Pianino (oregistrerad) Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 Det är som så att jag bestämt mig för att lära mig spela piano, och således även köpa ett piano, och undrar vad jag bör satsa på? Jag är alltså en riktig nybörjare. Jag vet att alla pianon är olika, men då det i min närhet finns pianon tilll salu av modellerna Nyström, C.J. Svahnqvist och Nordiska Pianofabriken, så undrar jag hur pianon av dessa modeller i allmänhet är? Främst är jag intresserad av det från Nordiska Pianofabriken. Pianot kommer att användas för att lära mig spela, men jag vill för den skull ha ett piano av bra kvalité. Hoppas det finns några pianokännare som kan hjälpa mig!
Johnny Boi Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 Vågar väl inte titulera mig pianokännare, men jag har i alla fall lirat i 13 år så lite öra har jag nog. Dock har jag inte undersökt märken så noga, men jag har själv haft ett Nordiska i alla år, och jag tycker det har funkat bra. På senare år när jag kommit in i inspelningsvärlden börjar jag väl bli sugen på ett nytt piano med lite vassare och klarare klang, men som sagt har det ju hållt för mig att lära mig spela på i tretton år. En kompis till mig som har snäppet vassare öron har ett Fazer-piano, och han säger att han aldrig spelat på ett bättre piano än det han har. Lyckos! 🙂 Sen är ju hans farsa i byggbranschen, så det är ju inte sällan han stöter på folk som ska bygga om och har ett piano som ingen använder och som de bara vill bli av med...så han fick ju välja och vraka, min kompis. 😆 Så det är nog det bästa sättet att få tag på ett! Annars gör ju Yamaha väldigt bra pianon (och framförallt flyglar) tycker jag, så det kan också få vara med i tävlingen. Sedan så tycker jag att alla pianon har sin unika känsla... Vissa kan jag jamma loss järnet på direkt, andra sätter fart på kreativiteten så att jag nästan varje gång jag spelar på dem komponerar något nytt. Så testa lite olika vettja, även om du är nybörjare så tror jag att du snart märker saker som du gillar och inte gillar. Kan vara sound och/eller mekanik (hur tangenterna känns). Hoppas jag gjorde dig lite visare och inte mer förvirrad! 😕
Egghuvud Postat 25 november 2009 Postat 25 november 2009 Provspela, det är det bästa rådet. Känslan kan vara helt olika. Piano behöver man väl knappast köpa längre. Det finns hur många annonser som helst som skänker bort piano mot att man hämtar dem. Ett par starka kompisar, ett par bärlinor och en skåpbil och det är fixat. Att pianon är tunga beror ju på ramen så det är också viktigt att det inte är en träram i dem. Piano kan vara ostämmda omn de stått länge och de kan också behöva anpassa sig till sin nya miljö, innan man ringer en pianostämmare. För en ganska billig peng så får man pianot stämt och oftast fixar de mindre saker också byter trasiga klubbor och ser till att pianot mår bra. Det finns massor av bra pianomärken så det beror nog på hur stort du vill att det skall vara och vad du letar efter för klang.
alex30free (oregistrerad) Postat 25 november 2009 Postat 25 november 2009 Bara en tips...kolla på blocket!! Finns 100 tals gratis piano....mot avhämtning....många är väldigt fina, men ostämda och ibland i behov av renovering....men många är i ett ok skick!!!
Lithium Postat 25 november 2009 Postat 25 november 2009 Kör också på ett Nordiska och är hur nöjd som helst. Har dock spelat på ett bar andra Nordiska som lät mindre bra, eller rent av skit. Mitt piano - och det tror jag är det bästa, trots "bortskänkes hypen" - köpte jag av en pianorenoverare. Det var begagnat men nyrenoverat. Vet inte om alla Nordiska futura har Renner-mekanik men mitt har det och det är så gott som överlägset vad gäller pianon. Min pianpstämmare menade på att framförallt bas registret låter mycket bättre än nytillverkade yamaha. Köper man av en pianorenoverar kostar det också där efter. 11 000 fick jag ge för mitt + tre års garanti som jag faktiskt använde till lite små fel som uppkom i den nya miljön när trät börjar röra på sig.
Lithium Postat 25 november 2009 Postat 25 november 2009 Folk ger ju bort gammla pianon nu för tiden 😛 De flesta pianon är gamla och behöver en renovering eller iaf en ordentlig översikt. Inget man gör själv utan kräver utbildning och/eller erfarenhet. De flesta pianon låter alltså skit vilket man snart upptäcker när man börjar leta efter och testa folk-ger-ju-bort-gamla-pianon-nu-för-tiden pianon.
Niklas Gunhamn Postat 25 november 2009 Postat 25 november 2009 Det är klart att du skall ha ett akustiskt piano! Ett tips är att hålla utkik efter gamla piano av fabrikat Ekströms. Vet ganska lite om märket som sådant, tillverkades tydligen i Malmö när det begav sig. Som alla gamla instrument skiljer det stort mellan individer. Just detta fabrikat är klart undervärderat och handlas ofta väldigt billigt. Speciellt den gamla höga modellen med varm och skön bas är väldans trevligt. Jag spelar själv sax, men sitter jättemycket vid pianot och skriver och övar på ackordgrejor. Är lyckligt lottad att ha både grymt bra instrument och rum med bra akustik. Rummet är ju instrumentets förlängning. Tänk också på att det är en del driftkostnader, pianostämning kanske ett par gånger om året om fuktigheten växlar mycket.
Pianino (oregistrerad) Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 Tack för alla svar, men inte gjorde ni det lättare för mig! Ett akustiskt piano är ju verkligen det jag mest av allt vill ha, men då jag bor i världens minsta lägenhet och inte direkt har en massa pengar att lägga på pianot för flytt, stämning och så vidare, så har jag börjat fundera på om det verkligen är en bra idé att släpa upp ett gammalt piano hit. Dock finns fortfarande viljan att lära mig spela piano kvar, så jag undrar vilka de bästa alternativen till ett akustiskt är? Finns det ens några? Jag förstår att inget kan jämföras med ett riktigt akustiskt piano, men om det ändå är någonting så likt ett sådant som möjligt jag vill ha, vad är det jag bör satsa på? Som sagt är jag nybörjare och kan absolut ingenting, men jag vill ha något bra som jag kan lära mig spela på på riktigt. Jag hoppas ni kan hjälpa mig igen! (Nu vet jag inte om detta inlägg borde ligga under akustiska instrument, men det är väl en fortsättning på tråden om akustiska pianon.)
Ken Kängström Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 (redigerat) Tack för alla svar, men inte gjorde ni det lättare för mig! Ett akustiskt piano är ju verkligen det jag mest av allt vill ha, men då jag bor i världens minsta lägenhet och inte direkt har en massa pengar att lägga på pianot för flytt, stämning och så vidare, så har jag börjat fundera på om det verkligen är en bra idé att släpa upp ett gammalt piano hit. Dock finns fortfarande viljan att lära mig spela piano kvar, så jag undrar vilka de bästa alternativen till ett akustiskt är? Finns det ens några? Jag förstår att inget kan jämföras med ett riktigt akustiskt piano, men om det ändå är någonting så likt ett sådant som möjligt jag vill ha, vad är det jag bör satsa på? Som sagt är jag nybörjare och kan absolut ingenting, men jag vill ha något bra som jag kan lära mig spela på på riktigt. Jag hoppas ni kan hjälpa mig igen! (Nu vet jag inte om detta inlägg borde ligga under akustiska instrument, men det är väl en fortsättning på tråden om akustiska pianon.) Kolla M-audio Keystation 88es, och Art Vista Virtual Grand Piano. Kolla också följande youtube länk för ett bra exempel Redigerat 19 december 2009 av addic59
jooel (oregistrerad) Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 Jag har spelat piano för husbehov (för att komponera med) från och till i 20 år och spelar nu nöjt på ett klaviatur som heter roland A-80, oftast tillsammans med NI akoustikpiano. Jag är tillfreds med det även om det vore kul att ha ett par riktiga flyglar. Om du är nybörjare och ska köpa ett midi-keyboard så bör du åtminstone satsa på ett med vägda tangenter "hammer action", tycker jag. Om du t ex skulle nöja dig med ett anslagskänsligt plastkeyboard så kanske risken blir stor att du går miste om den typ av spelglädje som jag gissar att du är ute efter.
Ken Kängström Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 Om du är nybörjare och ska köpa ett midi-keyboard så bör du åtminstone satsa på ett med vägda tangenter "hammer action", tycker jag. Om du t ex skulle nöja dig med ett anslagskänsligt plastkeyboard så kanske risken blir stor att du går miste om den typ av spelglädje som jag gissar att du är ute efter. https://www.studio.se/index.php?showtopic...st&p=999466
Pianino (oregistrerad) Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 Tack igen för svar! Men de ni visar ser så hiskeligt tråkiga ut, vad nu det har för betydelse. Ett digitalt piano har jag börjat fundera på, är det något att ha? Och i så fall vilket? Eller är det ändå bättre att satsa på något annat?
pianoman40 Postat 14 januari 2010 Postat 14 januari 2010 Tack igen för svar! Men de ni visar ser så hiskeligt tråkiga ut, vad nu det har för betydelse. Ett digitalt piano har jag börjat fundera på, är det något att ha? Och i så fall vilket? Eller är det ändå bättre att satsa på något annat? Hur gick det? Eller har du inte köpt något piano ännu? Hur som helst, jag har spelat mycket piano och jag har haft både Yamahaflyglar och olika pianon (Fazer bland annat, mycket bra). Som pianist är akustiskt piano givet, men för en nybörjare skulle jag nog faktiskt rekommendera digitalpiano. Fördelarna är många, bland annat att man kan variera ljud och tonart vilket gör att man som nybörjare inte tröttnar lika fort. Problemet med att lära sig spela på ett akustiskt piano är att många snabbt tröttnar på samma "klinkljud", men genom att man kan variera ljud och tonart på digitalpianot kan samma stycke spelas utan att man just tröttnar på ljudet. Sedan finns andra fördelar som att man kan använda hörlurar och då inte störa grannar. Det finns visserligen akustiska pianon med inbyggt digitalpiano, men dessa är ju lite dyrare. Ett Yamaha digitalpiano, som inte är äldre än 2 år, skulle jag tycka är en bra start för att öva på, för att sedan på sikt satsa på ett akustiskt piano. /M
halmstad (oregistrerad) Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Fann du vad du sökte? Jag säljer dig mitt Fazer-piano till ett bra pris. Säljer det på grund av platsbrist. Väl omhändertaget piano på alla sätt. Hiss finns, underlättar transport. Mvh Kate
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.