Jump to content
Annons

Valbart om man vill se Off-Topictrådar!


Ken Kängström

Recommended Posts

Halloj gott folk!

Jag är en gammal veteran sedan ganska många år tillbaka är på forumet, och personligen så saknar jag dåtidens alla off-topic inlägg som spädde ut studiotrådarna.

Det är ett enkelt knapptryck bort för att se alla off-topic inlägg, men jag ser katergorin som nästa borta numera.

Det hade vart kalas om man kunde göra det valbart att se off-topic trådar bland senaste inlägg.

Det kanske bara är jag som känner så, men jag har en känsla av att fler som saknar dessa tidsfördrivande meninglösa trådarna?

Sweet, det blev ganska mycket Det!

Skål, nu suger jag på några Andersson!

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Med tanke på det här dnaskadade forumet där vi 9/10 går OT så kanske det vore bra med att se offtopic. Fast då skulle jag vilja ha själva offtopicsidan inne bland musikforumet och DÄR kunna välja om man vill se skiten eller inte!

Vad menar du med "inne i musikforumet"?

Min tanke vore att det skull finnas en enkel knapp/switch när man valt "visa nya inlägg", för att i realtid (ala' facebook) kunna skifta mella OT och Annat. Men det kanske är lite för avancerat? Åtminstone någon liknande funktion.

Ni som har koll på programmering får gärna tycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "inne i musikforumet"?

Min tanke vore att det skull finnas en enkel knapp/switch när man valt "visa nya inlägg", för att i realtid (ala' facebook) kunna skifta mella OT och Annat. Men det kanske är lite för avancerat? Åtminstone någon liknande funktion.

Ni som har koll på programmering får gärna tycka till!

Testa knappen Visa Nya Inlägg längs upp till höger så ser du både on och off-topic-inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja asså... blev lite otydligt där. Jo det vore nice om off topic fanns med på första sidan/startsidan. Och valbart om man vill ha det eller inte!

Absolut!

Du har också vart med ett bra tag, och förhoppningsvis känner du som jag.

Tycker som du, och hoppas att fler orkar kommentera detta lite mer.

Skål på dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på det här dnaskadade forumet där vi 9/10 går OT så kanske det vore bra med att se offtopic.

Jag vill vända på steken och ställa frågan - är det månne på grund av att den välbesökta avdelningen Utanför ämnet finns, som beteendet som lätt sprids vidare till resten av sajten?

Jag har många gånger tänkt att avdelningen Utanför ämnet borde tas bort helt, och låta någon entusiast ha hand om det istället på ett separat forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill vända på steken och ställa frågan - är det månne på grund av att den välbesökta avdelningen Utanför ämnet finns, som beteendet som lätt sprids vidare till resten av sajten?

Det kan nog ligga en del i det. Man har ju sett ibland att personliga bråk som har börjat i OT, sedan har spridit sig och infekterat diskussionerna i de relevanta trådarna, så att vissa trådar har blivit nästan oläsbara.

Jag har många gånger tänkt att avdelningen Utanför ämnet borde tas bort helt, och låta någon entusiast ha hand om det istället på ett separat forum.

Så löstes det på VST-forum, men OT-forumet där är i princip avsomnat numera, så folk som vill diskutera OT har antagligen sökt sig till helt andra forum, som behandlar det de vill diskutera, eller så avtog kanske behovet av sådana diskussioner bland medlemmarna, när möjligheten inte längre fanns i det vanliga forumet.

Svårt att säga vad som är rätt att göra, eftersom vissa säkert gärna vill diskutera helt andra saker med forumvänner som de har fått genom musikforum - men samtidigt kan det vara bättre att koncentrera ett musikforum till just musikrelaterade saker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill vända på steken och ställa frågan - är det månne på grund av att den välbesökta avdelningen Utanför ämnet finns, som beteendet som lätt sprids vidare till resten av sajten?

Jag har många gånger tänkt att avdelningen Utanför ämnet borde tas bort helt, och låta någon entusiast ha hand om det istället på ett separat forum.

De flesta som skriver på OffT sköter sig bra när de skriver OnT. Kolla in Vellingbytråden, bara en sån sak.

Det var inte medlemmar som brukar skriva i OffT som var tongivande i den tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill vända på steken och ställa frågan - är det månne på grund av att den välbesökta avdelningen Utanför ämnet finns, som beteendet som lätt sprids vidare till resten av sajten?

Eller snackistråden.. där finns det inlägg utan verkshöjd som stim skulle sagt. Tycker Off-topic väl är bra, om någon vill snacka om annat än musik, men att det borde finnas nån vettighet och inte "idag åt jag makaroner". "hej". Och det kan man se sprider sig. Skjut den lågt, Olsberg!

.. är allergisk mot fenomen som tar utrymme utan att ha något att säga. Ungefär som alla ensamma singer-songwriterkillar med gitarr i början av 2000talet. brrr

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller snackistråden.. där finns det inlägg utan verkshöjd som stim skulle sagt. Tycker Off-topic väl är bra, om någon vill snacka om annat än musik, men att det borde finnas nån vettighet och inte "idag åt jag makaroner". "hej". Och det kan man se sprider sig. Skjut den lågt, Olsberg!

.. är allergisk mot fenomen som tar utrymme utan att ha något att säga. Ungefär som alla ensamma singer-songwriterkillar med gitarr i början av 2000talet. brrr

Det förekommer mycket dumt bludder på detta forum, både i on- och offtopic. Du står för en del av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj gott folk!

Jag är en gammal veteran sedan ganska många år tillbaka är på forumet, och personligen så saknar jag dåtidens alla off-topic inlägg som spädde ut studiotrådarna.

Det är ett enkelt knapptryck bort för att se alla off-topic inlägg, men jag ser katergorin som nästa borta numera.

Det hade vart kalas om man kunde göra det valbart att se off-topic trådar bland senaste inlägg.

Det kanske bara är jag som känner så, men jag har en känsla av att fler som saknar dessa tidsfördrivande meninglösa trådarna?

Sweet, det blev ganska mycket Det!

Skål, nu suger jag på några Andersson!

Hej Addic59! En av de bättre från tiden förr. Läget annars? Men nu skapar du väl ändå ett problem som inte finns.

Själv ser jag aldrig på det som de flesta kallar "första sidan". Jag klickar alltid fortast möjligt uppe till vänster på "Studio Forum" och då framkommer ju hela konkarongen och jag går in i de avdelningar som intresserar mig just då. Man kan ju lätt hitta till Off topic om man vill... Vill du veta OM det funnits några nya inlägg i Utanför ämnet-trådarna är det ju bara att gå in där! Klockslag och datum står ju. Vad är problemet?

I "Visa nya inlägg" syns inga Off topic-trådar!! Det borde räcka till fullo, för att siten ska kunna fokusera på "Musik-trådarna".

Och det tror jag definitivt den gör också.

Kan ha varit så att jag bidragit till att dra folk till Utanför ämnet-avdelningen p.g.a. min kreativa artistiska ådra.

Jag vet att det kan bli till ett gift att läsa vad jag skriver. 🙂

Men det är nog inte så att man därför väljer att INTE ALLS gå On topic.

Men det viktigaste av allt är ju inte att räkna det totala antalet inlägg i on topic och i off topic på detta eminenta Studio Forum. Det viktigaste är nog att komma ihåg att det bara är en liten klick som skriver i Utanför ämnet! Det är ju hur många som helst som skriver i On topic och rätt och riktigt är ju det! Men ser man t.ex. på Längsta tråden i Off topic så är det en klick på kanske runt 10 pers av medlemmarna som använder den regelbundet. Ibland kommer det in någon som tror sig om att ha gått fel och vänder igen. Nu känner jag inte till hela statistiken för inlägg i forumet i respektive avdelning, men om antalet off topic-inlägg har en stor (och kanske växande andel) av totala antalet inlägg, så måste man ta hänsyn till att dessa inte berör så många av forumets medlemmar. Inte bara "Längsta-tråden" utan även andra knepiga ämnen verkar ju "nästan bara" läsas av klicken av off topic-människor. Åtminstone är det nästan bara de som skriver i de trådarna.

Jag skriver både On och Off topic.

🙂

middag på en gång som är grusad//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta som skriver på OffT sköter sig bra när de skriver OnT. Kolla in Vellingbytråden, bara en sån sak.

Det var inte medlemmar som brukar skriva i OffT som var tongivande i den tråden.

Exakt. De största "bråkstakarna" har jag aldrig sett i off topic, och de som postar mest i off topic har jag aldrig sett göra dumheter i andra trådar. Analogfreak undantagen, men han är ju bannad nu.

Eller snackistråden.. där finns det inlägg utan verkshöjd som stim skulle sagt. Tycker Off-topic väl är bra, om någon vill snacka om annat än musik, men att det borde finnas nån vettighet och inte "idag åt jag makaroner". "hej". Och det kan man se sprider sig. Skjut den lågt, Olsberg!

Jag har väldigt svårt att se vad det spelar för roll vad för slags inlägg som skrivs där. Om man inte vill läsa så struntar man ju bara i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det förekommer mycket dumt bludder på detta forum, både i on- och offtopic. Du står för en del av det.

Du glömde nämna dig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja e kluven i frågan. Tycker ot är bra men samtidigt vet jag inte om det behövs. HELA forumet har ju blivit ot mer eller mindre ändå.. 😆

Det tycker jag verkligen inte att det har. Det finns en del tjafs mellan vissa medlemmar (tex. DieHard och Sadam i den här tråden), men det har jag svårt att koppla till OT.

Jag tycker det vore himla tråkigt om det inte skulle finnas någon möjlighet att snacka av sig om annat än musik här. Och i och med att det knappast finns någon koppling mellan OT-avdelningen och eventuellt blaj i övriga trådar, så kan jag bara se att det enda problemet möjligen skulle kunna vara om allt OT-snack tynger ner databasen eller nånting liknande. Men om det vore så så tycker jag det vore kontraproduktivt att stänga ner hela avdelningen, bättre i så fall att lösa det på något annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag verkligen inte att det har. Det finns en del tjafs mellan vissa medlemmar (tex. DieHard och Sadam i den här tråden), men det har jag svårt att koppla till OT.

Jag tycker det vore himla tråkigt om det inte skulle finnas någon möjlighet att snacka av sig om annat än musik här. Och i och med att det knappast finns någon koppling mellan OT-avdelningen och eventuellt blaj i övriga trådar, så kan jag bara se att det enda problemet möjligen skulle kunna vara om allt OT-snack tynger ner databasen eller nånting liknande. Men om det vore så så tycker jag det vore kontraproduktivt att stänga ner hela avdelningen, bättre i så fall att lösa det på något annat sätt.

Jao iofs.. Håller med dig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl kalla mig hyfsat gammal även om jag inte varit här på något år nu. Själv tycker jag att det är bra som det är. Det finns en OT om man vill vara där (vilket jag kan tycka är avkopplande ibland). Vill man inte så behöver man ju inte gå dit. Själv skulle jag som nyligen hittat tillbaka till forumet sakna OT väldigt mycket. Visst är det en massa "idiotkommentarer", men man behöver ju inte läsa dem om man inte är intresserad.

För mig bidrar OT ibland i den kreativa processen. Igår fick jag en sådan där bakvänd ide av en OT-diskussion som utmynnade i ett embryo till en ny låt. En del tar en promenad när det låser sig, själv går jag in i OT och snackar bort en stund.

Så snälla redaktörn, låt oss ha kvar OT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl kalla mig hyfsat gammal även om jag inte varit här på något år nu. Själv tycker jag att det är bra som det är. Det finns en OT om man vill vara där (vilket jag kan tycka är avkopplande ibland). Vill man inte så behöver man ju inte gå dit. Själv skulle jag som nyligen hittat tillbaka till forumet sakna OT väldigt mycket. Visst är det en massa "idiotkommentarer", men man behöver ju inte läsa dem om man inte är intresserad.

För mig bidrar OT ibland i den kreativa processen. Igår fick jag en sådan där bakvänd ide av en OT-diskussion som utmynnade i ett embryo till en ny låt. En del tar en promenad när det låser sig, själv går jag in i OT och snackar bort en stund.

Så snälla redaktörn, låt oss ha kvar OT!

Vad har jag nu sagt?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej kära debatt, jag hade inga som helst anspelningar på dig i mitt inlägg. Jag ansträngde mig så mycket jag kunde för att vara seriös. Det här är en viktig fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Offtopic-avdelningen gör sig bra på forumet, liksom på många andra forum som också har det.

Jättebra när folk behöver leka av sig och disskutera flummiga saker, som omväxling till de riktiga trådarna där man är seriös - men dock är ju inte alla alltid det,

men jag tror heller inte det skulle inte göra någon skillnad ifall OffT-avdelningen togs borts, skulle nog snarare ge en omvänd effekt, mer lek där det inte hör hemma.

Alla människor har behov av att skojja och stojja ibland, och om det sker i en avdelning som inte direkt syns för allmänheten så är det ju kanon, så slipper resterande delar av forumet lida.

Om det sedan finns folk inte kan sköta sig i vanliga trådar så är det snarare strängare handlingar av moderatorer som behövs, eller kanske inte nödvändigtvis strängare utan att det bara bör övervakas mer runt om i trådarna.

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill vända på steken och ställa frågan - är det månne på grund av att den välbesökta avdelningen Utanför ämnet finns, som beteendet som lätt sprids vidare till resten av sajten?

Nej, i alla fall inte för mig. Jag besöker i stort sett aldrig offtopic! Och därför så är det väl lätt att man halkar offtopic i vanliga forumet? Kanske?

Vet inte, bra kluven i frågan. Jag vill heller inte ha för mkt offtopic i trådarna. Men samtidigt så tycker jag heller inte att det är konstigt att man halkar in på andra ämnen, det enda ger det andra osv. Det är ju inget konstigt att musiker ibland spånar in på ex whiskeysorter? Men att skapa en tråd (där nån skrev)

"-Idag åt jag makaroner" är ju helt åt skogen!

Ska jag vara ärlig så tycker jag att det inte är så farligt mycket offtopic här på studio. Det är väl mest på helgerna när folk har fått för mkt innanför västen kanske 😆 Sen kan det oxå vara så att det är mods som städar upp i trådarna när vi andra inte märker det!

Men jag skulle tycka att offtopic/utanför-ämnet skulle vara valbart om dom inläggen skulle synas på startsidan eller inte! Så är det upp till var och en att vilja se/ha med det på forumet! Kolla om det funkar. Om det inte är för mkt jobb bakom för att få den funktionen förstås!

Annars så tycker jag att forumet är kanon. Visst mayhem troopers ibland, men det för mig rätt kul så länge ingen far illa, är olaglig eller odräglig/osmaklig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill vända på steken och ställa frågan - är det månne på grund av att den välbesökta avdelningen Utanför ämnet finns, som beteendet som lätt sprids vidare till resten av sajten?

Jag har många gånger tänkt att avdelningen Utanför ämnet borde tas bort helt, och låta någon entusiast ha hand om det istället på ett separat forum.

Efter att ha läst dessa inlägg antar jag att du har tänkt om. Om inte, du gav dig in i debatten, det vore intressant

med en reaktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...