Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er

Jag är, som jag säkert gett sken av här tidigare, väldigt sugen på att börja DJ:a. Därför är jag lite nyfiken att höra hur svårt det är att få spelningar på lite finare krogar i city, som Ambassadeur, Sturecompagniet, etc. Tar de främst in folk de känner, "rätt" folk, eller är det främst riktigt duktiga DJ:s? Jag har upptäckt att det verkar vara mycket ungt folk som lirar, och speciellt såna man aldrig hört talas om innan. Hur länge behöver man spela (på ett ungefär) innan man hamnar på såna klubbar? Vore kul att höra från någon som vet hur det brukar gå till på Stureplan och runt ikring 😆

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Jag tror alla djs i stockholm hamnar på stureplan någon gång. Det tas mest in DJ´s med stor erfarenhet/kontaktnät sen är det mest kompisar till klubbcheferna eller liknande som blir intagna. Varken eller räcker speciellt långt. Du måste vara duktig känna mycket folk och ha en fot in.

Hård träning och nätverkande. Sen gäller det att veta vad som spelas så några utgångar är nog att rekommendera.

Postat

Tack för svar 😉

Jo, musiken tycker jag helt klart att jag har koll på. Både vilken musik som gäller, och hur man bygger upp rätt stämning på klubben.

Då är det bara ihärdigt arbete som gäller nu :>

Postat

Försök lära känna residentDjs på ställena, det kommer man långt på, rätt vad det är kommer ett tillfälle när man minste anar... då gäller det att visa vad du går för.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Lättaste sättet att få spelningar i Stockholm är nog genom att springa runt i musik/skivaffärer och lära känna andra DJs, förr eller senare bir de sjuka eller bakis och behöver någon som hoppar in för dom...Ett annat sätt är helt enkelt ha en unik stil och vara bäst på det du gör.

Redigerat av Glaskatten
Postat
Hur länge behöver man spela (på ett ungefär) innan man hamnar på såna klubbar?

Man "hamnar" nog inte där bara för att man har erfarenhet eller är duktig eller så. Du känner nån som känner nån, alternativt bygger upp din karriär själv (egna fester, skivsläpp osv) och blir bokad på dina meriter. Generellt är det ont om jobb i Sverige, inte ens våra storstjärnor får ju lira regelbundet här hemma.

Postat
Man "hamnar" nog inte där bara för att man har erfarenhet eller är duktig eller så. Du känner nån som känner nån, alternativt bygger upp din karriär själv (egna fester, skivsläpp osv) och blir bokad på dina meriter. Generellt är det ont om jobb i Sverige, inte ens våra storstjärnor får ju lira regelbundet här hemma.

Nej, självklart menar jag inte att man skulle hamna där bara för att man är bra på att spela. Men jag tror ändå man kan ha frågeställningen; det jag var intresserad av att veta var på ett ungefär hur lång erfarenhet som är normalt att ha innan man får in sin fot på såna ställen. I frågeställningen var jag egentligen inte så intresserad av att få vet hur man gör; det känns ganska naturligt att man, även i detta yrke, behöver kontakter. Om vi ser till erfarenheten hos de som spelar ute på många ställen så borde ju våra storstjärnor få spelningar om de skulle vilja det, men de brukar vara mer intresserad av att spela utomlands eftersom Sverige inte är något klubbland direkt.

Postat
det jag var intresserad av att veta var på ett ungefär hur lång erfarenhet som är normalt att ha innan man får in sin fot på såna ställen.

Är du ung söt tjej, kanske till och med har pojkvän i mediebranschen? Då räcker det med några minuters erfarenhet.

Postat
Är du ung söt tjej, kanske till och med har pojkvän i mediebranschen? Då räcker det med några minuters erfarenhet.

Nja, dåligt med det. Jag får helt enkelt visa mina massiva dj-skillz. 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.