Linus Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 Den största modellen av nya iMac (Core i7-processor) visar sig vara snabbare än den fyrkärniga Xeon-processorn i Mac Pro. Samtidigt kostar iMacen 21 655:- och den billigaste Mac Pro-datorn 26 995:- Visst har Mac Pro några fördelar i att vara stationär och alla dess möjligheter, från RAID till PCIe-kort - men samtidigt ger iMacen en utmärkt 27" H-IPS LED-bildskärm som skulle kosta nära 10 000:- för samma spec från en annan tillverkare. Källa: Macfeber
ONSatan Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 (redigerat) Givetvis är det så. i7 är väldigt mycket snabbare än Xeon. Oändligt många tester visar detta (visserligen för PC men det är ju samma sak till 99,999%). När i7 är standard även i MAC så kommer även MAC-folket förstå detta (precis som de över en natt "förstod" att Intel var snabbare än Motorola Power PC). Cheers! Redigerat 17 november 2009 av ONSatan
Glaskatten (oregistrerad) Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 (redigerat) Givetvis är det så.i7 är väldigt mycket snabbare än Xeon. Oändligt många tester visar detta (visserligen för PC men det är ju samma sak till 99,999%). När i7 är standard även i MAC så kommer även MAC-folket förstå detta (precis som de över en natt "förstod" att Intel var snabbare än Motorola Power PC). Intels processorer var egentligen inte så mycket snabbare än PowerPC processorer från samma generation med ALTIVEC däremot blev de mindre varma....En singel PPC höll på många uppgifter ofta jämna steg med en duo-core Intel. Största skälet till att Apple gick över till Intel var priserna och Intels leveransförmåga, IBM ville ju hellre sälja dyra server och workstationprocessorer än billiga bärbara och desktop processorer. i7 är inte väldigt mycket snabbare än vissa XEON-processorer snabbare ja men Xeon klarar hårdare belastning under längre tid.... Redigerat 17 november 2009 av Glaskatten
ONSatan Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 "Xeon klarar hårdare belastning under längre tid" Utveckla gärna
Glaskatten (oregistrerad) Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 "Xeon klarar hårdare belastning under längre tid" Utveckla gärna Finsn många varianter av dessa chips men i7 och Xeon är ju rätt lika men i7 är ju strypt när det gäller vissa funktioner som att köra flera ihop och i7 kan inte använda ECC minnen plus att i7 sägs ha en lägre Quickpath bandbredd. Xeon ska vara bättre konstruerade chips rent mekaniskt vilket torde betyda att de kan belastas mer och tål överklockning bättre. Server chips utsätts ju för en helt annan påfrestning än gamer-processorer. Men i7 är ju helt klart bra och prosvärd jämfört med Xeons.
pme (oregistrerad) Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 Givetvis är det så.i7 är väldigt mycket snabbare än Xeon. Oändligt många tester visar detta (visserligen för PC men det är ju samma sak till 99,999%). När i7 är standard även i MAC så kommer även MAC-folket förstå detta (precis som de över en natt "förstod" att Intel var snabbare än Motorola Power PC). Cheers! Trams. xeonen är identisk med i7 så när som på minneshanteringen. xeonen har inbyggd ecc kontroller och kan dela minne med andra cpu:er utanför chipet. Det gör att minnet blir långsammare vilket gör att även totala systemet bli långsammare. Men det är överdrivet och kalla det mycket är lite överdrivet. Nästa stora steg kommer snart och då blir xeonen ruggigt mycket snabbare än dagens i7. Hela 9 ggr dagens xeon:er. Redan nu så tycks det finnas maskiner men det dröjer nog tills efter årskiftet innan de levereras.
Gilbert Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 Xeon ska vara bättre konstruerade chips rent mekaniskt vilket torde betyda att de kan belastas mer och tål överklockning bättre. Länk tack...
Gilbert Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 https://www.studio.se/index.php?showtopic=65882 https://www.studio.se/index.php?showtopic=66984
Glaskatten (oregistrerad) Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 https://www.studio.se/index.php?showtopic=65882 https://www.studio.se/index.php?showtopic=66984 Vad ville du ha sagt med dom?
Gilbert Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 Vad ville du ha sagt med dom? Bara att det finns trådar om detta.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 Bara att det finns trådar om detta. Fast dom var ju inte särskilt relevanta förutom att du felaktigt skrev "I den billigaste MP (27.000 kr…) sitter det en Xeon 3500-processor och det sjuka är att den inte är ett dugg bättre än en Intel i7."
Gilbert Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 Fast dom var ju inte särskilt relevanta förutom att du felaktigt skrev "I den billigaste MP (27.000 kr…) sitter det en Xeon 3500-processor och det sjuka är att den inte är ett dugg bättre än en Intel i7." Visa mig ett prestandatest som visar motsatsen.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 (redigerat) Visa mig ett prestandatest som visar motsatsen. Hur bra en processor är handlar inte bara om prestanda, XEON är en stabilare processor än i7 bl.a beroende på att den använder ECC minnen och den har dessutom inte strypt minnesbandbredd. Xeons konstruktion lämpar sig dessutom bättre för överklockning och för att köras ihop med fler Xeon processorer. Det finns en anledning till att Xeons används i workstations och servrar... Redigerat 17 november 2009 av Glaskatten
Gilbert Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 Xeons konstruktion lämpar sig dessutom bättre för överklockning och för att köras ihop med fler Xeon processorer. "you must remember xeon processors are handpicked for what they do and over clocking is not what they are designed to so your chance of over clocking is exactly as a normal core i7" * * http://forums.extremeoverclocking.com/show...ad.php?t=327196
Glaskatten (oregistrerad) Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 "Xeons are better binned.. They tend to overclock a LOT better than the i7s at stupidly low voltages.. They do cost an extra $50 odd though.." http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=779229
Gilbert Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 (redigerat) "ECC's impact on performance is negligible, on the order of 2% to 4%. Registered RAM requires an extra clock cycle to enable the buffer, which decreases performance a bit more." * * http://discuss.extremetech.com/forums/thread/1004300468.aspx Vad jag menar är att för DAW användning så är en i7 minst lika bra (och till och med lite lite snabbare) än en Xeon p g a ECC (singel, samma klockfrekvens). Redigerat 17 november 2009 av Gilbert
Glaskatten (oregistrerad) Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 "ECC's impact on performance is negligible, on the order of 2% to 4%. Registered RAM requires an extra clock cycle to enable the buffer, which decreases performance a bit more." * * http://discuss.extremetech.com/forums/thread/1004300468.aspx Vad jag menar är att för DAW användning så är en i7 minst lika bra (och till och med lite lite snabbare) än en Xeon p g a ECC (singel, samma klockfrekvens). Men eftersom Xeon processorn klarar överbelastning/överhettning bättre och dessutom drababs av färre minnesfel så är ju Xeon den bättre processorn och som tidigare skrevs i denna tråd så kommer nya generationen Xeon lanseras ganska snart med avsevärt förbättrad prestanda...
Gilbert Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 Men eftersom Xeon processorn klarar överbelastning/överhettning bättre och dessutom drababs av färre minnesfel så är ju Xeon den bättre processorn och som tidigare skrevs i denna tråd så kommer nya generationen Xeon lanseras ganska snart med avsevärt förbättrad prestanda... Din definition av "bättre" får stå för dig... Vilken tycker du är mest prisvärd?
Glaskatten (oregistrerad) Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 Din definition av "bättre" får stå för dig... Vilken tycker du är mest prisvärd? Det som är bäst är sällan mest prisvärt, när du äter äter du då jämt den billigaste maten?
Gilbert Postat 17 november 2009 Postat 17 november 2009 Det som är bäst är sällan mest prisvärt, när du äter äter du då jämt den billigaste maten? I detta fall så är valet ganska enkelt tycker jag: jag väljer givetvis pizzan med icke ekologiskt odlat vete i degen för 80kr istället för 135kr. Tror inte jag märker skillnaden…
Glaskatten (oregistrerad) Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 I detta fall så är valet ganska enkelt tycker jag: jag väljer givetvis pizzan med icke ekologiskt odlat vete i degen för 80kr istället för 135kr. Tror inte jag märker skillnaden… Nej inte idag,men....
drloop (oregistrerad) Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 I det här fallet är det ju benchmarkat att 7i 2.8gHz är snabbare än Xeon 2.6gHz. Inget konstigt med detta.
Taus Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 I det här fallet är det ju benchmarkat att 7i 2.8gHz är snabbare än Xeon 2.6gHz.Inget konstigt med detta. ord !
Glaskatten (oregistrerad) Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 I det här fallet är det ju benchmarkat att 7i 2.8gHz är snabbare än Xeon 2.6gHz.Inget konstigt med detta. Visst och alla vet hur mycket(lite) benchmarktester återspeglar IRL användning....
joachime Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 Visst och alla vet hur mycket(lite) benchmarktester återspeglar IRL användning.... Tack katten! Det här inlägget kan komma till användning i senare diskussioner. 👍
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Ny butik i Linköping, eller hur ny vet jag inte riktigt men ny för mig i alla fall. Fick äntligen se den live 27 tummarn, fin sak kort sagt. Man blir sugen helt klart.
saverman Postat 23 november 2009 Postat 23 november 2009 Ny butik i Linköping, eller hur ny vet jag inte riktigt men ny för mig i alla fall. Fick äntligen se den live 27 tummarn, fin sak kort sagt. Man blir sugen helt klart. Var inne och kikade på den jag med och passade på att testa Magic Mouse också. Var helt ok trots den låga höjden men den 27-tummare blir det definitivt inom en snar framtid.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.