Jump to content
Annons

Uppgradering av utrustning

Recommended Posts

caddylac (oregistrerad)
Postat

Är rätt ovan vid detta forum och vet inte om jag har placerat tråden på rätt ställe, men någon moderator får gärna lägga den på rätt plats om det har blivit felaktigt.

I min hemmastudio så gör jag mestadels beats och spelar in röst. Utrustning jag har är en stabil och stark hemmabyggd dator med ett internt E-MU 0404 ljudkort. Detta är kopplat till en Behringer Xenyx1204 FX mixer. Använder ett Behringer midi-keyboard, ADK A-51 mikrofonen och Behringer MS40 monitorer. Mjukvara jag använder är Reason 3 och Cubase Essential 5.

Vad jag vill göra är att uppgradera mig lite! Jag hade tänkt mig en bättre mikrofon och ett fetare ljudkort. Jag kan mycket lite om dessa två och vill gärna få tips på riktigt bra grejjer, men som ändå inte kostar skjortan.

Tipsa och fråga på!

// Caddy

Annons
alex30free (oregistrerad)
Postat

Hej,

frågan är lite varför du vill ha annat ljudkort ev. mikrofon!? Skriv lite mer varför du vill byta

De grejorna räcker fullt för att göra hemstudio inspelningar...!

Om du byter mikrofon får du först vid 5000 något bättre och dessutom behöver du då en preamp (mikrofon förförstärkare), som oxå måste komma upp i pris för att känna nån skillnad...allt detta förutsätter att du har ett bra inspelningsrum för din sång....!?!

Postat

Den micken är faktiskt väldigt duglig, har spelat in mycket bra grejer med såna, tyvärr så brukar det bli så att folk som köper den sen blir "prislappsblinda" och vill uppgradera sig utan att riktigt lyssna på skillnaden. Och när det kommer till fetare ljudkort så tror jag inte att du kommer kunna uppgradera dig mycket mer om du inte ska upp långt mycket mer i prisklassen med bra omvandlare och externa preamps, det är bra så som du har det nu!

men jag måste ändå fråga, vad använder du mixern till egentligen?

Postat

Har själv Adk a-51 mic, samma Behringer mixerbord, Cubase 5 och et Juli@ ljudkort. Är hur nöjd som helst. Har kommit över dom värsta "vill ha impulserna". Talang och kreativitet kan tyvärr inte köpas så jag försöker lägga energin där i stället. Håller fullständigt med ovanstående angående att bli "prislappblind" och dom flesta av oss här på forumet har väl något som kan kallas "skrivbordsstudio", (tror jag).

k9 (oregistrerad)
Postat

Vad vill du spela in för något? På vilket sätt vill du ha ett fetare ljud? Det kanske går utmärkt för dig att skaffa saker för att komplettera den utrustning du har.

Vad är det du vill ha fetare ljud på? Använder du bara mikrofånen för att spela in din egen röst så kan det vara lönt att testa andra mikrofoner med.

Jag skulle iofs själv byta ut mixern först om jag skulle byta något. Du skulle kanske klara dig med en preamp eller en stereo preamp istället? Skulle kunna hitta något som låter bättre då utan att det behöver vara jätte dyrt.

http://www.thomann.de/se/art_tube_mp_studio_v3.htm Detta är bara ett exempel på en liten pryl som kan göra en inspelning helt annorlunda. Men det finns ju en uppsjö av likande produkter på marknaden Kolla även vad du hittar begagnat. Alternativt är ju att du kanske kan lära dig att fixa ljudet bättre i Cubase med. Om du spelar in sång i mono så blir det oftast fetare än om du gör det i stereo.

drloop (oregistrerad)
Postat

Fetare högtalare, det skulle jag ha köpt om jag var du.

Av följande skäl:

1. Du kommer att höra bättre vad du behöver rätta till i mixen.

2. Du får ett fetare ljud och därmed blir det roligare att arbeta.

Ny mick gör skillnad, även preamp eller ljudkort men det är väldigt små skillnader.

Din svagaste länk är dina högtalare.

Postat

för att fortsätta tråden och diskussionen om vad som är mest prisvärt att byta ut får jag väl säga att det verkar som om din utrustning ligger på en jämn nivå. Du kommer alltså inte få särskilt stora aha-upplevelser vad du än byter förens du har bytt flera saker i din signalkedja. Av egen erfarenhet skulle jag nog hålla med vad en del har sagt tidigare i tråden om din mikrofon, sålänge du inte vill lägga ganska mycket till för en mikrofon som känns bättre bör du kanske vänta med att byta mikrofon. Däremot så kan jag väl av egen erfarenhet också säga att du med största sannolikhet tjänar mest på att skaffa dig en extern preamp. Detta eftersom det tillverkarna gärna snålar in på i dagens billiga ljudkort är just preampen, billiga komponenter används och en design som kanske inte alltid är helt genomtänkt med aspekt på signal/brusnivå, störningar m.m. Man försöker få in mycket funktioner på en liten budget.

Omvandlarna i dagens läge är mot för ett antal år sedan dock förhållandevis bra och de flesta omvandlare i billiga ljudkort är helt okej, man måste upp ganska högt i prisklass för att märka nån stor skillnand.

Vad beträffar din mixer så har den heller inga preamps att skryta med och du tjänar även mot denna på att skaffa en extern preamp, kanske sälja mixer lägga till nån slant och sen köpa en hyffsat bra preamp för några tusenlappar?

Att skaffa nya monitorer är väl heller ingen dum investering, men kom ihåg att det är du som väljer monitorer. Du ska trivas med dom och kunna mixa i dom, det är inte alltid de dyraste och mest detaljerade monitorerna som passar att mixa i. T.ex. tycker jag inte om att mixa i genelec 1038 även då dessa är snordyra fullrangemonitorer för storlyssning, brukar endast mixa bas och kick i dessa sen får de vara tysta största delen av mixpasset till förmån för Yamaha NS-10, Genelec 1030 och ett par hemmabyggda Cube-högtalare.

Om du går i tankar på att skaffa monitorer bör du iallafall kika på Krk Rokit 5 G2, känner många som är nöjda med dessa.

Tips på preamps (mikrofonförstärkare) att prova:

Line Audio MP2 (2-kanaler) 2895kr

Focusrite TrakMaster 2 3595kr

RME Quadmic 3995kr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.