså.

Ett "moln" är inget mer än liknande de porösa absorbenter du själv beskrivit.

Dock placeras dessa åvanför trumsettet i stället så att du minimerar eventuella studsar (läs eko, flutter) mellan tak och golv.

Det gör att din stereoseparation i dina överhängsmikrofoner kommer få sig en bra skjuts i rätt riktning.

Tittar man på ett trumset över lag gällande inspelning så kan man dra lite snabba pointers som kan vara bra riktmärken att starta med:

Trummor flyttar massa ljudenergi! Dom behöver "luft" för att få en chans att växa till sig i rummet. Micka inte för nära ett trumset!!!

Ett rektangulärt rum är att föredra för att kunna bruka ambiencemikrofoner där trumsettet får ytterligare energi i de lägre frekvenserna. Basfrekvenser är slöa men kraftfulla. Ge det ett par meter och upp med en stormembranare där du tycker dig höra att trumsettet "känns" i bröstkorgen akustiskt.

Om du kör ett analogt mixerbord innan ditt ljudkort.... (detta kommer jag få smäll på fingrarna för hahaha!!! 😄), kör lite hott gain!!! Låt det dista lite lätt. Det ger lite känsla av vad gammal bandkomprimering gjorde. Något du faktiskt hör på varenda skön platta du kan minnas från 60-talet fram till den digitala eran och hemstudios intågande. Vettiga tekniker använder funktionen än idag bara för att det låter helt enkelt bra jäkla mycket mer om trummorna!!

Disten hjälper dig även att runda av toppen på mikrofoner som inte kostar 6000 per styck. Det kommer ge dig ett gott ljud oavsett genre!

Så varför tycker jag att det är galet med att sätta absorbenter enligt din modell....?

Jo...

Att absorbera på det sättet så kommer det äta upp viktiga frekvenser för dig som krävs för att ditt trumset ska sticka ut i mix.

All ambience försvinner vilket ger närvaro och stereoinformation i trumsettet. Med detta kan du styra hur brett ditt trumset ska låta i mixen.

Det äter dessutom ur massor av den krispiga attacken i överhängsmickarna som du verkligen behöver för att få fram attack och punch i dina pukor och virvel. Du kommer tappa "bettet" och trummisen kommer antagligen känna sig trött efter ett par tagningar. Han får ju driva på så in i hela världen får att få till ett bra bett. Detta leder i sin tur till att trummandet blir odynamiskt i spelet och du får en sunkig tagning!

I slutändan så kommer du antagligen sitta med ett trumljud som är så dämpat att inte en Björn Shifs hade gillat det på "Michelangelo" och dess discosound!! Hi hi hi!!! Skämt å sidor!!

Låt trumsettet leva och anpassa dig till ditt rum. I slutändan så kommer du tycka att det finns mer liv i dina mixar!

Ps. Antager att även du är förbenat trött på samplade cymbaler!!!

Allra vänligast.

/Cruncharn'

Postat

hmm. längtar tills dagen då man kan bygga sig sitt riktiga liverum. Precis så är jag trött på de flesta pluggar. Det började med att man började med elgitarren och körde toppen lajnad till impulser, sedan att man började micka upp sin dåliga stärkare igen, och nu har man bett om prisförslag på en mesa boogie 🙂

Trummorna samma sak, man har använt sig av pluggar nu ett tag, men börjar sakteligen dra sig mot den traditionella uppmickningen igen. Det blir ett helt annat "djup" "liv" eller vad man vill kalla det när man spelar in det på riktigt. Kanske är placebo, jag vet inte, men det känns bäst för mig att göra så.

Men om vi återgår till akustiken så har jag egentligen två förslag här. Antingen då köpa lite moltontyg och ha runt om i rummet. Eller acceptera att livet suger i lokalen man är i och vänta helt enkelt tills man har sin fasta plats 🙂

En fråga nu då. Att hänga upp detta moltontyg ett par meter runt om trummorna, dämpar det för mycket och ger livlöshet till trummorna? Eller kan det ge kontroll över akustiken så det blir lättare i slutändan?

MVH

Anders

Postat

Jag påstår inte att Molton är det ultimata men om du är mobil så är det definitivt något som är bra att ha med för att lösa problem. Du behöver inte dämpa alla väggar utan det kan räcka med en eller två för att få väck obehagliga fladder-ekon. Speciellt om du har en kal vägg där det inte finns så mycket naturliga diffusorer (typ bokhyllor ooch dylikt). Det finns bara en bra metod..... testa dig fram. Det är enkelt att lyssna sig fram till en bra lösning. Och du behöver inte beskymra dig om att få Björn-Skifs-trummor.... det behövs mkt mer dämpmaterial än så för det. 😄

Postat
Jag påstår inte att Molton är det ultimata men om du är mobil så är det definitivt något som är bra att ha med för att lösa problem. Du behöver inte dämpa alla väggar utan det kan räcka med en eller två för att få väck obehagliga fladder-ekon. Speciellt om du har en kal vägg där det inte finns så mycket naturliga diffusorer (typ bokhyllor ooch dylikt). Det finns bara en bra metod..... testa dig fram. Det är enkelt att lyssna sig fram till en bra lösning. Och du behöver inte beskymra dig om att få Björn-Skifs-trummor.... det behövs mkt mer dämpmaterial än så för det. 😄

😛 Jag tolkade dig inte heller att det skulle vara ultimat. Ultimata är ju det som komma skall, när man kan anlita en fackman att rita upp allt i de rum man bestämmer sig för att tillbringa resten av livet i 🙂 Men man kanske skulle ge det ett försök iaf och se om man får lite mer bukt med akustiken. Man kan ju bara bygga några stavar att fästa tyget i när man tar det med sig.

MVH

Anders

Postat
hmm. längtar tills dagen då man kan bygga sig sitt riktiga liverum. Precis så är jag trött på de flesta pluggar. Det började med att man började med elgitarren och körde toppen lajnad till impulser, sedan att man började micka upp sin dåliga stärkare igen, och nu har man bett om prisförslag på en mesa boogie 😄

Trummorna samma sak, man har använt sig av pluggar nu ett tag, men börjar sakteligen dra sig mot den traditionella uppmickningen igen. Det blir ett helt annat "djup" "liv" eller vad man vill kalla det när man spelar in det på riktigt. Kanske är placebo, jag vet inte, men det känns bäst för mig att göra så.

MVH

Anders

Det måste väl vara så att samplade trummor "spelade" med mus och pluggar aldrig kan bli lika bra som riktiga trummor och förstärkare. En del grejer från 60-talet tycker jag har bättre ljud än allt nytt. Att man måste först utrota rummet och sen lägga dit en rumsplugg verkar totalsjukt. Jag tycker man ska gilla läget och använda det rum man har. Allting låter på nåt vis artificiellt idag. Som animerad film.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.