Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

När man spelar akustiskt trumset så ändras ju inte bara ljudets volym beroende på hur hårt man klappar till, även karaktören på trumljuden ändras, andra nyanser typ.

Men hur är det med ett digitalt trumset dit man kopplat en trummodul? Jag har kollat in lite olika trummoduler i digitala kit, från Alesis, Roland, Yamaha, Gear4Music m.fl.

I en demo från Alesis så fascinerades demomannen över att ljudet kunde ändra karaktär i tre steg beroende på hur hårt han slog på padsen, men detta gällde återgivningen av "voices=röster" alltså, och inget trumljud. Men fungerar det på samma sätt för trumljud?

Har fått för mig att karaktären på ljudet ändras då man använder trumpluggen Addictive drums och inte bara volymstyrkan. Men jag har bara läst det nånstans och inte testat själv ännu. Stämmer det?

Annorlunda utrryckt, vad får man mer i uttrycksmöjligheter om man väljer akustiskt trumset framför digital variant?

Akustisk fiol kontra elfiol kan det ju vara rätt stor skillnad mellan, i jämförelse...

😉

//:debatt

Annons
Postat

När man samplar ett trumset (som t ex XLN Audio gjort när man skapade Addictive Drums) så spelar man in slag för slag med olika hårt anslag. Dessa inspelningar sorteras in i olika nivåer som styrs av midi-signalernas velocity. Velocity har för övrigt inget med volym att göra, utan handlar bara om anslagsstyrka vilket är en väsentlig skillnad. Varje velocity-nivå innehåller dessutom en mängd olika samplingar, syftet med detta är att slippa den sk kulspruteeffekt som kan uppkomma om samma sampling spelas upp i tät följd.

Så svaret på din fråga är JA, karaktären på ljudet förändras med anslagsstyrkan, betyder det att uttrycksmöjligheterna är lika bra som på ett akustiskt trumset? Nej självklart inte, men nuförtiden låter trots allt välsamplade trumpluggar som Addictive Drums, BFD och Superior väldigt bra och naturtroget.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hur pass mycket utav ljudet som påverkas av velocity beror väl på hur pass multisamplade instrumenten är? En sak som också påverkar hur naturtroget ljudet ska bli är hur många instrument (i detta fall antalet delar i ditt trumset) ljudmodulen kan spela samtidigt. Om din modul inte kalarar av att spela tillräckligt många ljud så kommer vissa att klippas innan de hunnit ringa ut ordentligt.

Om du har en tex en krasch som ska ringa länge så kan den klippas onaturligt om man spelar att snabbt fill på tex pukorna.

Men om du spelar in med ett digitalt trumsett och triggar så har du ju oftast inge problem med vare sig multitimbralitet eller velocity om hård och mjukvara kan skicka/läsa velocity.

Velocity=Anslagskänsliget Mutitibralitet= antalet ljud som kan ljuda samtidigt.

Redigerat av k9
Postat
Hur pass mycket utav ljudet som påverkas av velocity beror väl på hur pass multisamplade instrumenten är? En sak som också påverkar hur naturtroget ljudet ska bli är hur många instrument (i detta fall antalet delar i ditt trumset) ljudmodulen kan spela samtidigt. Om din modul inte kalarar av att spela tillräckligt många ljud så kommer vissa att klippas innan de hunnit ringa ut ordentligt.

Om du har en tex en krasch som ska ringa länge så kan den klippas onaturligt om man spelar att snabbt fill på tex pukorna.

Men om du spelar in med ett digitalt trumsett och triggar så har du ju oftast inge problem med vare sig multitimbralitet eller velocity om hård och mjukvara kan skicka/läsa velocity.

Velocity=Anslagskänsliget Mutitibralitet= antalet ljud som kan ljuda samtidigt.

Ja, jag läste en kommentar om problem om detta som en hade haft på You Tube, men trodde det var ett skämt!

Då går det fetbort.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vissa tillverkare har ju inte detta problem lika mycket som andra. Billigare trumset demas ofta med ett snabbare beat bara för att maskera detta problem. Det blir svårare att höra att något ljud klipps när man blir bombaderad med nya ljud.

Dessutom så spelar det ingen roll om man använder tummorna för att trigga en mjukvara i sin PC

Redigerat av k9
Postat
Dessutom så spelar det ingen roll om man använder tummorna för att trigga en mjukvara i sin PC

Så egentligen finns felet hos trummodulen som ingår...

avhuggna samples om för många samtidiga ljud spelas.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är lätt att testa iofs. Så till en cymbal och mata på baskagge och virvel så hör man tydligt om cymbalen klipps av för tidigt. Behöver ju inte spela rätt utan bara fort då... Men ma nbör ju tänka på hur fort man kommer att behöva spela.

Vissa digitaltrummor är lite slöare i sin triggning med. Kan vara svårt att spela med studs på tex hihat eller med dubbelpedal då. Men de kollar man ju enkelt på samma sätt med.

EDIT/ Såg att du postat ovan. Ja oftast så hänger det på antalet ljud som kan spelas upp av just ljudmodulen.

Redigerat av k9

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.