Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu kan jag vara helt fel ute men:

Sitter i nuläget på SONAR P.E 8.3. Längre fram kommer jag att skaffa en större stationär burk med windows 7 (om ett halvår eller så möjligen)

i stället för min nuvarande laptop med vista. Kommer min version av SONAR att funka med sjuan? Släpps några patchar för detta?

Jag vet att nysläppta 8.5 givetvis har "full kompatibilitet" med windows 7, men man ska väl inte tvingas till en uppgradering

av SONAR i processen?

Annons
Postat

Det är inte Sonar som tvingar dig att uppgradera för att få full kompabiltet till Windows 7.. Det är ju du som måste genom att välja Windows 7 :rolleyes:

Nu kan jag vara helt fel ute men:

Sitter i nuläget på SONAR P.E 8.3. Längre fram kommer jag att skaffa en större stationär burk med windows 7 (om ett halvår eller så möjligen)

i stället för min nuvarande laptop med vista. Kommer min version av SONAR att funka med sjuan? Släpps några patchar för detta?

Jag vet att nysläppta 8.5 givetvis har "full kompatibilitet" med windows 7, men man ska väl inte tvingas till en uppgradering

av SONAR i processen?

• 10 månader senare...
Postat (redigerat)

Som en följdfråga på min gamla tråd:

Nu har jag alltså en DELL XPS 8100 med windows 7 64-bitars. Har gjort en "clean install"

med formatering av hela skiten. Innan dess provade jag dock att installera SONAR 8.5 för att

kolla performance. Av någon anledning tycks processormätaren i SONAR gå rätt högt redan vid några få

VSTs och kanske en amp-simulator?

Jag installerade av förklarliga skäl 32-bitars-versionen för att kunna använda mina 32-bitarspluggar. Har det något med det att göra? Eller är det problem med stöd för fyra kärnor/åtta processorer? Eller kanske Hyperthreading?

Redigerat av JohnRick
Postat

...och för att spinna vidare: Kan det ha varit så att jag faktiskt installerade 64-bit utan att veta om det?

Tänker att programmet under installation känner av OS och att man inte kan välja version (32/64)?

Jag vet att det var så med Photoshop t.ex.

Postat

Du väljer aktivt om du ska installera 32 eller 64 bitars.

Man behöver göra en liten tweak om man har minst 4 kärnor, onödigt krångligt men man gör det bara en gång.

Gå in i Options - Audio - Advanced Tab och välj "Edit Config File". Leta upp ThreadSchedulingModel en bit under [Wave] och sätt den =2 för multikärnor och =1 (default) för dualkärnor.

Spara och starta om Sonar.

Postat

Du väljer aktivt om du ska installera 32 eller 64 bitars.

Man behöver göra en liten tweak om man har minst 4 kärnor, onödigt krångligt men man gör det bara en gång.

Gå in i Options - Audio - Advanced Tab och välj "Edit Config File". Leta upp ThreadSchedulingModel en bit under [Wave] och sätt den =2 för multikärnor och =1 (default) för dualkärnor.

Spara och starta om Sonar.

Gött! Ska provas per omgående. Tack för input.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.