Guitar Nilsson Postat 21 november 2009 Postat 21 november 2009 (redigerat) Fördröjning eller? Om jag sjunger live med golvmonitorer som lyssning tycker jag alltid att jag kan höra nåt litet obestämbart mysko med ljudet. När jag lyssnar i lurar försvinner problemet. Om latency är fördröjning, får man en sån om man bouncar ljud från en kanal till nästa? Såg en annons på en latencyfri channelstrip föresten. Har en del channelstrippar latency??? Usch, det känns både tungt och skamligt att inte veta det här ska ni veta. 🙂 Redigerat 21 november 2009 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 22 november 2009 Trådstartare Postat 22 november 2009 Latency. 🙂 Jag hade rätt då till viss del... Men i en analog livemixer och monitorer borde det väl inte bli nån latency...
Claes Holmerup Postat 22 november 2009 Postat 22 november 2009 Jag hade rätt då till viss del... Men i en analog livemixer och monitorer borde det väl inte bli nån latency... Nej - det är det inte, men du får ju en längre fördröjning när du har högtalare en bit ifrån dig, än om du har lurar, eftersom ljudet måste färdas längre väg genom luften innan det når öronen... 34cm motsvarar ju ungefär 1ms latency eftersom ljudets hastighet i luft är ca 340m/s.
JJMusik Postat 14 december 2009 Postat 14 december 2009 Väcker denna lite snabbt igen bara. Latency innebär väl bara att det jag hör som har vänt genom datorn är fördröjt? Alltså om jag har 10 ms latency så innebär väl inte det att min röst spelas in 10 ms senare i mitt DAW utan där spelas det väl in "rätt" Däremot tar det 10 ms för signalen att komma ut igen från ex Cubase och ut i högtalarna? Är jag ute och cyklar?
Claes Holmerup Postat 14 december 2009 Postat 14 december 2009 Väcker denna lite snabbt igen bara. Latency innebär väl bara att det jag hör som har vänt genom datorn är fördröjt? Alltså om jag har 10 ms latency så innebär väl inte det att min röst spelas in 10 ms senare i mitt DAW utan där spelas det väl in "rätt" Däremot tar det 10 ms för signalen att komma ut igen från ex Cubase och ut i högtalarna? Är jag ute och cyklar? Nej - du är inte ute och cyklar. 😏
laxlaxlax Postat 14 december 2009 Postat 14 december 2009 .. kuriosa: vårt nervsystem har också latency. De där små rackarna till sensoriska neuroner tar några ms på sig att skicka iväg sina natriumjoner. Så om du inte har råd med latencyfri channelstrip kanske du ska jobba på att trimma dom istället. 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.