DieHard (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Skojar du med mig!? Du har en gaggig liemann som avatarbild! Allt jag ser en hånflinande förhistorisk uppfattning om något så befriande som döden. I mina ögon har du ingen kärlek till det levande om du är i maskopi med den där. Den som uppskattar döden uppskattar livet. Den som förnekar döden förnekar livet. När man är som närmast döden är man som närmast livet. Jag har varit nära att dö några gånger och det har bara gjort att jag uppskattar livet än mer. Finns gott om andra som varit nära dö och det har gett dem en annan syn på livet. Att dö medan man lever är en av nycklarna till livet. Man ska inte springa från döden utan omfamna och välkomna den. Den kan lära en hel del. Men livet kan inte lära döden någonting. Du är en ordförvridare. Jag sa att det verkar och det är INTE att påstå. Däremot VET jag nu att du saknar något. Alla dina tidigare samlade ord och det här svaret har bara överygat mig mer om att du förmodligen saknar förmågan att vända ont till gott - och det har ingenting med kristna föreställningar eller nån jävla altruistisk kärlek att göra. Det är en fysisk handling i din egen kropp. Nej, det där är bara ditt eget svammel om något som bara existerar i botten av dig själv och det vet du! Men i stället för att inse det väljer du att försöka anpassa världen till känslan du bär inom dig - för att du inte ska känna dig lika alienerad. Detta är höjden av egoism och jag tycker inte alls om det för jag har gjort precis likadant. Men jag vet att det finns hopp för såna som oss. Jag lovar. Ja det där sade allt om dig om dig och ingenting om mig. Du sitter bara och gissar. Du kan aldrig veta eftersom du inte känner mig alls. Att ta till en sån analys av någon du aldrig träffat och av vad någon skriver blir allt för lätt vanskligt.
Martin Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 (redigerat) Du är ju så PK så man smäller av på mitten. B-b-b-b-b-ooring. Säg nått man inte vet i stället? Redigerat 15 november 2009 av Martin
Drake Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Kanske skulle flytta till Vellinge då. 🙂 Jag vågar säga, säkert helt kontroversiellt även här, helt pk-löst, att jag tycker de är en förebild för övriga landet. Får räcka nu. Vad får räcka? Och varför? Och hur påverkar det dig och din tillvaro?
nattvaktaren Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 (redigerat) Vellingemoderaterna är valda av de som bor i kommunen. De har en ide om hur de vill bygga sin kommun och blir överkörda av en stor grannkommun som har en annan politisk majoritet som uppenbart vill sabbotera för sin granne. Att placera sjutton ungdomar, utan kostnad för Vellinge kommun, på ett vandrarhem i fyra veckor - är det att sabotera? Vellingemoderaterna gick knappast till val på att säga nej till flyktingar. Att Ljungman tror att golfnazisterna som skriker på massmöten representerar den allmänna opinionen i kommunen - eller att det han pysslar med är moderat politik - är populistiskt och enfaldigt. Han borde göra som Sten Andresson, malmömoderaten som lämnade partiet och gick med i sverigedemokraterna. Gör han det inte själv gissar jag att han kommer få foten inom kort. Å andra sidan har ju Göran Holm fått hållas med sina stolligheter i alla år, så vem vet... Redigerat 15 november 2009 av nattvaktaren
nattvaktaren Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Har inte kommunen råd så hjälp dom då ist för att motarbeta dom. Vellinge är en av Sveriges rikaste kommuner, det här handlar inte om pengar. Göran Holm, som du citerar, är inte kvar. Nu är det Ljungman som är vellingemoderaternas boss och han säger att det handlar om principer, att ett vårdföretag inte bett dom fina människorna i Vellinge om lov i tillräckligt god tid innan man hyrde ett vandrarhem i deras fina blattefria kommun. Ingen i Sverige hade brytt sig, det finns trots allt hundratals andra kommner i Sverige som inte tar emot ensamma flyktingbarn, om inte den outtalade xenofobin lyst igenom så tydligt varje gång Ljungman och dom andra politikerna öppnar käften.
Linus Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 "Svenska musiker som bojkottar Vellingby"? 🙂 Vällingby? Inte Vellinge?
Valle Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Det är så beklagligt när musik ska användas för politiska påtryckningar. Musik och politik går inte ihop — det är två helt skilda världar! Jävla tönteri!
pme (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Att placera sjutton ungdomar, utan kostnad för Vellinge kommun, på ett vandrarhem i fyra veckor - är det att sabotera? Absolut. Malmö har tappat kontrollen. Man behöver låta polisen eskortera bandkåren, kommunal trafiken stängs ner för att det finns folk som kastar stora stenar på bussarna. Grannkommunen har en helt annan politik. Där behöver inte polisen skydda bandkåren och man har mycket låg skatt och är bland de rikaste i sverige. Kontrasten är STOR. Malmö kommun beter sig som en snorunge.
sadomachine (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Oj, märkte ni att tråden på något magiskt vis kom tillbaka till ämnet här på slutet? Det var det värsta... 🙂
laxlaxlax Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Där behöver inte polisen skydda bandkåren och man har mycket låg skatt och är bland de rikaste i sverige. Och vad tror du anledningen är att det går bättre i Vellinge än Malmö ( Rosengård ), om jag inte ska läsa mellan raderna?
Dingbats Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Kommun skrivs inte med stort k i "Vellinge kommun".
nattvaktaren Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Kommun skrivs inte med stort k i "Vellinge kommun". Tack för ditt bidrag.
k9 (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Det är egentligen en vettig sak att engagera sig i. Så jag tycker att det kan vara en god sak ni försöker göra. Ingen kan göra allt men alla kan göra lite säger man ju. Det är för få som reagerar på och agerar mot det orättvisor och fel som begås. de flesta av oss nöjer oss med attskaka på huvudet åt sådant vi ser och tycker att vi gjort nog åt saken. Tyvärr så får man räkna med en massa skit när man säger vad man tycker, även om många faktiskt håller med.
Drake Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Musik och politik går inte ihop — det är två helt skilda världar! Jävla tönteri! Oj. Bob Dylan Bono Biko Slaveriet Musigenren Blues... Live Aid Pete Seeger Live8 Hippierörelsen osv osv osv osv osv Du får nog helt enkelt finna dig i att dessa två "helt olika världar" överlappar varandra...hur hemskt du än tycker det är...
Dingbats Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Det är egentligen en vettig sak att engagera sig i. Så jag tycker att det kan vara en god sak ni försöker göra. Ingen kan göra allt men alla kan göra lite säger man ju. Det är för få som reagerar på och agerar mot det orättvisor och fel som begås. de flesta av oss nöjer oss med attskaka på huvudet åt sådant vi ser och tycker att vi gjort nog åt saken. Tyvärr så får man räkna med en massa skit när man säger vad man tycker, även om många faktiskt håller med. Att starta en Facebookgrupp ingår i alla fall inte i min definition av "engagera sig".
Overkill Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Det är egentligen en vettig sak att engagera sig i. Så jag tycker att det kan vara en god sak ni försöker göra. Ingen kan göra allt men alla kan göra lite säger man ju. Det är för få som reagerar på och agerar mot det orättvisor och fel som begås. de flesta av oss nöjer oss med attskaka på huvudet åt sådant vi ser och tycker att vi gjort nog åt saken. Tyvärr så får man räkna med en massa skit när man säger vad man tycker, även om många faktiskt håller med. Grejen är ju att det är en grupp med 6 medlemmar och jag har svårt att tänka mig att någon av dom dels hade spelat i Vellinge ändå, och om dom nu skulle få tillfälle att göra det och då tacka nej tror jag inte kommunen skulle bli särskilt ledsen över det.
k9 (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Det är sant att en förliten grupp inte kan göra någon nytta, som du säger Overkill. Men det skadar inte att frösöka ibland. En facebook grupp kanske inte kan göra något ensam. Men man kanske får upp ögonen på andra så att de också gör något litet. Vet inte om metoden i detta falla är den bästa men intentionen är nog det. Även om det bara blir en droppe i havet så har de ju försökt iallafall.
Drake Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Och vad tror du anledningen är att det går bättre i Vellinge än Malmö ( Rosengård ), om jag inte ska läsa mellan raderna? Utanförskap. Isolering. Tro fasen att detta händer om man buntar ihop alla invandrare på ett antal kvadratkilometer. Så enkelt är det faktiskt. Dessutom, så många av oss svenskar är ju fullständigt livrädda människor som lever i en liten trygg, inskränkt bubbla. Usch.
Valle Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Du får nog helt enkelt finna dig i att dessa två "helt olika världar" överlappar varandra...hur hemskt du än tycker det är... Nej, smart ass! DU kan finna dig i det bäst fan du vill. Inte jag! Skulle du vara lika liknöjt uppkäftig om din lista hade fyllts på med lika många nitiska vit-makt-artister respektive lacka gangstarappare från slummen som hatar sketan ur dig och ditt eventuella liv i den "lilla trygga, inskränkta bubblan"?
pme (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Och vad tror du anledningen är att det går bättre i Vellinge än Malmö ( Rosengård ), om jag inte ska läsa mellan raderna? Man tänker på ekonomin i första hand. Att ta in flyktingar kostar betydligt mer än hotellet de ska bo på. Och det är det de gnäller över.
DieHard (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Oj. Bob Dylan Bono Biko Slaveriet Musigenren Blues... Live Aid Pete Seeger Live8 Hippierörelsen osv osv osv osv osv Du får nog helt enkelt finna dig i att dessa två "helt olika världar" överlappar varandra...hur hemskt du än tycker det är... Ja många fick nog av den politiserade musiken att den skapade en ny genre under 70-talet, glamrock. Och Bono? Borde inte han döpas om till Bonehead istället? En uppblåst diva med töntiga solbrillor på som hyllade både Bush och Blair(witch?) för deras kamp utrota fattigdomen. Ska man skratta eller gråta?
Carle Postat 15 november 2009 Trådstartare Postat 15 november 2009 Att starta en facebookgrupp är kanske i minsta laget, men det är fortfarande mer än ingenting. Och det påverkar nog ingen i vellinge, men det skickar ut signaler till nästa generation. Det vi försöker gör är kanske att sparka uppåt och slicka nedåt. Sedan säger ni att politik och musik inte går ihop. Det är inte sant, det går, men jag har det inte innom mig. Jag kan säga att jag är öppet Miljöpartist och har starka åsikter, men jag väljer att inte ägna mig åt dem på grund av musiken, som jag lägger ner all min tid på. Just i det här fallet kunde jag inte låta bli att aggera, men eftersom musiken är det viktiga för mig, och politiken det näst viktigaste, kände jag att en facebook-grupp fick räcka för min del. Förhoppningsvis kommer någon av de etablerade artister vi halvkänner från gemensamma festivaler och liknande gå med i gruppen. Jag har kontaktat rätt många. Det är dom som kan göra skillnad.
DieHard (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Att starta en facebookgrupp är kanske i minsta laget, men det är fortfarande mer än ingenting. Ja gör lika stor skillnad som när folk säger det är tanken som räknas och säger de har medlidande med lidande och inget gör mer=ingenting. Och det påverkar nog ingen i vellinge, men det skickar ut signaler till nästa generation. Vilken generation då? Det här är glömt om en vecka. Då är det något annat som gäller. Nästa generation eller generationen därefter kommer inte vara mer eller mindre toleranta för invandring eller förändra något radikalt. Bara titta på andra länder där stora etniska grupper finns och stor invandring finns. Där ser du ingen större förändring till det bättre. Där ser du hur det allra troligast blir här med. Eller naiv och tror "nä inte här i Sverige inte". Förhoppningsvis kommer någon av de etablerade artister vi halvkänner från gemensamma festivaler och liknande gå med i gruppen. Jag har kontaktat rätt många. Det är dom som kan göra skillnad. Göra skillnad på vad då? Allt skitsnack som fortfarande florerar att musik kan förändra världen bland musiker är inget annat än en utopisk fantasi. Musik och musiker förändrar inte världen. Har aldrig gjort, gör inte det, kommer aldrig att göra det.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 (redigerat) Håller med till fullo.........Varför just sätta alla flyktingar i södra och mellersta Sverige när vi har hela norrland som är obefolkat. Oftast så vill dom inte själva åka till Sverige men vad skulle man göra själv i samma sits? Är ingen rasist på något vis men jag tycker dom(vi) borde satsa lite mera på våra egna barn som går i skolan så dom lär sig läsa och skriva, för det kan dom inte så bra....Undrar varför :-) Vi kanske kan flyga ut dom till Sjaunjamyren (Europas största sammanhängande myrområde) i norra Lappland och släppa dom från helikopter där. Eller hur hade du tänkt dom skulle bo? Det finns knappt några lediga lägenheter nånstans att hyra och kommunerna här i norra Sverige har redan fullt med asylsökande. Ja vi är få invånrae här uppe i förhållande till de enorma ytorna. Men de enorma ytorna är mestadels myr, skog och fjällområden. Inlandskommunerna har mellan 4000 och 7000 (inlandskommuner som Sollefteå, Östersund, Lycksele, Boden, Gällivare och Kiruna har dock högre befolkning) och dåligt med lägenheter. Längs kusten är det mest exploativt men där är trycket hårt eftersom folk söker sig dit där dom mesta jobben finns. Redigerat 15 november 2009 av Analogfreak
DieHard (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Finland, till Finland. Varför ska vi sitta och ta emot så förbannat många när finnarna knappt tar emot alls. Skicka alla som kommer dit istället. Sen kan finska musiker göra protestlåtar om att de inte tar emot tillräckligt många eller vad dem nu vill.
Valle Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Sedan säger ni att politik och musik inte går ihop. Det är inte sant, det går (...) jag är öppet Miljöpartist och har starka åsikter, men jag väljer att inte ägna mig åt dem på grund av musiken Du massuppfittade lika rejält som Katla ovan... Allt går! Man kan kombinera musik med all möjlig skit — till och med religion. Men till vilken jävla nytta? Du får gärna komma med exempel på artister som har bidragit till politik som har gynnat alla*. Och kom inte dragandes med Live Aid-galor och evenemang för Cancerforskning etc, för det är något helt annat. * Fundera lite på alla de hundratusentals kids som med sina veckopengar byggde upp t.ex. Bono's stardom-karriär och som inte alls fattar eller delar hans politiska värderingar. Är det liksom tack för ditt finansiella bidrag — suckerrr!? För i det avseendet är till och med politikerna mindre hycklare — de samlar in pengar från anhängare som delar, eller tror sig dela, samma värderingar.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Finland, till Finland. Varför ska vi sitta och ta emot så förbannat många när finnarna knappt tar emot alls. Skicka alla som kommer dit istället. Sen kan finska musiker göra protestlåtar om att de inte tar emot tillräckligt många eller vad dem nu vill. Tornedalen till Finland
Drake Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Ja många fick nog av den politiserade musiken att den skapade en ny genre under 70-talet, glamrock. Och Bono? Borde inte han döpas om till Bonehead istället? En uppblåst diva med töntiga solbrillor på som hyllade både Bush och Blair(witch?) för deras kamp utrota fattigdomen. Ska man skratta eller gråta? Jag tog inte ställning, jag bara redovisade exempel på kopplingen musik-politik. Oavsett vad man tycker om Bono så är kopplingen tydlig.
Drake Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Nej, smart ass! DU kan finna dig i det bäst fan du vill. Inte jag! Skulle du vara lika liknöjt uppkäftig om din lista hade fyllts på med lika många nitiska vit-makt-artister respektive lacka gangstarappare från slummen som hatar sketan ur dig och ditt eventuella liv i den "lilla trygga, inskränkta bubblan"? Varför blir du så arg? Jag bara listade för att visa hur vanlig kopplingen musik-politik är. Självklart skulle jag vara oroad om vit-makt-musiken skulle bre ut sig ännu mer. Hur läskigt som helst. Jag tycker det är alldeles logiskt att musik är ibland är politisk, på samma sätt som den ibland handlar om kärlek. Alla konstformer blandar ju titt som tätt in politik - teater. måleri. Jag hade inte för avsikt att vara uppkäftig. Ditt inlägg, däremot, tyckte jag var onödigt otrevligt. Och ja, jag anser mig vara inskränkt på många sätt. Tyvärr. Men jag har inte lust att "slänga käft", bara diskutera i lugn och ro.
DieHard (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Självklart skulle jag vara oroad om vit-makt-musiken skulle bre ut sig ännu mer. Hur läskigt som helst. Och jag tyckte röd-vänster-musik var skrämmande på 70-till början av 80-talet där det var så fult att tjäna stålar på sin musik att det hämmade och förstörde svensk musik för lång tid framöver. Vit maktmusik är inget läskigt. Bara töntigt läskigt. Usla musiker med töntiga klichétexter. Ingen risk för att det kommer bre ut sig.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.