Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har bytt dator med min syster yster nu, då min nya studioutrustning inte ville fungera som det skulle på min förra laptop. Jag har nu istället en stationär dator.

Mitt problem nu är att denna dator inte verkar vara lika stark. Konstigt nog. Min laptop hade 4GB RAM, denna har 3. Men den här datorn är en "tripple core" medan min laptop var en "core 2 duo". Men vad jag förstått så hänger det inte på RAM så mycket då 32-bitars ändå bara kan använda sig av ca. 3 GB RAM.

Att denna stationära dator inte verkar ha orken att dra alla mina tunga musikfiler (de mindre filerna fungerar med högsta buffersize) lika bra som min laptop kan ju bero på en hel massa saker. Nog för att laptopen inte heller orkade vissa tunga refränger, men den orkade mer än denna stationära. (obouncade bakgrunder jag har problem med - Fruity loops)

Det jag behöver tips på är vilka delar i datorn som är viktigast att byta ut för att optimera prestanda för musikproduktion. Något jag tror på förhand är grafikkortet.

Jag vill minnas att min syster framförallt ville kunna spela "The sims" på den då vi köpte den som julklapp förra året. Det säger ju en del om denna dator- SPELDATOR(!)

Här är spec. på datorn:

HP a6622sc

Det jag har fundering på nu. Är det värt att köra 64-bitars då man kan klämma i 8 GB ram-minne? Hur viktig är ramen? 3 verkar ju inte riktigt räcka.

(Har kollat lite andra trådar, men de flesta är inte så up to date)

Tack på förhand!

Å trevlig helg alla forumvänner 🙂

Annons
Postat
Jag har bytt dator med min syster yster nu, då min nya studioutrustning inte ville fungera som det skulle på min förra laptop. Jag har nu istället en stationär dator.

Mitt problem nu är att denna dator inte verkar vara lika stark. Konstigt nog. Min laptop hade 4GB RAM, denna har 3. Men den här datorn är en "tripple core" medan min laptop var en "core 2 duo". Men vad jag förstått så hänger det inte på RAM så mycket då 32-bitars ändå bara kan använda sig av ca. 3 GB RAM.

Att denna stationära dator inte verkar ha orken att dra alla mina tunga musikfiler (de mindre filerna fungerar med högsta buffersize) lika bra som min laptop kan ju bero på en hel massa saker. Nog för att laptopen inte heller orkade vissa tunga refränger, men den orkade mer än denna stationära. (obouncade bakgrunder jag har problem med - Fruity loops)

Det jag behöver tips på är vilka delar i datorn som är viktigast att byta ut för att optimera prestanda för musikproduktion. Något jag tror på förhand är grafikkortet.

Jag vill minnas att min syster framförallt ville kunna spela "The sims" på den då vi köpte den som julklapp förra året. Det säger ju en del om denna dator- SPELDATOR(!)

Här är spec. på datorn:

HP a6622sc

Det jag har fundering på nu. Är det värt att köra 64-bitars då man kan klämma i 8 GB ram-minne? Hur viktig är ramen? 3 verkar ju inte riktigt räcka.

(Har kollat lite andra trådar, men de flesta är inte så up to date)

Tack på förhand!

Å trevlig helg alla forumvänner :rolleyes:

Plugins använder mest processorkraft, VST-instrument använder minne.

Jag har en quad core pc med 4 gig ram och den orkar en hel massa!

En enkel och ganska billig setup skulle vara följande.

3GB ram räcker långt, du tjänar lite på att optimera din dator för musikanvändande och framförallt slänga in en hårddisk till i datorn, helst 2 till.

Min setup ser ut som följande.

4 Hårddiskar

1. Operativsystem program

2. Samplingar

3. Inspelningshårddisk

4. Lagring och backup

Skall du både spela in och köra programmet från samma hårddisk belastas den mycket, och datorn blir långsammare.

Grafikkortet som sitter i din dator är inte speciellt avancerat men jag ser ingen anledning till att byta det.

Oj, ser att du kör windows vista på den datorn, och det innebär ju att mera ramminne skulle behövas trots allt.

Om du har möjlighet skulle du testa att skaffa windows xp som för närvarande är det mest beprövade och stabilaste operativsystemet för musikproduktion på PC-sidan.

Windows vista äter direkt upp minst 1gb ramminne medans windows xp klarar sig fint med mindre än hälften.

Du kan också testa att stänga ner alla grafikkrävande extrafunktioner i vista för att bespara en massa onödig kraft som går åt.

Slutsats.

Din dator borde vara mer kompatibel än den förra med tanke på mer processorkraft och skaffar du bara 1GB minne mer och stänger ner massa onödiga funktioner(alt. byter till XP), samt slänger i en till Hårddisk,

borde du få långt bättre resultat.

Postat
Plugins använder mest processorkraft, VST-instrument använder minne.

Njae; Samplings baserade VSTi:s använder minne (och ev. HD).

Skall du både spela in och köra programmet från samma hårddisk belastas den mycket, och datorn blir långsamare.

Hårddisken belastas inte alls av musikprogrammet då det alltid laddas in i RAM. Pluggar med stora samplingsbibliotek är en annan historia.

Din dator borde vara mer kompatibel än den förra med tanke på mer processorkraft och skaffar du bara 1GB minne mer och stänger ner massa onödiga funktioner(alt. byter till XP), samt slänger i en till Hårddisk, borde du få långt bättre resultat.

Om en dator är kompatibel eller inte med musikhårdvara beror nästan aldrig på prestanda (nuförtiden) utan vilken kombination hårdvara som används.

Postat

Som ovanstående talare precis nämnde så är kombinationen av hårdvara i dag mycket viktigare än prestandan hos varje enskild del i datorn. Det kan se väldigt bra ut på pappret men inte alls fungera i praktiken. Kompabilitet har inget med prestanda att göra, utan snarare hur bra/dåligt olika delar i datorn fungerar tillsammans med varandra.

Jag kanske lever kvar lite i det förflutna nu men en del din dator som jag är lite tveksam över är ditt chipset; "GeForce 6150SE nForce 430". Det är allmänt känt att Nvidias nForce 4 chipset var rent ut sagt usla på att hantera ljud. Jag hade ett sånt själv förrut och kan bara bekräfta att så är fallet. Nu vet inte jag något om det chipset som sitter i din dator eller om Nvidia har skärpt sig men jag höjer alltid på ögonbrynen lite extra när jag ser datorer ned nForce chipset. Det kanske finns någon annan här som kan komma med lite mer matnyttig information angående det.

Vad du har för grafikkort spelar mindre roll så länge det har tillräckligt med minne för att dra runt Windows utan att sno datorns internminne vilket jag tror ditt ska klara av utan problem.

Sedan vad gäller operativsystem ger jag dig rådet att ta steget upp till Windows 7 64-bit istället för steget ner till Windows XP.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag skulle nog dvs om det är möjligt byta den mot en med en intel processor, tror det förmodligen rullar lite bättre då när gäller musikproduktion men jag vet inte säkert och inte så mycket om AMD dessvärre. Är det inte en option så skulle jag kolla upp om det går att byta processorn mot en snabbare med fyra kärnor och framför allt kolla om det verkligen går att köra win xp på den. Om det går eller ej beror på om det finns drivrutiner för xp till hårdvaran, kanske kan vara tveksamt om den såldes med Vista?

Själv kör jag med ett Gigabyte moderkort och en q6600 (fyrkärnig processor) min dator kostade ca 6500 spänn för nåt år sedan kan oxå ta 8 gig minne (samma typ som din kan om jag inte minns fel). Min funkar skitbra till och med med osx och med det kan jag köra fyra skärmar om jag vill. Funkar givetvis oxå skitbra med Win XP men jag är ju Logic freak så jag svänger mellan Logic för PC och Mac allt efter vad jag behöver och beroende på hur stora projekt det är.

Asus moderkort är oxå nåt som folk gillar och säger fungerar bra med musik.

Kort sagt jag skulle nog kolla alla dom där gamla trådarna ändå och satsa på att hitta antingen en beggad dator med liknande specar som folk anger funkar bra eller kolla på lösa delar (Blocket eller Tradera) och be nån hjälpa att bygga eller bygga själv. Bygga är inte så svårt man behöver i princip bara kunna använda en skruvmejsel och lite sunt förnuft och ta den tid som krävs. Folk här kommer givetvis att hjälpa dig allt vad dom förmår och om du har tur så kanske nån bor i närheten så du kan få hjälp att smälla ihop den.

Det här har jag

GA EP45-DS3 moderkort

Q6600 cpu

4 Sata2 hårddiskar

1Sata DVD

6 gig DDR2 minne

2 noname 7300gs Pcie grafikkort (Ebay från Hongkong)

550 W nätagg

Billigaste lådan från Jula för 200 spänn

Har även byggt en med samma specar men med ett GAP35-DS3R moderkort.

Jag gjorde ett test och min dator fixar att lira upp ett projekt med över 60 spår (ganska mycket pluggar) med ingående rockvideo + spela in med min webcam (quicktime) + spela in skrivbordsaktiviteter på datorn (quicktime) + spela upp en DVD film (spelfilm) + surfa på nätet med ett gäng olika surf fönster öppna. Allt detta på samma gång utan problem och som sagt utan programvara och ljudkort så kostade den ca 6500 spänn för nåt år sedan. Dvs det borde gå att hitta nåt liknande begagnat ganska billigt nu iom att folk byter upp sig och säljer av det gamla.

Lycka till

Postat

Så chipset kan alltså vara en sak. ...jo, kan förstå att det är just kombinationen som avgör datorns kapacitet att hantera ljud bra. Men jag blir väldigt förbryllad över att min förra laptop orkade mer än den här datorn. - Laptopen - Sony vaio fw21e

Nä precis, jag tänker inte byta ner mig till XP nu när till och med 7:an är här. Men jag känner mig i övrigt nöjd med Vista så jag håller mig helst till det.

Finns det någonting man kan göra för att få datorn att fungera bättre. Några konkreta tips? Är kanske svårt att säga förstås... bästa är ju att bygga från scratch.

Postat (redigerat)

Anarkisten, -såg precis ditt svar. Ska kolla mer ingående på detta som du har satt ihop. Låter ju som att du fått till en riktig supermaskin;) Är den tystgående också?

Tacksam för fler tips vad gäller den maskin jag har nu också,,..

(Jo, laptopen var ju en Intel, och denna dator är en AMD - kan det ha en så pass avgörande roll med andra ord?)

Redigerat av sandraML
Postat

Valet mellan Intel och AMD spelar mindre roll. Problemet är, eller var, att moderkort för AMD i större utsträckning levererades med nForce chipset, och det är där flaskhalsen ligger. Inte hos själva processorn. AMD fungerar hur bra som helst så länge du har ett chipset som lirar med musik.

Valet av operativsystem är viktigt det med. Windows 7 är precis som Vista förrutom på en punkt; Det är bättre på i princip allt. Är man nöjd med Vista kommer man att bli flera gånger mer nöjd med 7:an så det finns absolut ingen anledning att stannat kvar med Vista.

Postat

Win 7 är ju iofs ganska dyrt (64 bitars) om jag har fattat rätt men säkert bra. En sak som är bra med xp det är väl att det finns drivar till det mesta i hårdvaruväg utom just kanske för märkesdatorer som säljs med andra förinstallerade os.

Som henk2055 säger så verkar det ju att vara bäst för dig att bara byta moderkort till ett med rätt chipset så har du kanske en helt ok dator för en ganska billig peng ändå. Du borde komma undan med runt en tusenlapp för ett nytt. Ditt gamla borde du ju kunna få en slant för.

Min dator är dessvärre inte nån superdator för den är akterseglad för länge sedan 🙂 , däremot så funkar en sån här dator mycket bra (i alla fall min) och kan man komma över en sån (eller delarna) begagnad till ett vettigt pris så borde det ju rimligtvis vara en bra deal. Men ska man köra på win 7 så är det nog bra att kolla om det funkar ok först. Glömde iofs att det blir lite mer än 6500 med mina tre extra hårddiskar.

Generellt sett så tror jag att folk anser att det ska vara Asus moderkort till musik men det finns folk som vet sånt bättre här än jag så avvakta så får du nog svar.

Frågan är väl om du ska bygga för framtiden eller bara fixa nåt som funkar ett par år till nästa versioner av windows, pluggar, program och sånt kommer.

Folk debatterar som fan här om vilket som är bäst osx eller windows men en sak är säker och det är att osx är ganska mycket billigare. Tror du kan köpa det för en 11 -1200 spänn mot win 7 i värsta versionen ca 4000 spänn. Mac är dyrt som fan men inte deras os och det är bra grejor så man kanske vågar säga kolla in dom oxå 😄 det kostar ju inget att kolla. Nya imacen 27 tum uj vilken apparat kostar över 20 000 om man ska ha "rätt" version men man klarar sig ett tag med en sån.

Nåväl ett lite sidospår kanske men 😄 .

Postat

Då är det chipset jag koncentrerar mig på i första hand.

7:an är ju ganska så ny, men oftast så kommer ju uppdateringar ganska fort till hårdvara när Windows släpper nytt. ..

Vad gäller Mac - har funderat på dem förut, men jag är så inkört i mina program som jag har nu och låtarna är ju i princip klara (endast mixning och sånginspelning kvar) så det blev uteslutet. Kanske om ett par år och en annan skiva.

Då är det alltså tips på bra chipset jag behöver nu då. Ska söka runt febrilt.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har precis byggt en ganska billig Intel core 5i dator.

Har testkört det mesta och det rullar på snyggt. Har inte pressat datorn till mer än 30%, mina arr drar inte mer CPU på den nya datorn. På den gamla gick det knappt att spela arren.

Jag har köpt ett Asus P7P55-LX moderkort.

När jag kör DPC latency checkern så snittar jag på 60 och toppar på 80. Detta utan att ha rört nåt i Windows 7.

Postat

Okej, jag har kommit fram till detta, men vet inte om det hänger helt på RAM.

Om jag nu inte ska bygga en ny dator, -att uppdatera till 64 bitars Windows (xp, vista el.7)

och sedan bytta ramminnet till 8 GB. Borde inte det göra susen?

Postat
Jag har precis byggt en ganska billig Intel core 5i dator.

Har testkört det mesta och det rullar på snyggt. Har inte pressat datorn till mer än 30%, mina arr drar inte mer CPU på den nya datorn. På den gamla gick det knappt att spela arren.

Jag har köpt ett Asus P7P55-LX moderkort.

När jag kör DPC latency checkern så snittar jag på 60 och toppar på 80. Detta utan att ha rört nåt i Windows 7.

Väldigt nyfiken på din setup! Håller själv på med att sätta ihop en i5:a med samma moderkort. (Tänkte iofs snåla och ta det allra billigaste i serien, tror du man blir besviken isf? Känns bara som att det är mycket lull-lull på deluxe tex... Enligt Techspot så är det ingen större skillnad i prestandan, överklockning - bara som exempel - går precis lika bra och de var lika energisnåla och så.) Dessutom kör du samma program som jag i mångt och mycket.

Gärna oxå var du köpte grejerna. Verkar som om datorbutiken.com är billigast iaf, men jag har ingen erfarenhet av dem.

Postat

Tänk så här, en kedja är aldrig starkare än den svagaste länken. Du måste identifiera flaskhalsen i datorn och först göra någonting åt den. Det är tyvärr lite svårt att svara på så här på ett forum vad det kan tänkas vara, men om det nu handlar om ditt chipset så spelar det ingen roll hur mycket ram du stoppar i. Men jag kan inte säga till hundra procent att det är chipset som är flaskhalsen utan att ha datorn framför mig. Det kanske finns någon datorkunnig person i din omgivning som kan hjälpa dig? 😐

Sen vet jag inte heller hur dina produktioner ser ut. RAM-minne behöver man mycket av om man jobbar med stora samplingsbibliotek, gör du det?

Postat

Jo, jag har både samplingsbibliotek och väldigt väldigt många Vstpluggar i mina låtar. Det är just på de låtar där produktionen är som störst som jag får problem. Balladerna fungerar när jag har högsta bufferzise, men inte de arrangemang som är snäppet större. Det är så lite som fattas känns det som. Och eftersom det fungerade lite bättre i min förra laptop som hade 1GB mer ram så tänkte jag att det naturligtvis är där problemet är. Vet ju inte som sagt. Helst vill jag stanna kvar på 32 bitars eftersom det är mycket jobb att byta ut alla vst pluggar till 64 bitars.

Postat

Det är mycket möjligt att det är minnet, som sagt lite svårt att svara på. Det enda sättet är nästan att du stoppar i mer minne och ser vad som händer, det är ju inte så fruktansvärt dyrt trots allt.

Men tänk bara på att ett 32-bit OS inte kan allokera mer än ca 3 gb ram.

Postat

Du kan ju lätt se i aktivitetshanteraren om du kör på gränsen

vad gäller RAM.

Jo jag vet. Fast datorn har redan 3 GB ram, därför jag sitter lite fast.
Postat

Ok, när jag har aktivitetshanteraren igång när jag kör de låtar som hackar så ligger den kring 688mb i ram, varav det finns 3069MB. Då kan det ju inte vara heller. Nu förstår jag inte alls.

När jag kollar detta så kollar jag under fliken "prestanda" i aktivitetshanteraren.

Postat (redigerat)
Ok, när jag har aktivitetshanteraren igång när jag kör de låtar som hackar så ligger den kring 688mb i ram, varav det finns 3069MB. Då kan det ju inte vara heller. Nu förstår jag inte alls.

När jag kollar detta så kollar jag under fliken "prestanda" i aktivitetshanteraren.

Å andra sidan, hade minnet tagit slut skulle du nog märkt det, för då blir allt så segt att den knappt går att använda, alternativt crashar.

Jag sätter mina pengar på att det är chipset som spökar. Du har ju ett som heter nForce 430 och man kan väl anta att det är en variant av nForce 4 eller att det bygger på samma teknik eller nåt. 😛

Edit: Här har du lite kvällsläsning om du är intresserad 🙂

"The nForce400/405/410/430 refer to nForce4 based southbridges which are used together with GeForce 6100/6150 series northbridges to form a chipset with integrated graphics."

http://en.wikipedia.org/wiki/NForce4

"At present the NF4 single cpu chipset cannot be recommended for demanding pro DAW work."

http://www.rme-audio.de/english/techinfo/nforce4_tests.htm

http://forums.presonus.com/archive/index.php/t-843.html

http://forum.cockos.com/archive/index.php/t-8047.html

Redigerat av henk2055
Postat

Vet inte längre ja, verkar vara FL som spökar. Om man mutar stråkarna så funkar det. Men jag vet att det är stråkar som tar mest plats.

Postat

Går det inte att i första hand att i alla fall bounca spåren med för många tunga pluggar på så länge, jag menar vanliga wav spår måste den ju klara ganska många. Du kan ju tex göra en save as och ha din originallåt kvar ändå som referens och bara ta in dom bouncade spåren i kopian. Det blir ju lite surt att behöva mixa på det sättet men det går. Sen när du är klar med skivan så kan du ju ta ett beslut om ett eventuellt nybygge eller uppgradering av den du har nu.

Iofs lite utanför ämnet men jag har läst nånstans att det oxå kan bli ett lyft i soundet om man grupperar wav spår i vettiga grupper efter instrumentens klang och EQar grupperna på varsin bus/aux (eller vad det heter) i ditt program var och en för sig. Man meckar till ett bra grundläge per spår och sen skickar man då lämpliga instrumengrupperingar till en bus och finlirar och sen meckar man till gruppernas totala på mastern. Det blir ju kanske ett lite snabbare och mera överskådligt sätt att jobba på om man kör med bouncade wav, rimligtvis samtidigt oxå lite mindre jobbigt för datorn och på samma gång ändå väldigt flexibelt.

Postat

Jo, jag har tänkt i de banorna förut. Men jag vill gärna behålla bakgrunderna i programmet. Men vad gäller sång sen så spelar jag iaf in det i ett annan program med helt bouncad bakgrund. Så där är det iaf. lugnt.

Provade att ladda ner 9:an FL demo på min förra laptop, fungerar bra där (precis som jag mindes). SÅ då är det datorn som inte orkar. Bara för mig att inse. Aja, what can you do.

Ska jämföra laptopen och den stationära nu.

Postat

Det är förmodligen bara moderkortet som inte funkar hundra då om det där chipsetet är kasst för musik men resten av hårdvaran borde ju funka någorlunda bra tycker man. Alltså du borde kunna få ett nytt moderkort med chipset som är bättre lämpat för musikprod mellan 600 - 1000 spänn. Hur man byter finns säkert ett gäng filmer som visar ganska ingående hur det går till på youtube.

ECS som tydligen har tillverkat det som sitter i din HP dator nu har jag ingen bra erfarenhet av men det var iofs 5 år sedan. Om man försöker hitta moderkortet på ECS egen hemsida så finns det inte vilket är lite konstigt. Nåväl det kanske är värt att fixa ett nytt och i så fall att ta ett som kan ta både den processorn du har nu + nån som är ännu bättre. Såg att det fanns AMD2+ och även 3 möjlighet på några moderkort tex på NetOnNet för under tusenlappen om jag inte minns fel och rimligtvis måste ju 3 vara ännu lite vassare.

Men bäst är nog dvs om man vill vara helt säker att bygga en enligt specar som folk säger funkar bra och då kanske även blicka framåt lite så den räcker ett tag. Ganska mycket dyrare men förmodligen ändå summa summarum billigare och framför allt roligare i längden.

Alltså det är ju bara skittråkigt att behöva mecka dator bara för att göra lite musik, det ska ju fan bara funka det är ju 2009 nu.

Iofs så gillar ju jag att mecka dator men det gör jag ju för att jag tycker det är skoj men om jag var tvungen aldrig i helvete nä nä 😉 . Jag minns hur det var förr när datorerna inte pallade riktigt så man fick mecka och optimera som fan för att klämma ur dom några spår usch 😄 .

Nåja hoppas det löser sig.

Postat

Tack för alla tips. Har hållt på å meckat mycket med FL och har lyckats få bättre stabilitet i det nu. Det hänger mycket på datorn, så är det ju, men jag upplever skillnad till de bättre efter en hel del pul i programmet. Tack och lov 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.