Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tänkte mixa min musik på en bärbar dator. Blir det bättre monitor ljud med ett externt ljudkort än om man använder hörlursutgången på datorn?

Annons
Postat
Jag tänkte mixa min musik på en bärbar dator. Blir det bättre monitor ljud med ett externt ljudkort än om man använder hörlursutgången på datorn?

Kanske att ett ljudkort klarar en högre samplingsfrekvens och har bättre latency.

Om ditt inbyggda har 24 bit är det nog lugnt annars.

Postat

Absolut. Lägre brusnivå till exempel. Ett ljudkort gjort för musikproduktion ger förmodligen dessutom en ärligare ljudåtergivning än det interna. Har du bra monitorer så lär du nog märka skillnad...

Postat

Bärbara dator? Om så, hörlursutgången är bara för nödsituation, det är bara för informativlyssning, inte för musikmakare.

Bara lite bättre alternativ (-- OM interna ljudkortet har S/PDIF utgång) är att skaffa extern DAC module

eller förstärkare med S/PDIF ingång.

Men om du är musikmakare är extern ljudkort (neutral ljudkort, med ASIO, MIDI, SPDIF eller AES/EBU (både in och utgång!), up till 24bit/96kHz "sampling rate") alltid bra investering.

Postat
Tack för svaren. Nu ska jag handla ljudkort.

Vilket ljudkort? Det är också viktigt.

Ljudkortet är inte soundblaster liknande kort och allt annat med inbyggda EQ och 3D effekter 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.