SareaJohan Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Hej! Jag är ny här på forumet och tänkte börja med att prova lyckan med en tråd om överhängsmickar. Har nyligen dragit igång en studio men just nu falerar soundet främst på mina dåliga OH-mickar. Skulle vilja ha tips på några bra och prisvärda mickar för ändamålet. Främst är det rock/hårdrock och delvis pop som kommer spelas in. Priset bör ej överstiga 5000kr/st. Tacksam för alla tips!
Claes Holmerup Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Ett par förslag som brukar funka bra: Oktava MK012 LineAudio Design CM3
Linus Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Då lägger jag TSM MT184 till förslagslistan också
SareaJohan Postat 16 november 2009 Trådstartare Postat 16 november 2009 Wow! Snabba svar! 🙂 Stort tack! Ska kolla upp dem allihop under kvällen... Fler förslag är välkomna!
k9 (oregistrerad) Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Röde NT4 Gillar jag. Även om man inte kan sära på dem så har man ju inte så stora problem med fasfel när man vill micka med X/Y tekniken.
Guitar Nilsson Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 En tanke är att det inte nödvändigtvis måste vara småmembranare, det kan ge ett lika bra, eller ännu bättre ljud med stormembranare också. Fast det ställer lite krav på att stativen är stadiga. Jag tänker att cymballjudet blir ungf lika, men att golvpukor och hela trumsetet låter större och fetare med stormembranarare. Med valbarar karaktär, cardioid, 8 och omni blir det ju fler möjligheter att variera trumsoundet.
Gilbert Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Röde NT4 Gillar jag. Även om man inte kan sära på dem så har man ju inte så stora problem med fasfel när man vill micka med X/Y tekniken. Skulle hellre köpa ett par NT5or så har man större valmöjligheter (då det är samma kapslar som NT4).
Gilbert Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 En tanke är att det inte nödvändigtvis måste vara småmembranare, det kan ge ett lika bra, eller ännu bättre ljud med stormembranare också. +1
Claes Holmerup Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 En tanke är att det inte nödvändigtvis måste vara småmembranare, det kan ge ett lika bra, eller ännu bättre ljud med stormembranare också. Det är vanligare att man använder småmembranare, men visst funkar det fint med stormembranare också - och faktiskt även bandmickar, om man tycker att det skräller för mycket om cymbalerna. 🥰
Alexho Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Jag har själv ett par NT5'or och tycker de låter bra och som Gilbert redan har sagt, väldigt prisvärda! kan varmt rekommendera dem! Messa om du vill ha något smakprov på trummor eller något..
Analogfreak (oregistrerad) Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Det bästa du kan göra är att lägga ner tanken på OH eftersom det orsakar fasfel. 🥰 De som påstår nåt annat är ute å cyklar punkt slut.
Guitar Nilsson Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Det bästa du kan göra är att lägga ner tanken på OH eftersom det orsakar fasfel. 🥰De som påstår nåt annat är ute å cyklar punkt slut. Att många tycker om att cykla är ju helt klart.
Gilbert Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Det bästa du kan göra är att lägga ner tanken på OH eftersom det orsakar fasfel. 😄De som påstår nåt annat är ute å cyklar punkt slut. ? Om man kör XY så seriösa hamnar fasfel över 20kHz då 180° (½ λ) innebär 8,6mm för 20kHz, d v s inget problem förutsatt att man sätter kapslarna rätt (ganska vanligt att just detta illustreras fel i tidningar och manualer, kapslarna ska korsa varandra så de skapar ett X om man tittar ovanifrån). Samtidigt så innebär stereo att det förekommer ”fasfel” för om signalen i L vs R är identiska så blir det inte stereo (och det blir heller inte ”fasfel” i ordets rätta bemärkelse innan man summat dessa ickeidentiska kanaler till mono).
Ihzon Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Jag har själv ett par NT5'or och tycker de låter bra och som Gilbert redan har sagt, väldigt prisvärda! kan varmt rekommendera dem! Messa om du vill ha något smakprov på trummor eller något.. Tar gärna emot smakprov!!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 (redigerat) ? Om man kör XY så seriösa hamnar fasfel över 20kHz då 180° (½ λ) innebär 8,6mm för 20kHz, d v s inget problem förutsatt att man sätter kapslarna rätt (ganska vanligt att just detta illustreras fel i tidningar och manualer, kapslarna ska korsa varandra så de skapar ett X om man tittar ovanifrån). Samtidigt så innebär stereo att det förekommer ”fasfel” för om signalen i L vs R är identiska så blir det inte stereo (och det blir heller inte ”fasfel” i ordets rätta bemärkelse innan man summat dessa ickeidentiska kanaler till mono). Eftersom varje trumma kommer låta i OH-kanalerna och i sina egna "närmickar" som då summeras i masterbussen så uppstår fasfel i respektive masterkanal var för sig. Redigerat 16 november 2009 av Analogfreak
Linus Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Oh my... Jag hoppas att du bara försökte provocera lite. Annars vänder jag på ditt roliga resonemang, det är närmikarna som introducerar fasförskjutningarna och inte tvärtom. Lika bra att enbart köra på ambiens-stereoparet då. 😄
k9 (oregistrerad) Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 (redigerat) Fördelen med NT4 är ju att de "två mikrofonerna" hamnar i fas. Det underlättar när man ska spela in gitarr och vill ha lite rum med på inspelningen. Det är lättare att placera mikrofonen så att man får ett bra ljud då man bara behöver placera en mikrofon för att få stereo bilden som man vill ha den. Men naturligtvis så ÄR två NT5:or mera flexibla då man kan använda andra tekniker en just X/Y med dem. Själv tyckte jag att NT4 var den onödigaste mikrofonmodeller på marknaden ända tills jag testade dem. Så om man vill ha en snabb och enkel lösning på OH eller stereouppmickning tycker jag man bör kolla dem. Använder ibland bara ena mikrofonen i den genom att helt enkelt inte spela in en kanal. Får då en vanlig småmembrans att jobba med. Tidigare så använde jag alltid CME2orna jag har men de ligger mest och skräpar nu. Om jag inte missminner mig så föredrar vissa dessa framför 3orna, då 3orna tydligen ska vara lite väl vassa. Stämmer det? Redigerat 16 november 2009 av k9
Guitar Nilsson Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Eftersom varje trumma kommer låta i OH-kanalerna och i sina egna "närmickar" som då summeras i masterbussen så uppstår fasfel i respektive masterkanal var för sig. Ska man helt slippa fasfel måste nog trummisen spela enbart en enda trumma, mickad av en enda mick åt gången. Att få till en snygg och naturlig rundpallare då från ett stort heavyset med dubbla baskaggar, sex pukor och tio cymbaler bliva omständigt. Dessutom, hur kommer det sig att man använt oh på typ alla truminspelningar ända sen 40-talet? Det är Analogfreak som är ute och cyklar. Med punka både fram och bak.
Gilbert Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 (redigerat) Men naturligtvis så ÄR två NT5:or mera flexibla då man kan använda andra tekniker en just X/Y med dem. Själv tyckte jag att NT4 var den onödigaste mikrofånmodellen på marknaden ända tills jag testade dem. Antar att du menar "...andra tekniker utöver just X/Y med dem." då det går utmärkt att sätta två NT5:or i en skena och köra XY. Redigerat 16 november 2009 av Gilbert
Analogfreak (oregistrerad) Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Oh my... Jag hoppas att du bara försökte provocera lite.Annars vänder jag på ditt roliga resonemang, det är närmikarna som introducerar fasförskjutningarna och inte tvärtom. Lika bra att enbart köra på ambiens-stereoparet då. 😄 Det kan man göra om man nöjer sig med att allt kommer låta slaskigt. Det är bättre att skippa OH anser jag och placera ut rumsmickar som blir betydligt enklare att tidskompensera.
Guitar Nilsson Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 När jag köpte på mig mickar hade jag en fin maildiskussion med Röde i Australien. Som oh till trummor tyckte de att stereomicken NT4 var det självklara valet. Väldigt mycket enklare blir ju hanteringen med bara ett stativ i stället för två. Jag körde med NT2A i x/y ovanför trummorna på en inspelning, det var rejält omständigt att få mickarna i rätt vinkel mot varann. Jag testade ju att ha dem på olika höjd över trummorna också, samma omständiga procedur med vinklarna varje gång. Med en NT4 hade det varit mycket enklare.
Gilbert Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Som sagt så finns det något som heter "stereoskena".
Guitar Nilsson Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Som sagt så finns det något som heter "stereoskena". Var hittar man såna? Guld till tex mina CM3.
k9 (oregistrerad) Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 (redigerat) Jo det finns ju stereoskenor som du redan påpekat en gång förut. Men där måste man ju också kolla så att det inte blir fasfel när man monterar mikrofonerna på den. Och dessutom så är det inte bara NT5or man kan montera på en skena. Så du menar säkert "då det går utmärkt att sätta till exempel två NT5:or i en skena och köra XY." 😄 Dessa skenor finns ofta från både mikrofontillverkare och de som gör olika stativ osv. Kolla Luthman tex. Redigerat 16 november 2009 av k9
djbolton Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Eftersom varje trumma kommer låta i OH-kanalerna och i sina egna "närmickar" som då summeras i masterbussen så uppstår fasfel i respektive masterkanal var för sig. Ja, eller så är det närmickningen som orsakar fasfelen... Jag byter hellre ofta bort puk-mickar mot överhäng. Det finns väl inget tråkigare än närmickade pukor??? BTV jag kör med AKG C1000, inte för att dom låter överlägset bäst, men dom fungerar live också! /Johan
Analogfreak (oregistrerad) Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Ja, eller så är det närmickningen som orsakar fasfelen... Jag byter hellre ofta bort puk-mickar mot överhäng. Det finns väl inget tråkigare än närmickade pukor???BTV jag kör med AKG C1000, inte för att dom låter överlägset bäst, men dom fungerar live också! /Johan Byter du även bort kickmick och virvelmickar mot OH?
joachime Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Två saker att oroa sig för den här hösten: svininfluensan och fasfel. Inget av det finns det heltäckande skydd för. Å andra sidan har det, efter avstämningar med verkligheten, visat sig inte vara så farligt som teoretikerna målat upp det. Till och med så att de botemedel som finns ibland framkallat andra problem. Till farbrorn i den blå skepparmössan: Graalen du letat efter heter K&M 23550. Du hittar den i välsorterad butik och i Tyskland.
maart (oregistrerad) Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 (redigerat) Edit: det var inget. Läste inte joachimes inlägg tillräckligt ordentligt... Redigerat 16 november 2009 av maart
djbolton Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Byter du även bort kickmick och virvelmickar mot OH? Nä, men helt seriöst så lägger jag ned mycket tid på att flytta mickarna så att jag får så lite fasfel som möjligt mellan virvel/kick och OH. Mitt största problem är att jag (mot bättre vetande) alltid tror att det blir "lite bättre att för säkerhets skull" micka upp hihaten också. Där får jag alltid stora problem med fasfel, det slutar oftast med att jag skrotar det spåret. Men man hinner ju glömma det redan till nästa inspelning 🤪 /Johan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.