Guitar Nilsson Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Det här har jag funderat över förr, men har liksom aldrig fått riktig kläm på det. Om jag vill kunna få ett riktigt snyggt och supervarmt sångljud åt det hållet äldre countrygubbar får på nyare Nasheilleinspelningar, tänker tex på CDn "If I could only fly" med Merle Haggard, var får jag mest valuta, med rör i micken eller preampen? Mina två bästa mickar är två Röde NT2-A, tycker verkligen om dem både till sång och allt annat. Nån riktigt bra preamp har jag inte, en ART DPSll stereopreamp som jag också gillar. Den använde jag när jag spelade in live jazzpiano, då använde jag ett läge för piano med rörförstärkning, mickarna var då två CM3 satta bakom pianot, helt skitbra soft pianoljud blev resultatet. En fin grej med DPS11 är att den har digital coaxutgång och min enkla porta har också en coax stereoingång. Med preampen kopplad på portans vanliga lineingångar blev ljudet inte nåt bättre än med portans egna mickförstärkare, men genom coaxingången blev det hörbart bättre. Så hur går man vidare mot det optimala varma superljudet på sång? En Röde K2? AKG Solidtube? Eller köra på de mickar jag har och skaffa en fin rörpreamp? Jag inbillar mig en bra rörpreamp skulle göra mer än en kvalitets rörmick om jag måste köra på portans egna preampar eller genom ARTen, men det kanske inte stämmer. Antag att jag har 5000 kr att vifta med. Coaxutgång är nog ett måste om det ska vara värt att satsa alls på nån preamp. Det kanske finns bra stereopreampar också runt fem tusen spänn. Är det någon som har några tankar rent generellt om varför antingen en rörmick eller en rörpreamp är att föredra så vore det intressant att höra. Funderingar kring det är väl största anledningen till inlägget egentligen, inte vilken preamp eller rörmick som är bäst för fem tusen.
Gilbert Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Jag skulle satsa på rörpreamp (och en “riktig”, d v s högspänning och inte “hybrid“ = bara rör i utsteget) då man får större möjligheter att välja hur rören skall drivas. Sen är frågan om du kanske egentligen är ute efter transformatormättnad (ofta det som folk kallar “varmt”/”mjukt”)...
Guitar Nilsson Postat 19 november 2009 Trådstartare Postat 19 november 2009 (redigerat) Jag skulle satsa på rörpreamp (och en “riktig”, d v s högspänning och inte “hybrid“ = bara rör i utsteget) då man får större möjligheter att välja hur rören skall drivas. Sen är frågan om du kanske egentligen är ute efter transformatormättnad (ofta det som folk kallar “varmt”/”mjukt”)... Högspänning? Har sett en Aphex 230 channelstrip som Claes säljer jag blev sugen på. Att ha en riktigt bra kompressor i samma enhet vore ju guld för mig som kör mobil porta. Den har ju också coaxutgång som jag vill ha... Men den är ju en hybrid... Kan jag ockra lite på rullbandaren skulle jag kunna köpa den av Claes. Men, men... http://www.blocket.se/malmo/Aphex_230___Ma...or_24329994.htm Edit: Transformatormättnad? Om det är det jag vill ha, vad för preamp ska jag ha då? Redigerat 19 november 2009 av Guitar Nilsson
Limpan Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Om det är transformator-mättnad du söker, som jag själv oftast är mer förtjust i än rör, kan jag varmt rekommendera preamps som bygger på eller kopierar Neve 1073. Gillar skarpt det ljudet. En riktigt neve 1073 preamp kostar väl kanske 30.000:- eller liknande. Vintage Design gör en mycket bra kopia som heter M73 och ligger på hälften av det priset ungefär. Sen om man vill går ner ytterligare finns ju Golden Age Project PRE73, som många tycker låter snyggt, dock är inte alla överens om att det låter som Neve 1073 😠 PRE73 ligger väl på typ 3000 :- om jag inte är helt ute å cyklar...
Gilbert Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Edit: Transformatormättnad? Om det är det jag vill ha, vad för preamp ska jag ha då? En modell som innehåller en trafo som går att driva efter behag, t ex PRE73 eller M73D. Allt om trafos: http://www.jensen-transformers.com/an/Audi...s%20Chapter.pdf
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 DV247 har bra pris på Neve 1073 DPA. En sån ska jag själv köpa när budgeten tillåter alternativt en Great River MP-2NV http://www.dv247.com/studio-equipment/ams-...c-preamp--24908
Guitar Nilsson Postat 19 november 2009 Trådstartare Postat 19 november 2009 (redigerat) DV247 har bra pris på Neve 1073 DPA.En sån ska jag själv köpa när budgeten tillåter alternativt en Great River MP-2NV http://www.dv247.com/studio-equipment/ams-...c-preamp--24908 För mycket slantar för mig. Ju mer jag lurar på det, så tror jag nog en mono channelstrip med spdif ut vore det bästa. RANE-kompressorn jag har är nog bra, men då ska den in och ut på insert med kablar o kontakter. Inte säkert att nivåerna blir hundra anpassade. Att ha kompressor mm ihopbyggt i samma burk borde vara kanonbra för en portastudio. Då behöver jag inte använda nåt av portans inbyggda effekter, den blir bara en bandare. Jag hade hoppats Claes hade nån kommentar om Aphex 230. Tänk vilken j-a radiovoice jag skulle kunna få med en Aphex 230 och kaggemicken D112! Då skulle jag kunna spela Elvis och sitta och mumla om att all ny musik är enbart skit! 😲 Redigerat 19 november 2009 av Guitar Nilsson
drloop (oregistrerad) Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 (redigerat) Jag skulle nog satsa på en annan mick. Preamps i all ära men en mick gör trots allt större skillnad. Behöver kanske inte vara en dyr mick. NT2A är väl ganska toppade i diskanten om jag minns rätt så en mick med lite topp diskant kanske? Det behöver absolut inte vara en rörmick. Sedan spelar rummet där du spelar in en mycket viktig roll, men det vet du redan antar jag. Testa olika platser för att spela in sång. Redigerat 19 november 2009 av drloop
Guitar Nilsson Postat 19 november 2009 Trådstartare Postat 19 november 2009 Jag skulle nog satsa på en annan mick.Preamps i all ära men en mick gör trots allt större skillnad. Behöver kanske inte vara en dyr mick. NT2A är väl ganska toppade i diskanten om jag minns rätt så en mick med lite topp diskant kanske? Det behöver absolut inte vara en rörmick. Sedan spelar rummet där du spelar in en mycket viktig roll, men det vet du redan antar jag. Testa olika platser för att spela in sång. Intressant åsikt lite mot strömmen! Menar du att jag skulle satsa på en mick med mindre diskant än NT2-A? Den är väl inte vass tycker jag? Var det inte så att det var de gamla NT2 (tillverkade i Kina?) som var vassa i diskanten? Med min viskyvoice behöver jag all diskant som finns. 😄
Claes Holmerup Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 För mycket slantar för mig.Ju mer jag lurar på det, så tror jag nog en mono channelstrip med spdif ut vore det bästa. RANE-kompressorn jag har är nog bra, men då ska den in och ut på insert med kablar o kontakter. Inte säkert att nivåerna blir hundra anpassade. Att ha kompressor mm ihopbyggt i samma burk borde vara kanonbra för en portastudio. Då behöver jag inte använda nåt av portans inbyggda effekter, den blir bara en bandare. Jag hade hoppats Claes hade nån kommentar om Aphex 230. Tänk vilken j-a radiovoice jag skulle kunna få med en Aphex 230 och kaggemicken D112! Då skulle jag kunna spela Elvis och sitta och mumla om att all ny musik är enbart skit! 😲 Jaha - vad ska jag säga, utan att beskyllas för att göra reklam...? 🙂😛 Analogfreak: Hade inte du en Aphex 207D, eller kommer jag ihåg fel? Preampen i 230 är nämligen samma som i 207, men så är den en komplett channelstrip med kompressor och hela köret. Den har rörteknik, men det är vad de kallar för "reflected plate", vilket innebär att röret inte sitter i signalvägen, utan de skickar signalen till röret och använder rörets utsignal till att styra preampen på något smart sätt. Resultatet blir en mild, snygg färgning. En sådan channelstrip kan, som du säger, vara en smart lösning för dig eftersom du kör med porta i stället för dator - men det gäller att vara lite försiktig med komprimeringen tills du har lärt dig hur burken reagerar. Du har ju lite svårt att backa till hur det var före komprimeringen... 😛
drloop (oregistrerad) Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Hade du inte någon ADK mick också? Prova den... kanske blir den kanon?
Guitar Nilsson Postat 19 november 2009 Trådstartare Postat 19 november 2009 Hade du inte någon ADK mick också?Prova den... kanske blir den kanon? Jag hade en ADK 51 som jag tyckte lät bra tills jag jämförde med rödenas sound och tystnad. Då bytte jag snabbt in den på Musikbörsen.
Guitar Nilsson Postat 19 november 2009 Trådstartare Postat 19 november 2009 Jaha - vad ska jag säga, utan att beskyllas för att göra reklam...? 🙂😲 Analogfreak: Hade inte du en Aphex 207D, eller kommer jag ihåg fel? Preampen i 230 är nämligen samma som i 207, men så är den en komplett channelstrip med kompressor och hela köret. Den har rörteknik, men det är vad de kallar för "reflected plate", vilket innebär att röret inte sitter i signalvägen, utan de skickar signalen till röret och använder rörets utsignal till att styra preampen på något smart sätt. Resultatet blir en mild, snygg färgning. En sådan channelstrip kan, som du säger, vara en smart lösning för dig eftersom du kör med porta i stället för dator - men det gäller att vara lite försiktig med komprimeringen tills du har lärt dig hur burken reagerar. Du har ju lite svårt att backa till hur det var före komprimeringen... 😛 När jag i mix brukar ratta sång så hittar jag snart det sound jag vill ha. Skruvar jag en längre stund brukar jag oftast hamna på samma ställe igen. Dessutom har jag typ extrem kompressorvana eftersom jag alltid kör den på sång och elgitarr live och lyssnar genom lurar. Och gör jag sångpålägg till mitt eget band så blir ju sången det sista jag jobbar med och kan då direkt höra vad som passar till musiken, och behöver liksom aldrig gå tillbaka till det okomprimerade ljudet. Hittade dessa fryntliga figurer som skryter om burken:
Claes Holmerup Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 När jag i mix brukar ratta sång så hittar jag snart det sound jag vill ha. Skruvar jag en längre stund brukar jag oftast hamna på samma ställe igen. Dessutom har jag typ extrem kompressorvana eftersom jag alltid kör den på sång och elgitarr live och lyssnar genom lurar. Och gör jag sångpålägg till mitt eget band så blir ju sången det sista jag jobbar med och kan då direkt höra vad som passar till musiken, och behöver liksom aldrig gå tillbaka till det okomprimerade ljudet.Hittade dessa fryntliga figurer som skryter om burken: Kul klipp! 🙂 - men den ÄR verkligen bra också. 😲 Som du beskriver det, så passar det dig säkert väldigt bra med en komplett channelstrip, så Aphexen passar nog som handen i handsken.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Jaha - vad ska jag säga, utan att beskyllas för att göra reklam...? 🙂😲 Analogfreak: Hade inte du en Aphex 207D, eller kommer jag ihåg fel? Nej jag har aldrig ägt en sån. Däremot har jag haft en Focusrite Octopre som jag sålde när jag köpte mitt DM1000. 😛
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 (redigerat) Angående reklam Claes så kan du få en helt egen kategori på mitt nystartade forum där du har direktlänkar till dina tester och där du kan skapa trådar med priser och bilder på allt du säljer. Du kan få ensamrätt till att starta trådar i den kategorin. Hör av dig med förslag och idéer 🙂 Om jag vore dig Nilsson så skulle jag prova en Röde K2 för jag tror du skulle älska micken. Redigerat 19 november 2009 av Analogfreak
slejnard Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 När jag i mix brukar ratta sång så hittar jag snart det sound jag vill ha. Skruvar jag en längre stund brukar jag oftast hamna på samma ställe igen. Dessutom har jag typ extrem kompressorvana eftersom jag alltid kör den på sång och elgitarr live och lyssnar genom lurar. Och gör jag sångpålägg till mitt eget band så blir ju sången det sista jag jobbar med och kan då direkt höra vad som passar till musiken, och behöver liksom aldrig gå tillbaka till det okomprimerade ljudet.Hittade dessa fryntliga figurer som skryter om burken: Jättebra klipp! Saknar också grejer där man rattar för hand ibland. Verkar vara en perfekt mojäng för prat och även sång. Dyr var den och jag tror det går att uppnå samma resultat med billigare varianter. Varför inte testa med den kompressor/eq som du kör med live vetja. Line out från mixern till line in på portan. Fast JA prylar är kul...jag vet
Guitar Nilsson Postat 19 november 2009 Trådstartare Postat 19 november 2009 Jättebra klipp! Saknar också grejer där man rattar för hand ibland. Verkar vara en perfekt mojäng för prat och även sång. Dyr var den och jag tror det går att uppnå samma resultat med billigare varianter. Varför inte testa med den kompressor/eq som du kör med live vetja. Line out från mixern till line in på portan. Fast JA prylar är kul...jag vet Jag säljer nog min strata från tidiga 70-talet, jag spelar aldrig på den ändå. Och enbart preampen i den här burken är bättre än nåt av det jag har förut. Hittade denna beskrivning av en som köpt fem stycken! Tror nog aldrig jag läst något så lyriskt om en studiopryl, han kör den även live: Aphex 230 Master Voice Channel - By Larry Hall Tuesday, August 25, 2009 at 2:36pm You know sometimes a piece of gear comes along that looks kind of cool and you look at the modest price and you think, “What's the catch?” Most of the time, there are several catches. Not this time… THE GEAR The Aphex 230 Master Vocal Channel is a whole bunch of tools in one rack space. It is tempting to just look at it as a tube pre-amp but that’s a mistake. It also includes dynamics processing and parametric EQ plus an insert point—in short, everything you need for a real vocal channel. In addition to an analog out you get three flavors of digital outs as well. The front panel is an old sound guy’s dream. Look, ma, no menus! Just some buttons to engage or bypass the 230’s various functions and real, honest-to-God knobs for making adjustments. The layout makes the function pretty self-evident and it is real easy to use. I don’t think I ever cracked the manual. Before we get on to the gig section of this Road Test; a small disclosure. Before I was asked to do the review I already owned one 230 which I had bought for my home studio. If you look for the 230 online you will find it listed under recording and broadcast but not live sound. I actually never really thought about taking it out live. THE GIGS I was so blown away by its overall performance and punch that I finally brought it to work at a gig mixing front of house for a pretty famous pop singer. She was kind enough at sound check (yes she even showed up) to let me put it in and out of her channel so I could hear the difference between the 230 & the digital console I was using. Remember all of the warm fuzzy love you used to get with a good analog console? Well, it is back, but with a lot more headroom and deep rich tone and texture. Did I mention you get a sweet EQ, and all of the other cool Aphex toys such as an Aural Exciter, Big Bottom, Gate, Compression, High Pass...? Basically all of the REAL channel strip stuff in a high dollar unit except the 230 is surprising affordable. Big bang for the buck! By the end of sound check I really needed one for all 40 of my inputs. I was so impressed with the one unit, that I bought five more to use with an old school R&B vocal group that I work with weekly. It is at the point where I literally don’t want to do a gig without them and they are now the preferred vocal processor on my rider. At a recent gig, another sound guy asked what was so great about the 230s. The timing was perfect because the show was coming to an end and the five singers--all on 230s—were leaving the stage as the keyboard player walked them off. “Ladies and gentlemen, the lengendary “insert name of famous old school R&B group here.”” Same mic model through the same system but the singers had sounded fantastic and it sound like the announcer was talking into the mic through a couple of blankets. No explanation needed. So, now I own six of them. And don’t tell Marvin, but I am planning on buying at least 5 more this year for our rental stock. I recommend the Aphex 230 for everything from your home project studio to a major studio. From big tours to little bar bands. This will make your home studio sound real, and your “million dollar” PA sound like, well, Um… 1 BILLION DOLLARS! Ok maybe not that good but pretty close. What the audio world needs is MORE 230s!
Guitar Nilsson Postat 19 november 2009 Trådstartare Postat 19 november 2009 Jättebra klipp! Saknar också grejer där man rattar för hand ibland. Verkar vara en perfekt mojäng för prat och även sång. Dyr var den och jag tror det går att uppnå samma resultat med billigare varianter. Varför inte testa med den kompressor/eq som du kör med live vetja. Line out från mixern till line in på portan. Fast JA prylar är kul...jag vet 🙂 Just att ratta för hand är det enda jag gillar. Tror det är omöjligt att få lika brusfritt med de grejer jag har, även om de inte är dåliga, rane-kompressorn är mkt bra, men nån preamp i den här kalibern har jag inte. Helt perfekt om jag vill göra mer radioprogram. Och det gick ju bra sist!
slejnard Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Okej verkar bra! Det skulle vara kul att få sitta och testa själv en del olika prylar dyra/billiga för att se/höra om det händer grejer. Har aldrig haft den möjligheten men tror att det ger mer än bara rekomendationer och ljudklipp. Jag minns tex Elofs preamptest och hörde absolut ingen skillnad på den dyraste och den billigaste. Det jag märkt själv som är viktigt är att sätta bra nivåer och försöka ha hyfsat "oglappa" sladdar ( försöker lära mig)
slejnard Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Just att ratta för hand är det enda jag gillar. Tror det är omöjligt att få lika brusfritt med de grejer jag har, även om de inte är dåliga, rane-kompressorn är mkt bra, men nån preamp i den här kalibern har jag inte. Helt perfekt om jag vill göra mer radioprogram. Och det gick ju bra sist! 🙂 Ja ditt program var jättebra! Radioröst går ju ändå bra att eq(ua? ). Har vart med nån gång å tom med min nasala stämma lät halvbarsk 😄
Guitar Nilsson Postat 19 november 2009 Trådstartare Postat 19 november 2009 Jag behöver knappast gasa basen för att få radioröst. Men en superkompressor i samma burk som preampen är fint. Excitern verkar vara nåt extra med, troligen mkt användbart på en röst som min där diskanten sen länge är bortsupen och bortskriken. 😱
slejnard Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Jag behöver knappast gasa basen för att få radioröst. Men en superkompressor i samma burk som preampen är fint. Excitern verkar vara nåt extra med, troligen mkt användbart på en röst som min där diskanten sen länge är bortsupen och bortskriken. 😱 Jaa! 😱 Det vore jäkligt kul att få testa öva nån slags mikteknik med dig. Märker faktiskt med min billiga SPb1 att om jag går riktigt nära och sätter popfiltret supernära och sätter artpreampen på (nära) max så blir det nån jäkla stum och skum basnärhet. Man kan tom viska. Sånt behöver förmodligen inte tänkas på med bra mikar och preamps. På tal om nåt annat, älskar din låt lost in a pinball.
Guitar Nilsson Postat 19 november 2009 Trådstartare Postat 19 november 2009 Jaa! 😱 Det vore jäkligt kul att få testa öva nån slags mikteknik med dig. Märker faktiskt med min billiga SPb1 att om jag går riktigt nära och sätter popfiltret supernära och sätter artpreampen på (nära) max så blir det nån jäkla stum och skum basnärhet. Man kan tom viska. Sånt behöver förmodligen inte tänkas på med bra mikar och preamps. På tal om nåt annat, älskar din låt lost in a pinball. Tack! Texten är nåt om att man tyvärr mest far runt som en flipperspelskula utan att kunna styra själv. Har du hört Kitchen Blues oxå?
Guitar Nilsson Postat 20 november 2009 Trådstartare Postat 20 november 2009 Hittade en sida med ljudprov på ak och el gitarrer inspelade utan och med Aphex 230. Man hör tydlig förbättring med den på. Men helhetsljudet i mina lurar var inget som impade alls. Beror det på MP3 eller nåt annat billigt överföringsjox? http://www.premierguitar.com/Magazine/Issu...Difference.aspx
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.