Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har en gitarrslinga med trioler som går om och om igen. Jag tänkte det kunde vara snyggt om ljudet åker runt runt i mixen, alltså höger vänster och fram och bak.

När jag panorerar i cubase så åker ljudet bara från höger till vänster, finns inget djup. Testar att dra på lite reverb men då blir ljudet så ojämt när det är mer och mindre reverb när det panorerar.

Någon som vet hur man kan lösa detta på ett lätt och trevligt sätt?

Mvh Linus

Annons
Postat

ta det lugnt med reverbet och gör det mesta med eq skulle jag säga. När du vill lägga ljudet lång bak drar du bort diskant, när du vill få fram det lägger du på den igen. Kanske även laborera lite med nivåer, dra ner och upp volymen 🙂

Postat

När det gäller djupet.

Om du vill att gitarren ska hamna längre bak. Dra av en gnutta diskant samtidigt som du fadear in ett kort kort rumsreverb, automatiserat så klart.

Postat

ett annat sätt du kan testa om du vill få illusionen av att det snurrar i en cirkel är att låta ljudet passera snaabbare över mitten men ta lite mer tid på sig ute i kanterna

är du med?

det här får hjärnan att tro att ljudet "snurrar"

Postat (redigerat)
ett annat sätt du kan testa om du vill få illusionen av att det snurrar i en cirkel är att låta ljudet passera snaabbare över mitten men ta lite mer tid på sig ute i kanterna

är du med?

det här får hjärnan att tro att ljudet "snurrar"

Den effekten kan du få om du automatiserar kurvan med en sinusvåg.

Om du lyckas kombinera automation för pan, gain, reverb och en high shelf som drar ifrån diskant, på rätt sätt, kommer du få en jättebra illusion. Ska du vara riktigt jävlig fördröjer du dessutom hela ljudet samtidigt när ljudet ska längre bak i mixen. 1 ms ~ 0.34 m.

Är det en cirkelrörelse du vill uppnå ska alla de här parametrarna automatiseras med en sinusvåg.

Detta måste jag testa. 🥰

EDIT: En parameter till man kan lägga till är fördröjning mellan vänster och höger kanal, för att simulera att ljudet når öronen vid olika tidpunkter.

EDIT2: Och en sista parameter. Gainskillnad mellan vänster och höger kanal.

Redigerat av desvaenger
Postat
Den effekten kan du få om du automatiserar kurvan med en sinusvåg.

Om du lyckas kombinera automation för pan, gain, reverb och en high shelf som drar ifrån diskant, på rätt sätt, kommer du få en jättebra illusion. Ska du vara riktigt jävlig fördröjer du dessutom hela ljudet samtidigt när ljudet ska längre bak i mixen. 1 ms ~ 0.34 m.

Är det en cirkelrörelse du vill uppnå ska alla de här parametrarna automatiseras med en sinusvåg.

Detta måste jag testa. 🥰

EDIT: En parameter till man kan lägga till är fördröjning mellan vänster och höger kanal, för att simulera att ljudet når öronen vid olika tidpunkter.

Oj, tack tack! Jag börjat med att köra en sinusvåg med panoreringen med brantare kurvor i slutet och början för att få det "snabbare i mitten", dock finner jag det väldigt svårt att göra ngt med diskant, bas, dist, etc då ljudet ändrat karaktär för mkt.

Fördröjning genom att flytta ljudspåret lite och höger och vad är high shelf?

Postat (redigerat)
Oj, tack tack! Jag börjat med att köra en sinusvåg med panoreringen med brantare kurvor i slutet och början för att få det "snabbare i mitten", dock finner jag det väldigt svårt att göra ngt med diskant, bas, dist, etc då ljudet ändrat karaktär för mkt.

Fördröjning genom att flytta ljudspåret lite och höger och vad är high shelf?

Okej, gott!

Om du ska ge dig in i det här måste du ha bra koll på automatisering och kunna styra parametrar på pluggar. Vissa av grejerna jag skrivit kräver kanske att du har en plugg som har funktionerna, t. ex. tidsfördröjningen då. Att flytta själva spåret manueellt gör ingen nytta då det måste vara en pågående rörelse.

Ett tips när du ritar sinusvågor. Det finns ofta ett ritverktyg i musikprogram där man kan välja line, parabola, sine, square, triangle osv. Betydligt mycket lättare att rita så än manuellt.

Börjar med att lista ut hur du ritar kurvor för styrning av dessa tre parametrar:

1. Gain för kanalen.

2. Panorering (vilket du uppenbarligen listat ut redan)

3. Reverbets mix, wet/dry. Lägg reverbet som insert sist i kedjan på spåret. Eller om du har något reverb på en aux-kanal i projektet redan kan du välja att automatisera send-nivån från din kanal.

Att dra av diskant är egentligen en av de mindre viktiga parametrarna i detta fallet. Ligger efter de tre här ovan. Men om du ska sänka diskanten, är det 1-2 dB på allt över 5 kHz det handlar om. En high shelf är vad som brukar finnas på de flesta EQ:s, en "hylla" som sänker eller höjer hela diskantområdet.

Redigerat av desvaenger
Postat

Så. Cirkelrörelse. Tog en liten stund att göra och det finns rätt mycket man kan förbättra fortfarande om man orkar lägga ner tid.

Postat
Så. Cirkelrörelse. Tog en liten stund att göra och det finns rätt mycket man kan förbättra fortfarande om man orkar lägga ner tid.

coolt, det blev ännu bättre om jag blundade när jag lyssnade, trodde nästan det skulle komma infödingar in från hallen =)

Postat

Äh, det där var ju helt misslyckat. Det snurrar ju åt fel håll juh. Nädå, skojar bara lite, det var ju så klockrent det kunde bli.

Instinktivt tänkte jag annars dubblerad kanal, fasvändning, tona mellan kanalerna och lite svaj höger/ vänster. Och kanske lite tidsförskjutning på ett av spåren för att förhindra utsläckning? Men det hade säkert inte blivit lika bra och enket som det här.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.