Jump to content
Annons

Diskussionstråd för folk som skriver "pitchlåtar"


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag tänkte att vi kanske är några stycken på studioforum som sysslar med att skriva och producera "pitchlåtar", alltså låtar ämnade för andra artister och vi kunde ju ha en egen tråd för utbyte av erfarenheter med betoning på kontakt med förlag och marknadsföring av sig själv som låtskrivare.

själv skriver jag främst "organiska" låtar som är ganska rockiga och drar stilmässigt åt artister som Pink, Kelly Clarksson, Demi Lovato, Lambretta....typ teenpop med lite gitarrer och kvinnlig sång 😲....gör naturligtvis inte bara sådana låtar men den genren ligger nog naturligast för mig.

jag är inte signad till ngt förlag men har haft positiva möten med dom flesta majorförlag och några låtar har därigenom skickats till olika projekt, dock utan napp ännu. kommer precis idag från ett möte med en ny A&R på ett stort förlag som gillade mina låtar men tyckte att genren var svårpitchad och att jag själv borde samarbeta med en artist och skräddarsy låtar åt denna och jobba fram ett projekt från scratch så att säga. tyckte oxå att låtarna då kunde ha ännu mer rockig "edge".

på ett annat möte med ett majorförlag tyckte dom tvärtom att jag borde skriva mer mainstream och mindre "artistiskt" : )

att åsikterna går isär är inte så konstigt....det är ju trots allt människor och inget är nog rätt eller fel men just sådana saker kan man kanske diskutera i den här tråden.

mina egna frågor eller förlag på diskussion är:

- är något förlag bättre eller sämre på att jobba med låtar i just min genre?

- tips på andra förlag för ändamålet än Universal, Sony, EMI, Warner Chappell, Air Chrysalis?

- lägga ut låtar på myspace och liknande eller inte? (någon A&R säger att en låt kan betraktas som inte orginallåt och att den blir "bränd" och ngn annan säger att man inte ska hålla igen på nånting)

- gå andra vägar än via förlag? lönt att gå på skivbolagens A&R? (att känna eller skriva med en artist är nog det bästa men om man inte gör det...Fredrik Kempe säger i en intervju i Studio för några nummer sedan att det är oseriöst att direkt vända sig till artisten medan jag har hört flera förlag säga att det är just vad man ska göra)

- klokt eller krångligt att vända sig till utländska förlag? (vet t.ex. en person som driver ett 1-manna förlag som satt i Sverige och var villig att pitcha mina låtar men nu jobbar i Australien....det finns ju internet men.....)

Fyll på med vad ni vill som rör ämnet men jag skulle vänligen önska att endast folk som sysslar med detta och har egen erfarenhet skriver i tråden

Hoppas det blir en livfull tråd

Petri

ps. är intresserad av samarbeten i Stockholm....skicka pm vid intresse

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 månader senare...

Att komma in som låtskrivare på förlag är nog ännu svårare än att komma in som artist, som artist kan det räcka att ha vinkat lite i TV så är man intressant.

De förlag du nämner är ju några av de största som finns, och jag vet inte om det är möjligt att gå från scratch dit direkt.

Jag hade lite kontakt med de "stora" för något år sedan, och skickade iväg en portfölj med låtar i varierande gengres för att visa bredd. Omdömena varierade från "inte intressant för oss i nuläget" till "du har verkligen nåt på gång här". Gemensamt för alla var att det var väldigt viktigt att man hade fått ut låtar tidigare,

som en slags kvalitétssäkring för dem antar jag.

Hursomhelst så blev jag i samma veva kontaktad av ett lite mindre förlag som jobbar oberoende mot skivbolag, och jag kände att det är viktigare att ha någon som tror på en och ger en utrymme och tid att utvecklas också.

Fast i den genre du vill skriva så är det kanske främst de "stora" du bör hamna hos..., men jag tror ändå att du ska försöka med lite mindre förlag och börja få ut låtar, sen blir det enklare att ta sig vidare.

Här finns det en del

http://www.smff.se/?id=356

/Anjou

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, att bli kontrakterad låtskrivare på majorförlag är nog väldigt svårt....däremot jobbar åtminstone vissa även med enstaka låtar och jag har fått några sådana ivägskickade till några projekt, dock utan att få ngn "cut". om du, Anjou, har tips på ngt mindre förlag du tror kan funka i sammanhanget så mottages det tacksamt.

träffade en person som suttit som A&R på ett majorförlag men som nu drev sitt eget enmans förlag och som ville pitcha mina låtar. jag var dock tveksam då och ville träffa fler först och när jag sedan hade bestämt mig för att det kändes bra så flyttade han till Australien : (

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...