Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Inspirerad har jag äntligen kommit igång med att använda Cubase. Visserlligen har tiden gått sedan jag köpte med SX är det och det är helt ok just nu (vet väl inte vad jag missar antar jag). Hursom...

Satt och kollade på majken.se och rådet att städa lite bland VST-plugs genom att samla i beskrivande mappar som man sedan kunde plocka VST-instrument ifrån i Cubase. Verkar vettigt då man som nybörjare har lite svårt att minnas vad alla kryptiska instrumentnamn står för. Rådet refererar till VSTPlugins-mappen under Cubase-mappen.

Testade med ett par intrument och det verkade funka fint. Blev dock lite förundrad när jag inte hittade de native VSTs som installerades med programmet (t.ex. a-1) i den mapp jag roddade i. Efter koll upptäckte jag att den mapp jag använt var: "Program->Steinberg->Vstplugins". I denna mapp låg också alla VST pluggar jag själv installerat, medan jag hittade de som var Cubase native i "Program->Steinberg->Cubase->Vstplugins". Jag har även Wave-lab installerat vilket kanske har betydelse?

Så det verkar som att Cubase utan problem hämtar upp pluggarna från både:

Program->Steinberg->Cubase->Vstplugins

OCH Program->Steinberg->Vstplugins

Jag skulle verkligen vilja fixa "ordningen" som majken rekommenderar men gör ett litet halt innan jag rådfrågat forumet. Bäst vore förstås om det var ok att samla alla pluggarna i en av mapparna och sedan börja "städa".

Min gissning är att WaveLab bara får tillgång till pluggar i mappen "Program->Steinberg->Vstplugins". Om så är fallet, kan jag använda den som mapp för alla pluggarna? och kommer Cubase att "tåla" att mappen "Program->Steinberg->Cubase->Vstplugins" är tom?

Är som sagt nybörjare (dock inte på musik eller datorer) och hoppas att mitt resonemang är begripligt.

Hälsar den nytillkomne

Micke

Annons
Postat

Hej igen,

Noterar att ingen svarat och lite koll i en FAQ på VST Forums gav svaret. Om någon är intresserad så är detta vad som gäller placeringen av VST-plugs in en datormiljö med såväl Cubase som WaveLab:

• Plug-ins — de syns inte alltid (PC)

Ibland hittar man inte WaveLab-pluggar i Cubase eller vice versa. WaveLab och Cubase kan, förutom den allmänna VSTplugins-mappen, även utnyttja pluggar som ligger i sina egna respektive pluginsmappar. I Cubase-foldern finns en mapp med namnet VSTplugins som innehåller diverse pluggar som installeras med Cubase. I WaveLab-mappen finns en mapp med namnet System och i denna en mapp med namnet PlugIns som innehåller de pluggar som installeras med WaveLab.

Den allmänna VST plugins-mappen heter VSTplugins och placeras som standard i mappen Steinberg på samma nivå som mapparna för Cubase och WaveLab. Denna mapp är specificerad i Windows-registret, men du kan om du vill använda vilken mapp du vill som allmän VST plugins-mapp, om du ändrar uppgiften i Windows-registret så att den pekar på den mapp du vill använda.

Klicka på Start och välj Kör. Skriv regedit i fältet Öppna i dialogrutan Kör och klicka på OK. I registereditorn (som ser ut som Utforskaren ungefär) klickar du på plustecknet bredvid mappen HKEY_LOCAL_MACHINE.

Bläddra nu nedåt och klicka på plustecknet bredvid mappen SOFTWARE. Bläddra ytterligare nedåt och klicka på mappen VST (inte på plustecknet). I det högra fönstret visas nu en så kallad nyckel med namnet VSTPluginsPath följd av sökvägen till den allmänna VSTplugins-mappen. Dubbelklicka på nyckeln (på namnet, inte på sökvägen), redigera sökvägen i rutan som visas och klicka på OK. Avsluta registereditorn. Klart! Skriver du fel kommer Cubase och WaveLab inte att hitta pluggarna.

Hälsar

Micke

Hej,

<<<<<<<

Testade med ett par intrument och det verkade funka fint. Blev dock lite förundrad när jag inte hittade de native VSTs som installerades med programmet (t.ex. a-1) i den mapp jag roddade i. Efter koll upptäckte jag att den mapp jag använt var: "Program->Steinberg->Vstplugins". I denna mapp låg också alla VST pluggar jag själv installerat, medan jag hittade de som var Cubase native i "Program->Steinberg->Cubase->Vstplugins". Jag har även Wave-lab installerat vilket kanske har betydelse?

Så det verkar som att Cubase utan problem hämtar upp pluggarna från både:

Program->Steinberg->Cubase->Vstplugins

OCH Program->Steinberg->Vstplugins

Jag skulle verkligen vilja fixa "ordningen" som majken rekommenderar men gör ett litet halt innan jag rådfrågat forumet. Bäst vore förstås om det var ok att samla alla pluggarna i en av mapparna och sedan börja "städa".

Min gissning är att WaveLab bara får tillgång till pluggar i mappen "Program->Steinberg->Vstplugins". Om så är fallet, kan jag använda den som mapp för alla pluggarna? och kommer Cubase att "tåla" att mappen "Program->Steinberg->Cubase->Vstplugins" är tom?

Är som sagt nybörjare (dock inte på musik eller datorer) och hoppas att mitt resonemang är begripligt.

Hälsar den nytillkomne

Micke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.