Jump to content
Annons

kör + orkester

alex30free (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

fått ett jobb att spela in i en kyrka både orkester och kör...för första gången!! 😕

Jag tänkte använda 2 småkondensator mikrofoner (stereo inspelning) på kören och samma uppsättningen på orkester...alltså att via rumsklang spela in det...

Finns det enklare/bättre sätt att sätta upp det med minimala antalet mikrofoner???

jag har aldrig spelat in portabelt så att säga, bara i studio....vad rekommenderas för utrustning...??? Laptop eller finns annat...kan också hyras juh...förslag?

Annons
Postat

Kör och orkester med fyra mickar.. Hmm

Visst går det, men det kräver nog att man är där och lyssnar på alla repetitionerna som hålls! .. Innan jag gjorde min första orkesterinspelning så lyssnade jag på orkesterrepetitioner i flera månader med olika mickuppsättningar för att lära mej hur olika stereotekniker funkar med Orkester (och kör). Om du frågar dom flesta ljudtekniker som spelar in akustisk musik, så säger alla att; "få ljud" är ganska enkelt, men natt få det att låta bra (att balansera orkester och kör), "kräver en hel del erfarenhet"...

Tyvärr är du aldeles för knapphändig med din info för att man skall kunna säga nått utan att bara vara svepande!

Man behöver gärna veta; vad det är för slags orkester?, vad är det för kör?, vad är det för slags kyrka?, vad skall dom spela?, varför begränsad till fyra mickar?, vad har du för mickar?, har du mickförstärkare?, mixer?, läser du partitur?, vad har beställaren för förväntningar?, är det en livekonsert eller är det en tom kyrka (ie. en studioupptagning)?, kommer du att ha en producent vid din sida?

Enklast (jag utgår ifrån att dina mickar är njurar?) är att sätta ett ORTF par strax bakom och några meter över huvet på dirigenten, två mickar på kören kommer måhända att låta lite tunnt (men det går), jag sätter gärna upp 4a stormembranare (Röde K2) någon meter framför och ganska högt på kör... Exakt var man ställer mickarna får man lyssna sig fram till!

Till din fördel (min i alla fall!), är att om det är en relativt välljudande kyrka, kommer merparten av ljudet som reflexer från väggar och tak, det gör att du först kommer att uppfatta ljudet som väldigt diffust, vilket tar ett tag att vänja sig vid om man är van vid närmickat i studio! .. Är det en "amatörorkester" (& kör) kan det vara fördel att ljudet är lite difust, för då gifter sig instrumentsektionerna lite bättre (även om någon spelar surt!).. Se till att snacka med din producent (din beställare) och med dirigenten i god tid innan första repetition, så att ni är på samma sida i projektet! Har du möjlighet att lyssna (med dina mickar) på andra rtepetitioner & konserter med de medverkande ensemblerna innan den föreslagna inspelningen, gör det!, du kommer att ha mycket nytta av sådan erfarenhet!

Jag tillhör dom som tycker att utrustningen är ganska okritisk, visst, vet man vad man gör så vinner man på att ha grejjer av god kvalitet. Men hur bra grejjor och matchade sereo-mick-set du än har, så kommer ändå mer än 90% av den ljudkvalitet du får ut bero på hur rummet svara emot ensemblen och var du ställt mickarna!!! Men är det fyra SM-57or du har, så är det kanske läge att kika efter nått bättre.. 😛🙂

För att ge dig lite perspektiv, så ser min utrustningslista ut när jag skall spela in kör och orkester (grovt) ut som följer..

# Studermixer (14 kanaler) om jag skall mixa direkt till stereo (ofta till en Sound Devices 722). Spelar jag in multikanal, så använder jag 8 -12 mickförstärkare (direkt in i AD som går direkt in i datorn, via mjukvara (Magix Sequoia) till hårddisk)

# 1 huvudpar, oftast rundtagande (Neumann TLM50), men är det en kyrka med mycket svårhanterade reflexer brukar jag använda njurar (ibland småmembranare, ibland ett par lånade Neumann M149), ställer som regel upp huvudparet i AB.. (pannar fullt höger vänster)

# Om rummet tjänar på det, händer det att jag sätter ut ett par rundtagande för att fånga rumsklangen! Tyvärr är det få rum som klarar av det..

# Är det en orkesater som tål det, sätter jag upp spotmickar på träblås, ibland horn och brass. Ofta en spot på kontrabasar för att få lite mer umph. Spelar någon i orkestern "solistsikt" i stycket, burkar jag sätta en spot på den orkestermedlemmen oxå (eller fler om det är fler solister).. (pannar motsvarande där i stereobilden solisten står eller sitter)

# Är det en konsert sätter jag en spot på solisten (eller flygeln om det är en pianokonsert), inte sällan en steromick i MS piano. En njure om det är stråk eller sång..

# Är det kör, sätter jag, beroende på körens storlek, 2-3-4 njurar (Röde K2) på ett par meters håll, absolut inte för nära för då kommer en eller annan röst att sticka ut (kännas spottad), vilket är jättefult även om det är en vacker röst!

# Massor av kablar och multi

80-90% av ljudet kommer från huvudparet (även kören).. Detta sagt finns det snubbar (tex. Bosse Hansson/Opus 3) som gör samma sak med en stereomick (Blumlein/Korsade åttor) och en rullbandare från forntiden, och det låter ändå förträffligt. Och där kommer erfarenheten in, vet man var man skall skall ställa sig så fixar man samma sak med en steromick, även om det är ett annat slags ljudideal!

Oj detta blev långt, och om du söker på forat kan du snappa upp ännu mer info!

Att spela in kör och orkester är ett underbart äventyr som alla ljudtekniker borde få uppleva, och det är långt ifrån så svårt som min beskrivning ovan kanske låter.. Dock klår inget erfarenhet, så bli inte rädd om det låter lite underligt dom första 50 försöken (det gör det för alla i början!) ... 😎😎😉

god tur!

/ptr

Postat

tackar tackar...väldigt intressant---jag återkommer gärna när jag undersökt mer!!

Så du tar med dig all din utrustning till inspelningen....???

Postat (redigerat)
Så du tar med dig all din utrustning till inspelningen....???

All och all, inte då, jag har nog utrustning så att jag skulle kunna spela in simultant på tre fyra olika platser om det behövdes.. Men man är ju lite Scout, så det gäller ju att vara berädd! Sen handlar det ju om vad inspelningsbeställningen kräver, är det bara en ren "dokumentation" så händer det att jag bara har två mickar eller en stereo mick rakt in i Sound Devisen, är det en skivinspelning som skall ut internationellt så fyller jag lätt en XC70 och takboxen full med stativ..

Omständigheterna styr ju vad som måste tas med och/eller vad man vill skall finnas till hands!!

Jag tror att vad man packar är högst individuellt. Och jag är väll uppfostrad med både hängslen och svångrem, så jag ser gärna till att det finns redundans i falll av att något skiter sig, min erfarenhet är att; om det kan skita sig gör det gärna det när man vart "lat" och inte packat det där lilla extra! 😲

/ptr

Redigerat av ptr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.