adama Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 (redigerat) Hej! Har fått ett erbjudande av en reklambyrå. De vill använda en utav mina redan färdiginspelade låtar i en reklamfilm för en webreklam för SVD. Vad är rimligt att ta som ersättning? /adam Redigerat 18 november 2009 av adama
Ludde46 (oregistrerad) Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 Har för mig att Stim har avtal när det gäller musik till reklam...kolla med dem
Memphis Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 Här finns lite att läsa om det iaf. https://www.studio.se/index.php?showtopic=62896
DanceMannen Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 Tänk på att avgränsa användingen av din låt. Så att det är klart var din låt spelas någonstans. Gängse praxis är normalt att man betalar per vald media, och om man går utanför det, betalar s k utökat användande om din låt spelas i andra sammanhang än avtalat. Har för mig att det står lite om det på Sveriges Kommunkationsbyråers sajt (Gamla reklamförbundet). www.komm.se
Ludde46 (oregistrerad) Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 Som ett litet riktmärke..har ingen aning vad taxan är nu...men när jag jobbade med reklamfilm och vi använde oss av musik ( jobbade med det för 15 år sedan ) Då fick vi betala 11 000 SEK per använd sekund
Piccazzo Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 Som ett litet riktmärke..har ingen aning vad taxan är nu...mennär jag jobbade med reklamfilm och vi använde oss av musik ( jobbade med det för 15 år sedan ) Då fick vi betala 11 000 SEK per använd sekund 11 000 kr / sekund för 15 år sedan ? m.a.o mellan 250 - 500 000 kr för musiken i en reklamfilm 20-40 sek lång. Känns lite väl dyrt. Dom siffrorna gäller inte idag i alla fall , om det inte är en internationell reklamkampanj till ett välkänt varumärke tex Jaguar , Heineken eller liknande.Inom sverige och webreklam kanske 10-30 tusen för hela jobbet beroende på vad budgetetn är , STIM kommer du troligtvis inte få iochmed att det är en Webkampanj.
Ludde46 (oregistrerad) Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 Ja var iofs till kända varumärken.....men det var kostnaden för att få tillstånd att lägga på känd musik i Videoredigeringen , sen dessutom tillkom en kostnad per kopia på några öre..... + öre på visningtillfälle Läste lite på STIM/NCB nu...men nu gäller tydligen fri prisättning..........Så skicka iväg ett mail till STIM och hör dig för
godhead Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 Jag kan lova att ingen reklambyrå kommer vilja blanda in STIM. De vill ha ett up front-pris och ett engångsbelopp på vad det kostar att använda musiken inom de avtalade ramarna. För webb kan du inte ta ut så mycket, max 7000 kr. Så föreslå det för dem till att börja med.
Ludde46 (oregistrerad) Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 Ok..be att få se vad eventuellt företag har avsatt i budget till detta projekt.... 7000 SEK är ju att ta till i underkant..ungefär som be mig jobba utan löne/kollektivavtal
godhead Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 (redigerat) Ludde46: Vad jag förstod det som så handlar det om en låt som redan är inspelad som reklambyrån tänker sig att använda. Men visst.. får man loss med än 7000 så är det ju bara att tacka och ta emot. Men dom där priserna du var med om för 15 år sen är ju rena fantasipriserna idag. Ingen betalar det. Nätet är fullt av gratis- och royaltyfrimusik som är så lätt så lätt att få tag på. Därför måste man som kompositör anpassa sig. Men självklart är ju alla införstådda med att specialkomponerad musik kostar mer än förlagsmusik och oftast är mycket bättre. Redigerat 18 november 2009 av godhead
Memphis Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 (redigerat) Jag kan lova att ingen reklambyrå kommer vilja blanda in STIM. De vill ha ett up front-pris och ett engångsbelopp på vad det kostar att använda musiken inom de avtalade ramarna. För webb kan du inte ta ut så mycket, max 7000 kr. Så föreslå det för dem till att börja med. Håller med Godhead i ovanstående. Engångsbelopp för användarrätten brukar vara det som gäller för sånna mindre grejor. Jag har gjort några sådana småjobb och priserna var långt under tidigare nämnda priser. Beror förstås för hur stort företaget/kunden är och är villiga att betala. Man ska dock inte vara girig och försöka få upp priset så mycket som möjligt, då kan hända att de bara vänder de sig till någon annan som gör det billigare. Bättre att vara ödmjuk, göra ett riktigt bra jobb och göra ett bra intryck på dem, vilket gör att de med stor säkerhet kommer tillbaka till dig vid nästa projekt, och då tjänar du på det i längden. Ifall det är du eller dem som föreslår ett pris är svårt avgöra vad som är bäst, har varit olika i fall till fall för mig, beror väl på vem som har gjort flest liknande affärer innan, så man har något att jämföra med. Lycka till. /M Redigerat 18 november 2009 av Memphis
TCIM Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Jävla svartfötter. Jag blir så förbannad av att läsa ovanstående. Rövslickare åt företagen som ni borde fan bannlysas från musikerforum. Iaf borde det finnas ett intresse hos Er att hålla priserna på arbetet uppe.. skamligt.
godhead Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Memphis: Alldeles riktigt. "Tyvärr" är det så man tvingas resonera, men i slutändan handlar det ändå om bra relationer i branschen. Gör du ett bra jobb ena gången och även andra, så kan du sedan räkna med att företaget aldrig ser åt något annat håll när de vill anlita någon för att göra musik. Och så har du till slut en hemskt lönsam kund. TCIM: Jävla nöt. Vet du NÅGONTING om hur branschen funkar på riktigt eller är du bara trött?
Valle Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Jävla svartfötter.Jag blir så förbannad av att läsa ovanstående. Rövslickare åt företagen som ni borde fan bannlysas från musikerforum. Iaf borde det finnas ett intresse hos Er att hålla priserna på arbetet uppe.. Oooo, här var det fyrverkeri! Det är väl bra att det presenteras en mer sanningsenlig prisbild. Vilka företag köper dina tjänster?
Johnny Boi Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 (redigerat) Bara lite som riktlinje (en undre sådan!). Gjorde mitt första jobb nyligen. Ett företag skulle göra en marknadsförings-DVD och behövde en jingel som loopade när DVD-menyn var framme. Typ 30 sek. Eftersom jag aldrig gjort något sånt tidigare, ringde jag videoföretaget som gjorde DVD:n och frågade hur mycket de han jobbade med professionellt brukade ta, och enligt hans råd lade jag mig på 1500. Då ska man räkna in följande: det var första gången jag gjorde nåt sånt här, det handlade bara om ca 30 sekunders musik och företaget är ett mycket litet musikföretag i Växjö som omsätter mindre än en halv miljon/år. I ditt fall rör det sig om: hel låt med färdig produktion (ta också med i beräkningen om du äger rättigheterna till framförandet - d.v.s. om det bara är du som spelar - och inspelningen, du säljer ju inte bara en komposition), reklamen är för självaste SVD och det går via en tung reklambyrå. Det är ju lätt det fyrdubbla av vad jag tog! Plussa sen på några tusen extra på det, säger jag. Bara som en "riktmärke långt ner", som sagt. 🙂 Redigerat 19 november 2009 av Johnny Boi
Piccazzo Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Jävla svartfötter.Jag blir så förbannad av att läsa ovanstående. Rövslickare åt företagen som ni borde fan bannlysas från musikerforum. Iaf borde det finnas ett intresse hos Er att hålla priserna på arbetet uppe.. skamligt. Hoppas det går bra för dig i musikbranchen och du kan leva på musiken. Ja var iofs till kända varumärken.....men det var kostnaden för att få tillstånd att lägga på känd musik i Videoredigeringen , sen dessutom tillkom en kostnad per kopia på några öre..... + öre på visningtillfälle För en känd låt gäller nog fortfarande dom priserna ungefär , tex en Foo Fighters eller Lily Allen eller liknande. Men som relativt okänd artist är man inte ens i närheten av dom summorna. Och i sverige kommer man aldrig upp dit. Men i Usa är det inte helt ovanligt att man kan få uppemot 30 000 € för arbetet och sedan Stim på det om det tex är Reklam eller TV jobb men det svåra är att få dom jobben.
Johnny Boi Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Jävla svartfötter.Jag blir så förbannad av att läsa ovanstående. Rövslickare åt företagen som ni borde fan bannlysas från musikerforum. Iaf borde det finnas ett intresse hos Er att hålla priserna på arbetet uppe.. skamligt. Supply and demand, my friend!
nattvaktaren Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 (redigerat) Jävla svartfötter.Jag blir så förbannad av att läsa ovanstående. Rövslickare åt företagen som ni borde fan bannlysas från musikerforum. Iaf borde det finnas ett intresse hos Er att hålla priserna på arbetet uppe.. skamligt. TCMI? KPMLr more like. Redigerat 20 november 2009 av nattvaktaren
jockmic Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Pengar är ju inte allt i en affärsuppgörelse! Är man inte etablerad kan det ju vara värt en hel del om man kan "arbeta upp" en affärsrelation med återkommande uppdrag. Om det handlar om webben kan ju också en länk till ens musik, tex Myspace, vara värdefull. "Reklamplats" i SVD är inte billigt! /Jocke
Thomas Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Intressanta funderingar. Vad tänker ni om värdet och betalningsmodeller för en "ljudlogga"? Dvs några sekunders igenkänningsjingel som ett företag kan använda i ett reklaminslag - och sedan använda i framtida reklaminslag också?
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Intressanta funderingar. Vad tänker ni om värdet och betalningsmodeller för en "ljudlogga"? Dvs några sekunders igenkänningsjingel som ett företag kan använda i ett reklaminslag - och sedan använda i framtida reklaminslag också? Dyrt.
Fertan Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Pengar är ju inte allt i en affärsuppgörelse! Är man inte etablerad kan det ju vara värt en hel del om man kan "arbeta upp" en affärsrelation med återkommande uppdrag. Om det handlar om webben kan ju också en länk till ens musik, tex Myspace, vara värdefull. "Reklamplats" i SVD är inte billigt! /Jocke +1, det finns ju faktiskt en chans här att generera viss publicitet som kan vara en nog så bra investering. Inte bara hos privatpersoner, men även hos andra reklamfirmor. Kan du bygga upp en relation och ha turen att få med en låt i en TV-reklam är ju lyckan gjord, finns nog så många som blivit kända för att en av deras låtar varit med i en reklam.
yaleed Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Några exempel ur verkligheten Känd artist i USA, 800 000 för en låt i reklam. Känd artist i Grekland, 200 000 för en låt i en reklam. Okänd artist i Sverige, 180 000 för en låt i en reklam. Att låta en reklambyrå få en låt för 7000spänn är pinsamt, det finns så många hempulare idag som har dumpat marknaden, det går ju inte att leva på musiken om man inte får en bra ersättning. Jag spolar hellre ner en låt än att jag skulle ge bort den för 7000kr till en reklam byrå, nån stolthet får man ju faktiskt ha.
drloop (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 7 000:- för en webbkampanj och du gör det för första gången, klipp till! Köp några roliga prylar för pengarna.
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Några exempel ur verkligheten Känd artist i USA, 800 000 för en låt i reklam. Känd artist i Grekland, 200 000 för en låt i en reklam. Okänd artist i Sverige, 180 000 för en låt i en reklam. Att låta en reklambyrå få en låt för 7000spänn är pinsamt, det finns så många hempulare idag som har dumpat marknaden, det går ju inte att leva på musiken om man inte får en bra ersättning. Jag spolar hellre ner en låt än att jag skulle ge bort den för 7000kr till en reklam byrå, nån stolthet får man ju faktiskt ha. Tog du 180k från början? Grattis! Dom flesta jag känner har börjat på mer blygsamma nivåer. Annat exempel ur verkligheten: En kille "ger bort" en låt till en reklamfilm för några tusen, men kompromissar inte med innehållet. Reklamen funkar bra, internet bombas om frågor om vem som ligger bakom. Det ena ger det andra, och idag lever killen på att göra musik han brinner för. Det finns så många olika sätt att närma sig musikbranschen idag, ditt är inte bättre än nån annans.
yaleed Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 (redigerat) Tog du 180k från början? Grattis! Dom flesta jag känner har börjat på mer blygsamma nivåer. Annat exempel ur verkligheten: En kille "ger bort" en låt till en reklamfilm för några tusen, men kompromissar inte med innehållet. Reklamen funkar bra, internet bombas om frågor om vem som ligger bakom. Det ena ger det andra, och idag lever killen på att göra musik han brinner för. Jag tog inte 180k från start, det har jag aldrig sagt. Däremot tog jag 35 000 från start när jag gjorde remixer. Det finns så många olika sätt att närma sig musikbranschen idag, ditt är inte bättre än nån annans. Att ge bort ett varuprov är en sak, att jobba och sälja låtar billigt om och om igen är en annan sak. Sen är det ju svårt att avgöra storleken på affären, en web reklam kan ju betyda 1000 saker. Sen är det ju iof så också att reklambyråer söker sig till den nivån dom har råd med, nu inte sagt att låten behöver vara sämre utan jag menar den ekonomiska nivån. Jag kommer ihåg när jag jobbade som Dj och vi kämpade som fasen för att hålla gaget uppe, det kom alltid nån jöns och sa till ägarna att dom kunde spela gratis för det ju så roligt. Hur som helst, man ska alltid sträva efter att hålla priset uppe hur kul det än är, får man inte ersättning för sitt arbete kommer det att äta upp en till slut. Jag säger inte att mitt sätt är bättre än någon annans, men vad jag än gör så tar jag bra betalt, annars får det vara. Jag gjorde några produktioner åt en grupp för några år sedan och det var ett jävla tjat om arvodet, till slut gav dom med sig... dom åkte på flera sommarturner och drog in bra med stålar pga den radio tiden dom hade på singlarna. Hade jag givit bort dom billigt så hade jag blivit bitter och dom tjänat pengar. Redigerat 27 november 2009 av yaleed
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Jag gjorde några produktioner åt en grupp för några år sedan och det var ett jävla tjat om arvodet, till slut gav dom med sig... dom åkte på flera sommarturner och drog in bra med stålar pga den radio tiden dom hade på singlarna. Hade jag givit bort dom billigt så hade jag blivit bitter och dom tjänat pengar. Du har såklart en poäng. Man ska inte sälja sig billigt, men samtidigt är det sjukt irriterande att jobba med n00bs som tror att dom kan ta betalt som folk med dokumenterat sälj.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Några exempel ur verkligheten Känd artist i USA, 800 000 för en låt i reklam. Känd artist i Grekland, 200 000 för en låt i en reklam. Okänd artist i Sverige, 180 000 för en låt i en reklam. Jaha vilken artist var denne okände svensk? Och vad var det reklam för?
yaleed Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Jaha vilken artist var denne okände svensk? Och vad var det reklam för? Hon var så okänd så jag kommer inte ens ihåg vad hon hette(kan ta reda på det om det känns viktigt), Reklamen var för ett företag som säljer bilar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.