Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har ett bekymmer... Bandet jag ska börja köra med halvtid kör in-ear både live och i replokalen. Hittills har jag använt mig av mina underbara Beyerdynamic DT250 hörlurar på repen. Det är riktigt skönt med hörlursmonitoring nu när jag vant mig! Men jag kan ju inte ha stora svarta Musse Pigg lurar på mig på gigen! Dessutom pallar inte lurarna riktigt den bas (jag är basisten) jag skulle behöva när det ska tryckas på lite.

Problemet är att jag testat flera in-ear lurar och alla är för breda för min öron! Mina öronpluggar jag använder är apotekets "pro"-granar, de sitter bra. Jag har testat t ex Alpine öronpluggar och får klippa loss en massa av granen för att få det att funka på ett ungefär. Men de har känts mest bara obehagliga, så jag gick åter till apotekets. In-ear lurar som andra killar i min ålder och storlek använder gör ont att försöka stoppa i örat och går oftast inte... Det känns som örongången är för trång helt enkelt. Fick senast testa ett par Sennheizer in-ear som ägaren sa är de minsta han nånsin träffat på. De gick in någorlunda bra men pluppade ut direkt igen. Vi funderade på om de kanske skulle fungera om dämpningssatsen var granar istället för de släta som de var utrustade med.

Jag vill försöka börja med att hitta några ok alternativ för hyfsat billig peng. Annars blir det väl att gå och gjuta av öronen, eller i alla fall gå kolla om jag kan ens göra det. Känns bara lite för dyrt för att börja med. Någon som haft samma problem och/eller vet om några riktigt små in-ear lurar med granar som dämpningssats? Tacksam för alla svar.

SE MIN LÖSNING HÄR UNDER, UPPDATERAT ETT ÅR EFTER -->

Hej!

Jag uppdaterar med info nu dryga ett år efteråt med svar på lösning! Till alla er med samma frågeställningar. Hoppas det blir till hjälp för någon :-)

Vanligt

Mina hörselgångar är trånga och det är ganska vanligt. De fylls snabbt med vax, speciellt om jag använder in-ear för då packas vaxet in varje gång hörlurarna stoppas in. Jag har numera vaxpropp varje 2-3 vecka och löser upp det med Revaxör, receptfritt från Apoteket.

Koss Spark kan funka

Vanliga in-ear proppar fungerade inte, jag fick inte in även de minsta och hittade inga fungerande alternativ med granar. Billiga Koss Spark-proppar var de enda som jag lyckades pilla in lite halvdant, de är numera mina reservproppar men låter inte särskilt kul. De låter basiga, muddiga och distar direkt när det blir lite volym. Har du lyckats stoppa i dom lite fel så kommer det nästan inget ljud alls för man har råkat täppa till ljudhålet. Trots det är de bättre än att ha vanlig monitor.

Ultimate Ears

Jag köpte till slut ett par gjutna Ultimate Ears in-ear. UE4, deras billigaste gjutna modell (ca. 4500kr, billigare om man beställer flera par samtidigt). De har varit en bra investering och har använts under ett år nästan varje helg. För mig med trånga hörselgångar var gjutna in-ear det enda alternativet, men ett bra sådant!

UE4 är tvåvägs, en bas och en diskant. Ljudet är tydligt men inte särskilt fylligt. Som basist saknar jag botten i dem och ångrar att jag inte lade till tusingarna för UE7 som är trevägs, två bas och en diskant. 4 av 5 i bandet införskaffade likadana. Sångaren gillade tydligheten för sången och brydde sig inte så mycket om annat. Gitarristen saknade inte heller nåt men trummisen hade önskat lite mer botten. Själv drog jag ut ena proppen när jag inte hörde basen tillräckligt bra. Inte så bra för hörseln men lite rock'n'roll (rekommenderas ej, min diskantuppfattning har försämrats märkvärt, men å andra sidan var jag ljudkänslig förut det är jag inte längre).

Råd och tips

Ett HETT TIPS till själva gjutningstillfället är att öppna munnen så man biter på två fingrar istället för en som vi blev instruerade och ÄVEN LE samtidigt!!! Det verkar som att hörselgångarna är som mest utvidgade då. Så som jag har det nu sluter inte lurarna tätt och allt bas försvinner direkt när jag öppnar munnen samtidigt som jag ler (t ex sjunger en trevlig låt). Jag måste se sur ut på scen för att få bästa ljud... Surt! Men har inte råd att göra om. Ändå fungerar det helt ok bra och själva medhörningen är ju jätteskönt att ha så tydligt som det blir med in-ear. Sjukt vad vanlig monitor känns dåligt de gånger man återkommer till en sån!

Tillbehör

By the way har jag ett Sennheiser G2 trådlöst in-ear system till lurarna. Fungerar utmärkt och limitern skyddar fint från de mest skadliga ljuden. Gissar dock att Line6 kommer snart komma ut med digitala trådlösa in-ear system i deras Relay serie. De kommer nog klå alla konkurrenter i både pris och ljudkvalitet. Sennheisern ger en del brus och sämre diskant, jämför det med som det låter från de små FM-sändarna från iPhonen/MP3-spelaren till bilradion jämfört med att koppla direkt med kabel. Inte riktigt lika bra, men absolut dugligt!

SUMMERING

Trånga hörselgångar och vill ha in-ear? En investering på gjutna in-ear är värt! Finns två bra alternativ som jag ser det. Slicka, snygga, proffsiga, dyra Ultimate Ears eller ett par valfria (helst modellen bättre) som du gjuter proppar till via Bellman & Symfon (räkna med att in-earen kommer sticka ut från huvudet en del, beroende på in-ear modell). Vid val av in-ear ta hänsyn till ditt användningsområde. Som basist och trummis kommer du vilja ha ordentligt med kräm i basen. Har du råd köp hellre modellen bättre för dina lurar kommer kunna tjäna dig länge och du kommer inte senare kunna sälja dina gjutna för att finansiera ett byte upp. Vaxproppar är vanligt och enkelt att hantera, prata med en Apotekare. Om du gjuter se till att ha så öppna öron som möjligt ;-) Koss Spark lurar kan testas för att få känna på in-ear känslan. Maila mig vid frågor eller fortsätt på tråden :-)

Taggar: in ear för små öron, vaxproppar av in ear, in ear för basister, att tänka på om in ear på scenen live, in-ear hörlurar, inear, gjutna proppar

Redigerat av dbass
Annons
Postat (redigerat)

Jag har samma problem, det existerar inga färdiga inears som inte är för stora! Jag kör sen flera år live med HD 280 pro lurar, skiter i att det ser lite korkat ut. Ingen säger nåt heller. Kör ni ut allt i PA med subbasar kommer du att höra lite extra bas därifrån, även med lurarna på skallen.

De flesta tyx vara inne på att högdämpande lurar är mkt bättre ang hörselskador än inear. När jag körde inear pep det jämt i öronen, nu går det bättre.

Det enda alternativet är väl att specialgjuta inear-grejer. Men för hörseln tror jag lurar är bäst.

Edit: Jag har köpt vete fan hur många inearproppar med utbytbara trattar eller vad det kallas. Jag har fått stå och peta mer på dem än att spela gitarr. Jag har gett upp det där.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Ja, det är ju det jag är lite rädd för... Att jag lägger massa pengar på en massa varianter som ändå inte funkar.

Jag är också misstänksam till om in-ear är det skonsammaste högljudda alternativet för öronen egentligen. Men rent logiskt borde väl vanliga lurar vara sämre eftersom de måste trycka ut ljudet starkare då de står på längre avstånd från örat och dämpar mindre? Samtidigt har ju du dina erfarenheter Guitar Nilsson.

Skickade nyss mail till Etymotic in-ear tillverkare jag hittat på nätet som enligt bilderna använder bara granar på sina in-ears. De verkar vara rätt kunniga i området också. Vi får se vad de svarar. Man kan ju i alla fall förvänta sig att de vill rekommendera någon av deras produkter. Men kanske de har nåt annat att komma med också. Ska ta och leta upp någon hemma i Eskilstuna som gjuter såna proppar som man kan göra besök hos. Detta ska utredas!

Har du Guitar Nilsson hittat några lurar som ändå funkat ok? Jag kan ju hoppas vara inte lika hopplöst fall som du 😱

Postat
Proppa in apoteksgrahnarna lite längre i örat och köp den mindre varianten. Funkar hyfsat för mig iaf. Vill gärna också ha formgjutna men har inte råd.

Hur menar du slejnard? Använder du apoteksgranarna på in-ear lurar? Jag kanske borde testa klippa till apotekslurarna och försöka trä dem på Sennheizerlurarna??

Postat

Öh... Jag upplever att man kan spela mkt lägre med de slutna lurarna Sennheiser HD 280 pro, än med inear. Jag har alltid hörlursvolymen på mixern inom räckhåll och testar ibland om jag kan dra ner lite utan att vissa delar i mixen försvinner. Med proppar blev ljudet fan så mycket starkare, sänkte jag med dem hörde jag inte hur jag sjöng. Är riktigt rädd för inear, är ganska säker på att jag sabbade hörseln lite under just den perioden.

Kan även säga att jag testat mina dyrare och med bättre ljud, Beyerdynamics studiolurar live, men de har för låg dämpfaktor och funkar väldigt dåligt live, med dem får jag höja ljudet som fan för att överrösta ljudet från subbaslådan som går bakåt. Så det som betyder mest är hög dämpfaktor på lurarna, då kan man ha svag volym på så man står pall en hel kväll. Jag tror knappt det finnas några bättre än just HD 280 pro.

Lirar du bas kan du med viss träning hänga av lurarna ibland och gå fram på scenkanten och stila för damerna. Med lite rutin kan du ju spela vissa låtar lika bra utan perfekt monitor.

Postat (redigerat)
Hur menar du slejnard? Använder du apoteksgranarna på in-ear lurar? Jag kanske borde testa klippa till apotekslurarna och försöka trä dem på Sennheizerlurarna??

Nej jag kör enbart apoteksgranar. Var nyss på en konsert med Norrbotten Big Band och märkte att de gick att trycka in en bit i hörselgången. De heter "sim och musikpropp" på apoteket. Har tidigare under lååång tid ( drygt 20 år) spelat gitarr utan skydd. Förmodligen så har regelbundna vaxproppar räddat min hörsel i repan och live. Menar bara att de dämpar ljud och missförstod därmed frågan. Fast det räcker oftast för mig.

edit: jag proppade alltså inte in NBB i örat=)

Redigerat av slejnard
  • 1 månad senare...
Postat

Jag uppdaterar tråden med ny info... problemet med små öron och in-ear verkar vara ganska vanligt.

Jag har lyckats få kontakt med en riktigt bra snubbe på Bellman & Symfon, de som gör gjutna öronproppar i Sverige (de är i alla fall störst och mest respekterade). Han kunde rekommendera ett par lurar som han ansåg vara de minsta på marknaden nu, Q-Jay heter dom och är tillhör det svenska märket Jays (http://www.jays.se/products/earphones/q-jays.html). De ligger på ca 1300kr. Dock är problemet med dom att basen börjar enligt omdömen på nätet fladdra vid höga volymer. Annars så ska ljudet tydligen vara väldigt bra. Men eftersom jag ska använda in-ear live på scen som basist, känner jag att de måste klara av hög volym och mycket av min bas.

Det ledde till nästa fråga vilket jag fick bra svar på. Kan de gjuta proppar till vilka lurar som helst? Ja, det kan de! Det är tydligen en tjänst de har och ska vara väldigt duktiga på, men inte marknadsför på något sätt 😕 Alltså är det bara välja ett par bra lurar, köpa dom, göra avgjutningar och säga till dem att anpassa dom efter hörlurens modell. Klart på några veckor! Notan hamnar på ca 2000-2500kr + lurarna. Fördelar och nackdelar då? Jo...

PLUS:

+ du får välja de lurar som passar din smak

+ till skillnad från helgjutna snäckor där luren sitter inbyggt i proppen kan du byta ut hörluren mot en likadan när den går sönder, detsamma gäller proppen = kostnadseffektiv underhåll! (slipper byta ut hela systemet, endast delar av den)

+ hörlurarna sitter bättre i örat tack vare gjutningen

+ gjutningen är t o m bättre på att stänga ute externa ljud än de vanliga skumgummipropparna som följer med vanliga in-ear lurar, bättre isolering= bättre ljud

MINUS:

- lurarna kommer sticka ut från öronen mer eller mindre beroende på öron och modell, med helgjutna snäckor (ex Ultimate Ears) får du in allt i örat utan att något sticker ut, estetiskt snyggare

- du kan inte använda de gjutna propparna utan lurar, vill du ha gjutna öronproppar bara i ljuddämpningssyfte måste du beställa ett par till

Att tänka på:

* Har du små öron vill du helst ha så diskreta in-ear lurar som möjligt så att du slipper se ut om Frankenstein (två korkar ut från öronen). Detta eftersom ju mindre öron du har desto längre ut hamnar lurarna då de inte får plats. Bellman & Symfon kunde förvarna om detta skulle bli extremt. Shures lurar är rätt diskreta tydligen.

* När luranpassningen är gjord på gjutningen kan det inte ändras. Då kan man bara använda den modellen av lur på de gjutningarna. Vill man använda andra lurar får man med största sannolikhet beställa nya gjutningar anpassade för just dom lurarna.

* Processen i tillverkningen av proppen förstör avgjutningen. Så vill man ha fler proppar än ett par får man beställa det på samma beställning, annars behöver man gå till audionomen igen för ny avgjutning (kostnad ca 500kr).

Detta hade jag lärt mig hittills. Varsågoda!

Jag har beslutat att låta gjuta ett par proppar och anpassa de till ett par bra lurar. Jag måste bara bestämma mig för vilka. Jag ska provlyssna på Shurelurar, känner en som har SL5 tror jag. Men just nu känns M-Audios lurar väldigt intressanta. Jag är hittills nöjd med allt jag använt av deras prylar och in-ear lurarna har fått mycket bra kritik. Fast ingen jag känner använder dom... Någon här som vet nåt om dom? De verkar i alla fall vara väldigt prisvärda. 2500kr för tvåvägs dj-lur. 3200kr för tvåvägs referenslur. Hela kalaset kommer att landa på 5000-6000kr verkar det som... men jag tror det blir värt det! Känns inte som jag har några alternativ heller, förutom en vanlig monitorhögtalare vilket inte funkar i det sammanhanget jag spelar i numera.

Försöker komma ihåg att återkomma när detta utvecklar sig vidare :-)

Postat
...Han kunde rekommendera ett par lurar som han ansåg vara de minsta på marknaden nu, Q-Jay heter dom och är tillhör det svenska märket Jays (http://www.jays.se/products/earphones/q-jays.html).

Jag har också väldigt små öron, men såna där klibbiga skumgummikuddar som man klämmer ihop och som sedan expanderar i öronen brukar funka helt OK för mig. Passar såna kuddar till "alla" in-ear-lurar? Nån som vet?

/Mattias

Postat

Kollade sidan med q-JAYS, grovleken på propparna var ca 7,5 mm: Size(L)19 x (W)7.5 x (H)7.4 mm

Och de ska vara de minsta som finns... Mätte sen en Topz rätt över, den var ca 6 mm, och en sån är max vad jag kan få in i hörselgången utan skohorn och hammare. Undrar verkligen om det ens går att specialgjuta en så smal proppsnabel?

Postat (redigerat)

Jag har lillebrorsproppen D-Jays och är riktigt nöjd med dom. Jag har inte upplevt nån fladdrande bas med dom dessutom dämpar dom omgivande ljud så pass effektivt att man inte behöver spela så högt med dom.

Har också problem med smala hörselgångar och just D-Jays propparna är dom skönaste jag testat hittills.. Jag använder skummgummipropparna som man klämmer ihop. Mailade deras support om att jag ville köpa 5 par till med skummgummiproppar fick mailsvar på 5 minuter att det kunde jag få gratis och 2 dagar senare hade jag en påse i brevlådan.. Bra service alltså.. 😄

http://www.jays.se/products/earphones/d-jays-details.html

Redigerat av hegobald
Postat

Koss spark plugg, kostar 150 kr, bra me bas och bara du tar bort skumgummit från luren, stoppar in de som vanliga öronproppar, låter de expandera först SEN stoppar du in luren, har funkat skit bra för mig förut!

Postat
Men just nu känns M-Audios lurar väldigt intressanta. Jag är hittills nöjd med allt jag använt av deras prylar och in-ear lurarna har fått mycket bra kritik. Fast ingen jag känner använder dom... Någon här som vet nåt om dom? De verkar i alla fall vara väldigt prisvärda. 2500kr för tvåvägs dj-lur. 3200kr för tvåvägs referenslur. Hela kalaset kommer att landa på 5000-6000kr verkar det som... men jag tror det blir värt det! Känns inte som jag har några alternativ heller, förutom en vanlig monitorhögtalare vilket inte funkar i det sammanhanget jag spelar i numera.

Försöker komma ihåg att återkomma när detta utvecklar sig vidare :-)

Spana in DV247.com dom har grymma priser på M-Audios IE-serie 😄

• 1 år senare...
Postat (redigerat)

Hej!

Jag uppdaterar med info nu dryga ett år efteråt med svar på lösning! Till alla er med samma frågeställningar. Hoppas det blir till hjälp för någon :-)

Vanligt

Mina hörselgångar är trånga och det är ganska vanligt. De fylls snabbt med vax, speciellt om jag använder in-ear för då packas vaxet in varje gång hörlurarna stoppas in. Jag har numera vaxpropp varje 2-3 vecka och löser upp det med Revaxör, receptfritt från Apoteket.

Koss Spark kan funka

Vanliga in-ear proppar fungerade inte, jag fick inte in även de minsta och hittade inga fungerande alternativ med granar. Billiga Koss Spark-proppar var de enda som jag lyckades pilla in lite halvdant, de är numera mina reservproppar men låter inte särskilt kul. De låter basiga, muddiga och distar direkt när det blir lite volym. Har du lyckats stoppa i dom lite fel så kommer det nästan inget ljud alls för man har råkat täppa till ljudhålet. Trots det är de bättre än att ha vanlig monitor.

Ultimate Ears

Jag köpte till slut ett par gjutna Ultimate Ears in-ear. UE4, deras billigaste gjutna modell (ca. 4500kr, billigare om man beställer flera par samtidigt). De har varit en bra investering och har använts under ett år nästan varje helg. För mig med trånga hörselgångar var gjutna in-ear det enda alternativet, men ett bra sådant!

UE4 är tvåvägs, en bas och en diskant. Ljudet är tydligt men inte särskilt fylligt. Som basist saknar jag botten i dem och ångrar att jag inte lade till tusingarna för UE7 som är trevägs, två bas och en diskant. 4 av 5 i bandet införskaffade likadana. Sångaren gillade tydligheten för sången och brydde sig inte så mycket om annat. Gitarristen saknade inte heller nåt men trummisen hade önskat lite mer botten. Själv drog jag ut ena proppen när jag inte hörde basen tillräckligt bra. Inte så bra för hörseln men lite rock'n'roll (rekommenderas ej, min diskantuppfattning har försämrats märkvärt, men å andra sidan var jag ljudkänslig förut det är jag inte längre).

Råd och tips

Ett HETT TIPS till själva gjutningstillfället är att öppna munnen så man biter på två fingrar istället för en som vi blev instruerade och ÄVEN LE samtidigt!!! Det verkar som att hörselgångarna är som mest utvidgade då. Så som jag har det nu sluter inte lurarna tätt och allt bas försvinner direkt när jag öppnar munnen samtidigt som jag ler (t ex sjunger en trevlig låt). Jag måste se sur ut på scen för att få bästa ljud... Surt! Men har inte råd att göra om. Ändå fungerar det helt ok bra och själva medhörningen är ju jätteskönt att ha så tydligt som det blir med in-ear. Sjukt vad vanlig monitor känns dåligt de gånger man återkommer till en sån!

Tillbehör

By the way har jag ett Sennheiser G2 trådlöst in-ear system till lurarna. Fungerar utmärkt och limitern skyddar fint från de mest skadliga ljuden. Gissar dock att Line6 kommer snart komma ut med digitala trådlösa in-ear system i deras Relay serie. De kommer nog klå alla konkurrenter i både pris och ljudkvalitet. Sennheisern ger en del brus och sämre diskant, jämför det med som det låter från de små FM-sändarna från iPhonen/MP3-spelaren till bilradion jämfört med att koppla direkt med kabel. Inte riktigt lika bra, men absolut dugligt!

SUMMERING

Trånga hörselgångar och vill ha in-ear? En investering på gjutna in-ear är värt! Finns två bra alternativ som jag ser det. Slicka, snygga, proffsiga, dyra Ultimate Ears eller ett par valfria (helst modellen bättre) som du gjuter proppar till via Bellman & Symfon (räkna med att in-earen kommer sticka ut från huvudet en del, beroende på in-ear modell). Vid val av in-ear ta hänsyn till ditt användningsområde. Som basist och trummis kommer du vilja ha ordentligt med kräm i basen. Har du råd köp hellre modellen bättre för dina lurar kommer kunna tjäna dig länge och du kommer inte senare kunna sälja dina gjutna för att finansiera ett byte upp. Vaxproppar är vanligt och enkelt att hantera, prata med en Apotekare. Om du gjuter se till att ha så öppna öron som möjligt ;-) Koss Spark lurar kan testas för att få känna på in-ear känslan. Maila mig vid frågor eller fortsätt på tråden :-)

Taggar: in ear för små öron, vaxproppar av in ear, in ear för basister, att tänka på om in ear på scenen live, in-ear hörlurar, inear, gjutna proppar

Redigerat av dbass
Postat (redigerat)

Om det inte finns mindre lurar så, prova tejpa fast dom små med en liten tejpbit eller försök festa dom på något sätt, låter nog störtlöjligt men försök att göra det osynligt.

Sådana här hörploppar har jag till mp3n

l_08906486.jpg

(fast knallmörkgröna), kolla om det finns några inear i liknande modell. (dom är typ hälften så breda som vanliga hörploppar)

Redigerat av hwasser
  • 2 månader senare...
Postat

Om det inte finns mindre lurar så, prova tejpa fast dom små med en liten tejpbit eller försök festa dom på något sätt, låter nog störtlöjligt men försök att göra det osynligt.

Sådana här hörploppar har jag till mp3n

l_08906486.jpg

(fast knallmörkgröna), kolla om det finns några inear i liknande modell. (dom är typ hälften så breda som vanliga hörploppar)

Vore festligt att veta vad de där heter?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.